صفحه نخست > دیدگاه > شاه امان الله قهرمان یا ضد قهرمان

شاه امان الله قهرمان یا ضد قهرمان

نویسنده: پاینده محمد
سه شنبه 29 جولای 2008

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

درین روزها سازمان بدنام "افغان ملت" سخت می کوشد اظهارات منسوب به لطیف پدرام در خصوص امان الله شاه را دست مایه قرار داده، برای تصفیه حساب های سیاسی از آن استفاده کند وبا راه انداختن مظاهراتی در جلال آباد وکابل وهرات می خواهد این گونه القا کند که انتقاد از شاه امان الله - یک تن از رهبران طائفه بارکزی - در تضاد با موازین ملی قرار دارد.

قبیله سالاران وقتی که هزاره ها در بهسود از خانه هایشان توسط کوچی ها به همکاری القاعده وطالبان کوچانده می شوند ومنازل شان به آتش کشیده می شود، دم فرو می بندند وانمود می کنند که گویا کوچی ها برای رسیدن به حق مسلم خود دست به چنین اقداماتی زده اند.

وقتی که وزیر بی سواد فرهنگ در قرن بیست ویک خبرنگاری را به جرم سخن گفتن به زبان مادری خود واستفاده از واژه های ناب فارسی، مجازات می کند واز کار برکنار می کند واین کار او را مغایر ارزش های اسلامی می داند، آب از آب تکان نمی خورد وفاشیستان جاهل یا سکوت می کنند یا برای این کار وزیر فرهنگ توجیه تراشی می کنند.

وقتی که تلویزیون به اصطلاح ملی! از نشر اعلانی که در آن واژه دانشگاه به کار رفته خود داری می کند وبدین گونه نهایت دشمنی ونفرت خود را از زبان فارسی که زبان فرهنگ وتمدن وتاریخ این مرزوبوم است، نشان می دهد حتا یکی ازین فاشیست های عقده ای هم به این کار بی منطق وزیر خرده نمی گیرد.

ولی وقتی کسی همانند لطیف پدرام از راه می رسد وشهامت به خرج می دهد وانتقاداتی را در مورد امان الله شاه مطرح می کند، همه این قبیله پرستان حتا برخی نمایندگان پارلمان که ممثل اندیشه های تمامیت خواهانه هستند،به هیجان می آیند وبرای دفاع از امان الله گلو پاره می کنند وبرای پدرام خط ونشان می کشند وخواستار لغو حزب کنگره ملی به ریاست لطیف پدرام می شوند وازین قبیل مسایل.

جالب این که در گزارش سایت فارسی بی بی سی آمده بود که مظاهره چیان برضد پدرام در کابل، اظهارات پدرام را اهانت به ارزش های ملی قلمداد کرده اند!.

من نمی دانم انتقاد از شاه ندانم کار وعجول وساده لوحی همچون امان الله چه ربطی به ارزش های ملی دارد؟. قبیله پرستی چه افکار پست ومزخرفی که تولید نمی کند.

امان الله همان کسی است که برای رسیدن به کرسی شاهی با نادیده گرفتن همه ارزش ها وموازین اخلاقی پدر خود را به قتل رساند. آخر کشتن آدم هرچند آن آدم کسی همچون حبیب الله شاه عیاش وخوش گذران باشد چیز ساده ای نیست آن هم به وسیله پسرش.

پرسش های زیادی در مورد شخصیت وسلطنت امان الله وجود دارد. از جمله این که چرا امان الله که خود را بانی استقلال افغانستان می دانست وهوادارانش وی را فاتح جنگ های افغان-انگلیس می دانستند هیچ گاه جرات این را به خود نداد که در برابر به اصطلاح افراد اغتشاشی از خود مقاومت نشان دهد. آیا جز این بود که با اقدامات بی منطق خود همه پل های پست سر خود را خراب کرده بود وبه این نتیجه رسیده بود که یارای مقابله با نیروهای مردمی را ندارد؟

