صفحه نخست > دیدگاه > تأملی بر انتقادات بی سابقه و تند استاد شفق، از روحانیون و رهبران سیاسی

تأملی بر انتقادات بی سابقه و تند استاد شفق، از روحانیون و رهبران سیاسی

طاهر هجران
پنج شنبه 17 جنوری 2013

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

سخنان ایراد شده از سوی استاد شفق، یکی از سران سابق مجاهدین، سیاست مدار و روحانی روشن اندیش، که در آن از طرح آشتی میان مذاهب، و انتقادات تند و بی سابقه از ملاها و رهبران سیاسی سخن زده شده هست از چند جهت قابل تأمل و تحلیل است.

سخنان ایراد شده از سوی استاد شفق، یکی از سران سابق مجاهدین، سیاست مدار و روحانی روشن اندیش، که در آن از طرح آشتی میان مذاهب، و انتقادات تند و بی سابقه از ملاها و رهبران سیاسی سخن زده شده هست از چند جهت قابل تأمل و تحلیل است.
اول اینکه استاد شفق خود در قدم اول یک روحانی و به اصتلاح عام اش ملاه است، البته با تفاوت این که صف او و امثال او را از روحانیون و مولوی های به شدت سنتی باید جدا دانست ، چنانچه که اگر بخواهیم به جریان روشن فکری دینی به عنوان یک ایدؤلوژیی برآمده از دل سنت نگاه کنیم، آنگاه راحت تر درمی یابیم که فاصله ی میان اندیشه و نظام فکری شفق، با کسانی چون شیخ آصف محسنی، کمتر از فاصله میان مدرنیته و پست مدرنیسم نیست.

دوم، تأمل روا داشتن و بها دادن، و نشر و پخش کردنِ نظرات مطرح شده از سوی روحانیون دیگر اندیش و روشن فکران دینی خود به خود باعث ضعف در موضیع سنت گرا ها و تند روان مذهبی میشود، و کمک میکند تا جریان روشن فکری از حالت دفاعی که دارد بیرون آید.

سوم، تأسیر گزار بودن انتقادات مطرح شده از سوی شخصیتی در وزن شفق، بر افکار عمومی، کسی که از جمع هم قطاران سابق اش مثل استاد خلیلی و محقق در میان مردم از محبوبیت بیشترِ بر خور دار است و مهمتر از همه اینکه او خود یک روحانی هست و طبعاً انتقادات اش کار گر.

حالا میپردازیم به نکته های قابل بحث دراین سخنرانی که چند روز پیش در سیدنی استرالیا ایراد شده است.

1: رنگ و صورت طبیعی دادن به تفاوت سلیقه ها و بر داشت های مسلمانان شیعه و سنی، وبه صورت جدی زیر سوال بردن خیلی ازباور های نا درست که توسط دستگاهای تبلیغاتی و روحانین به عنوان آموزه های مذهبی در میان مردم جا انداخته شده است
سخنران در آغاز از اختلافات طبیعی نظرات و سلیقه ها سخن میزند و آن را می پذیرد، به این معنا که اعتقاد داشتن به مذاهب شیعه و سنی، بیشتر ناشی از تنوع سلیقه های مسلما نان است تا بر حق بودن یک طرف و ناحق بودن طرف دیگر، ایشان تنها زمانی این تفاوت ها و اختلافات فکری را خطرناک میداند که به دشمنی تبدیل شود، و ایدامه میدهد که مسلمانان نباید به اختلافات که بعد از رحلت پیامبر اسلام به وجود آمد دامن بیزند، اختلافات، که در همان دوران امام علی و خلفای راشدین به صلح انجامیده و ایضافه میکند که شیعیان نباید کشتار ها و قتل عام های که توسط حکومت ها و حاکمان سنی در آن زمان انجام شده را به حساب مذهب اهل سنت بگذارد، مثال می آورد که امام ابو حنیفه نیز توسط یک حکومت سنی به قتل رسیده است، شفق از سنی ها نیز میخواهد که رفتار و کردار حاکمان و حکومت های سنی مذهب را که در گذشته دست به کشتار و تصفیه ی شیعان میزد تعقیب نکند، او در ایدامه ی سخنان اش میگوید، این ملاهای ما کی آدم میشود؟ و کی متمدن میشود؟ وکی مسلمان خواهد شد، این ها با فحش دادن شان به این و آن حماقت میکند و با فریب مردم را نیز در حماقت شان شریک میسازد، ایشان در ایدامه میگوید مسلمانان در وضعیت بد تر از قرون وسطی خودها را قرار داده است و این وضعیت پیش آمده حاصل فریب و تفریقه اندازیی روحانیون و مبلغان است، آنهای که با اختلافات چند قرن پیش زنده گی میکند.

