Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 38544

"شاه مردان"، "شاه جهان مغول"، آیت الله خمینی و هزاره ها

28 جون 2010, 05:18, توسط hbibulla

به جاى اينكه از خداوند كمك بخواهد از موسى ؛ كمك خواست و طبعاً موسي نمي توانست به او كمك كند؛ اينجا بود كه خداوند به موسى ؛ وحى فرمود كه اى موسى! تو به اين دليل به فرعون كمك نكردى! كه او را تو نيافـريـده اى ؛ لذا چنين توانايى نـداشتى، اگر او از من كمك مي خواست، حتما به او كمك مى كردم( ).

نذر کردن برای مرده
نذر كردن براى قبر و صاحبان قبر و ذبح كردن حيوان در كنار آن از اعمال ناشايست و محرماتى است كه به تعبير قرآن كريم «أُهل لغير الله» محسوب مى شود، چنانكه خداوند متعال مى فرمايد:«(خداوند تنها گوشت مردار، خون، گوشت خوك، و گوشت هر حيوانى را كه به هنگام ذبح نام غير خدا بر آن گفته شود تحريم كرده است، ولى كسى كه مجبور شود (براى نجات جان خويش از مرگ) از آنها بخورد گناهى بر او نيست، به شرط اين كه ستمگر و متجاوز نباشد، خدا غفور و رحيم است».
و مي فرمايد:‌«(كفار مكّه و ساير مشركان سهمى از زراعت و چهارپايان خـود را براى خـدا، و سهمى نيز براى بت ها قرار مى دادند، و مى گفتند: اين قسمت مال خداست و اين هم مال شركاى ما، يعنى بتهاست. سهمى را كه براى بت ها قرار داد بودند هرگز به خدا نمى رسيد، و اما سهمى را كه براى خدا قرار داده بودند به بت ها مى رسيد، چه بد حكم مى كنند».
از محمد بن سنان روايت است كه امام رضا در پاسخ مسائلى كه از ايشان پرسيده بود نوشت: «آنچه نام غير خدا بر آن گفته شود حرام است، زيرا خداوند بر بندگانش واجب گردانيده است كه به يگانگى او اقرار و اعتراف كنند و هرگاه مى خواهند حيوان حلال گوشتى را سر ببرند فقط نام او را در هنگام ذبح ياد كنند ؛ تا اينكه بين آنچه براى خدا ذبح مى شود و آنچه براى پرستش بتها و شياطين تقديم مى گردد، فرقى وجود داشته باشد، زيرا ياد كردن نام الله عزوجل اقرار به توحيد و ربوبيت پروردگار است و اما آنچه كه براى غير خدا تقديم مى گردد در حقيقت شرك است. و گويا عامل آن مي خواهد بدينوسيله خودش را به آن مخلوق نزديك كند. پس بردن نام الله در هنگام ذبح بدين جهت است تا بين آنچه كه خداوند حلال و آنچه را كه حرام كرده، فرق وجود داشته باشد»( ).

قسم خوردن به صاحب قبر
امام صادق از امام باقر و ايشان هم از اميرالمؤمنين ﻹ روايت كرده اند كه رسول گرامى ص از غذا خوردن در هنگام تكيه دادن نهى فرمودنده اند. چند مورد ديگر از ممنوعات شرعى را بر شمردند كه عبارتند از: قسم خوردن به غير الله منع كردند و فرمودند:كسى كه به غير الله قسم بخورد، در نزد خداوند هيچ ارزشى ندارد( ).
شيخ طائفه ابو جعفر طوسى مينويسد: قسم صحيح ومعتبر در نزد آل محمد ص اين است كه انسان به ذات الله متعال يا به يكى از اسماى گرامى او قسم بخورد، ‌و هر قسمى كه به غير نام الله متعال يا اسماى گرامى او باشد هيچ اعتبارى ندارد. سپس فرمود: جايز نيست كه كسى به قرآن، و به پدر و مادرش، و به كعبه، و به پيامبر، و به هيچ يك از ائمه ﻹ قسم بخورد، اگر كسى به اين چيزها قسم بخورد خطا كار است و قسمش از نظر فقهى اعتبار ندارد( ).
البته قول معتبر آن است كه قسم به قرآن كريم جايز است زيرا قرآن كلام خداوند است و كلام خداوند, از صفات گرامى اوست.
عماد الدين طوسي مي نويسد: ((ولا يجوز اليمين بغير الله))( ).
«قسم خوردن به غير خدا جايز نيست».

