بیائید دوستان؛ کتابهای را که مشهور به کلام خداوندی هستند و در جهان پیروانِ بیشماری دارند و حتی در بعضِ موارد و در دیار های متعددی این پیروان به جان همدیگر ریخته و تشنۀ خون همدیگر هستند، بوسیده و هفت پوش در طاقِ بلند بگذاریم تا زمانی که توانائی در درک کلام خدواندی را در وجود خویش پیدا نمائیم و از طرف چند شیخ و ملائی که در حقیقت مایۀ این همه خشونتها و دهشت و خونریزی ها هستند، دیکته نشویم و همه منحیث انسان بادرک و هوش از خرد و منطقِ طبیعی و خدادادِ خویش استفاده نموده و در حلِّ مسائل روزمرۀ اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی بپردازیم.
اگر چه تمام ادیانِ موجود، به نیکوکاری تشویق و از اعمال نا شایسته و نامشروع پرهیز میدارد ولی آنچه به نظر یکی نامشروع است دیگری او را شایسته میخواند.
تعجب در اینست که چرا ما انسانها از ضمیر و وجدانِ پاک در تفکیکِ خوب و بد استفاده نمیتوانیم؟
عملِ نیک نرساند هیچ آزاری ولی آزار رسان بنمود جهنم این جهان و به یقین بدان ای دوست که او نیست پیروی هیچ کتابی!
بیائید دوستان؛ کتابهای را که مشهور به کلام خداوندی هستند و در جهان پیروانِ بیشماری دارند و حتی در بعضِ موارد و در دیار های متعددی این پیروان به جان همدیگر ریخته و تشنۀ خون همدیگر هستند، بوسیده و هفت پوش در طاقِ بلند بگذاریم تا زمانی که توانائی در درک کلام خدواندی را در وجود خویش پیدا نمائیم و از طرف چند شیخ و ملائی که در حقیقت مایۀ این همه خشونتها و دهشت و خونریزی ها هستند، دیکته نشویم و همه منحیث انسان بادرک و هوش از خرد و منطقِ طبیعی و خدادادِ خویش استفاده نموده و در حلِّ مسائل روزمرۀ اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی بپردازیم.
اگر چه تمام ادیانِ موجود، به نیکوکاری تشویق و از اعمال نا شایسته و نامشروع پرهیز میدارد ولی آنچه به نظر یکی نامشروع است دیگری او را شایسته میخواند.
تعجب در اینست که چرا ما انسانها از ضمیر و وجدانِ پاک در تفکیکِ خوب و بد استفاده نمیتوانیم؟
عملِ نیک نرساند هیچ آزاری ولی آزار رسان بنمود جهنم این جهان و به یقین بدان ای دوست که او نیست پیروی هیچ کتابی!
الف