امان الله این شاه دمدمی مزاج وساده اندیش آیا هیچ نمی دانست که پیشرفت کشور هیچ ربطی به پوشیدن لباس وکلاه فرنگی ندارد؟ آیا این کارهای کودکانه می توانست کشور ما را جلو ببرد ومردم ما را از فقر وبدبختی نجات دهد. آیا این شاه کم سواد هیچ نمی دانست که تغییر تقویم چه دردی را دوا می کند؟ بعدها معلوم شد که این اقدامات نه تنها سودی به حال کشور ما نداشت بلکه زمینه هایی را هم که برای اصلاحات وجود داشت برای سالیان دراز، از بین برد.

این را هم نباید فراموش کنیم که امان الله سخت پابند دفاع از قبیله پشتون بود. انتقادات پدرام روی همرفته روی این نکته تمرکز دارد که امان الله کسی بود که ایده انتقال پشتون ها به شمال را عملی ساخت وبا حمایت مادی ومعنوی خود، پشتون هایی را از جنوب واز سرحد به شمال منتقل ساخت و آن ها هم با کوچاندن مردم بومی مناطق شمال در آن سامان، مسکن گزین شدند واین باعث شد که اختلافات قومی گسترده تر شود وما روز به روز شاهد دور شدن اقوام مختلف از یکدیگر باشیم.

امان الله اولین کسی بود که زبان پشتو را در کنار زبان فارسی مطرح ساخت واین اقدام وی منجر به این شد که کسانی با استفاده از مسایل زبان وبرتری زبانی واکثریت واقلیت، بخواهند خواست های تمامیت خواهانه خود را بر دیگران بقبولانند.

بر خلاف آن چه که قبیله پرستان تبلیغ می کنند امان الله هیچ اعتقادی به اصلاحات سیاسی ومشروطه خواهی واین چیزها نداشت وخوی مستبدانه داشت. مورخ پشتون ها عبدالحی حبیبی(همان کسی که پته خزانه را جعل کرد وبه گفته خودش به پشتون ها تاریخ ساخت وهویت بخشید) می گوید:" مشروطه خواهان از امان الله خواستند که با گزینش نخست وزیر وتشکیل شورای ملی که از سوی مردم انتخاب شود، نظام را به سوی مشروطه شدن سوق دهد. امان الله هیچ اعتنایی به این پیشنهادات نکرد واین باعث شد که مشروطه خواهان از امان الله دوری گزینند". آخر امان الله هم نواسه عبدالرحمن جلاد بود.

درین مورد حرف برای گفتن زیاد است ولی یک چیز را می خواهم در فرجام متذکر شوم وآن این که متاسفانه نویسندگان وروشنفکران غیر پشتون، غالبا منفعلانه عمل می کنند وجرات این را ندارند دیدگاه های خود را در مورد تاریخ وفرهنگ این سرزمین فلاکت زده، رک وراست وبدون ملاحظه کاری بیان کنند. سیاست های فاشیزم قبیله آن قدر کارگر افتاده که جرات را از آن ها سلب کرده است. به همین دلیل است که موضعگیری های کسانی همچون پدرام را در یک چنین وضعیتی غنیمت می شمارم.

به همین مناسبت می سزد که از خانم فرشته حضرتی یادی کنیم که با شور وشوق تمام در رادیو پیام زنان در کشور سویدن با طرح مسایل مهم وحیاتی ودر عین حال جنجال برانگیز به جنگ اندیشه های فسیل شده قبیلوی می روند وشهامت اخلاقی این را دارند که هیچ اعتنایی به آن چه جاهلان می گویند نکنند.

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • اين موضوع کاملا جنبه قومی به خود گرفته. همان ملاهایی که زمان امان الله بر علیه او تحریک میکردند حالا به دفاع از او پرداخته اند.

