Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 57645

خاستگاه زبان پارسی دری و ديدگاه پروفيسور دكتر محمد حسين يمين

11 می 2012, 10:27, توسط ارمان

چيزى که جالب است "زبانهاى فارسى" با خط و يا الفباهاى گوناگون اش در دورانهاى مختلف فراه ملتى وفراه قومى بوده به گونه نمونه زبان و فرهنگ يغورها درچين با زبان و فرهنگ اويستا و سانسکريت و فارسى و نامگذارى چارهفته اى پيش از نوروز با چارعنصرعمده هستى بسيار آميختگى وشباهت به فرهنگ پارسى دارد. به گونه نمونه هفته اول: خاک, هفته دوم: باد, هفته سوم, آب وهفته چارم: آتش, که هرکدام آن چارعنصرعمده براى آبستن دانه, جوانه زدن و رسيدن پخته شدن دانه ضرورى مى باشد. دراين زمينه شايان ياد دانى ايست که هرکدام شان نماد و سمبول واستعاره افلسفى و فرهنگى يست به گونه نمونه پاکى, آزادى, خرمى آبادى ووو مى باشند.
نامهاى سانسکريت و اکنون هندى مانند دريا و يا انيدريا , راگنى ميترا हवा هوا براى باد आग براى آتش ويا شيوکى وهندکى وآسمايى درکابل درياچه شيوا (کول شيوا) دربدخشان آذرشيوا وبلاخره हिन्दू ठोस هندوکس Inducus (کس درسانسکريت Massif يعنى کوه بزرک معنى مى دهد و بسيارى از رودهاى کابلستان (رود و دريا ) رودخانه هاى ريگويدا اند رود کابل سرچشمه سهند(Indus) مى باشد بنا به نذاکتهاى اخلاقي با "کلیتوریس" (" آلت تناسلی زن ) به هندوکش تبديل شد .
هرچه که کنيم از ريشه هندوايرانى وهندوتورانى خود بيرون شده نمى توانيم حتى باپيمانهاى راهبردى و راهزنى!!

نياکانم به روز نوروز به روى همديگر گل سرخ مى پاشيدند. وزمانيگه از زمين ازخاک هر چيزاش را گرفتند و به زمين چيزى پس ندادند يعنى خدمت به خاک نکردند نه کدام درختى شاندند ونه کدام گلى آنوقت گلاب به روى همديگرمى پاشيدند.
و اکنون همتباران ما همفرهنگان ما و بشکلى تقريباهم زبانان ما يعنى مردم با زبانهاى بهارتى سانسکريت و هندى (اردو چه به الفباى سانسکريت و چه به الفباى نستعليق فارسي زبان قاتى ازهندى و فارسى مى باشد) در روز جشن بهار به روى همديگر گل سرخ وسپس رنگ سرخ مى پاشيدند. واکنون ازچاررنگ اصلى گيتى در جشن بهار خود که شوربختانه در
اين روز نوروز, روز اعتدال روزهماهنگى يعنى اول فروردين يا به صورت فلکى قوچ گوسفندنما به لاتينى Hammel وياLamm به عربى اول حمل درهند تجليل نمى گردد چونکه که اين روز به اساس تقويم پيشينه يعنى پيش از اصلاح تقويم ازسوىخيام در اوايل ماه ماهى (حوت) فارسى اويستاى اسپند ماه و يا اسفند ماه تجليل مى شود.
چاراصل بسيارچيزى و يا پديده مهم درگيتى مى باشد که علايم شان را درچارحرکت اصلى جهان , درچارخصلت اساسى بشر, درچار ترس اساسى بشر, درچار رنگ اساسى, درچارسمت جنوب وشمال وغرب وشرق ووو وبلاخره در چارگونه پيوند فاميل ديده مى شود. پس ميخواهم تفکر فاميلى و چاررشته اى وعدالت و مساوات و ارزشمندى يکسان را بين مرد و زن و پير و برنا را در پيکره هاى باميان ثابت کنم:

جستجو در کابل پرس