Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 63217

حاتم بخشی والی مزار، بیانگر وابستگی او با دولت ایران است

22 آگوست 2012, 03:31, توسط میرزایی

دوست گرامی داکتر قویاش درود بر شما ! توصیه بزرگوارانه ای شمارا خواندم ، سپاس که مرا متوجه بعضی مسایل نموده اید ، اما شما هم بایست بدانید که با سایتهای فاشیستی همنوا ، نباید همنوا باشیم؛ زمانیکه کرزی فاشیست ، زنرال دوستم را خایین میلی گفت ، بسیاری از روشنفکران غیر تبار دوستم با قلم وسخن از ژنرال دوستم دفاع معنوی وسیاسی کردند وسخنان جانب مقابل را محکوم نمودند. در چنین شرایط که هر روز بالای شخصیتهای غیر اوغان توطییه جریان دارد وگلبدین ودار ودسته اش دندان تیز کرده درکمین نشسته اند تا جایشان را بگیرند واین ابادانیهارا دو باره به ویرانی مبدل سازند ، آیا شما لازم میدانید که یک روشنفکر ازبیک همنوای همنوا باشد؟ در زمان جهاد هیچکس منکر نیست که جنایت صورت نگرفته باشد، اما کسی را بیاد دارید که فرشته بوده باشد؟ یک نفری که جنایت نکرده باشد را برای من معرفی بدارید تا من هم قناعت نمایم ، ولی جنایتکاران تا هنوز خون میخورند وخون می ریزند وسر میبرند وجان میگیرند! بازهم جانب که شمارا بسوز آورده است حد اقل امروز انسانی فکر میکند ودم از حقوق وبازسازی واندیشه پردازی میزند؛ شما یک دفعه در مزار شریف بروید وخود با وجدان رسا قضاوت نماید که استاد اعطا از ایامیکه استاندار این شهر شده است ، بازهم جنایت کرده ویا شهر سازی وتامین حقوق شهروندی؟ آخر با عقده ودشمنیهای دوره جهاد نمیشود زندگی کرد، اقای دوستم واعطا محمد روزی باهم جنگیده اند وبا تلفات چشمگیر از شهر وزادگاهش بیرونش کردند وامروز بخواهی یا نخواهی این حس بدبینی در درون جانبین با تسف احساس میشود ومن میخواهم که روشنفکران راستین نباید که آله ای دست این ویا آن قرار بگیرند ودر بین دو ملت تاریخدار وتاریخساز جدایی وواگرایی خلق نمایند، تا فلان کس را خوش ساخته باشند! آخر انسانها در تغییر اند وما نباید که تا آخر با دید یک جانبه به قضایا نگاه بداریم ! مگر استاد ضیا والدین در بلغاریا نگفت که روزی در شمالی سر معلم بوده ومکتب را که خودش بینا کرده بود ، در زمان جهاد بدست خودش به آتش کشیده است ؛ تحت تبلیغ پاکستان وای ایس ای ! ولی آنروز خودش گفت که بعدها دانسته اند که پاکستان روی چه منظور چنین دساتیر صادر میکرده است ! بی تجربگی وسیاست خام در وطن ما چنین مصایب را بار آورده بود واین همگانی بود با تسف ! اینکه استاداعطا امروز با تغییر بنیادی می آید وفرهنگ سازی میکند وبا پول شخصیش دیوار فرهنگی میسازد تا مردم بیخ وبن تاریخشان را در روی دیوار بلند با خط درشت ببینند وبدانند که کیستند، کار بداست ؟ ویا پارکهای بی نظیر توسط تاجران وبا تشویق ایشان اعمار شده تا نماد شهر زیباتر گردد مفید است ویا مضر؟ بازهم روشنفکر با قلم درجهت بدنامی چنین فرزندان براید ویا تشویقگر باشد؟ آقای دوستم زمان از روشنفکران ومردم کابل در مزار شریف حمایه وقدردانی کرد ، آیا از فکر آنها خواهد رفت؟ هر کار نیک سازنده است وامروز که جهادی دیروز میخواهد سازندگی کند وموفق هم است ، دستش را بگیریم ومانعش شویم ویا یاریش نماییم؟ لازم است که کمی واقع بین بود! درست گفته اید که علم از افسانه جداست ولی تاریخ با پشتیوانه کتاب ونویسنده گان حد اقل هزار ساله ای ما وشما داریم ، در دنیا به فکر من کم مردم وکم کشوری است که داشته باشد. به نظر من این تاجیکها بودند که در تول تاریخ حد اقل از خود هم دفاع نکرده اند وهیچگاه اهمیت واهلیتشان را به روی دیگران نکشیده اند ودر افغانستان شما نگاه بدارید که در کدام جای ومکان است که نام پشتنو وختک ومتک را ندیده باشید ویا بانک پشتنو را آشنا نباشید ولی تاجیک احتیاج به معرفی نداشته وندارد! اما امروز شاید لازم باشد تا حد اقل از خود دفاع کنند ودر برابر اتهامات نا جوانمردانه چپ نشینند! شاید جمعیت وشورای نطار بسیار کارهای نا جایز ونا شایست کرده باشند وآنهم در ایام جهادشان که بیشتر در بین همین تاجیکان شاید کشته باشند وویرانی کرده باشند که افراد واشخاص معلوم الحالشان درچنین جنایات دست داشته بودند واین هم محصول همان شرایط بود وعقب ماندگی ونا خود آگاهی ونا خود شناسی که جامعه وحاکمان قبیلوی مسببش بودند نقش بارز داشت ونه تنها جمعیت وشورای نظار ، بلکه بدتر ووحشیانتر از اینها شاید بودند کسانیکه تا هنوز نمیخواهند دست از جنایت بکشند وبه جنایتشان ادامه میدهند، این هم محصول نا بسامانی وسیستم بدوی است که دامنگیر همه باشندگان شده است . چه باید کرد؟ همه را به قتل باید آورد؟ در شرایطی که جنایت همگانی بوده باشد ، کار بهتر آنست که از پی اصلاح کوشید ونه از پی انتقام ! باز آنهای که خود اصلاح شده اند ودست به شهکاری میزنند را بجای ملامت ، تشویق کرد تا دیگران هم به شوق آیند ودست از تبهکاری بکشند. به امید آنروز ولی یک مطلب را پیشنهاد میکنم که در شرایط امروزی لازم نیست که واژه دانش را ویژه شخص معین قرار داد وکسی که علاقه داشته باشد وبجوید بسیار چیزهارا در خواهد یافت و شما هم مانند داکتر رویین صاحب خود بلند بین وکوتاه بین دیگران نباشید. زیرا که استاد رویین را دیدید که هدف پیشرویش بود وبه همان خاطر دیگران را فدای رسیدن به کرسی دلخواهش کرد! موفق باشید.

جستجو در کابل پرس