کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > خبر و گزارش > جنبش دانشجویی علیه تبعیض در نخستین گام خود حکومت را به زانو درآورد

جنبش دانشجویی علیه تبعیض در نخستین گام خود حکومت را به زانو درآورد

دو شنبه 27 مه 2013, بوسيله‌ى کابل پرس خبری

کابل پرس: با خوشحالی تمام خبر می دهیم که جنبش دانشجویی افغانستان که با اعتراض به تبعیض نژادی از هشت روز گذشته آغاز شده، در نخستین گام خود به پیروزی رسید و حکومت مافیایی کرزی را وادار به تن دادن به خواسته هایشان کرد. وزیر تحصیلات عالی افغانستان مجبور شود امروز در جمع اعتصاب کنندگان حضور یابد و رسمن برکناری رییس دانشکده ی علوم اجتماعی و یکی از استادان این دانشکده را اعلام کند. جنبش دانشجویی افغانستان اکنون در نخستین حرکت خود سربلند برآمد. جنبش دانشجویی افغانستان اکنون استوار به پیش گام برداشته است و می رود تا صحنه هایی ماندگار را در تاریخ عدالتخواهی افغانستان ثبت کند.





IP Plans: Best Cloud Web Hosting

Professional web services including fully managed VPS and dedicated servers for businesses and individuals.

Domain Registration - Search and register your domains with IP Plans
Fresh Cloud Shared Hosting with IP Plans
Fully Managed Cloud and SSD VPS with IP Plans
Fully managed Dedicated Servers with IP Plans






57 تن همین اکنون این صفحه کابل پرس را باز کرده اند

پذيرش > خبر و گزارش > جنبش دانشجویی علیه تبعیض در نخستین گام خود حکومت را به زانو درآورد

آگهی در کابل پرس

loading...

پيام‌ها

  • این یروزیرا به تمام عدالت خواهان ودانش جویان عزیز تبریک میگویم این حرکت شما مشت محکمی بود بر دهن استبداد

  • با درود .
    ضمن تأیید این حرکت و اظهار تبریک به دانشجویان معترض ، به دهل بزنان و سرناچی های بیرون از صحنه توصیه میدارم که این دستاور اندک را زیاد بزرگ جلوه ندهند و از استعمال حرف های تحریک آمیز بر علیه صدرنشینان پرهیز نمایند .
    « ... دانشجویان حکومت را به زانو درآوردند ، این حرکت مشتی محکمی بود بر دهان ارتجاع و .... »
    این حرف ها چه معنی دارد ، برادر؟! مگر قادسیه را فتح کردی ؟
    از این ذوق زده گی چه بدست خواهد آمد ؟ به جای پیش پای بین بودن ، لطفاً به آیندۀ تان نگاه نمایید . کاری نکنید که دیگران را از کرده پشیمان نمایید ، با همین طایفه هم سفره هستید و راه موش در گدام است . مصاحبه حمید گل را در همین صفحه بخوان و اندیشه کن که همسایه ها چه سونامیی برای این ملت در نظر دارند .
    نوشتن یک دو سطر قدردانی از مقامات که این غایله را به نفع شاگردان حکم فرمود ، که اشکالی ندارد . شما سیاست نمی دانی که هیچ ، جفرافیه هم بلد نیستی . کاری می کنی که کفاره اش را مردمان مناطق مرکزی عنقریب به طالبان کوچی خواهد پرداخت . تو اول دستت را از زیر چکش بردار و بعد مشت محکم بزن ، جزبازی باز ! مورچه که مرگش رسید ، بال می کشه .
    والسلام علینا و علی عباد الله الصالحین .
    با محبت

  • این حرکت قومی و سمتی و حزبی را عمدتا حزب وحدت اسلامی و شخص محقق در پس پرده گردانندگی میکردو خود محقق هم دزدانه از طرف شب برای مشوره دهی به جوانان در صحنه می آمد.
    وجود فساد و گندیدگی در پوهنتون و مجموع دستگاه پوسیده کرزی مثل آفتاب روشن است، اما اینچنین حرکت های قومی راه به جایی نمیبرد. اگر جوانان ما واقعا خواهان رهیدن از این بن بست و گند اند باید برای حرکت های همگانی و سراسری تلاش کنند و بازیچه دست احزابی که تاریخچه خونین و رسوا دارند نشوند.

