Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 78650

دلایل امتناع کرزی از امضای پیمان امنیتی با امریکا چیست؟

16 دسامبر 2013, 09:07, توسط پرویز "بهمن"

وقتی به دشنام های جنرال عبدالواحد طاقت که به نشانیِ تاجیک ها حواله شده بود؛ پرداختم؛ عده یی مورد او را یک مورد منزوی وخاص خواندند که نمی تواند ازهمۀ پشتون ها نیابت نماید. پاسخ ازهمان آغاز دَم دست بود و دلایل و مثال ها آماده. تظاهرات دستوری، سرکاری و سازمان یافتۀ حمایت ازدشنام پرداز؛ مثال دیگری شد. شعارهایی به جانبداری، همدلی وهمفکری با طاقت درخیابان ها طنین انداخت وکتلۀ عصبانی وسنگ به دست؛ داستانی کل کشور را به پوزش خواهی ازاو فرا خواند. روشن شد که طاقت نه منزوی است ونه تنها. تفکر طاقت؛ محصول تفکر برتری جویانۀ جامعۀ پشتون است، جامعه ایکه عنصر رواداری در برابر هموطن درآن غایب است . عدم رواداری در برابر تاجیک ها را ما با مظاهری چون طعنه وتهمت، دشنام، تعصب وخشونت ومیل به نابودی قومی آن ها؛ همواره شاهد بوده ایم. این عدم رواداری را نمی توان با انتساب اخلاق وصفاتی چون« بدجنس»،« شرور» یا« جاهل» وامثال آن توضیح داد. این اوصاف بیشتر ازآنکه بیانگر علت ها باشد توصیف معلول هاست. این عدم رواداری ازعقب افتادگی اجتماعی، پوسیدگی فکری وذهنی ومجموعه ای ازعقده های تاریخی مایه گرفته است که گاه گاه وبا دورویی سرشتی درخمرۀ ایدیولوژی دینی نیز معجون می گردد.( دراین تظاهرات شعار« اسلامیت وژغوری»؛ ریاکارانه بلند شد).اجتماع این عوامل بستری مساعد برای ایجاد انسان هایی با ظرفیت های تخریبی راهموار ساخته است. ما همواره ومدام صحبت های آشکار ویک ریخت نمایندگان قوم پشتون درپارلمان را شنیده ایم؛ که برتاجیک ها تاخته اند. سخنان طاقت درهمان قالبی ارائه می گردد که حمیدلالی، کمال ناصر اصولی وآرین یون وزابلی و دیگران حتی لطیف تر های شان؛ ازآن استفاه کرده اند. این ها همه درپارلمان ازکتله های بزرگ قوم پشتون نمایندگی می کنند وبه نیابت ازآن ها حرف می زنند وهیچ گاه شنیده نشده است که از جانب سایر وکلای این قوم ویا هم مؤکلان شان؛ مورد سؤال قرار گرفته باشند. بیانات این شخص نیز رضائیت گروه های بزرگی ازاین قوم را با خود دارد. طاقت وهم سگالان او پشتون های صادق ومصمم برای نهادینه کردن تسلط وبرتری قومی خویش اند وبه خوبی ازافکار اکثریت این قوم نمایندگی می کنند. صدا های جسته وتنها وخفیف تعداد قلیلی ازافراد این قوم که برای اقرار به حقوق مساوی برای تاجیک ها گاه گاهی بلند می شود؛ اگر صادقانه باشد؛ چندان انعکاسی حاکی ازتایید دیگران شان را با خود ندارد . یون با نگارش« دویمه سقوی» چون مانیفست برتری خواهی پشتون « یون بابا» شد. درجامعۀ نا روادار و بابا زدۀ پشتون؛ شاهد« طاقت بابا»نیز خواهیم بود. یاد داشته باشید روز رهایی این دشنام پرداز ازتوقیف؛ خیابان ها شاهد رقص کاکل های چرب وآواز دهل وسرنا خواهد بود.

جستجو در کابل پرس