2: ایشان در ایدامه ی سخنرانی شان به بی کفایتی رهبران جامعه نیز اشاره میکند و از آنها میپرسد که در مقابل این همه شهرت و ثروت و قدرت که به خواطر مردم به آن رسیده اید، در مقابل برای بهتر شدن وضعیت مردم چه کار های انجام داده اید؟ و اینکه بعد از هر کشتار و فاجعه به مصاحبه و اطلاعیه بسنده میکنید قابل قبول نیست، باید وضعیت رقت بار مردم تغیر یابد.

3: استاد شفق در ایدامه سخنان اش به قشر روشن فکر و با سواد جامعه نیز تاخته، آنها را به تشتت افکار و اختلاف و کم کاری متهم نموده میگوید شما های که امید این مردم و جامعه بودید، در عمل هیچ کاری را انجام داده نتوانیستید، یکی به سوی غرب و یکی به سوی شرق راه افتادید و به جای پرداختن به درد این مردم دنبال نفی خدا و پیغمبر و دین بر آمده اید.
4: با سخنان پایانی سخنران این مطلب را به پایان میرسانم، اگرچه نکته ها و حرف های جدیی زیادی برای پیاده کردن است ولی وقت کم من این اجازه را نمیدهد، سعی میکنم ویدیوی این سخنرانی را در همینجا برای شما بگذارم. ایشان در پایان سخنان اش چنین نتیجه گیری دارد که در کل جهان اسلام دچار یک بیماری خطرناک فکری شده است و این ترز تفکر که فعلن در جوامع اسلامی حاکم هست از ریشه باید تغیر یابد، که فکر کنم جان سخن هم در همین نکته نهفته باشد.

ط ه


.

گالری عکس

واژه های کلیدی

دين، عقايد و باورها
آنلاین :
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • بلی این استادشفق قومای بهسودی مادرکجاتشریف دارندکه یکباره ازخواب پریده همه رابه بادانتقادگرفته است .