  • پیروزی تانرا از صمیم قلب تبریک میگویم.
    از پیروزی تان غُره نشوید و از شکست ناامید نشوید.

  • قرار معلومات جديد !
    ١- قرار بررسى، دو محصل به اسم محمد عظيم و بشرمل كه در رأس اين اعتصاب قرار دارند قبلاً از جمله محركين مظاهره در ليليه پوهنتون بوده اند كه عليه شان دوسيه وجود دارد ولي تعقيب نشده.
    ٢- نه نفر از جمله ١٢ معتصب از ناكامان و دراپ شدگان اند.
    ٣- يكى از تقاضا هاي اين محصلين از رئيس ايجاد ديپارتمنت فقه جعفرى در پوهنحًي بوده، كه اين امر امكان ندارد چرا كه در آنصورت بايد به تمام مذاهب بايد ديپارتمنت ايجاد شود كه به مذهب حنفى هم وجود ندارد.
    ٤- از جمله سه وكيل كه در ايران تحصيل نموده اند به اين پوهنحًي براى كدر مراجعه نموده اند كه قبول نشده اند و در تحريك محصلين دست دارند.
    ٥- اين محصلين همچنين از رئيس پوهنحًي تقاضاى لغو دراپ را نموده اند.
    ٦- حالا تعدادى از استادان پوهنتون تعليم و تربيه اعتصاب نموده اند در صورتيكه رئيس برطوف شود به درس حاظر نخواهند شد.
    ٧- اين اعتصاب غذايي با استفاده از محصلين دراپ شده و ديگر استفاده جويان يك حركت سازمان شده بود.

