صفحه نخست > دیدگاه > آیا بخشیدن کودکان انتحاری به صلاح است؟

آیا بخشیدن کودکان انتحاری به صلاح است؟

یا شاید شستشوی مغزی طالبان به اندازه ای قوی بوده است که دولت افغانستان از هیچ راهی نتوانسته است، باورهای افراطی گری را از مغزآنان شستشو دهد.
محمد اسحاق فياض
چهار شنبه 24 آگوست 2011

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

بانزدیک شدن ایام عید سعید فطر، هرساله تعدادی زیادی از زندانیان توسط کرزی مورد عفو قرار می گیرند. اما امسال تحول جدیدی که در بخشش اقای کرزی به مناسبت عید فطر وجود دارد این است که بیست کودک انتحارگر که موفق با انجام عملیات انتحاری نشده و دستگیرشده اند، مورد عفو قرار می گیرد و ازاد می شوند. حامد کرزی روز چهارشنبه طی پیامی که به مناسبت این بخشش صورت گرفت، استفاده طالبان از کودکان به عنوان حمله کنندگان انتحاری را محکوم کرد و گفت که این عمل ستم به اسلام و ستم به کودکان است. این بیست انتحارگر کودکانی هستند که توسط گروه طالبان اغفال شده و از آنان به عنوان نیروهای انتحاری استفاده کرده بودند. براساس اطلاعاتی که ازآنان منتشر شده این است که این افراد بیشتر شان حدود 16 سال سن دارند که در مدارسی که توسط طالبان اداره می شود درس خوانده و در این مدارس اندیشه ها افراطی آموخته و براساس همین باورها برای انجام عملیات های انتحاری آماده شده بودند که به دلیل بی تجربگی این افراد قبل از انجام عملیات های انتحاری به دام نیروهای امنیتی افتاده اند.

آقای کرزی در دیدار با شماری از این کودکان انتحاری در کاخ ریاست جمهوری گفت که آنان باید به آغوش خانواده های خود برگردند واین کودکان در دیدار با اوتوضیح دادند که چگونه آموزش های افراطی گری دیدند و طالبان آنها را چگونه برای بمبگذاری انتحاری آماده می کردند و به کجاها می فرستادند و سرانجام چگونه دستگیر شده اند. اما آنچه در این دیدار تعجب همگان را برانگیخت این بود که یکی از همین کودکان بخشیده شده در این دیدارکه سن اش را 18 سال اعلام کرده است، در این مراسم گفت:" مایل است به "جهاد" ادامه دهد و تاکید کرد که اگر آزاد هم شود، باز هم دست از اقدامات مسلحانه و انتحار برنخواهد داشت!".

تردیدی وجود ندارد که بخشش بیست انتحارگرکودک که تعدادی از آنان هنوزهم قبل از آزادی به انجام عملیات مجدد انتحاری می اندیشند، امتیاز دیگری است که به گروه طالبان داده می شود و این ازادی این امید را به برنامه ریزان انتحار فرار هم می آورند که اگر طرح های انتحاری آنان به شکست هم بیانجامد سرانجام انتحارگران آزاد شده و بخشیده خواهد شد. این در حالی است که اداره امنیت ملی افغانستان چند روز پیش برای جلوگیری از گسترش عملیات های انتحاری وبرخورد قاطع با انتحارگران خواهان برگزاری یک دادگاه ویژه شده بود، اما کرزی قبل از موافقت در مورد تشکیل این دادگاه بیست انتحارگر زیر 18 سال را بخشید.

