Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 592

سینمای هند در منگنه تاریخ

8 می 2007, 12:56, توسط منیر

روی صحنه آمدن فلمهای «مادر ١٠٨٤» از گویند نهالری، «بگهت سنگ» به كارگردانی راجكمار سنتوشی و «سبها چندرا بوس – قهرمان فراموش شده» ساخته‌ی شیام بنیگل كه اولی داستان زندگی، رزم و جان باختن قهرمانانه‌ی مردان و زنان عضو جنبش «نگزلباری» و دومی و سومی پیكار و شهادت حماسی بگهت سنگ انقلابی ٢٢ ساله و یارانش، و بوس رهبر برجسته انقلابی در دوران تسلط انگیسها در هند را بازگو می‌نماید، در سینمای تجارتی هند كه افیون داستانهای ماورای مبتذل و خواندنهای پر زرق برقش بیش از نیم قرن است كه نسل اندر نسل جوانان و مردم ما و هندوستان و كشورهای عمومـآ اسلامی را به خواب خرگوشی و منجلاب بی‌علاقگی به مبارزه انقلابی فرو برده، در واقع انقلابی بی‌نظیر به شمار می‌رود. و تعجبی ندارد كه چرا تلویزیون های افغانستان كه همه چشم به كسب رضایت امریكا و جنایتكاران «ائتلاف شمال»اش دارند، هیچ كدام هیچیك از دو فلم مذكور و فلمهای عامر خان مانند «رنگ دی بسنتی»، «منگل پاندی» و امثال آنها را نمایش نمی‌دهند چرا كه میدانند دیدن آنها، آگاهی مردم به برخاستن علیه باندهای ربانی، سیاف، قانونی، خلیلی، دوستم، و دولت بو گرفته و رسوای شان را بالا می‌برد.

عامر خان هنر پیشه‌ای كه فراوان در فلمهای هرزه‌ی ضد هنری هندی بازی می‌كرد در سالهای اخیر با توجه به ستم و سیهروزی اكثریت مردم هند به آگاهی رسیده و تصمیم گرفت فقط در فلمهایی با مایه های سیاسی آزادیخواهانه و مبارزه برای عدالت اجتماعی بازی كند.

آنلاین : سخنی با فلمسازان كشور و رسالت آنان

جستجو در کابل پرس