  • افغان هویت او افغاني شیعه اقلیت /عصمت قانع
    | سې شنبه, 28.05.2013, 11:11 AM | (169 لیدل شوی)
    زړه مې نه غواړي، چې پر پورته عنوان لیکنه وکړم، خو د حالاتو جبر دی، د زمان تر ټولو بېرحمه حکم دی او چوپتیا راته کفر ښکاري، خاموشي راته د ناموس پرسر د بې تفاوتۍ د ناوړه عمل ذلت ښکارېږي.
    زه د خپل هېواد هر انسان د افغان لوی کهول یو غړی بولم، زه د خپل وطن هر ډول عبادت د انسان او بالاخره د افغان انسان هغه حرکت بولم، چې څښتن تعالی ته د مطلق عبودیت معنی ترې راوزي.
    زه ددې خاورې د هر انسان سجده محترمه بولم، ماته ددې وطن هره ککره تر افغاني بیرغ لاندې لوړه ښکاري، ماته قانون لوړ ښکاري، ماته ددې وطن د سالمیت مضمون سپېڅلی دی، ماته ددې خاورې د تمامیت مفهوم د تقدس او سپېڅلتوب له ټکو او تورو څخه جوړ دی.
    دا ځکه چې زه پښتون یم او زده ددې خاورې مالک یم او دغه ملکیت دلته د هر هستوګن انسان شریک ملکیت ګڼم.
    دلته د وطن، خاورې، مملکت، دولت، حکومت او مدنیت پلاټ فورم ملي پلاټ فورم بولم او غواړم چې ملي یې کړم.
    زه یو افغان ناسیونالېست یم او زما لپاره د افغاني ناسیونالېزم مفهوم د مستقل افغان هویت مفهوم دی او د دغه استقلالیت پرسر معامله هم د ناموس پرسر راته معامله ښکاري، چې لږ تر لږه د یوه پښتون په توګه یو نا شونی کار یې بولم.
    له ۲۰۰۱ ز کال راهیسې کله چې نړیوالې لښکرې دلته راغلې دي، نو د افغان وطن، افغان فرهنګ، افغان ملت، افغان هویت، افغان سالمیت، افغان حاکمیت، افغان مملکت او افغان حریت پرضد هڅې پیل شوې دي.
    تر ټولو تریخ او نه زغمونکی حالت دادی چې دغو هڅو ته د افغانستان د خلکو او ولسونو په څېرو کې د توجیې رنګونه او عوامل پلټل کېږي. موږ د یوه ملت په توګه پردې خاوره ژوند کړی دی، خو هېڅکله مو په ملي اخلاقو کې د اقلیتونو پرسر د ظلم عمل ته اجازه نده ورکړې.
    د احمدشاه ابدالي په وخت کې چې ددې خاورې پرسر هستوګنو انسانانو په سلو کې پنځه نوي فیصده خلک یوازې پښتانه وو، ددې خاورې هزاره ګان، ازبکان، تاجکان او ترکمنان مو هېڅکله د اقلیت په کتار کې نه دي درولي، ځکه چې انسان ته سپک نظر د پښتون د وینې په حجره کې نه دی ورګډ شوی او دا خاصیت د پښتون خاصیت ندی.
    له هماغه وخته راهیسې ددې خاورې هر هستوګن د افغان وطن د لوی اکثریت د عادلانه طبیعت په لمن کې بسیا ژوند کړی دی.
    که ظلم شوی پر ټولو شوی دی، که بې سره او بې لښکره امرانو قتلونه کړي دي د ټولو شوي دي، که عبدالرحمن خان کله منارونه جوړ کړي دي، نو پنځه اویا فیصده ککرۍ پکې د پښتنو وې، که عدالت راغلی دی زموږ ټولو شریک وو.
    ماتې او بریاوې، جشنونه او غمونه، ساندې او نغمې، مارشونه او خوځښتونه، تالندې او برېښناوې، سیلۍ او زلزلې، طوفانونه او سیلاوونه او بالاخره د شنه اسمان د لمر تودې ورځې او تر وریځو پټې وړانګې زموږ سره شریکې وې، خو په شریک کور کې د کور د هویت پرضد د هستوګنو هڅې د وطن پر ضد، د وطن د هویت او شناخت پر ضد، د وطن د بېرغ او توغ تر مفاد لاندې د هستوګن انسان عمل د بېرغ پر ضد هېچاته د زغملو نه دی او دا زغم هم د پښتون د وینې په حجره کې شته.
    افغاني مذهبي او اتنیکي اقلیتونه په تېرو لسو کالو کې د بهرنیو تېغونو پر څوکو سوهان وهي او د افغاني پلاټ فورم پرضد استعمالېږي او خپل دغه عمل ته د ډیموکراسۍ پرتوګ ور اغوندي.
    تېره یوه اوونۍ د کابل پوهنتون د اجتماعي علومو په پوهنځي کې اعتصابونو له ورایه وښوده، چې د افتراق او تفریق هغه عمل ته زور ورکول کېږي کوم عمل چې د افغاني مفاداتو پرځای د ایران او فارس غجر تقویه کوي او بالاخره حکومتي ادارې یې په وړاندې چوپتیا غوره کوي او یا هم د بهرنیو په لمسون لمسول شوي عمل ته د معاملې په دود غاړه اېږدي.
    دا په هر شکل د افغان وطن له قانون، ثبات، حاکمیت او هویت سره ستر ملي خیانت دی. په افغاني او ولسي ادب کې یوه لنډۍ ده، چې:
    جانانه هر ناز به دې واخلم
    په یارانه کې دې شریک نه قبلومه
    موږ په هېواد کې د ټولو مېشتو مذهبي او اتنیکي اقلیتونو نازونو ته غاړه اېښې ده او نور نازونه به یې هم د سترې افغاني حوصلې په زور واخلو، خو ددې اسمان او دغې ځمکې هویت د افغان هویت دی.
    څو چې دا ځمکه اسمان وي
    څو چې دا جهان ودان وي
    څو چې ژوند پدې جهان وي
    څو چې پاتې یو افغان وي
    تل به دا افغانستان وي
    تل دې وي افغان ملت
    تل دې وي جمهوریت
    تل دې وي ملي وحدت
    تل دې وي افغان ملت ـ جمهوریت
    تل دې وي افغان ملت ـ جمهوریت
    ملي وحدت ـ ملي وحدت