    • آقای میرهزار، شما خود نیز باید موضع تانرا در قبال این مسئله روشن سازید. آیا توهین و تحقیر به شیوه لطیف پدرام برای تان قابل قبول است یا آنرا رد میکنید؟ اصلا این آقای پدرام را چگونه ارزیابی میکنید؟ و مخصوصا در مورد جعل سازی خودش که کلمه امان اله را بعدا به انگلیس تغییر داد و اعلان کرد که سخنانش جعل شده اند و درین ارتباط خانم جمعیتی فرشته حضرتی نیز چپش را گرفته و نمی‌گوید که آقا مصاحبه را من همرایت انجام دادم، در کجایش کلمه انگلیس بود؟ خودت احمق هستی که جعل کاری کردی تا از گزند رهایی یابی.

      بدون اینکه خواسته باشم از امان اله خان فرشته بتراشم، اما در یک مقطع معین تاریخ وطن ما وی نقش بسیار مثبتی ادا کرده است، مخصوصا اگر او را با حکام قبل و از بعد آن مقایسه کنیم، با تمامی اشتباهات، کمبود ها و کاستی هایش، نمبر اول را حاصل خواهد کرد.

      امان اله خان کسی بود که اعلام کرد که "هندو، هزاره، شيعه، سني، احمدزايي و پوپلـزايي نـداريم بـلكه همه يك ملت هستيم و آنهم افغان" و بدینصورت خواست اتحاد تمامی ملیتها و اقوام ملت ما را تامین نماید. اما امروز تعدادی از فرزندان ناخلف وی هم خود را به کار میگیرند تا با انداختن نفاق و جنگ و نزاع بین اقوام و مناطق کشور آتش جنگ های خانمانسوز را همچنان زنده نگهدارند که دین میان فقط مردم نادار ما میسوزند و افروزنده گان جنگ به همه چیز دست می‌یابند.

      آقای میرهزار، نمیدانم که خودت چطور کابل پرس? را اجازه داده‌ای به یک سایت نفاق افکن و دشمن پسند مبدل گردد. اگر موضع خودت را مقابل نوشته بالا و امثالش اعلام نکنی، باید پذیرفت که خودت هم جز این پروژه نفاق افکنی در کشور هستی که بوسیله فاشیست های منتسب به پشتون ها و یا هم فاشیست های منتسب به تاجیک و هزاره و یا هر قوم دیگر راه اندازی شده و بیشترین سو استفاده از آن را کشور های خارجی‌ای میکنند که در وطن ما مزدور دارند.

      خودت اگر با نوشته بالا موافق نمی‌بودی چطور شد که یک نوشته‌ای را که قبلا در سایت بدنام "خاوران" منتظر شده در کابل پرس راه دادی؟؟؟؟؟؟

  • این جناب احتمالا درست میفرماید.

    قهرمان به کسانی چون مسعود، مزاری، دوستم، گلبدین، ملاعمر، ربانی، سیاف و .... میشود اطلاق شود که با بیگانگان یکی شدند و دمار از روزگار وطن کشیدند!! اینان شهر کابل را در طی چند سال به مخروبه مبدل کردند، اینست قهرمانی بر اساس منطق انکل سام و چوکره های افغانی اش!!

    امان اله خان که برای استقلال افغانستان رزمید و تلاش ورزید افغانستان را یک کشور پیشرفته و خوشحال و سربلند بسازد، نمیتواند قهرمان باشد.

    تصور میکردم در افغانستان تنها لطیف پدرام به مرض مالیخولیای ناقابل درمان مبتلاست، اما متاسفانه به نظر میرسد که پول و جاسوسی به استخبارات بیگانه و وطنفروشی، کسانی دیگری را نیز در کنار لطیف پدرام نشانده و تهی از ننگ و شرف ساخته.

    • آقای شاکری!

      لطفأ برای یکبار از انبار زباله های قبیله که توسط باند اوغان رذالت بخورد جاهلان تاریخ داده میشود،بیرون بیایید و با بصیرت انسانی واقعیتهای پیرامون تانرا ملاحظه کنید،آنگاه درخواهید یافت که ملیتهای غیر پشتون هیچگاهی غلامی،جاسوسی و چاکری اجانب را نکرده اند و نمیکنند.