با توجه به این بخشش اکنون سئوال اساسی این است که ایا بخشیدن کودکان انتحار به صلاح است یا خیر؟. انچه به این سئوال بیشتر اهمیت می دهد این است که این انتحارگران به سن قانونی نرسیده اند و با این تروریست ها باید با دید دیگری نگریسته شود زیرا افغانستان یکی یونیسف است و نیز عضو کمیسیون منع شکنجه و اذیت و آزار کودکان می باشد، براساس قوانین بین المللی هرگونه شکنجه و اذیت و آزار کودکان چه توسط دولت و چه توسط افراد و نهادهای اجتماعی و سیاسی جرم به شمار می رود، براین اساس زندانی کردن کودکان و دورنگهداشتن آنان از خانواده های شان نیز یکی از مصادیق شکنجه و آزار برای کودکان به شمار می رود و با توجه به این اصل ونیز عضویت افغانستان به نهادهای بین المللی منع شکنجه کودکان سبب شده است که اقای کرزی کودکان انتحارگر را به مناسبت عید سعید فطر ببخشد، اما آنچه در این مورد پارادوکس ایجاد می کند این است که این کودکان قبل از ازادی، در برابر کرزی برادامه انتحار و خشونت تاکید می کنند و ازکرده خود شان پشیمان نیستند و به عبارت دیگر این کودکان به اندازه ای شستشوی مغزی شده اند که ماهها زندان و تبلیغاتی که از سوی دولت بالای آنان صورت گرفته هرگز کارگر نیافتاده و برای ازادی از آن جهت لحظه شماری می کنند که هرچه زودتر از زندان بیرون آمده وبجای زندگی در کنار خانواده باردیگر به عملیات انتحاری دست بزنند!.

عکس از اسوشیتد پرس

حال با توجه به تهدید این کودکان قبل از ازادی این خطر وجود ندارد که با ازادی این افراد میزان خشونت ها و عملیات های انتحاری بیشتر گردیده و کودکان انتحارجان دهها انسان بی گناه را در سایه ازادی و عفو توسط حامد کرزی بگیرد؟. امروز وضعیت طوری است و این کودکان به اندازه ای شستشوی مغزی شده اند که افراد عادی از این کودکان به شدت هراس دارند و قبل از ان که دیگران حقوق این کودکان را زیر پا کرده باشند، این کودکان انتحارگر هستند که جان انسانهای بی گناه را می گیرند و در راستای اهداف تروریسم باور و اعتقاد کامل دارند. در چنین وضعیتی آیا به صلاح است که کودکان انتحار آزاد شوند؟.

تهدید آشکار یک کودک انتحاری در دیدار با کرزی و آرزوی انتحاری دیگر پس از آزادی، نشان می دهد که دولت افغانستان وقتی این انتحارگران کوچک را دستگیر کرده اند و ماهها آنان را در زندان نگهداشته اند، برای تغییر باروهای این افراد؛ هیچ کاری نکرده اند و تلاش جدی برای تغییر باورها و اعتقاداتی که توسط طالبان به خورد آنان داده شده، صورت نگرفته است و یا شاید شستشوی مغزی طالبان به اندازه ای قوی بوده است که دولت افغانستان از هیچ راهی نتوانسته است، باورهای افراطی گری را از مغزآنان شستشو دهد.

یک ماه و نیم پیش بود که ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که صدها کودک منتظر انجام عملیات های انتحاری در آن سوی مرز هستند. این نهاد از رقم رو به افزایش کودکانی که توسط طالبان برای حملات انتحاری استفاده میشوند، اظهارنگران کرد. بر اساس گفته لطف الله مشعل، سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان تنها در دو ماه گذشته 19 تن از کودکان انتحار را بازداشت کرده اند. حال با توجه به گسترش روز افزون کودکان انتحاری و عزم این کودکان همچنان برای انجام عملیات انتحاری، به نظر می رسد که بخشیدن این گونه کودکان علی رغم قوانین موجود بین المللی برای کودکان، خطری است که امنیت جانی شهروندان افغانستان را مورد تهدید جدی قرار می دهد و ازادی این افراد مساوی با افزایش چند برابرعملیاتهای انتحاری در سطح شهر کابل و دیگر شهرها خواهد بود و همین کودکان انتحاری آزاد شده ممکن است روزی ارگ آقای کرزی را نیز هدف قرار دهد.

براین اساس بهترین راه حل این بود که از آزادی کودکان انتحار جلوگیری می گردید، اما برای رعایت حقوق کودکانه آنان تسهیلات لازم برای شان در زندان فراهم می گردید، این کودکان باید از تحصیلات در داخل زندان برخوردار می شدند و با آگاهی بخشی به آنان باورها و اعتقادات افراطی را از ذهن شان محو می کردند، تا زمانی که به یک شهروند صلح دوست تبدیل می گردید، نه این که بدون هیچ گونه تغییری در باورهای افراطی آنان، آنها را رها کنند تا دوباره در چنگ طابان افتاده و دوباره برای عملیات انتحاری مورد استفاده قرار گیرند.