  • قرار اخرین اطلاعاتی که از استادان پوهنتون کابل داشتم وشخصا با جناب پوهاند اسمعیل یون که یک شخص فخیم وافتخار ملت افغانستان هستند وهم از برادر مبارز ماه نستوه جان نادری شنیدیم اساتید پوهنتون کابل به ضد مداخله اشکار رژیم کثیف ایران ومزدوران ایشان که در اثر جعل وتقلب کاری اشکار در ولایات دایکندی وبامیان به پوهنتون کابل راه یافته واکنون خواهان ایجاد یک دیپارتمنت بنام فقه جعفری شده اند. در پس این تحریک دولت کثیف وکافر ورافضی وصیغه پرست ایران قرار دارد. همان رژیم منفوری که حتی یک مسجد به پنج ملیون اهل تسنن ساکن تهران ندارد.
    مظاهره کنندگان خواهان رفع فرمان برکناری علامه پوهاند فاروق عبدالله و استاد جوان فیصل امین هستند که قربانی توطیه جنایتکاران ملعون وحدتی شده اند. جنبش امروز که متشکل ازتمام اقوام ساکن افغان زمین بود توانست مانع ورود نوکران سپاه پاسداران ایران در محوطه پوهنتون کابل گردد. همین اکنون نمایندگان مظاهره کنندگان با وکلای پارلمان مشغول بحث وگفتگو هستند. این جنبش پخپل سر بوده وتنها استادان وپروفیسورانی مانندی استاد اسمعیل یون, استاد حبیب الله رفیع, جناب کریم خرم, استاد غفور لیوال وغیره از ان حمایت مالی کرده اند که البته این حمایت جنبه قانونی هم دارد ومانند کمک های کشور ایران به شیعه ها نیست.
    اشخاصی مانند باقی سمندر باید خجالت بکشند که از جریان گروهک منافق طرفدار ایران حمایت کرده بود. قرار گفته نستوه جان نادری که خود یکی از برگزار کنندگان این مظاهره بود مظاهره چیان خواهان به محاکمه کشانیدن جنایت کار جنگی بنام حکیم شجاعی هم هستند کسی که فعلا در مهمانخانه کریم خلیلی زندگی دارد واستاد یون دوسیه وی را ساخته وقرار است که درمحکمه هاگ فرستاده شود
    مرگ به دولت ایران
    مرگ به سگ های دولت ایران
    مرگ به قوم مغول
    زنده باد افغان وافغان زمین
    نجیب پوپل
    ریس اسبق موزیم ملی افغانستان
    فعلا مهاجر وپناهنده در پنسلوانیا
    ایالات متحده امریکا