    • امان الله خان نه تنها نامش با استقلال افغانستان گره خورده، بلكه نهضت پيشرفته و متمدنى را در كشور نطفه گذارى كرد. به همين دليل اين روشنفكر اشرافى جايگاه خاصى در تاريخ معاصر وطن ما دارد.

      براى امان الله خان كشورى از پدر بميراث ماند اسير، عقب مانده و تجريد از جهان متمدن كه كمر مردمش زير بار سنگين ماليات، بيگارى و فساد ادارى خم گشته بود.

      او درست هشت روز بعد از مراسم تاجگذارى طى اعلاميه اى خطاب به انگليس ها اعلان استقلال كرد. انگليس ها اين خواست امان الله خان را نپذيرفته وبا سيصد و چهل هزارعســـكر مجـــهز بـــه افـــغانستان حـمله مى كـنند. جـنگ سوم افغان و انگليس باز هم به شكست انگليس ها به پايان ميرسد و آنان مجبور مي شوند استقلال افغانستان را به رسميت بشناسند.

      امير جوان بعد از شكست انگليس ها و حصول استقلال بلا فاصله دست به اصلاحاتى ميزند كه براى تاريخ افغانستان بى نظير بود. ازان جمله:

      • تمامى مشروطه خواهان از زندان هاى مخوف حبيب الله خان رها شدند كه در استرداد استقلال كشور و تطبيق پلان هاى مشروطه جانفشانى كرده بودند.
      • تدوين اولين قانون اساسي مدنى در ١٩٢٣ و تصويب و تاييد آن در لويه جرگه هاى جلال آباد و پغمان. به اساس اين قانون تمام شهروندان بدون تبعيض مليت، سمت، مذهب و جنس از حقوق مساوي برخوردار گرديدند. علاوتاَ براى ادارات دولتى اصولنامه ( نظامنامه ) هايى ساخته شد تا جلو خودسرى ها ى حكام گرفته شود.
      • براى اولين بار اصول اسارت (بردگى)، بيگار و اعمال انواع شكنجه و زجر قانوناً ممنوع قرار داده شد.
      • مطبوعات كشور براى اولين بار مطابق نظامنامه خاص آزاد اعلان گرديد. در آن زمان 13 جريده و مجله دولتى و سه جريده ى شخصى بنام هاى "انيس"، "سحر" و "نوروز" نشر مى شد.
      • تحصيل تا درجه ابتدايى جبرى گرديد.

      ٣٢٢ باب مكتب ابتدائيه در تمام كشور ساخته شد و تعداد شاگردان به ٥١٠٠٠ نفر رسيد. تعدادى از محصلين افغانى جهت تحصيل به خارج فرستاده شدند و آموزش لسان خارجى نيز رايج گرديد.

      • با رفع حجاب و مساعد ساختن زمينه ي تحصيل براى زنان اولين پايه هاى نهضت زن در كشور گذاشته شد و باينصورت آنان به عرصه خدمات اجتماعى كشانده شدند. انجمن حمايت از نسوان تاسيس گرديد و اولين نشريه زنان بنام "ارشاد النسوان" انتشار يافت. نكاح دختر صغيره، بردگى خانوادگى و تعدد زوجات نيز لغو قرار داده شد.
      • براى اولين بار دوكتابخانه بزرگ، يك سينما و يك تئاتر در كابل ساخته شد.
      • با تدوين دو جلد كتاب " تمسك القضا امانيه" بوسيله مولوى عبدالواسع خان قندهارى مشروطه خواه مشهور اختيارات نا محدود قضات محدود گرديد. مجازات هرجرم تصريح و معين شد.
      • خدمت زير بيرق اجبارى و براى ازدياد عوايد دولت و جلوگيرى از اختلاس حكام محلى، جمعاورى ماليه از جنس به نقد تبديل گرديد.
      • جهت تقويت سرمايه خصوصى محاكم گمركى بوجود آمد.

