Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 77723

دلایل و عوامل حقیقی جنگ های حزب وحدتِ شاخۀ استاد مزاری

19 نوامبر 2013, 15:16, توسط جمعه

محترم بهمن،

من طرفدار مزاری نیستم. کارهایش را نقد می کنم و خوشحال هم می شوم اگر کسی از اقوام دیگر هم به صورت منصفانه اعمال ایشان را نقد کند.
اما به نظر من شما انصاف را رعایت نکرده اید. من به نکاتی اشاره می کنم.

1. قتل عام مردم عادی افشار به دست نیروهای سیاف و مسعود شما چطور توجیه می کنید؟

2. مسعود زمینه ای پامال شدن شمالی را فراهم کرد و این ضربه ای است به طرفداران خودش در نتیجه ای تندروی هایش وارد شد.

3. تاجیک ها را تمامیت خواه و بی انصاف معرفی کرد که تا امروز از این ناحیه ضرر می بینند.

4. حتی در میان تاجیک ها اکثریت کرسی ها و مقامهای دولتی را به پنجشیری ها داد و تاجیک های زیادی هستند که از دست تمامیت خواهی پنجشیری ها خسته اند. نمونه اش داکتر سپنتا و استاد جلال که جرات حرف زدن را دارند.

5. مردم عادی کابل حتی مردم عادی تاجیک از دست نیروهای مسعود ظلم دیده اند و این ظلم ها در تحقیقات بی طرف ملل متحد هم ثبت شده است.

6. اکثر کسانی که مسعود به اسم هزاره به آنها کرسی و مقام داده بود سید بودند و شما بهتر می دانید که هزاره و سید دو هویت قومی جداگانه است. من مخالف سیدهای هزاره به هیچ عنوان نیستم اما نمایندگی تام شان از مردم هزاره را به هیچ عنوان عادلانه نمی دانم.

7. همین که مزاری به مسعود در آن جلسه ( اگر واقعیت داشته باشد ) چنان غیر مسوولانه برخورد کرده باشد و بعد مسعود آن بر خورد را مبنای دشمنی خود با حزب وحدت و هزاره ها قرار داده باشد خود نشان می دهد که این دو مرد تا چه اندازه خودخواه و خود محور بوده اند و منافع مردم در مقابل غرور شخصی شان اصلا اهمیت نداشته است.

8. همین که مسعود از یک طرف با مزاری پیمان کرده است و از طرف دیگر بدون مشوره با او از ورود نیروهایش به کابل جلوگیری کرده است نشان می دهد که مسعود درک درستی از دیپلوماسی و شناخت عمیق از سراسر افغانستان نداشته است. ایشان بیشترین شناخت را از دره های شمال شرق کشور داشت و از بقیه نقاط افغانستان و ساختار اجتماعی این مناطق شناخت بسیار ضعیفی داشته است.

9. مسعود تا اخر از سیاف حمایت کرد. اما ما دیدیم که سیاف چطور زمینه ای ترور وی را فراهم کرد و بعد از سقوط طالبان هم با تمام نیرو در کنار کرزی و تیم افغان ملت قرار داشته است.

10. من باور دارم که مزاری به وسیله گلبدین فریب خورد و مسعود هم فریب سیاف را خورد. این دو بزرگوار تجربه ای بسیار ناچیزی برای سیاست کردن در صحنه ای ملی داشتند. اینها اصلا مردان جنگ بودند و مردان سیاست نبودند. به همین دلیل دست اورد هر دو برای مردم شان بیچارگی بود.

11. شما قهرمان خواندن و پرستش مسعود از سوی طرفداران وی را کاملا نادیده می گیرید. طرفداران مسعود از وی نه پرد بلکه یک قدیس ساخته اند و دروغهای بسیاری را به وی نسبت می دهند که ریشه در واقعیت ندارد.

12. وقتی دیگران یک ادم خود محور را که هیچ دست اورد مثبتی حتی برای مردم خود نداشته است قهرمان بگویند و او را پرستش کنند چرا دیگران این حق را نداشته باشند؟

13. مسعود آن قدر خود محور و بی تدبیر بود که در چهار سال از آن موقعیت درخشانی که برایت پیش امده بود دوباره به همان کو دره ها پناه برد و در همانجا هم با بی سادگی تمام فریب سیاف را خورد و تروریستان را در کنارش راه داد تا او را ترور کردند.

14. مرگ مزاری و مسعود و مصیبت هایی را که برای مردم هزاره و تاجیک خلق کردند باید به عبرت تبدیل شود. اما افسوس که نه در میان طرفداران مسعود و نه در میان طرفداران مزاری انصاف و واقع بینی و دور اندیشی جایی دارد.

15. از شما بعید است که تا این حد یک طرفه قضاوت کنید. وقتی انصاف را رعایت نکیند مردم سخنان دیگر تان را هم باور نخواهند کرد. اگر شما به این فکر باشید که طرفداران مزاری و دوستم دست از دوستم پرستی و مزاری پرستی بر دارند و بیایند قهرمانی مسعود را قبول کنند، اشتباه می کنید. یگانه راه پایین کردن اینها از خر پرستش این و آن ، ان است که شما هم بت خود را نقد کنید و کارهای زیانبخش و منفی اش را فاش بگویید تا دیگران بدانند که انصاف دارید.

16. شما می گویید که طرفداران مزاری به دین و مذهب باور ندارند. این به نظر من حرف درست نیست. درست است که یک تعدادی سکولار هم در میان طرفداران ایشان وجود دارد اما اکثریت شان جهادی ها هستند. در میان طرفداران مسعود هم ادمهای سکولار کم نیست. حتی از کمونیست های سایق هم فراوان یافت می شود. برای کوبیدن طرف ادم نباید به هر وسیله دست بزند. این کار حرف شما را بی اعتبار می کند.

وانگهی، آیا قرار است در افغانستان هر کسی که به دین و مذهب باور نداشت، از تمام حقوق و جایگاه انسانی اش محروم شود؟ آیا به نظر شما کسی که به دین باور ندارد انسان نیست؟ آیا هندوهای افغانستان حق شهروند، ابراز نظر و برخورداری از حقوق شهروندی را ندارند؟

17. اگر شما حقوق شهروندی را به دینداری ادمها ربط می دهید پس فرق شما با طالبان در چیست؟ من خودم یک ادم مذهبی استم مگر باورمندم که باید تمام اتباع افغانستان اعم از دیندار و بی دین و مسلمان و غیر مسلمان و از هر قوم و نژاد و منطقه در پیشگاه قانون و در برخورداری از حقوق برابر باشند.

جستجو در کابل پرس