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • فرهنگ انتحار در بین اوغانها رخنه کرده باری تعالی عاقبت غیر پشتون را به خیر کند.

    • بخاطر بدست اوردند خو باید چیزی هم از دست داد .
      اکر بجانی شخص هم تمام شوه

    • از کرزی چه میرود ؟
      خودش و دارو دسته چپاولگرش چون در تماس مستقیم با اهالی شهر ها نیستند ، باید این حاتم بخشی را بنماید.
      میگویند در جنگ حلوا بخش نمیشود. برای جلوگیری از ادامه چنین رویداد ها باید به تدابیر ذیل متوصل شد:
      1- اولیای این کودکان احضار و از ایشان ضمانت سر گرفته میشد که دوباره اقدام به چنین عملی نخواهند کرد.
      2- از فرستادن کودکان به مدارس پاکستان تحت عنوان آموزش دینی شدیدا جلوگیری شود.
      3- امنیت ملی با قاطعیت حین برخورد با چنین موجودات انسان نما پیش از بخشش کرزی ایشان را کاملا بخشیده و روانه بهشت موعود نماید. اهمیت حفظ جان شهریان با ارزشتر از حمایت افراد شروری است که شرارت را از فامیل شرور کسب نموده و دشمن جان دیگران است.
      تجربه به اثبات رسانیده که موثر ترین مبارزه ضد ترور همانا تشکیل گروپ های ضد ترور است که تروریست را پیش از اقدام به ترور ، ترور نماید.
      اندیشه نگهداری ازین تروریستان غرض اصلاح فقط در سطح یک تیوری باقی خواهد ماند. زیرا کدام دولت دلسوز و پاسخگو در برابر ملت قرار ندارد که از ایشان نگهداری نماید.

    • ازنظر تمام قوانین جهانی رها کردن این جوانان مغایر با اساسات ومعیارهای قبول شدهء حقوق شهروندی است، این اطفال حالا به میکروب اجتماع تبدیل شده اند ودرجملهء اطفال عادی وسالم حساب نمی شوند. درتمام دنیا برای اینګونه افراد مراکز بهداشتی روانی وجود دارد تا آنها را مورد مداوای روحی وجسمی قرار دهند. ولو اینکه این جوانان عزم خویش را به انجام عملیتات انتحاری اعلام هم نکنند، رها نمودن آنها ظلم به حق دیګر شهووندان شمرده میشود. یک مجلس تشریفاتی مرکب از اعضای بلند پایهء دولت این جوانان ویروس زده را هرګز از عزم وتصمیم شان بازنمیدارد. من جریان ار دیروز ازطریق تلویزیون مشاهده کردم ، این اطفال به کمک های روان پزشکی خیلی شدید ودراز مدت دریک مرکز خاص امراص روانی که کاملا بسته بوده وازتباط آن با بیرون قطع باشد نیازمند میباشند
      بهمن

    • آقای بهمن درود ! از نگاه حقوق بین الملل ، برخورد انسانی و جوامع مدنی ، یگانه پیشنهاد معقول و خردمندانه همان است که شما نموده اید ! اما پرسش اینجاست که کی باورمند است این چوچه مکروب ها و کره خران دوباره به آغوش پختونوالی و جامعه فرهنگ زای خون و انتحار جذب نمی شوند و آموزش و تربیه انسانی می بینند ؟ این میراث داران فرهنگ و سنت قبیله پختون و چوچه مکروب ها به زبان گویا و سربلند اعلام میدارند که انتحار و رسیدن به جنت افتخار ماست !

      با تأئید سخنان گهربار دوست ارجمندم حقبین ، دیر نخواهد بود که مردم گرسنه شکم و پابرهنه ما تاوان و جرمانه این بخشش سردار قبیله غیرتی را با خون و شهادت خود در کوچه و بازار شهر و دهات ما بپردازند . ما شاهد خواهیم بود اگر زنده بمانیم ، که این کره خران یک روز نی ، یکروزی با کمربند انتحاری جنایت بیآفریند و فرهنگ انتحار قبیله را پیاده نمایند و ما انگشت پشیمانی و حسرت به دندان گیریم ، آن وقت خیلی ها دیر خواهد بود !!