      اين ها شمه اى از اصلاحات نهضت امانى بود كه بدون كمك هيچ كشور خارجى و به اتكاى ملت براه انداخته شد. گامهاى فوق العاده بزرگى كه نه به مذاق ارتجاع داخلي برابر بود و نه استعمار خارجى. به همين دليل اين دو دشمن بزرگ با اتكا و همدستى يكديگر لحظه اى از توطئه و دسيسه دست بر نداشته و رژيم جوان امان الله خان را دچار هرج و مرج و بحران ساختند.

      رفرم هاى امان الله خان با توجه به نكات مثبت آن خلاهايى هم داشت كه منجر به سقوط آن گرديد:

      اين نهضت قادر نشد برنامه مناسبى براى بهبود زندگى دهقانان فقير تدوين نمايد. همچنان اين دولت نتوانست جلو تهى شدن خزانه دولتى را بگيرد تا به وعده هاي خود بخاطر ازدياد معاش مامورين نظامى وفا نمايد.

      • امان الله خان در رفرم هاى خود طرحريزي دقيق نداشت و بدون در نظر داشت شرايط عينى و ذهنى جامعه دچار شتابزدگى بى ملاحظه اى گرديد. بعوض پرداختن به مشكلات

      اساسى مردم، به رسم و عنعنه ديرينه آنان چسپيد كه هيچگونه ربطى به پيشرفت اقتصادي وطن نداشت.

      • هر چند رژيم امانى كوشيد بروكراسى را در ادارات از بين ببرد ولى ندانست كه اين اصلاحات سازماندهى زبده و دقت كافى ميخواهد.
      • غازى امان الله تا آخر حكومتش، خود در راس قوه اجرائيه قرار داشت و خلاف وعده اش صدر اعظمى تعيين نكرد.
      • دولت امانى در اثر بحران داخل كشور از درون درز برداشت و دچار انشعاب گرديد كه قدرت لازم خود را در غلبه بر بحران از دست داد.
      • با تمام اين نابسامانى ها در داخل كشور، انگليس ها كه تحمل دولت دموكراتيك و آزاديخواه افغانستان را نداشتند و سر افكنده ى شكست سه جنگ با افغانها بودند. لحظه اى از تو طئه، سبوتاژ و پروپاگند عليه دولت جوان امان الله خان دست بر نداشتند. انگليس هاى در كمين نشسته بصورت موثر از اشتباهات مجاز امان الله خان استفاده هاى سوء نمودند و با اجير نمودن تعدادى از روحانيون و متنفذين خاين به وطن نقش موثرى در بر اندازى رژيم ايفاء نمودند. در نتيجه حاكميت امان الله خان اين جوان پرشور و اصلاح طلب بعد از ده سال كه با شجاعت و صداقت در راه اعتلاى وطن تلاش فراوانى كرد، به پايان رسيد و كشوريكبار ديگر به بحران و تاريكي هولناكى كشانده شد.
  • پاینده محمد خان قهرمان )این تاریخ را کی شما دور فشانی نموده اید ایا از ایران ویا از پاکستان اورده اید بیشک به این نقد ونظر جانانه تان دوام بدهید تا روز کی قوم ها را در بدر بسازی خودت و دالر دهنده ات قتل وقتال وطندارت را نظاره کنی ومن من گوشت بیگری . امید از خواب غفلت بیدار گردی

  • Dashnam Afghan Mellat Bar Tajika.
    In the aftermath of Latif Pedram’s interview with Khorasan TV in regards to Shah Amanullah Khan.
    Members of Afghan party held a meeting in Germany and in that meeting the representative of the party, Abdul Khaliq Noori, made some insulting remarks towards ethnic Tajiks of Afghanistan. In Pashtu he stated that Tajiks are the childern of Pashtuns.

    آنلاین : Dashnam Afghan Mellat Bar Tajika.

