Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 81057

هفتمین جشن‌واره «قند پارسی» با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد

12 مارچ 2014, 14:40, توسط ارمان

به پيشواز نوروز
«قند پارسی» با سرودهاى گاتهاه آغازشد . هفت ويا عدد هفت عدد نيکوبود!
1- هفته
2-هفت خوشه ويا گوشه ڀروين يا هفت دختران

3-هفت خوان رستم
4-هفت آذر
5- هفت آتشکده باستانى نوبهار دربلخ, يا آذرنوش شاه بهاردرکابل , سوبهار در غزنه, آذر آباد در تبريز آذر برزين در خراسان آذر خورين در شيراز بنام نقش رستم, و آذر بهرام در باکو آذرپادگان.

نُه روز مانده به نوروز
روز پيامبرى سرورم محمد (ص)!
سالروز تولدى بزرگوارم على حيدر!
روز تاج گذرى شاه عادل جمشيد (يما)
روز تولدى دوباره گياهان وگلها !
روز بزگران و تخم پاشى وکشت روزى!

هم میهنان . نگارش را که مى نگريد, نوشته ی دکتر ناصر انقطاع پژوهشگر ایرانی است, درباره ی یکی از گیراترین و شناخته شده ترین آیین نوروزی بنام **حاجی فیروز** پدیده ای که همه می شناسیمش , ولی هیچکس نمی داند که کیست؟

از کجا آمده؟
و چگونه با نام تازی , در کهن ترین و ریشه دارترین آیین ایرانی ( نوروز ) جای گرفته است؟!!

دکتر انقطاع برای نخستین بار , با برگه های استوار , و برهان های پذیرفتنی , پرده از راز "حاجی فیروز" برداشته است .

من الهام ستاکی با سپاس از این پژوهنده گرامی , که پروانه ی خواندن و پخش نوشته ی خود را به من داده است , به دو انگیزه , این نوشته را در اینجا می آورم و می خوانم.

نخست بدان روی که با خواندن آن ، در خود احساس سربلندی و نازش شگفت آوری کردم که زاده ی ملتی هستم که ’’ کوروش ’’ را پرورید. که آزادگی را شناخت . که.................پرسیده اند :

چه فرقی است بین **عمو نوروز** و** حاجی فیروز** ؟!!!

نخست اینکه ** عمو نوروز ** نادرست است و باید ** بابا نوروز ** گفت.

دوم اینکه واژه * بابا * در آغاز * پاپا * بوده است و *پاپا* در پارسی میانی و کهن در کاربرد * پدر بزرگ * بکار میرفت. و هنگامی که تازیان به ایران تاختند , چون نمی توانستند بند واژه ی * پ * را بکار ببرند ’ بجای پاپا , بابا گفتند ’ و ایرانی ها نیز *بابا نوروز * گفتند که دشواری چندانی ندارد.

ولی از آغاز زنجیره قاجاریان , گروهی تازی پرداز , از آن میان آخوندها گفتند : اگر بگوییم * بابا نوروز * اهانت به مادران مان می شود !! باید *عمو* گفت !

بهانه ی خنده آور و بی پایه ای !!!

و اما درباره ی جدایی میان * بابا نوروز * و * حاجی فیروز * .

* بابا نوروز * نماد و پایه آیین نوروزی , نماد خرد , مهربانی , پختگی و جاودانی و زندگی دراز است , بگفته ی دیگر , ستون راستین آیین های نوروزی است . ( همین واژه پاپا نوروز است که اروپاییان از ما گرفتند و * پاپانوئل * را پدید آورده اند.)

در جایی که * حاجی فیروز * یکی از بخش های آیین بزرگ نوروزی است و این نام و پدیده , پس از تاختن تازیان به ایران پدید آمد , زیرا آیین برده داری با اسلام به سرزمین ما آمد. ( در باره ی *حاجی فیروز* بگستردگی گفته شده است.)

دکتر ناصر انقطاع

" هفت سین " های نوروزی

" هفت سین "ها باید دارای این پنج ویژگی باشند:

۱- نام آنها پارسی باشد.

۲- با بندواژه (حرف) سین آغاز شود.

۳- دارای ریشه گیاهی باشند.

۴- خوردنی باشند.

۵- نام آنها از واژه های ترکیبی ( مانند سبزی پلو ، سیر ترشی ، سیب زمینی و مانند آنها ) ساخته نشده باشد.

** سیر ** نماد اهورا مزدا .

** سبزه ** فرشته اردیبهشت نماد آبهای پاک است.

** سیب ** فرشته سپندارمذ، فرشته زن ، نماد بارداری و پرستاری است.

** سنجد ** فرشته خورداد نماد دلبستگی .

** سرکه ** فرشته امرداد نماد جاودانگی.

** سمنو ** فرشته شهریور نماد خواربار.

** سماغ ** فرشته بهمن نماد باران.

دکتر ناصر انقطاع در اين جا طرز گفتار مردم خراسان را تاييد مى کنند ونه حاجى فيروز را!

ولى پاپا نوروز از پدرکلان نوروز آمده که از نگاه هجو اش ويا هجو پارسى (Persiflage) - ابن سينا بلغى ..... در ادبيات فارسى فکاهى , طنز , هجو هم هاجى (هجوکننده) گفته مى شد. هاجى آهسته حاجى شد!

شهرهاى بنام "نوروز آباد " در هندوستان افغانستان , ايران, عراق, بلوچستان, پنجاب ........ وجود دارد.

زنده و جاويد باد هفت شهرعشق!

هفت نيکو کارى بود که در بلخ پايه گذارى شد!
1- پندار نيک
2- گفتار نيک
3- کردار نيک
4- پيداگرى روزى نيک
5- معاش درست
6- عبادت نيک کوشش نيک
7- کمک نيک (ماليات)

زنده وجاويد باد ژنده اويستا!!!!

بوديسم نوبهار از همين اويستا هفت را گرفت و اصل هشتم را افزود: تمرکز نيک

نيک, درست , سم, کش در پارسى و سانسکريت واويستا از يک ريشه واژه اند يعنى هندوايرانى! بوديسم بهار در شهر بهار هند بوجود آمده بود. سرودهاى گاتها و هفتگاه در ريگويدا با سرودهاى اويستا همريشه است? چرا کابل زمين موسيقى هند را دوست دارند! آهنگ و سرود وآواز را پروردگار همه اديان خوشدارد.
قران شريف بنا برحرکتهاى فروان پر آوازترين کتاب مقدس جهان است که در همه کشورهاى گيتى به يک سان قراهت مى شود اما دريک کشور نه ترکيه "اتا ترک". در تمام کشورهاى توران زمين خوب قراۀت مى شود

پشتونهاى شريف به درست وخوب هم سم مى گويند!!

. دیدگاه درست
samyag dṛṣṭi,
sammā ditthi
دیدن واقعیت همان‌گونه که هست نه آن‌گونه که به نظر می‌آید. آگاهی از آیین نیک (دین، مکتب یا مذهب درست و چهار حقیقت شریف.
۲. نیت درست
samyag saṃkalpa,
sammā sankappa
نیت دست‌یابی به توان دست کشیدن و چشم‌پوشی از چیزها. نیت رسیدن به آزادی و بی‌آزاری.
اخلاق‌مداری
śīla ۳. گفتار درست
samyag vāc,
sammā vāca
شیوه گفتاری که بی‌دروغ و بی‌زیان باشد. خودداری از دروغ گویی، بدگویی، درشت گویی (ناسزا، متلک، ....)، یاوه گویی (حرف از روی نادانی و حرّافی بی مورد).
۴. کردار درست
samyag karman,
sammā kammanta
کردار به شیوه‌ای بی‌زیان. خودداری از آزار، کشتار و تبعیض موجودات، خودداری از گرفتن آنچه به تو تعلّق ندارد، رابطه جنسی نامناسب (رابطه با زور، رابطه با فرد متأهل، رابطه با کودکان نابالغ).[۱]
۵. معاش درست
samyag ājīvana,
sammā ājīva
معاشی بی‌زیان. خودداری از مشاغلی که باعث آزار است: اسلحه‌فروشی، حیوان‌فروشی، اِعمال و تلقین نظر به دیگران (به هر اسمی. حتّی به اسم گسترش آیین یا هدایت) به‌ویژه اگر با زور و ارعاب باشد، رباخواری، کلاه‌برداری، رمالی، جادو و غیره.[۲]
تمرکز روانی
samādhi ۶. کوشش درست
samyag vyāyāma,
sammā vāyāma
کوشش برای بهبود. گام نخست: دور ماندن از خواسته‌های ناشایست همراه با شکوفا کردن تمایلات خوب. گام دوم: غلبه کامل بر عادات ناشایست همراه با ایجاد عادات نیک.[۳]
۷. اندیشه درست
samyag smṛti,
sammā sati
رسیدن به آگاهی که از طریق آن بتوان اصل واقعیت چیزها را با ذهنی باز دید. آگاه بودن از واقعیت موجود در درون خود، بدون میل و نیاز یا بیرازی از آن. اندیشه آزاد از کام و شهوت، آزاد از بدخواهی و آزاد از ستمگری.[۴]
۸. تمرکز درست
samyag samādhi,
sammā samādhi
مراقبه یا تمرکز صحیح که از آن به عنوان چهار درون‌پویی Dhyāna نخست یاد شده‌است. ذکرگویی چندان توصیه نشده ولی ممنوع نیست.[۵]
زنده وجاويد باد ژنده شاه مردان على مشکل گشاه در بلخ بامى ويا بلخ باميانى ارمان!
پروردگارا!!!

پشته نوبهار توران وهندوايران را نگهدار! کابل را بدون زر و حاکمان مفسد اش کن ولى نه بدون برف و مردم با صفاى اش!
ارمان

جستجو در کابل پرس