  • من هم مثل آقای شفق درفکرم که ملا چی وقت آدم میشود . میگوید که گاو پیر همیشه کنجاره خواب می بیند . آخوند نیز وقتیکه میخواهد لب به سخن بگشاید ، به غیر از اعراب بدوی وبیابان گرد ووحشی گریهای آنان حرفی برای گفتن ندارد . درشرایط واوضاعی که زمینی شدن مانفیست اسلام درکشورهای اسلام زده جویبار خون جاری نموده ؛ مردم وجامعه مارا صدهاسال ازکاروان تمدن وپیشرفت عقب نگهداشته ! این مرد سفیه وکپک ریز ما را به اجماع در پیروی ازآن فرا میخواند . شیخ منافق ! اگر آیین اسلام سعادت ؛ رفاه ، امنیت وپیشرفت را باخود میداشت !! چی لزومی داشت که آمدید تا درکانبرا پایتخت آسترالیا اقامت گزیده از مالیات قمار - فاحشه خانه - شراب ودست مزد کارگران سوأ استفاده نمایید . اگر زره ای از صداقت - شرافت وتعهد درگفتارشما وجود میداشت ! همین اکنون باید دریکی از سرزمینهای اسلام زده حضور میداشتید تا مردم را از گرفتاری دربزخ حاکمیتهای اسلامی نجات میدادید . اولآ که جناب عالی نه سر پیاز اید ونه تهی آن که در کشور چون استرالیا کسی به حرف شما پنیری خرد نماید . دومآ مردم اینجا ازآفت وبلایای قنل وقاتلوا ودیگر اراجیف بجامانده از یکهزارو چهارصدسال قبل محفوظ ودرامان اند ، لذا لزومی ندارد که شما شیادانه وبا سوی استفاده ازناآگاهی مردم دست به ایجاد مرکز ارشاد زنید و پشت بلند گو مهملات ومغالطه تحویل دهید . این دینی که شما تا بحال در بیضه های آن آویزان اید ! فقط وفقط درجهت خالی کردن جیب کربلایی - حاجی - زوار وعوام الناس کار ایی دارد ؛ آوردن امینت ، سر وسامان دادن اوضاع اقتصادی ؛ تقویت صنایع ملی ، فراهم آوری زمینه های کار؛ برخورداری ازتکنالوژِی معاصر و..... اگر ربطی به آیین اسلام ویا مذهب میداشت !! تاحالا خامنه ای رهبر وولی امرشما در قلمرو حکومت اسلامی - امام زمانی ایران برای مردم فراهم میآورد . سخن آخر اینکه ، از روزیکه شما ودیگر وندیهای همسنگر شما به بهانه خطر ازسوی برادران دینی خود ( طالبان ) ودرحقیقت به منظور دسترسی به ثروت وزنده گی بهتر ! دراسترالیا هستید ؛ اختلافات ونفاق میان جامعه هزاره را تا کجاها که توسعه وتقویت نکرده اید ، که بیشرمانه ازطریق شبکه های اجتماعی حرفهای بزرگتر ازدهن خود به مصرف رسانیده وصحبت ازوحدت شیعه وسنی بمیان میآورید . شیخ منافق ! صادقانه بگو که گرداننده گان همین مرکز ارشاد شما درشهر سیدنی واقعآ دارای زره ای ازقابلیت ودانش اجتماعی هستن که هزاره های مارا دراول قرن بیست ویکم در سرزمین استرالیا ارشاد نماید ؟ شمای که تاخرخره غرق درنفهمی وبی سوادی هستید وباوجود آن در سرزمین استرالیا مرکز ارشاد !! تشکیل میدهید ؛ آیا برادران طالب شما حق ندارد درافغانستان اداره امر بمعروف ونهی ازمنکر ایجاد نماید ؟ سخن آخر اینکه شما همان کردم شب تاب هستید که درتاریکی پروتو افکن میشوید . زمان درازی را پیش رو نداریم که نسل جدید با تکیه بردانش روز ومعرفت جهانشمول انسانی شما را در موزیمهای بین المللی به نمایش گذارند /

  • mlah shafagh kheli der az khab bidar shodi boro dasto soratat boshor badan ya chizi bokhor