  • مقاله فوق بخشی ازحقایق تلخ سرزمین فغان ستان است، واقعآ نواسه عبدالرحمان کارهای نادرست در حق مردم این مزروبوم انجام داد.اما کسانیکه سنگ استقلال وآزادی خواهی را به سینه میزنند، آیا این معنای استقلال درک کرده میتوانند؟؟؟
    به باورمن جغرافیه به نام فغان ستان در دو قرن آخیر هیچ استقلال سیاسی نداشته است وتمام شاهان وحاکمان مستبد مثل این مزدور فعلی استعمارحکومت میکردند. نمونه اش بچه کر( کرزی) میباشد. با حضور قوای نظامی بیش ازچهل کشوردنیا 8 ثور و28 اسد بی شرمانه ازپیروزی واستقلال کشور تجلیل وسخنرانی مینماید.

    روی این هــا سیه باد!

  • اسدالله غالب

    پدرام و امان الله خان

    ۰

    چند روز می شود که سازمان «افغان ملت» و رسانه های گروهی آن باند بد نام و گروهک متعصب و مزدور سر و صدایی را به راه انداخته و دست به مظاهره و گردهمایی زده اند. این مظاهره بخاطر اجساد کشته شدگان هزاره هایی نیست که با تفنگ جانوران بادیه نشین در خون غلطیده اند بلکه بخاطر آنست که چرا لطیف پدرام بر امان الله خان یورش برده و بر پدر او لعنت فرستاده است که می سزد تبصره ای بر این حادثه داشته باشیم.

    در اینجا من نمی خواهم خدا نا خواسته بسان یک افغان ملتی عمل کرده و هر آنچه هم زبان و هم نژادم گفته است آن را سراپا تایید نمایم. بلکه من معتقد هستم که مشکلات استخوانسوز افغانستان را نمی توان با دشنام حل کرد و آن هم دشنام مرده ها. این از یکسو و از سوی دیگر دشنام دادن امان الله خان و آن هم در این شرایط ، چیزی جز ( ازدم قیزه کردن) و (سوراخ دعا را گم کردن) نیست.

    ولی انچه مربوط به امان الله و غیر امان الله می شود لازم است گفت که باید همه این تابو ها را شکست و در زباله دان افگند. امان الله فرشته ای نیست که حریم شخصیت او نقد بردار نباشد. برای امان الله همین قدر کافی است که پدر خودش را کشت. برای امان الله همین قدر کافیست که دشمنان شخصی خودش را بدون محاکمه و باز پرس از حلق آویزان می نمود. برای امان الله خان همین قدر کافیست که می گویند لودویک دبلیو آدمک از فرزندان غیر شرعی امان الله خان بوده و به تعبیر روشنتر محصول اقامت چند روزۀ آن شاه در اروپا می باشند. برای امان الله خان همین قدر کافی است که می گویند با خیاشنه «خواهر همسر» خودش رابطه داشت. برای امان الله خان همینقدر کافیست که با آوردن اصلاحات کودکانۀ خویش جامعه افغانستان را بر دهانۀ آتشفشانی گذاشت.

    اما کسانی که سنگ دفاع امان الله را مروز به سینه می کوبند هیچگونه رابطه ای با او ندارند. اگر امان الله استقلال افغانستان را اعلام نمود این گروه ، سر سپرده ترین مزدوران سازمانهای استخباراتی اند که از طرف خلیلزاد در آنجا نصب شده اند. این چه گپ است که نود سال پیش خانهای اینسوی خط دیورند یک مرد دروازی (شاه ولی خان دروازی) را به جرم دوستی با امان الله خان اعدام می کنند و نود سال بعد از آن ، همان خانها می آیند و دروازی دیگری (لطیف پدرام) را به جرم خصومت با امان الله محکوم می نمایند. یک روز خانهای قبایل با یک بغل ریش در برابر او می ایستند و امروز همان کرکتر ها با یک بغل ریش می آیند و در دفاع از همان امان الله به مظاهره می پردازند و جلسۀ اعتراضیه بر پا می کنند.