    • دوستان گرانقدر بهمن و مزاری صاحب ، احترام تقدیم میدارم !
      جناب بهمن صاحب !
      با موجودیت هزاران طفلی که در شهرها دست به تگدی میزنند و از سرشت پاکی هم برخوردار اند و هزاران یتیم معصومی که با جنایت از قماش این میکروب ها از وجود عزیز ترین موجودات زندکی شان یعنی پدر و مادر محروم شده اند، سرمایه گذاری بالای این بیماران روانی عاقلانه است یا انها ؟ ایا این اقدام ظلمی دیگر نیست که ما بالنوبه در حق ایشان روا میداریم ؟ بنده مطمینم که از بساط ما همه چیز به یغما رفته و بشیزی نیست که درین مورد سرمایه گذاری شود ولی با ان هم اگر امکانی دست دهد ،عاطفه و همدردی انسانی شما قابل فهم است ولی ببینید که این ددمنشان مستحق انند یا انانیکه خود قربانی اعمال ضد انسانی اینها شده اند ؟
      (( عاقبت گرگ زاده گرگ شو------ گرچه با آدمی بزرگ شود ))

    • محترم مزاری سلام!
      به تایید حرفهای شما باید اضافه کرد که یک سر کلاوه بدست خود کرزی است، کرزی از اینکه هرفدر وضع امنیتی درهم وبرهم باشد چندان غمګین و ناراض نیست. بلکه برعکس از بدامنی راضی وخوش میباشد. هرقدر پارچه های اجساد متلاشی شده ای اطفال وزنان کهن سالان به در ودیوارهای شهر بچسپد کرزی بیشتر احساس آرامش میکند. زیرا وی در نا آرامی منافع دوام حاکمیت قبیلوی خویش را می بیند. هرقدر افغانستان بطرف ثبات وامنیت برود، مردم از وی کار میخواهند ګذشته ازین پلان طالبانیزه شدن وپشتونیزه ساختن افغانستان نیز درګرو بی امنیتی وبی ثباتی خصوصا بی ثباتی درشمال افغانستان میباشد. هرقدر شمال افغانستان باثبات باشد، زمینه های کار وپیشرفت به آن مناطق باعث انکشاف وتوسعه اقتصادی میګردد وزمینه های رشد فرهنګی، سیاسی واجتماعی مردم آنولایات فراهم میګردد وزمینه های طالبانیزه وپشتونیزه ساختن کشور از دست میرود. زیرا یګانه مانع عمده درراه رسیدن پشتونها به یک افغانستان تګ قومی تنها شمال افغانستان ورهبران نظامی وسیاسی آن که پشتونها آنهارا شمالی تلوالی میخوانند بحساب می رود. ایجاد لوی افغانستان، ومتحد ساختن افغانهای لر وبر مستلزم حذف نیروی نظامی شمال است که با انګیزه های قومی خواهان ذوب جبری آنها درفرهنګ پختونوالی میباشند. زبانهای ترکی وفارسی که بیشتر میراثهای فرهنګی اقوام شمال است درراه ترویج زبان پشتو وفرهنګ پشتونوالی که پشتونها خواهان ملت سازی براساس آن وایجاد یک جامعهء تګ زبان وتګ هویت میباشند مانع بزرګ بحساب می آیند که خودتان آنرا از کتاب دوهمه سقاوی استخراج نموده ودرکابل پرس منتشر ساخته اید
      بناء اګر انتحاری پشتون هرروز به کشتن سران ایتلاف ضد طالبان که آنهارا شمالی تلوالی نام نهاده اند بپردازد هیچ پشتونی حاضر نیست که آن جوانان را انتحاری بنامد برعکس آنها را قهرمانان شیهد وبه اصطلاح پشتو ( قومی اتل) نام میګذارند ولی استخبارات پاکستان نظر به نفوذ قوی که بالای پشتونها دارد، میخواهد شمال وجنوب افغانستان را علی السویه بی ثبات سازد. روی همین علت است که بعداز شهادت عبدالرحمن سیدخیلی یک نویسندهء باکستان بنام ویسم سجاد درسایت دعوت نوشت که: حالا که یک سقاوزاده راهی جهنم شد شمالی تلوالی چقدر ناله وفریاد انداختند فرد ببنیم که درمرګ سقاوزاده پشتون هم همین ناله وفریاد را براه می اندازند یانه؟
      بعدازنشر این مقاله دو روز بعد خانمحمد خان درقندهار ترورګردید.
      بعد وسیم سجاد درسایت دعوت نوشت که: خانممحمد به مقابله سیدخیلی. در زبان پشتوی باکستانی عموما اصطلاح مقابله بیشتر بالای بچه های فلم استعمال میشود که باهم درکدام فستییوال به رقابت بپردازند.
      ګاهی این اصطلاح مقابله برای دو رقیبی که باهم ازحیث معنی تجانس نداشته باشند نیز استعمال میګردد.