  • خدمت چنبرک بی عقل جاسوسک اوغان ، بار دیگر ادای احترام دارم و ودربارهء نوشتهء جناب عصمت قانع، که وی را به وجد آورده است، نظرم این است که اگر قرار باشد که هویت ملی و وحدت ملی این کشور درمانده وفقیر با شعارهای رنگین، وخیالات شاعرانهء یک چرسی تامین گردد، پس ضرورت به اینقدر کشمکش ها وزد وخوردها و مبارزات سیاسی احزاب ولشکر کشی قوای بیگانه ومداخلهء همسایه ها ، راه اندازی عملیات خودمرداری ایل جلیل اوغان، پوشیدن لباس زنانه توسط این انسانهای وطنپرست پشتون بخاطر کشتار انسانهای بیگناه این سرزمین، انداختن حلقهء غلامی پنجابی بگردن توسط همین شیر بروتهای وطنپرست، برای ازبین بردن زیرساختهای این سرزمین تا کنون به چه معنی است؟ بالاخره اینقدر رسوایی های مالی واخلاقی طبقهء حاکم مبنی برحفظ قدرت قومی برای چیست؟
    این شاعر فیلسوف عقده ایی و بیمار روانی ، طبق اعتراف خودش که درسالهای اقامت خود درپشاور، بالای پسران جوان پشتون جمعیتی تعرض جنسی کرده که چرا رهبری یک تاجیک را پذیرفته اند امروز آفتاب ازکجا طلوع کرد که اینقدر انسان شریف شد که حالا صحبت از هموطنی وهمزبانی و وطنپرستی میکند؟
    مسألهء دوم در نوشتهء این عالی جناب این است که ایشان ازکدام سرزمین وازکدام افغان صحبت میکنند که درآنجا انسان اوغان بلخصوص پشتون به وطن خود عشق ورزیده باشد وازکیان آن دفاع کرده باشد؟
    سی ملیون پشتون همین اکنون زیر بیرق پاکستان که آنرا سرزمین خداد میدانند زنده گی دارند، درحالیکه نفوس همهء افغانستان کنونی به شمول تاجیک وازبیک وهزاره وغیره ، بیست وپنج ملیون واندی تخمین زده شده است ، این پشتونهای شجاع و وطنپرست شخ بروت مانند خود عصمت قانع ، در دفاع ازآن سرزمین خدا داد شان حتی درکشمیر هم علیه هندوستان جنگیده اند وخون داده اند، به نظام آئینی پاکستان وفادار مانده اند، علاوه برآن از استخبارات گرفته تا ارتش تا پولیس در هرجا چهرهء مبارک ایل جلیل اوغان هم یافت می شود، حمید گل خان مومند خودش را افغان تر از هر افغان دیگر میداند، پس این شاعر چرسی که حالا بخاطر کفارهء گناهان قبلی اش چنین حرفهای شاعرانه را برشتهء تحریر در آورده ازکدام انسان وطن پرست افغان وپختون صحبت میکند؟
    درکدام برههء تاریخ، پشتون با دیگر گروه های قومی درصلح وباهمی زنده گی کرده اند؟
    اینکه امیر عبدالرحمن درشینوار کله منار، برپا کرده آیا دلالت به این میکند که ازظلم وبرده سازی هزاره ها چشم بپوشیم؟ آیا کدام قبیلهء پشتون را حاکمان اوغان به برده گی کشیده است؟
    آیا کدام منطقهء جنوب پشتون نشین را حاکمان اوغان خالی ازسکنه نموده وکدام گروه قومی تاجیک وازبیک وهزاره را درآنجا مسکن گزین ساخته است؟
    چگونه میتوان با این حرفهای پرطمطراق وتوخالی؛ وحدت ملی را تضمین کرد؟
    اگر من ازصبح تا شام بگویم:
    تل دی وی افغان ملت
    ملی وحدت
    ملی وحدت
    آیا وحدت ملی تامین میشود؟
    جانم!
    وحدت ملی، به شعار دادن های توخالی وعوام فریبانه درهیچ گوشهء دنیا تامین نگردیده است ونه هم توسط اتن ودهل ومستی وکاکل پرانی تامین گردیده است، برو بی عقل درکدام بیغوله همان چرس پدری ات را سرکن که خمارت بشکند.
    با احترام
    ازطرف پرویز بهمن
    این هم عکس برادران شجاع و وطنپرست افغان پشتون که ازسنخ عصمت قانع شاعر شوریده حال پشتون می باشند

  • این هم دعوتنامه مزدوران ، نظام اخندی ایران ، و قدم دوم برای متشنج ساختن اوضاع کشور ... ایا خمینی مردار با ما افغانها ربط داره ؟؟؟ ایا ما در کشور خود نخبه گان و رهبران موثرتر از خمینی نداریم ؟؟؟ ایا اگر گپ چند تومن مزدوری نباشه مجبور استیم که ایرانی را در افغانستان تجلیل کنیم؟؟؟ ایا این بی غیرتان در برابر برادران خود که همیشه در ایران به دار اویخته میشه ، کمی هم احساس مسوولیت داره ؟؟؟ نه هیچگاه احساس مسوولیت کرده نمیتانه بخاطریکه اینها افغان نی بلکه ایرانی استند .... بهمن بی عقل حالی خودت قضاوت کن ، اگر میخوایی عزت و ابرویت دیگه هم بریزه برو به این سمینار ، یک چند تا حرفهای بی ربط و چند تا دشنامها را هم همونجا قطار کن ، اینم دعوتنامه .
    رسانه / خبرنگار محترم ………………………….
    بنیاد فرهنگی ، اجتماعی راه امین در بیست و چهارمین سالگرد ارتحال رهبر مستضعفان و محرومان
    حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره)
    سمینار امام خمینی و نهضت های اسلامی
    را با حضور اندیشمندان، فرهیختگان، شخصیت های جهادی، سیاسی، علمی و فرهنگی برگزار می نماید.
    لذا از آن رسانه محترم جهت پوشش خبری این سمینار دعوت به عمل می آید.
    زمان: پنجشنبه 9 جوزای 1392 – ساعت 10 قبل از ظهر الی ختم به صرف طعام چاشت
    مکان: کابل، سرک عمومی کارته چهار، روبروی تخنیک ثانوی، صالون قصر شهزاده شهر
    بنیاد فرهنگی ، اجتماعی راه امین