    آنلاین : http://kabulpress

  • این استاد شفق از کجای بهسود است و در گذشته چی کاره بوده و حالا نقش اش منحیث سیاسی و روحانی چی است.من سخنرانی این اقا را شنیدم ادم سخنران ونطاق و سخنور و تحلیل گر ورزیده است.ولی این همه ملا ها داد میزند که پیغمبر چنین گفت علی چنین گفت عمر ابوبکر چنان گفت چرا اینها همه دروغ میگویند و مردم عوام الناس را چی از شیعه و سنی علیه یگدیگر تحریک میکند چرا ایا اینها کدام سندی نوشته ای از پیغمبر دارند که ندارند همه اش روایت ملالت بار وفضاحت بار و دروغ محض است. از پیغمبر فقط قران مانده که انهم در زمان عثمان بروایت تاریخ که باز هم روایت است نه مستند جمع بندی شده.ولی اینهمه ملا وشیخ ومولوی احمق کودن رزیل اینهمه روایت کاذب و کفر امیز و شیطنت را از شکم کثیف وکنده و مردارخود میسازد وبه پیغمبر نسبت میدهد و شیعیان و سنی ها را به جان هم میندازد و خود شان تماشا گر صحنه مینشیند.لعنت به این همه اخوند کثیف حرامی و مولوی های نجس دروغگو.لعنت به گرداننده تلویزیون شبکه اهلبیت که شیطانی بنام
    الله یاری این همه دروغ ودرم را میسازد که گویا فقط در انزمان در خانه علی و عمر بوده وشاهد همه ان حوادث ووقایع بوده و سنی ها را وخلیفه های صدر اسلام را کافر میداند خودش در غرب موش واری در سوراخ پنهان شده و دهن باز چشم کور هر چه روایت دروغ دلش خواست وتهمت به خلیفه های سنی میزند و در پاکستان افغانستان شیعه و هزاره را به قتل میدهد توسط برادران سنی شان این دروغ باف روایت گر لعین شیخ کون ناشسته الله یاری وشبکه دروغین اهلبیت اش

    آنلاین : http://xmnhfgyfgyfgfyfyyyfhfhhf

  • این استاد شفق از کجای بهسود است و در گذشته چی کاره بوده و حالا نقش اش منحیث سیاسی و روحانی چی است.من سخنرانی این اقا را شنیدم ادم سخنران ونطاق و سخنور و تحلیل گر ورزیده است.ولی این همه ملا ها داد میزند که پیغمبر چنین گفت علی چنین گفت عمر ابوبکر چنان گفت چرا اینها همه دروغ میگویند و مردم عوام الناس را چی از شیعه و سنی علیه یگدیگر تحریک میکند چرا ایا اینها کدام سندی نوشته ای از پیغمبر دارند که ندارند همه اش روایت ملالت بار وفضاحت بار و دروغ محض است. از پیغمبر فقط قران مانده که انهم در زمان عثمان بروایت تاریخ که باز هم روایت است نه مستند جمع بندی شده.ولی اینهمه ملا وشیخ ومولوی احمق کودن رزیل اینهمه روایت کاذب و کفر امیز و شیطنت را از شکم کثیف وکنده و مردارخود میسازد وبه پیغمبر نسبت میدهد و شیعیان و سنی ها را به جان هم میندازد و خود شان تماشا گر صحنه مینشیند.لعنت به این همه اخوند کثیف حرامی و مولوی های نجس دروغگو.لعنت به گرداننده تلویزیون شبکه اهلبیت که شیطانی بنام
    الله یاری این همه دروغ ودرم را میسازد که گویا فقط در انزمان در خانه علی و عمر بوده وشاهد
    همه ان حوادث ووقایع بوده و سنی ها را وخلیفه های صدر اسلام را کافر میداند خودش در غرب موش واری در سوراخ پنهان شده و دهن باز چشم کور هر چه روایت دروغ دلش خواست وتهمت به خلیفه های سنی میزند و در پاکستان افغانستان شیعه و هزاره را به قتل میدهد توسط برادران سنی شان لعنت به این دروغ باف روایت گر لعین شیخ کون ناشسته الله یاری وشبکه دروغین اهلبیت اش

