Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 27917

چهره ی شیخ آصف محسنی و چهره ی يک انقلابی

9 می 2009, 07:18, توسط علی رضا

من درباره عملکردهای محسنی و مزاری آنقدر معلومات ندارم فقط همینقدر میدانم که طرفدارانی در جامعه شیعه داشتند و دارند.
در تمام نوشته ها کاملاً مشهود است، مثلاً طرفداران محسنی و طرفداران مزاری،
البته به نظر من و با مطالعه جنجال احوال شخصیه در جامعه هزاره متوجه شدم که این دو گروه اقلیت اند و گروه اصلی مردم هزاره موافق قانون احوال شخصیه بدون صف بندی طرفداران مزاری و محسنی اند.
بسیاری از هزاره ها چیزی که برایشان مهم است قانون احوال شخصیه است و مزاری و محسنی برایشان مطرح نیست، مردم از قانون حمایت کردند اگر به جای محسنی یک آیت الله دیگر هم رهبریت در خصوص دفاع از این قانون را به عهده می گرفت از او حمایت می کردند.
کلاً جامعه شیعه افغانستان مخلوطی از روشنفکری و سنت گرایی است و به طور مساعدی در یک خانواده شیعه روشنفکری و سنت گرایی با هم کنار آمده اند.
در حال حاضر در جامعه شیعه افغانستان روحانیون از نفوذ بالایی برخوردار اند ( فرقی نمی کند روحانی هزاره باشد، سید باشد یا قندهاری).
اگر واقع گرایانه قضاوت کنیم این است که نمی توان روحانیون شیعه افغانستان را با دیگر روحانیون کشور مقایسه کرد، روحانیون شیعه به مراتب دید بازتری از متون اسلامی دارند و این تا حدودی در رشد جریانات روشنفکری هزاره نقش داشته است.
هزاره ها مردمی نظم پذیر و آرام هستند و تا کسی با آنها کار نداشته باشد با کسی کار ندارند ولی اگر کسی به مقدسات شان توهین کند عکس العمل بسیار شدیدی از خود نشان می دهند.
به نظر بنده مبارزه با روحانیت در حال حاضر در این جامعه مقدور نیست و بهتر است با رویه معتدل به نقد از دیگران پرداخت چه در غیر آن این کار با عکس العمل منفی در جامعه هزاره مواجه خواهد شد و نتایج منفی به بار خواهد آرد.
ما می توانیم روحانیون را نقد کنیم ولی زیاد نباید بالا برویم چون تندروی در جامعه ما مورد قبول نیست.

جستجو در کابل پرس