Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 27710

چهره ی شیخ آصف محسنی و چهره ی يک انقلابی

7 می 2009, 01:55, توسط سلطان

به جواب جناب حسین

در پاراگراف اول تان با کلی گویی محض، کسانی که بر این سیاهه تاریخ (قانون احوال شخصیه) اعتراض نموده اند را متهم به تعصب ورزی نسبت به شیخ محسنی نموده اید. که گویا شیخ از قبیله ای دیگری است و بخاطر آن این سیاهه مورد نقد قرار می گیرد. اما این بدبینی شما نشان دهنده پسی میست بودن تان نسبت به ذات انسان است که گویی بشریت همه متعصب و قوم گرا و بد اند. حالانکه: اولا- نظریات و علوم به روشنی ثابت نموده که بشریت همه بدسرشت نیستند. ثانیا- این سیاهه قانون را برعلاوه انسانهای چیزفهم هزاره، آدمهای روشن دل غیر هزاره نیز نقد نموده اند. فکر نکنم ضرورتی به نامبردن اسامی باشد. سوم: معمولا قبیله گرایی در میان آنانی که کلید بهشت را از آن خود کرده اند، و داد از مذهب و دین می زنند رایج است. آنهایی که اندیشه ای معتدل مذهبی و یا سکولار دارند کمتر به قبیله و قوم وابسته اند و جهان بینی شان وسیع تر از این مسائل است.

در رابطه به نظربعدی تان: اولا- اگر مزاری زنده می بود، به محسنی و یا احدی دیگری اجازه نمی داد چنین جنایت تاریخی را علیه مردم اش اعمال نماید. چون او به حد کافی از این مردم شناخت داشت. او می دانست که جامعه هزاره و تشیع با جامعه ای ملاعمر فرق دارد. و تبعا اجازه نمی داد توضیح المسایل یک شیخ این مردم را صدها سال به عقب بکشاند. دوم- رسمیت یافتن مذهب جعفری کار محسنی نبوده، این مساله شامل اهدافی بود که مزاری برای آن رزمید. ولی محسنی خواست تا خودش را در محور کار تسوید و تصویب این سیاهه (احوال شخصیه) قرار دهد، تا شاید هزاره ها اشتباهات او را بخصوص جنایت فاجعه افشار را ببخشد. حالانکه این را اطفال هفت ساله هزاره ها نیز می دانند که محسنی خود در آن روزها در ائتلاف آمرین جنایت قرارداشت و هیچگاهی این مردم و تاریخ او را نخواهند بخشید. تلاشهای محسنی نتیجه معکوس داد و امروز محسنی منفورترین چهره نه تنها در میان آدمهای چیزفهم هزاره بلکه در بین مردمان فهمیده افغانستان شناخته شده است.

شما از محبوبیت محسنی در بین هزاره ها گفته اید. خیلی جالب است، شما فکر می کنید این مردم محسنی را نشناخته اند که چگونه در رابطه به حادثه بهسود خود را به خواب زمستانی زده بود. آیا شما شرکت نکردن مردم در حادثه تلویزیون امروز را محبوبیت می پندارید یا تنفر؟ روزی محسنی با پخش اعلامیه¬ها و اعلانات در سرتاسر غرب کابل و برچی خواستار شرکت در تظاهرات علیه تلویزیون امروز شده بود. آیا کسی شرکت کرد؟ خودت دیدی که یک نفر شیعه هزاره و غیر هزاره حاضر نشد. دلیلش حتما محبوبیت بی حد جناب محسنی در بین مردم بود!!! شما همچنان کشف نموده اید که تمدن یکی از پربیننده ترین تلویزیونها در بین مردم است. نمی دانم شما چطوری به این کشفیات می رسید. شاید از معجزات محسنی باشد. اما فرض بر این که کشف تان درست باشد. ولی لطفا به این نکته توجه کن که این مردم شبانه به تماشای بازیهای محسنی می نشینند. بعد از پخش هر برنامه و گزارش تان مردم صدها بار لاحول می خوانند و با خود زمزمه می کنند که چطوری یک آیت الله به نام دین و برای شهرت متوسل به نظریات ماکیاولیستی می شود. نام کشیدن در خوبی و بدی هردو افتخار نمی طلبد.

جستجو در کابل پرس