      مثلا در انتخابات سال ۹۴ میلادی شوراهای ایالتی و وپارلمانی پاکستان دربرابر مولوی فضل الرحمن یک رقاصهء فلمی زبان پشتو هم خودرا کاندید پوست وکالت کرده بود، به همین مناسبت روزنامه های پاکستانی نوشتند که: ...... بیګم به مقابله مولوی فضل الرحمن.
      بناء وسیم سجاد نیز باوجودیکه خانمحمد مجاهد پشتون بود ولی جنازه اش را عمدا وقصدا توهین کرد زیرا خانمحمد ازنظر وی اجیر شده ای شمالی تلوالی بود.

      با احترام
      بهمن

    • دوست نهایت ګرامی !

      اولاٌ سلامهای ګرم وصمیمانهٌ مرا بپذیرید امید خوش و سر حال باشید. موضوع انتحاری با نظرات ناسیونالیستی شما هیچ ربطی ندارد، و باید تاٌکیدکرد انتحار یک فرهنګ نیست بلکه یک عمل خود من دراوردی ایست که انسانهای از خود بیګانه زمانیکه در برابر یک پاسخګوئی مثبت عاجز میمانند و راه حلی برای پیدا کردن امکانات مشکلاتش را نمی یابند با یک تصمیم یکجانبه دست به نابودی خود و عاملین این معضلات را میزند و این عمل غیر انسانی نه به لسان تعلق دارد نه به دین و نه به ملیتی اګر یک اندازه از حالت بیخودی بیرون شوید و حادثهٌ ناروی را دقیق شوید حتماٌ روش و روحیهٌ که برعلیه یک ملیت در افکارتان پروریده اید به اصلاحاتش میپردازید.

      به امید بازنګری فکری تان

    • بح بح دوست عزیز شنونده کابلی!
      چه توجیه جانانه ای ٫ واقعا باید در دفتر کرزی صاحب کار کنی میزیبد که خودت بجای وحید عمر مقرر شوی.
      جانم! درناروی کسی عمل انتحاری را انجام نداده است . مثل آن عمل بصورت انفرادی هروقت رخ داده است اینکه انتحار یک عمل است درین شکی نیست ولی در هرعمل دربستر یک فرهنگ رشد وپرورش میابد

    • اصیل کابلی !!جرت !!

      پس راه حل اوغان کشتن بی گناهان در راه و جاده و مسجد ... است!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      اما نگفتی مواد انپجاریه , واسکت انتحاری و سوچ .... انرا از کجا میکنند ,اوغان بیسواد اینقدر پیشرفت کرده است که خود همه چیز را بسازند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      همچنان اگر این کودکان نسب غیر اوغانی میداشت هرگز رها نمی شدند .. کرزی باید بمناسبت عید سری به زندانها میزد و افراد و اشخاص که جرایم شان کمتر و معیاد حبس شان کم بود را رها میکرد !!!

    • باید این اطفال تحت تربیت مجدد یا تحت پروسه عجر قرار میگرفت , با انهم اگر کرزی و اطرافیان قبیلوی اش انان را رها میکرد باید انعده ایکه پاکستانی بودند در حضور خبرنگار بعد از انجام مصاحبه های جداگانه به حکوکت پاکستان و یا به امریکایی ها و از طریق انان به حکومت پاکستان تحویل داده میشدند, یکنفر شان با گفتن" اگر صدبار رها وزندانی شوم باز هم به جهاد (ادم کشی ) ادامه میدهم" کرزی را شرمند نمود نباید رها میشد باید دوباره به زندان انتقال میگردید .

