Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 68020

شرح درگیری دانشجویان دانشگاه‌ کابل

27 نوامبر 2012, 11:29, توسط baqi samandar

باقی سمندر
هفتم قوس سال 1391 خورشیدی
27 نوامبر سال 2012 میلادی
ساعت دو پنجاه وپنج دقیقه بعد ازچاشت
کابل /افغانستان
سلام به خوانندگان ارجمند کابل پرس?
من امروز وقتی نوشته ای گویا گلبدین حمکتیار را خواندم / از خود پرسیدم که چرا چوانی جراات ندارد تا بنام خود بنویسد که در پشت نام گلبدین حکمتیار پنهان میگردد. انچه در مورد گلبدین حکمتیار درهمین ستون نوشته شده است هنوز کم است وبایست کتابها نوشت تا نقش گلبدین حکمتیار در چنبش دانشچویی یا محصلین افغانستان / درجنبش سیاسی و نظامی افغانستان بیشتر برملاتر گردد.
درروز دهم وشب یازدهم محرم در همین سال وچندروز پیش در دانشگاه کابل بیاد سالهای 1972 میلادی افتیدم . در همان سالها یعنی چهل سال پیش از امسال درهمین لیلیه یا خوابگاه همچنان جروبحث ها جریان داشت و حکمتیار ودوستان اش عده ای را تکفبر مینمودند و در نتیجه در ماه جوزا ی سال 1972 میلادی جوانی بنام سیدال سخندان که منصوب به جریان دموکراتیک نوین یا شعله جاوید بود / به ضرب گلوله حکمتیار کشته شد . جوانانی دیگری زحمی شدند و یک جوان بنام عصمت جان در ناحیه مغز اش صدمه دید و بعد ها در سال 1358 خورشیدی در زاهدان / ایران بوسیله دوستان گلبدین حکمتیار کشته شد.
من درروزهای پیش از حادثه دهم محرم یا عاشورا وشب یازدهم همین ماه وسال در دانشگاه یا پوهنتون کابل بودم و با چشمان دیدم که در انچا چه گذشت و با گوشهایم شنیدم که چه ها گفته شد . بیان بخشی از گفته ها و شنیده گی ها در اغاز همین ستون امده است که من بران اضافه نمی نمایم.
انچه را بی بی سی بعد از ان واقعه نوشت / من در رد ان نوشتم و برای بی بی سی فرستادم . اینک همان یادداشت را در پایان بازهم منتشر میسازم.
اما نظر من :
دین بایست به مثابه امر خصوصی افراد شناخته شود و دین از دولت جدا گردد تا هیچ شیادی نتواند بنام دین ومذهب نان سیاسی بخورد یا حمام خون برپا گرداند. به گفته قران / لکم دینکم ولی الدین
اینک متنی که برای بی بی سی فرستاده بودم.
سلام به خوانندگان ارجمند
من گزارش ای درباره دانشکاه کابل راذر سایت بی بی سی بخوانش گرفتم اما باهزار دریغ که گزارش باواقعیت نتنها نزدیک نیست بل خلاف واقعیت را به نمایش گذاشته است . گزارش از جنگ شیعه وسنی سخن د ارد حال انکه یک گروه که خود را متعلق به حزب التحریر میدانند و در خوابگاه یا لیلیله مشهور به سلفی ها میباشند . اغازگر همه تشنجات بودند و حامیان بیرونی شان زد وخورد و لت وکوب را در دانشگاه تحمیل نمودند. اعضای حزب التحریر هیچ مذهبی را نه قبول دارند و نه به رسمیت میشناسند.من از اغاز ماه محرم تا اخرین دقایق برخورد ها در دانشگاه کابل و بیرون وساحه دانشگاه بودم . من با صد ها دانشجو از صبح زود تا بعد از چاشت ها و در روز های هشتم ونهم و دهم و شب یازدهم تا ناوقت ها ی شب تماس نزدیک داشتم . من از اینکه دانشجویی را در لیلیله از منزل چهارم به پایان انداختند و یا دانشجویان ای زخمی شدند در همان جا خبرشدم و بامردم منطقه کارته سخی. ده بوری وده نو از نزدیک شاهد ماجرا بودیم . واقعیت اینست که اعضای حزب االتحریر هواداران خود را از بیرون در روزهای هفتم و هشتم ونهم محرم به داخل لیلیه اورده بودند و همه دانشجویا ن خواهان جروبحث وسخن رانی درمورد عاشورا بوذند اما سلفی ها خواستار تشنج و ماجراجویی بودند ووقتی افراد بلند رتبه از وزارت داخله / تحصیلات عالی / امنیت ملی و شورای ملی افراد از مساجد برای دعوت به ارامش تلاش می ورزیدند . بازهم اعضا و هواداران حزب التحریر برای تبدیل کردن دانشگاه به کربلا کوشیدند . در نتیجه عملن در کنار یزید و شمر قرار گرفتند . یاد کشته شدگان گرامی باد . سلامتی زخمی ها ارزویم است. ماجرا را حزب التحریر شروع کرد و تما م
l جنایات متوجه حزب التحریر است نه
از سنی ها ویا شیعه ها.
باقی سمندر / کابل افغانستان

جستجو در کابل پرس