طواف به دور قبر
از امام صادق ؛ روايت است كه فرمود: ايستاده آب ننوش، و به هيچ قبرى طواف نكن، و در آب پاك بول نكن، اگر كسى چنين كرد و ضررى به او رسيد از خودش بداند، اگر كسى يك بار اين اعمال ناشايست را انجام دهد ديگر عادت ميكند، مگر اينكه خدا بخواهد كه توبه كند و برگردد( ).
حر عاملي در كتابش، وسائل الشيعة، بابى آورده است با اين عنوان: (باب استحباب الدعاء‌ بالمأثور عند زيارة ‌القبور وعدم الطواف بالقبر)( ).
«باب مستحب بودن دعاى وارده در سنت پيامبر ص در هنگام زيارت قبر و عدم طواف بر قبر».
باب ديگرى آورده با اين عنوان (باب عدم جواز الطواف بالقبور)( ).
«بابى درباره ى جايز نبودن طواف بر قبرها»

سوگواري و به سر و صورت و سينه زدن
از امام صادق ؛ روايت است كه فرمود: رسول گرامى ص فرمودند: ((ضرب المسلم يده على فخذه عند المصيبة‌ إحباط لأجره))( ).
«اينكه مسلمان در هنگام مصيبت و اندوه دستش را بر رانش بكوبد پاداشش ضايع مى شود».
از طريق جابر بن عبدالله روايت است كه فرمود: خدمت امام باقر ؛ عرض كردم ما الجزع؟ «بى صبرى چيست؟» فرمودند: بدترين بى صبرى اين است كه سر و صدا كنى، فرياد بكشى، ناله كنى، به صورتت بزنى, به سينه ات بكوبى, مويت را بكشى، كسى كه نوحه سرايى كند، صبر را ترك كرده است و راه نادرستى را در پيش گرفته است و كسى كه صبركند و إنا لله و إنا إليه راجعون بخواند و سپاس پروردگار را بجاى آورد، به درستى كه به تقدير خدا راضى شده و پاداش او در نزد خداوند محفوظ است. و كسى كه چنين نكند باز هم آنچه قضا و قدر الهى باشد، بوقوع مى پيوندد، گرچه او ناراضى باشد، در اين صورت خداوند اجر و پاداشش را ضايع مي كند( ).
و از امام صادق ؛ روايت است كه فرمود: سه چيز است كه نمى دانم كداميك به اعتبار جرم و گناه بزرگتر است: كسى كه هنگام مصيبت بر رانش ميكوبد (كه كنايه از بى صبرى است اما با كمال تأسف امروز بعضى مردم به سر و سينه مى زنند)( ).

مخلوط بودن زن و مرد در زيارتگاه ها
متأسفانه يكى از بزرگترين مفاسد اخلاقى در مزارها، جمع شدن ارازل و اوباش اعم از زن و مرد است كه بسيار مشهور و طبيعی است. در چنين جاهايى با استفاده از فرصت، شيطان تلاش مى كند هر چه بيشتر فضا را آلوده كند و به اعتراف خود مسئولين امروز مزارها بيش از هر جاى ديگر محل قول و قرار ارازل و اوباش است. بويژه اينكه كلاه شرعى هم به نام ازدواج مؤقت يا صيغه وجود داشته باشد، و جالب اينكه در بعضى زيارتگاهها همين مجاوران عابدنما نقش دلاّل را به عهده دارند و براى خودشان مشترى جلب مى كنند.

چند پرسش احتمالي و پاسخ آن
بعضى ها كه از گنبد و بارگاههاى مدرن امروز دفاع ميكنند و به دلائل نامعلومى! آنرا وسيله ى نزديكى بسوى الله ميدانند، روايات ذكر شده اى را كه از ائمة اهل بيت ﻹ نقل كرديم تأويل هاى جور واجور مى كنند از جمله اينكه:
اول: قبور ائمه و انبياء ﻹ از روايات مذكور

جستجو در کابل پرس