      کرزی اگر سیاست میدانست با خانواده های شهدا که از اثر انتحار وانفجار دشمنان اسلام جان های شانرا از دست داده اند دیدار و ظاهرا از انان کسب اجازه میکرد ....چه کنیم که خاکدان اوغانستان روی عدالت را ندیده است .

    • سطر اول بعد از پروسه عجز درست است !!!!

    • madrasa haye k ba nam e madrasa haye diny dar manateq e na amn hast manzur az na amn wlayat haye jonubi afganistan ast Kandahar Helmand Nimruz Konar ... aztaraf hokumat e afghanistan mamnua wa jelowgeeri shawad chunka in madrasa ha ba talim trurist taliban wa alqaida taht e nam e qawaed wa aloom e dini mipardazand

  • بخشش از كيسه خليفه.
    از اطفال ان شهدا كرزى بايد ميبرسيد كه اطفال شهداى عزيز كه بدر قهرملان تانرا اين كثيف ها و امثال اين ميكروبها كشته اند وشما امروز نان اور خانه و مجبور به كار شاقه شده ايد,با اين افراد جه كنيم؟
    هر انتهارى كه كرفتار شود و بول تير و بير شود و بنام اينكه بيعقل است, خورد است, صغير است,مريض است رها شود و در انجا اى اس اى و طالب هم برايشان وعده ميدهد كه هرجا باشى رى نزن,ديدى كه فلانى را جطور ازاد سا ختيم.
    به انتحارى كفته ميشود كه بكو كه خورد هستم ,فريب خورده ام.بعد كرزى ازاد ميسازد.
    اطفال و زنهاى شهدا به كدايي ميبرايدو قاتل ازاد ميشود.از كجا شد اين حاتم طايي.
    در بسيارى كشور ها جنايت كار خورد سن حتى 12ساله هم تحت مراقبت و باز داشت قرار ميكيرد و انها تحت برورش قرار ميكيرند و بعد كه خوب دولت متيقن شد ازادى نسبى براى شان داده ميشود.اين كرزى 18 ساله را كه هنوز در بيش جشم رييس جمهور كشور كفته كه من به جنايت ضد كشور ما ادامه ميدهم انهم يك خارجى با كستانى,به جه اساس او را رها كردند؟اين يك تو هين به ري جمهور و به كشور ماست.بايد از 12 بالا ازاد نميشد.
    سوال من اينجاست كه از كجا كه دانست كه جند ساله است؟
    ايا باسبورت با كستانى با خود داشتند كه از ان طريق سن انها را دانستند؟ شايد سن بزركتر هم داشتند.
    تو سط كدام اسناد سن انها را اثبات كردند؟
    اكر اينطور خيرات باشد و خون شهدا خيرات شود و اطفال شهدا عقب خيرات بكردد,ازين طرف كسى به جنك نخواهد رفت .
    و از ان طرف طالب ها و اى اس اى جشم سفيد شده نقطه ضعيف را بيدا كرده به جنايت شدت ميبخشد,اين يك مثال بد ميشود.
    كرزى تحفه هاى زياد برابا كستان و با كستانى داده و لى انها يك قدم هم از مو اضع شان عقب نرفته اند.
    بس اين همه جابلوسى و زلت و بيحرمتى و حقارت را از براى جه يكطرفه كرزى تجربه ميكند.هدف ازين بخشش ميان خالى جه است؟
    جه را ميتوانى بدست بياورى؟
    نتيجه جه؟
    ميترسم كه ان خوك هاى وحشى جان جند وطندارما را بكيرد و بعد؟
    كرزى در سر سر خود بزند كه جرا؟
    از تورزى صاحب يك كمى غيرت ميخواهيم, كه از كلوى با كستانى بكير بزن طالب را .
    هرجه زود تر محكمه ويزه بخاطر فيصله عاجل جنايات طالب و با كستانى,عاجل تصميم كيى و جزا فورى.
    اينكه بنام اين و ان ازاد شود مردم را شيرك ميسازد.
    حاضر را بزن كه كوز غير حاضرش برود.بسيار ساده كفته شده كه هركه بداند.اكر اين را هم نميدانى بر و برادر در رستوران كباب فروزشى كو.

