هشتم مارچ؛ زمانی به وجود آمد که در مراحل ابتدایی انقلاب صنعتی و رشد نظام سرمایهداری در غرب، جمعی از کارمندان اناث صنایع یک فابریکه نساجی در نیویارک، طی سال 1857 میلادی علیه وضع ناهنجار زندگی و احقاق حقوق انسانی خود به اعتصاب متوسل شدند.
با ایجاد تنشهایی میان دو بلوک شرق و غرب، و رویکرد سیاسی بلوک شرق به هشت مارچ منحیث روز بینالمللی زن؛ در کشورهای اروپای غربی؛ طی مدت طولانی برای تجلیل از این روز، دیگر محلافل بزرگی دایر نمیشد؛ تا این که با افول اندیشههای سوسیالیستی و عقبگرد نظامهای کمونیستی شرق از سالهای 1980 به بعد، معرکهداری دفاع از زنان و حمایت از تساوی جنسی حقوقیشان با مردان را غرب به عهده گرفته و هشتم مارچ به عنوان روز جهانی زن، مجدداً در اروپای غربی اهمیت جدیتری یافت!
چیزی که در ماورای این هیاهوهای سیاسی حمایت از حقوق زن در دنیای شرق و غرب دیروز و امروز به نظر میآید، این است که زن در این میان منحیث یک موجود کریم که قرآن شریف با « ولقد کرمنا بنی آدم...»، برابر با مرد، فرزندان یک آدم دانسته جدا از تمیز رنگ و بو، با ان اکرمکم عندالله اتقئکم» تساوی و تقرب بخشیده؛ ارج و احترامی گذاشته نمیشود، بلکه از حیثیت و موقعیت زنان برای پیشبرد مقاصد سیاسی و تامین اهداف تجاری، استفادهی سوء میگردد و حیثیت و حرمت زنان در بازار معاملات سیاست و شهوت، به لیلام گذاشته میشود. (محمد عزیزی)
هشتم مارچ؛ زمانی به وجود آمد که در مراحل ابتدایی انقلاب صنعتی و رشد نظام سرمایهداری در غرب، جمعی از کارمندان اناث صنایع یک فابریکه نساجی در نیویارک، طی سال 1857 میلادی علیه وضع ناهنجار زندگی و احقاق حقوق انسانی خود به اعتصاب متوسل شدند.
با ایجاد تنشهایی میان دو بلوک شرق و غرب، و رویکرد سیاسی بلوک شرق به هشت مارچ منحیث روز بینالمللی زن؛ در کشورهای اروپای غربی؛ طی مدت طولانی برای تجلیل از این روز، دیگر محلافل بزرگی دایر نمیشد؛ تا این که با افول اندیشههای سوسیالیستی و عقبگرد نظامهای کمونیستی شرق از سالهای 1980 به بعد، معرکهداری دفاع از زنان و حمایت از تساوی جنسی حقوقیشان با مردان را غرب به عهده گرفته و هشتم مارچ به عنوان روز جهانی زن، مجدداً در اروپای غربی اهمیت جدیتری یافت!
چیزی که در ماورای این هیاهوهای سیاسی حمایت از حقوق زن در دنیای شرق و غرب دیروز و امروز به نظر میآید، این است که زن در این میان منحیث یک موجود کریم که قرآن شریف با « ولقد کرمنا بنی آدم...»، برابر با مرد، فرزندان یک آدم دانسته جدا از تمیز رنگ و بو، با ان اکرمکم عندالله اتقئکم» تساوی و تقرب بخشیده؛ ارج و احترامی گذاشته نمیشود، بلکه از حیثیت و موقعیت زنان برای پیشبرد مقاصد سیاسی و تامین اهداف تجاری، استفادهی سوء میگردد و حیثیت و حرمت زنان در بازار معاملات سیاست و شهوت، به لیلام گذاشته میشود. (محمد عزیزی)