Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 47078

در حاشیهء ترور احمد ولی کرزی و مروری بر رویدادهای گذشته

24 آگوست 2011, 00:52, توسط baqi samandar

باقی سمندر
سنبله سال ۱۳۹۰
اګست سال ۲۰۱۱ میلادی

سلام به خوانندګان ارجمند کابل پرس?
سلام به آقای پرویز بهمن
من همه بخشهای مقاله شما را تاپایان خواندم – صحبت های جالبی را بیاد ما می آورید. من نمیخواهم در همه موارد پرسشهایی راکه برایم خلق شده اند – اینک مطرح نمایم – اما در چند مورد از شما توضیح میخواهم ـ لطفن توجه نمایید !
آقای بهمن !
شما نوشته اید
«جنرال خدایداد که قبلا مربوط جناح افراطی خلق ازجمله جنرالان مسلکی وکارکشته ومجرب هزاره تباری بود که درمکتب مارکسیزم /لینینزم خلقی رشد وپرورش یافته بود. این آقا تاهنوز نیز درهمان خط فکری بحث انګیز خویش زنده ګی میکند ومیخواهد مارکسیزم را با مغولیسم آشتی دهد »
لطفن برداشت خود را از« مارکسیسم – لنینیسم» بیان دارید ووجوه مشترک« مارکسیسم- لنینیسم » را با افکار جناح « خلق » نشان بدهید ـ
همچنان در مورد مغولیسم – روشنی بیاندازید !
آیا حزب وحدت اسلامی افغانستا ن به زعم شما پیرو « مغولیسم » بودواست ؟
شما نوشته ایدکه :
«زیرا وی که خودرا از سلسلهء احفاد و ذریهء عمربن خطاب خلیفهء دوم مسلمانان سنی (دشمن شیعه ها )میداند به این عقیده بود که در اسلام چیزی بنام امارت ویا ریاست موقت وجود ندارد وجد بزګوارش حضرت عمر فاروق تا وقتییکه بدست ابولوء لوء شهید نشد از قدرت کناره ګیری نکرد. روی این منظور زمانیکه وی از جذب احمدشاه مسعود بطرف خویش مایوس ګردید دست به اعمالی زد که تاثیرات بد آن حتی تا امروز میان لایه های مختلف اجتماعی افغانستان پا برجاست »
آیادر زمان خلافت عمر بن خطاب (رض) اصلن مذهب شیعه وجود داشت ؟.«
که شما از( دشمن شیعه ها ) مینویسید ؟
آیا پیروان وذریه عمر بن خطاب (رض ) دشمنان شیعه ها اند ؟
اګر آری روی چه دلیل وبرهانی ؟
شما نوشته ایدکه :
« تاهنوز مشخص نیست که تفاوتهای اصولی میان دیدګاه های احزاب هشتګانه ای وحدت اسلامی وحزب حرکت اسلامی برهبری شیخ محسنی درچی بوده است؟ ولی چنانچه ازظواهر قضیه معلوم میشود مسأله مذهب با قومیت ونژاد درهم آمیخته است که جدا کردن آن درکوتاه مدت خیلی مشکل به نظر میرسد »
در این مورد لطفن در مورد آیت الله خویی که مرجع تقلید شیخ آصف محسنی بود و در عراق بود وباش داشت ومخالف ایت الله خمینی بود و آیت الله خمینی که مرجع تقلید بسا از شیعه ها در ایران وافغانستان میباشد – توجه ګردد !
شما در مورد عبدالعلی مزاری نوشته ایدکه :

« خیلی مظلومانه به شهادت رسیده است که مجال انکار در آن وجود ندارد ولی با وصف این همه صفات مثبت آن شهید بزرګوار، فاقد عقلانیت سیاسی بوده و به اندازه یک دانه میوهء چهارمغز ( جوز) خیلی کوچک هم درکله اش مغز سیاسی وجود نداشت واین یک چیز طبیعی است زیرا نمیشود تمام صفات مثبت در وجود یکفرد خلاصه شود مګر اینکه او یک موجود خارق العاده باشد ».
لطفن در مورد عقلانیت سیاسی بنویسید – عبدالعلی مزاری دارای افکار سیاسی بود . من مخالف افکار ونظریه هایش بودم اما او را فاقد عقلانیت سیاسی نمیدانستم .
شما نوشته اید که :
«ا زنظر مسعود وتمام مجاهدین همکیش وی چه پشتون وغیر پشتون، ګلبدین کسی بود وکسی است که روح استالین وحفیظ الله امین درکالبد وی حلول کرده است، کیش شخصیت در وجود وی بحدی نیرو ګرفته بود که حتی تا حال هم وی بالاتر از خودش به هیچکسی به چشم رهبر، عالم ومجاهد ندیده وهیچکسی را مستحق حاکمیت نمیداند، ازطرف دیګر به اوامر پاکستانی ها چنان منقاد است که حتی از اهدای ناموس خویش به مقامات آی اس آی دریغ نمی ورزد »
لطفن در مورد استالین توضیحات بدهید و در مورد حفیظ الله امین – همچنان . چګونه حکمتیار را با استالین تشبیه میکردند ؟
استالین رهبر حزب بلشوییک بود وحفیظ الله رهبر یک فرقه سوسیال فاشیستی و حکمتیار هم رهبر حزب اسلامی با تمام برداشتهای از اخوان المسلمین .
دراین مورد نظر مسعود و دوستانش در کجا وکدا م نوشته و کدام جلسه انعکاس یافته بود ؟
سپاس
باقی سمندر

جستجو در کابل پرس