  • salam doostan,vaghean jaye taasof hast in kare jenab karzai yani bi hormati be khoone pake hezaran hezar mosalmane bi gonah ke be daste in jenayatkarane az khoda bi khabare bi vejdan mazlomane shahid shodand ast,jenab hamid karzai ba in kare khod natavaniye khodash ra dar edare keshvar va adame tatbighe ghanon bishtar sabet kard ,jenab karzai aberoye har chi rahbar va raees jomhor bod ra bar bad dad ,chera afganistan az in vaziyat nejat peda nemikona chon yak nafar delsoz nadarim hame be fekre manafe shakhsi hastand raees jomhor khodash ba taliban hamdast ast ,chetor mitanim yak nafare jani bi vejdane na mosalman ra ke parvaee bar jane khod nadarad va mikhahad ke jane dah ha ensane bi gonahe digar ra begirad chetor mitavan bakhshid va rahayesh kard!!,pas chera zahmate dastgiri va bazdashteshan ra ba khod midand,khode islam koshtane ensane bi gonah ra haram va az gonahane kabire daneste va vadeye doozakh be jenayat karan ra dade,va koshtane jenayat karan ra ham ke ba amale khod mojebe na amni va fesad mishavand ra bar har ensan vajeb farmooda ,taliban ke mosalman nistand name eslam ra bad kardand ke nefrine khoda bar anha ,masoline dulati ham mosalman nistand chera ke be ahkam va dastoorate quran sharif amal nemikonand va janayatkare zalem ra ke dastash be khoone hezaran ensan alooda hast ra mojazat nemikonand va rahayash mikonand ta tashvighi baraye digar hamdastaneshan bashad va in amale teroristi ra baz ham tadavom bakhshand chera ke dulati nist aslan ghanoni nist ke az anha porsan konad ke che mikonid? va ya pasokhe dandan shekan be jenayate anha bedahad .na be keshvarehaye hamsaya mesle iran ke baraye har bahane koochak va khord melat ra sarkob va edam mikonad na be afganistan ke ghatelane khoon ashame mellate mazlomash ra raha mikonad ta baz be jenayateshan edame dahand agar mesle baghiye in afrade sharoor zalem ra edam mikardand emrooz vazeyate mamlekat in nabood nobat be mojazate zaleman va ghatelane mellat ke miresad yadeshan miyoftad ke bayad be hoghoghe bashar payband bood va az hoghoghe bashar bayad defa kard zalim ha va ghatelane mellat doshmanane keshvar bashar hastand ama anha ke mazlomane khoneshan rikhte mishavad va anha ke dar rahe azadi keshvar janeshan ra fada mikonand bashar nistand khanevada va famileshan bashar nistand kasi nist ke az hoghoghe in dasta afrad defa konad va bogoyad inha ham insan hastand bashar hastand....khoda mifahma chi vaght in keshvar joor shavad az bonyan va risha hama chiz kharab ast va motasefana kasani ghodrat ra be dast darand ke na delsooz melat hastand na afganistan ra be rasmiyat mishenasand na be fekre izate keshvar hastand,jenab karzai ba azad kardane in jenayatkaran doshmaniye khod ra ba khanevadaye shohadaye rahe azadi izat va esteghlale mihan be hamagi sabet kard va pasokhe in doshmani ra ham khahad gereft choon ashk ra dar chashmane khanevade shohada neshand va shadi ra be hamiyane in jenayatkaran ke anha ra saliyane sal ast ke hemayat mikonand...in ashkha va khashme mellat javab dadan mikhahad hala ta mitavanid az in bozorgvariha konid va ghatelani mellate mazloom ra bebakhshid va azad konid ....khodavand be barikate in shabhaye ramazan be kasani ke zemam hokomat ra be dast darand hedayat konad va mellate ma ra eradei ghavi bakhshad ta khod ra az in zellat va mazlomiyat raha konand va keshvar ra az in halate bicharegi faghr bad bakhti nejat dahand ’’’

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس