اسم و صفات او
اين مرد اسم خود و پدرش مانند پيامبر خدا و پدر گراميشان است پس او احمد يا محمد بن عبدالله و از نوادگان فاطمه و از فرزندان حسن بن علي خواهد بود-عليه السلام-
در اين زمينه ابن کثير ميگويد: او محمد بن عبدالله علوي، فاطمي و حسني -رضي الله عنه-است-عليه السلام-
و دربارة صفت چهره او گفتهاند داراي پيشاني عريض بيني کشيده و محدب است-عليه السلام-
مکان خروج او
مهدي از طرف مشرق ظهور خواهد کرد-عليه السلام- در حديثي از ثوبان آمده است پيامبر خدا -صلى الله عليه وسلم- فرمود:
«يقتل عند کنـزکم ثلاثة کلهم ابن خليفة، ثم لا يصير إلى واحد منهم ثم تطلع رايات السود من قبل المشرق فيقتلونکم قتلاً لم يقتله قوم-عليه السلام—عليه السلام—عليه السلام—عليه السلام- (ثم ذکر شيئاً لا أحفظه فقال:) فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبواً على الثلج فإنه خليفة الله المهدي»-عليه السلام-
«در کنار کنزتان سه (نفر) با هم قتال ميکنند که همه پسر خليفه هستند و کنز به هيچکدام از آنان نميرسد سپس دستهاي با پرچمهاي سياه از طرف مشرق ميآيند و با شما جنگي شديد ميکنند (سپس چيزي گفت که آن را بياد ندارم و بعد گفت:) وقتي آنان را ديديد با آنان بيعت کنيد-عليه السلام- اگرچه با دست و پا از روي برف بگذريد همانا او خليفه الله مهدي است-عليه السلام-
ابن کثير ميگويد: منظور از کنز (مذکور در حديث) کنز کعبه است که در آخرالزمان سه نفر از اولاد خلفا بر سر آن قتال ميکنند و بعد از آنان مهدي ظاهر ميشود و او از طرف شرق ظهور ميکند نه از شهر سامرا همانطور که روافض گمان ميبرند اکنون او در آنجا است و انتظار ظهورش را (در آخر الزمان) ميکشند اين نظريه نوعي هذيان و عقيدهاي باطل و شيطاني است زيرا دليلي از قرآن و سنت و يا برهاني عقلي دال بر آن وجود ندارد-عليه السلام-
ابن کثير اضافه ميکند او از طرف مردم بلاد شرق نصرت داده ميشود يعني سلطانش را پايدار و ارکان قدرتش را استوار ميسازند و پرچم آنها مشکي مطرز است زيرا پرچم پيامبر خدا مشکي و به نام عقاب بود-عليه السلام- خلاصه اينکه مهدي فردي ممدوح و پسنديده و وعده داده شده در آخرالزمان در بلاد شرق ظهور خواهد کرد و طبق مفهوم برخي احاديث در کنار کعبه با او بيعت ميشود»-عليه السلام-
اسم و صفات او
اين مرد اسم خود و پدرش مانند پيامبر خدا و پدر گراميشان است پس او احمد يا محمد بن عبدالله و از نوادگان فاطمه و از فرزندان حسن بن علي خواهد بود-عليه السلام-
در اين زمينه ابن کثير ميگويد: او محمد بن عبدالله علوي، فاطمي و حسني -رضي الله عنه-است-عليه السلام-
و دربارة صفت چهره او گفتهاند داراي پيشاني عريض بيني کشيده و محدب است-عليه السلام-
مکان خروج او
مهدي از طرف مشرق ظهور خواهد کرد-عليه السلام- در حديثي از ثوبان آمده است پيامبر خدا -صلى الله عليه وسلم- فرمود:
«يقتل عند کنـزکم ثلاثة کلهم ابن خليفة، ثم لا يصير إلى واحد منهم ثم تطلع رايات السود من قبل المشرق فيقتلونکم قتلاً لم يقتله قوم-عليه السلام—عليه السلام—عليه السلام—عليه السلام- (ثم ذکر شيئاً لا أحفظه فقال:) فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبواً على الثلج فإنه خليفة الله المهدي»-عليه السلام-
«در کنار کنزتان سه (نفر) با هم قتال ميکنند که همه پسر خليفه هستند و کنز به هيچکدام از آنان نميرسد سپس دستهاي با پرچمهاي سياه از طرف مشرق ميآيند و با شما جنگي شديد ميکنند (سپس چيزي گفت که آن را بياد ندارم و بعد گفت:) وقتي آنان را ديديد با آنان بيعت کنيد-عليه السلام- اگرچه با دست و پا از روي برف بگذريد همانا او خليفه الله مهدي است-عليه السلام-
ابن کثير ميگويد: منظور از کنز (مذکور در حديث) کنز کعبه است که در آخرالزمان سه نفر از اولاد خلفا بر سر آن قتال ميکنند و بعد از آنان مهدي ظاهر ميشود و او از طرف شرق ظهور ميکند نه از شهر سامرا همانطور که روافض گمان ميبرند اکنون او در آنجا است و انتظار ظهورش را (در آخر الزمان) ميکشند اين نظريه نوعي هذيان و عقيدهاي باطل و شيطاني است زيرا دليلي از قرآن و سنت و يا برهاني عقلي دال بر آن وجود ندارد-عليه السلام-
ابن کثير اضافه ميکند او از طرف مردم بلاد شرق نصرت داده ميشود يعني سلطانش را پايدار و ارکان قدرتش را استوار ميسازند و پرچم آنها مشکي مطرز است زيرا پرچم پيامبر خدا مشکي و به نام عقاب بود-عليه السلام- خلاصه اينکه مهدي فردي ممدوح و پسنديده و وعده داده شده در آخرالزمان در بلاد شرق ظهور خواهد کرد و طبق مفهوم برخي احاديث در کنار کعبه با او بيعت ميشود»-عليه السلام-