  • waqean besyar jai sharm ast 81 nafar dar moqbel nejat paraste etesan ghaza mekonan khily ha narahtan aya mekhahed nejat parste reshwat khore fesad edama dashta bash ba jai enke kenare on dostan khod bashed meboded dar moqbel mested khily jai sharam khosasn daneshjoyan pashton wa tajek hama melat ranj mebaran az nejat paraste na tanha hazara ha yak kare demokratek ast bayad esteqbal konem ta enke narahar shawem chi rabte ba iran khomaine en gapa dara ta kai be aqle .aya nejat paraste khoba agar khoba ke bayad edama bedehem

    آنلاين بنگريد : http://kamrat.com

  • چمبر و دیگرش پوپل یا عمر یا زیر هر نام دیگر،
    اگر ناراحت هستید که استادتان فاروق خان همراه چوکرش فیصل خان از دانشگاه علوم اجتماعی برکنار شدند، چیز عادیست. اما حتمن کرزیک اینها را وعده وزارت داده یا وکالت یا کدام رتبه دیگری. متاسفانه کندن ریشه فاشیستانی مثل شما کار یکی دو روز نیست. خدا میداند اولاد شما چی حال و روز داشته باشند.
    سوال اینجاست که چرا فاروق خان و دار و دسته اش حاضر نشدند در مناظره تلویزیونی که از سوی دانشجویان اعتصاب کننده پیشنهاد شده بود شرکت کنند؟ اگر شما پشت این حرکات جاسوسان ایران را میبینید، پس باید با دلایل و مدارکتان در این مناظره شرکت میکردید و به تمام ملت نشان میدادید که شما حق دارید. می آمدید و مثل انسان با منطق و دانا حرفها و مشکلات خود را تشریح و بیان میکردید.
    چون این کار را نکردید خود نشان دهنده گناه تان است. که فاشیست و حلقه به گوش پاکستان هستید. غلامی شما را در و دیوار فریاد میزنند!

  • باعرض سلام خدمت هموطنان اصیل افغانستان : من درارتباط مهمانهای مغلستانی خود وجناب شاه شجاع ثانی(کرزی پنجشیری وخلیلی ومحقق ها) میخواهم یک فکاهی تعریف کنم . یکنفر از روستا آمده بود داخل شهر هیچوقت ریل را ندیده بود از یکنفر پرسید ریل چطوری است آقای شهری برایش توضیح داد که دراز است ودو تا شیشه جلو رویش است واز پیشرویش دود بلند میشه باید برای سوار شدن ریل تکت بخری . این آقای روستایی تکت تهیه کرد بعد از چند لحظه دید که یک جوان قد بلند عینک زده وسیگار بر لب آمد وقتی روستایی جوان را دید باخود گفت شاید ریل همین باشد نشانیهایش که درست است . وقتی جوان قد بلند نزدیک روستایی شد . روستایی خیز انداخت روی شانه های جوان قدبلند سوار شد . هرچی که جوان داد وفغان سرداد جوان روستایی گفت داد وفغان نکن من تکتت را گرفتم دوستای ایرانی به تکت میگن بلیت . حالا اصل مطلب این است پولهای دالری ویورویی راکه دولت ایران برای کرزی ودیگر مرتدین کافر که غلام یهودیها ونصرانیها شده اند میاورد ومیداد حالا کرزی و دیگر مرتدین میتوانند جلو برنامه های ایران را درافغانستان بگیرند؟؟؟؟ آن پولها تکت فروش افغانستان بود . ولی انشاالله که بجه های اصیل افغانستان به زودی وارد صحنه خواهند شد ونوکران بیگانه را درهرلباسی که باشند از کرده هایشان پشیمان خواهند کرد . انشاالله به امید خدا

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.