  • در جمع فکتور های مهمی چون، جنگ، نا امنی، بی عدالتی، فساد، مواد مخدر موجودیت عصبیت های قومی، جنسی مذهبی در افغانستان عامل دیگری که کم و بیش از چشم ها پنهان مانده است عصبیت گروه های سنی مختلف است و آن بگونه یی است که اگر در افغانستان پیر، فرتوت، بی خرد، کودن، بی حوصله، ملول نبودی کسی شما را به جایگاهی مناسب نمیداند مگر اینکه جایگاه وابسته گان و خانواده بتواند بر ادارات اعمال نفوذ نماید، من در میان چند تن از جوانانی که به پست های خوبتری رسیده اند کوچکترین نشانه یی دال بر داشتن فکر جوان و نترس بودن نمیبینم، پنداری اداره افغانستان با خرد، هوشیاری و پویایی سر سازگاری ندارد، اما با وجود این خصیصه هم در میان همین جوانانیکه از جوانی تهی شده اند تنظیم مناسبات اداری و کار گروهی به مراتب بهتر از وضعیتی است که کسانی مانند لالی و نظایر آنان به نمایش می گذارند.
    جامعه یی ما از زمان انقلاب برگشت ناپذیر شروع تا شمشیر زدن برای اعلای کلمة الله همه و همه جنگ برای جنگ تجربه می کند هیچ کسی دورنمایی دست کم پنج ساله یی این کشور را نمیتواند ببیند، ساختارهای پر از افراد کاریزماتیک که نسبت به اداره وزن بیشتر دارند و زندگی پریشان دست و بال فکر آدمیان این کشور را بسته و آنها را مسخ کرده است، با این روحیه الینه شده نمیتوان کشور ساخت.
    جوانان سر خورده یی ما که فرصت های شان را عاملان جنگ ها قبضه کرده است در بخش های منتزع جامعه به سکس و فلم و شراب مشغول اند و پیر ها به هیچ قیمتی قصد ندارند که سرنوشت جامعه را که به فتراک خرد شان بسته است به دیگران وا گذارند، این ها کسانی اند که از همان انقلاب بر گشت ناپذیر شان شروع تا امروز در هم حالات جامه بدل کرده و با استفاده از فضاهای مختلف چاق و فربه تر شده اند.

  • هزاره حد ومرز ندارد . هر کس می اید و برای هزاره حد ومرز تعین میکند و باز می خواهد ماهی مطلوب شان را تحت نام منطقه بگیرد کور خوانده است . بهسود . دایزنگی . جاغوری بامیانی وو همه با هم یک جرم مشترک را یدک میکند و باید غم شریکی شان را در هر عرصه نشان بدهد . استاد شفق در کشو راسترالیا بادید باز و روشن گری برای مردم ما سخن رانی دارد و جامعه هزاره استرالیا به چنین شخص نیاز مبرم دارد ...

  • با سلام خدمت کارکنان کابل پرس?:
    با تاسف تمام باید به عرضتان برسانم که این نوشته شما مملو از اشتباهات و غلط های املایی است. امیدوارم که در این زمینه فکری بکنید.

  • با سلام خدمت دوستاني كه اين نوشته را خوانده و نظر داده ايد،
    اميد وارم غلط هاي املاي و انشائ اين ياد داشت را به خواطر بي سوادي ام و اينكه قبل از نشر ويرايش نشده بر من بيبخشيد.
    و از لطف شما خواهد بود كه اگر ليست از همين غلطي هاي كه ميگوييد اينجا بنوسيد تا من بيشتر متوجه اشتباهاتم شوم، با سپاس از شما.

  • دوست عزیز سلام:
    امید که از انتقاد مستقیم بنده ناراحت نشده باشید. چرا که به نظر من هر متنی باید قبل از نشر بررسی شود. در این نوشته شما اشتباهاتی از قبیل: اصتلاح، موضیع و تاسیرگزار، به ترتیب در بند 2،3 و 4 که در اصل باید به صورت (اصطلاح، موضع و تاثیرگذار) نوشته شوند، و بعضی کلمات دیگر به چشم می خورد. به جز این مورد، به نظر بنده نگارش بالا از نظر نحوی نیز داری اشکالاتی می باشد.به عبارت ساده تر، نوشته ها هر قدر ساده تر و عام فهم تر باشند، تاثیر بیشتری بر خواننده خواهد داشت.
    با تشکر

  • سلام خواهشا در نوشتن متن دقت کنید, متن بالا مملو از اشتباهات املایی هست. سپاس

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس