Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 9859

نگاه دیگر به محرم

27 جنوری 2008, 09:06

). تاریخ 6 / 11/ 1386

برپائی محرم سنت بی دلیل وافسانه ای یااوج عقلانیت و عظمت انسانی ؟
نویسنده (شهرکی ).:
به نام خدا وند وباسپاس ازعنایات واکرام اووبادرود وسلام بر ارواح همه ا ی انبیا واولیا ء خدا وند وباسلام بربرادران وخواهران شرکت کننده وبیننده درسایت کابل پرس? ؛ این گفتار بخش ازفرایند گفتگو وادامه ی نگاه نو به محرم است.
مادرآغاز ازاین عزیزی که دامنه ی این گفتگورا بازکرده است ونقد چند ی را دررویداد عاشورا ارائه کرده است تشکرمی کنم خواه برای هویدا شد ن چهره ی حقیقت باشد ویاحتی ازروی اغراض گفته باشد ویا سطح درک وتوانائی علمی وی همین را اقتضا کرده باشد ؛ این گفتگو هاسبب می شود تا رهروان حقیقت وپویندگان راه خدا مسیرش را بامعرفت هرچه بیشتر وبهتر به اسرارورموز عاشورای اباعبد الله الحسین پیموده وبه دنبال آن کسب آرامشی درونی نماید ؛ نیز ازصاحب سایت ودیگردوستان شرکت کننده سپاسگذارم تمنا می شود که باب این گفتگو ها هرچه بیشتر وباکیفیت هرچه بهتر وبه دورازهرگونه طعن ونفرین وعیبجوئی ازهم دیگر وبا استناد به دلایل متقن عقلی ونقلی ادامه پیداکند .
صاحب نوشتار که برادری است به نام رضائی؛ نامبرده گاهی ازسخنش پیدااست که نگاه انتقاد آمیز به برخی ازروشهای عزاداری دارد که ازجانب دوستان وشیعیان جاهل که کارشان رابه عنوان ابراز علاقه وعشق هرچه بیشتر به حسین بن علی می پندارد ارائه شده است؛ به حقیقت تایید می کنم ؛ روش عزاداری را که برخی ازشیعیان ا قدام بدان کرده است چیزی جز ابرازعواطف بی جا وعصبیت های جاهلی شایسته نیست که بدا نها نام گذاشت ؛ نمونه ی عینی آن عزاداری ها همان تصویرهای است که می بینید هرعاقلی که از اندک عقل سلیم بهره مند باشد می دا ند که یک امر کاملاخرا فی بوده ومحکوم است هیج دلیل عقلی و استناد منطقی را برایش نمی توان یافت ؛ازدید گاه تمام مراجع شیعه حرام بوده وخونهای که درزمین می ریزد نجس است .
گفتار برادررضائی که روند کار آنان را به باد مسخره گرفته است منصفانه وباجااست همان گونه که ایشان رهنمود داشت بخصوص دراعمال وکردارهای که صبغه ی دینی دارد میباید هرچه بیشتر درمیزان عقل ومنطق باشد .
این نکته نیز ا فزودنی است ؛ آن عزاداری های که باعث اذیت وآزارتوده ی مردم شود ؛ بسان اینکه بلند گوها شبها بیرون ازمسجد وحسینیه ها ؛ خواب آرام راازمردم سلب کند ویادسته های عزاداری درسرکها باعث سد معبرشودا مثال این گونه کارها به هما ن روش که ازمنظر عقل قاقبول نیست ازنگاه دستورات شرعی هردو کیش مسلمان شیعه وسنی نیز حرام وممنوع است به این دلیل که سبب آزار واذیت مؤمنین می شود اذیت مسلمان را شریعت اسلام کار حرام قلمداد کرده است.
لیکین بخشی دیگری ازگفتارش را باید همراه باتماشاگران تا به آخرجستجوکرد که چه مقدار نویسنده خود دردایره ی منطق واستدلال حرکت کرده وتاچه اندازه مستندات عقلی ومنطقی ویاشرعی برایش گردآورده ؛ به تعبیر خودش تاچه حد منور الفکری خودش راتبارز داده است وآزادانه وبی توجیه وکاملا ازسر تدبیر ودرایت ویاوقوف کامل برجوانب عاشورا وبا پرهیز ا زتعصب وکجداوری وبانهایت بی غرضی وا نصا ف سخن گفته است ؛ گرچه انتظار خودش ظاهرا بیشترازاین بلکه درحد یک رنسانس علمی است ؛ به این دلیل که زیرسؤال بردن یک پدیده ی فراگیر آن هم ازجزوی معتقداتی تو ده ی زیادی ازمردم که درطول تاریخ ازجانب دشمنان فراوان که باتمام قوای علمی وفکری برای انهدام استوانه های عقلی وشرعی آن شتابیده است اما نتوانسته است که کوچک ترین سیاهی برچهره ی تابناک آن بنشاند بلکه روزبروز فروغ آن بیشترشده است به حتم کسی که در این چنین حادثه تشکیک ایجاد می کند ازمنظر هرعاقلی مستندات بسیار راسخ وریشه دار می باید به چنک داشته باشد ؛وگرنه سخن گفتن چیزی جز بی مبا لاتی وباورکاذب نیست

جستجو در کابل پرس