Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 55496

چه فرق است بین انسان و اهریمن؟

7 آپریل 2012, 15:48, توسط کهگدای

من به حیث پیروان مذهب سنی در افغانستان , برای بار نخست سر وپای این مقا له را مطا لعه نمودم واز آنجا یکه با ظهور مذهب برادران اسماعیلیه در افغانستان وطرز منا سبات اجتماعی وشیوه های عملکرد ایشان در زمان اقتدار شان در ولا یت بغلان آشنائی دارم,خواستم تا لا اقل دِین اسلامی وملی خویش رابدون تعصب به نمایش کشیده وبه چنین اراجیف وجفن های ضد اخلاقی وغیر منصفانه که بدون شک از حنجره دشمنان ملی افغا نستان در قبال افشا ندن بذر اختلاف قومی ومذهبی وزبانی سر چشمه میگیرد ,ادا نمایم.اولا تا جا یکه من میدانم ,اجداد برا دران اسما عیلیه ما در افغا نستان در سا ل 710هجری شمسی از عراق وارد مشهد وسبزوار وبلاخره شمشیر سنگ یکا ولنگ با میان شدند. که یکی از پیشوا یان روهانی سا د ات کیان بنام سید طراب آغا در دایزنگی به شها دت رسید.وهمچنان یکی دیگر از پیشوا یان مذهبی سا دات کیان بنام ابدال دیوار سوار ,مرد بزرگ ومشهوریست که در همانسال ها در افغا نستان زندگی مینود واز احترام بزرگ در میان مردم بر خوردار بود.
خا نواده کیان در میان سا کنان کشور از شهرت خوبی بر خوردار است .این خاندان از زا ویه مدر نیته گرایی ,یک خا ندان مترقی صلهخواه وعدا لت خواه وبی تعصب در افغا نستان است .از تروریسم وبنیاد گرایی نفرت دارند.هرگاه به حا کمیت این خا ندان در سالهای اخیر در ولایت بغلان به شکل بیطرفانه ومنصفانه نگاه شود,تعداد زیاد مها جرین مثل من درین جا در زیر سا یه امن پناه یا فته بودند.برای مردم شرایط کار ,امنیت وتجارت وتحصیل وجود داشت .نظام بدون تبعیض وتمایز ویک نظام کا را با مدریت سا لم در آنجا خدمت مینمود.از ملکیت ملی ودا رائی های ملی حفاظت وحمایت صورت می گرفت.زندگی بر روال عادی در شهر پلخمری وسا یر مر بو طات بغلان وجود داشت.با مردم بر خورد انسانی صورت می گرفت.وتما می دا رائی های عامه شا مل زمین ,فا بریکه ومعدن وتا سیسات عامه ودولتی طور امانت ودست ناخورده بافی ماند.بهترین وعا لیترین نمونه های اخلاق انسا ندوستانه وخدمت گذا رانه در وجود ارکان رهبری این خا ندان وجود داشت که میتوان طورمثال از موجودیت انسان بزرگ,شریف مردم دوست وطنپرست وشرا فتمند مثل سید ظاهر بخوبی یاد نمود.نقش سید جعفر پسر سید منصور آغا وداکتر شها ب الدین دا ماد سید منصور آغا نیز در بخش خدمت گذاری برای مردم در حا فظه تاریخ هنوز زنده است. نقش سید منصور آغا در تا مین امنیت در آن ولا ورهبری ا داره سالم نهایت مشهود وواضح است . البته مزا یای که در زمان حا کمیت این خا ندان در شرایط جنگی کشورودوران چور وچپاول میهن در دیگر نقاط وطن , در زمان این خا ندان وجود داشت به اثتثنای حوزه حا کمیت جنرال صاحب دوستم در دیگر گوشه وکنار افغا نستان در اوج چور وتاراجگری سراسری وجود نداشت . میتوان گفت که حا کمیت خا ندان کیان در کشور یک حکومت ایده آل نبود ومانند بسا رژیمها در جهان حتی پیشرفته ترین نظامها, دارائی کا ستی ها ونا رسایی ها بود ,اما در نهاد ش روحیه انساندوستی حاکم بود وتا حدودی با مقا یسه باده ها رژیم در کشور یک رهبری دلسوزانه وخد مت گذا رانه را به نمایش می کشید .دربعد اخلاقی ,تا آنجا که من شاهد زنده بودم بر عکس نظر یات مغز ضانه این خا ندان بسیار با ناموس بوده ومن بیاد ندارم که در زمان حا کمیت ایشان ویا قبل ویا بعد از آن به نا مو س کسی ویا غرور کسی تجاوز شده باشد.
امید است تا آنا نیکه پیرامومن اعمال این خا ندان قلمفر سایی مینمایند این حقایق ناب رادر نظر بگیرند.

جستجو در کابل پرس