Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 69446

جامعه ی مسيحيان افغانستان

1 جنوری 2013, 14:02, توسط ازاد اندیش

در قسمت بعدی نوشته تان من تبصره و قضاوت را به دوستان بیطرف میگذارم. من عادتم این نیست تا پاسخ سخت را با مشت بدهم. البته در این سایت کسانی هستند که اینکار را نیز میکنند. من صرف افکارم را در میان میگذارم .خوش کسی بیاید یا نه مربوط به قضاوت و سلیقه همان شخص میگردد. اما در قسمت اصلی اتهام تان و عدم درک من که متاسفانه در ان کمی سطحی نگری شده است در ذیل رد میکنم. نخست نوشته خودم و پاسخ شما را ذکر مینمایم:
" باب گرامی. درست است که بین اسلام و اسلام گرا میتواند فرق وجود داشته باشد. چون اسلام گرا یک انسان است و عملکردش بر برداشت و تفسیروتاویل شخصی اش نیز میتواند استوار باشد ، اما یک اسلامگرا در ارزوی ساختن جامعه ای است مطابق به ارزشهایی که محمد بیان نموده و پیروانش به ان باور دارند و از ان برداشت و تاویل های خویش را دارند".
پاسخ شما :" اگر یک ذره هم اندیشه داشته باشی، این گپ های بی محتوا و متضاد را نمی نویسی. وقتی فرق بین اسلام و اسلامگراها را قبول داری پس هدفت از تکرار چرندیات پیروان اسلام یا اسلام گراها چیست؟ "
البته با یک مثال میخواهم هدفم را به شما شرح بدهم :
در مورد وضو در قران چنین نوشته شده است: "يا ايها الذين آمنوا اذا قمتم الي الصلاه فاغسلوا وجوهكم وايديكم الي المرافق وامسحوا برووسكم وارجلكم الي الكعبين "
ترجمه :"ا ى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد "
این ترجمه از فولادوند است. فقهای اسلامی در تفسیر این ایت دو نظر مختلف دارند.یک گروه میگویند که در این ایت که فرائض وضو میباشد اشاره شده است که دو عضو بدن شسته و دو عضو بدن مسح گردند. یعنی شستن روی و شستن دستها تا ارنج و مسح سر و مسح پا میباشد. یک گروه دیگر به این نظر هستند که اساس ایت اشاره به شستن سه اندام دارد.و از نگاه گرامر و اصول نحوی یک جمله مکمل و با هم در ارتباط اند. شستن روی، شستن دست تا ارنج و شستن پا ها. و در این میانه مسح تنها مربوط به سر میگردد. و از جانب دیگر شستن پا ها ، مسح کردن انها را هم دربر میگیرد. پس در یک ایت نتوانستند مشخص کنند که ایا پا ها را در وضو شست یا مسح نمود؟
هدف من در اینجا بحث در مورد درست گویی و یا خطای این یا ان گروه نیست. من در این مورد بحث نمیکنم. امید شما هدفم را با دقت متوجه شوید تا گرفتار سئو تفاهمات قبلی نگردید. هدف من در اینجا نشان دادن دو چیز است. نخست احکام قرانی منحیث اساسی ترین کتاب مسلمان ها و باور شان به اسمانی بودن ان در یک طرف و دوم انسان و در این بحث فقهای مسلمان به حیث انسان که برداشت و تفسیر خود را از این ایت نموده اند. ببینید که صرف در یک ایت چقدر اختلاف برداشت و تاویل وجود دارد. هر دو گروه خود را مسلمان میدانند . یکی میگوید پا هایت را در وضو بشوی و دیگری میگوید مسح کن.
پس با این مثال من به شما نشان دادم که بین اسلام بحیث یک دین و قران در موقف یک کتاب اساسی دین اسلام و از جانب دیگر، مسلمانان در موقف پیرو این دین و این کتاب چقدر از هم متفاوت میتوانند باشند. کتب شرعی و فقه یی از این نوع اختلافات نظر پر و مملو میباشد. حالا شما هدف من را از فرق بین اسلام و مسلمان و یا در یک واژه سیاسی تر بین اسلام و اسلامگرا را متوجه شدید.وقتی من میگویم که انسانها تاویل و تفاسیر و برداشت های مختلف از یک موضوع میتوانند داشته باشند ایا خلاف گفته ام؟؟ ایا در این کلام من تاقضی وجود دارد؟ به یقین که نه.
به همین ترتیب احزاب برخاسته از دیدگاه های مختلف فقهی و مذهبی دارای تاویل ها و برداشت های مختلف خود از قران و احادیث و احکام دینی شان میباشند. این تفاوت ها گاهی تا ان سرحد پیش میرود که یک گروه ، گروه دیگری را گمراه و یا به دهها نام دیگر مسمی و متهم مینمایند.
این تفاوتها تنها در اسلام نیست. در هر دین به شمول مسیحیت میباشد.حتی در جهان بینی ها و تحلیل های فلسفی نیز به وضح قابل دید میباشد. به شمول مارکسیزم وغیره که پیروانش به دهها تحلیل و برداشت متوصل شده اند که یک گروه دیگرش را گمراه میداند. این تفاوتها را در قرن گذشته در سیستم های روسی و چنینی هم دیدیم. نوشته شما هم از اینکه مسلمان دین اسلام را و مارکسیستها مارکسیزم را بد نام کردند هم تا حدودی مشابه با ادعای من است. البته من در باره جمله اخری عرض میکنم که هم داسلام و هم مارکسیزم دارای خطا های زیادی بودند و هم بد نام هستند و هم انسانها در تطبیق ان و یا سئو استفاده از ان مرتکب اشتباهات فراوانی شده اند.
متاسفانه متباقی نظریات تان حرفهای کوچه و بازاری بوده که ارزش تبصره را ندارند و به یقین مورد توجه یک خواننده بی طرف و باوجدان قرار نمیگیرد. برای من این مهم نیست که شما قناعت میکنید و یا باز هم کج خلقی و کج بحثی مینمائید. اما در این سایت کسانی اند که با دقت نوشته ها را میخوانند وازادانه قضاوت مینمایند. شاید دهها نفر با شما موافق باشند و شاید دهها نفر متوجه مسائیل باریکتر شده و با شما همنظر نگردند.از تطویل کلام اجتناب باید نمود ، اگر باز هم کدام سوالت را بی جواب گذاشته باشم انرا مطرح بساز من حاضر به شرح و رد ان خواهم بود.

جستجو در کابل پرس