    اما به نظر من ، عکس العمل تیوریسن های تعصب قبیلوی سخت به نفع پدرام تمام خواهد شد. آنها ندانسته اند که چنین عکس العمل هایی است که موقعیت مردمی شخصیتهای سیاسی را در جامعه تثبیت می کند. تا امروز امان الله یگانه شخصیتی بود که بصورت نسبی مورد احترام همه بود ولی با عکس العمل تهاجمی قبیله، دیگر مردم این سمبول را هم در زباله افگندند. امان الله دیگر قهرمان ملی و سمبول وحدت آن نیست. تیوری پردازان بیسواد افغان ملت در این اندیشه اند که شاید بتوانند بر بنیاد اظهارات فردی چون پدرام سرمایه گذاری نمایند ولی این کودکان نمی دانند که با دفاع خویش از امان الله ، سیمای او را با کثافات خود شان آلوده ساخته اند.

    ببینیم که رحم تعصب دیگر چه خواهد زایید؟

  • Long live Pderam. Death to Afghan Millat. That is all I can say and death to those who are not backing Pderam in this occaison.

  • در این که سازمان های پرچمی و سزا و غیره افراد سهیونستی حرکات جدید راآغاز کرده اند شکی نیست. آنها همواره بالای شخصیت های ملی به وِیژه قوم پشتون تاخته اند و حتی از استعمال الفاظ زشت و خلاف موازین اخلاقی در حق آنها روا داشته اند که این خود نشانده فرهنگ پائین ایشان میباشد. موجودیت شاعران چون جامی ، شیرازی، سعدی وغیره باعث افتخار فارسی زبان نان است ولی دست آورد های آنها هم نتوانسته بالای اشخاص همچو لطیف پدرام تاثیرگذار باشد زیرا این نوع اشخاص در قلب های خویش کینه و دشمنی را نگاه داشته و همیشه کوشش مینمایند تا تخم نفاق را میان اقوام افغانستان کاشته و خود لذت ببرند. دراین که لطیف پدرام کتاب های زیادی را مطالعه کرده و سویه عملی وی بلند است شکی نیست ولی شخص که نتواند از علم خود در هنگام سخن گفتن استفاده کند و همیشه می یا شراب بنوشد و بالای شخصیت های ملی کشور تاخت و تاز نماید به چه درد خواهد خورد. به یقین میتوان گفت که حتی نمیتواند برای خانواده و قوم خویش کار آمد باشد چه خاصا که بخواهد یک جامعه را رهبری کند.
    نویسنده مقاله فوق هم کوتاه فکری کرده و تحریرات خویش را به اساس کینه و حسادت که در مقابل یک قوم دارد، ابراز داشته است. به مانند روشنایی خورشید هویدا و روشن است که شاه امان الله یکی از شخصیت های واقعاً ملی کشور است و میباشد او خود را به هیچ قوم مربوط ندانسته بود و تا آخرین لحظه برای این وطن خدمت نمود. دوست ما گفته است که امان الله خان استقلال را حاصل کرد ولی چرا در مقابل اغتشاش عقب نشینی کرد؟ دوست عزیز بهترین نویسنده گان کشور مانند آقای عبار نتوانسته است این موضوع را تحلیل نماید پس شما که حتماً تا حال یک کتابی را تحریر نه نموده اید، چطور تحلیل مینماید؟ این نوع تحلیل ها هیچ تاثیری بالای شخصیت غازی امان الله خان نه خواهد کرد او یک شخصیت ملی است و میباشد.
    این امر هویدا نیست که برادران سایر اقوام افغانستان از قوم پشتون چی میخواهند. اگر امان الله خان در پهلوی زبان دری، زبان پشتو را هم مروج ساخته است پس کدام کار غلط را انجام داده، نفوس پشتون ها از تمام اقوام بیشتر است آنها حق دارند که زبان شان زبان رسمی کشور باشد.
    مقالات و تحلیل ها شما کدام تاثیر بالای قوم پشتون ندارد بجز اینکه شما را از ما دورتر میسازد. ما را هوشیار تر میسازد تا بیشتر متوجه حرکات و رفتار شما باشیم. البته حرف های من متوجه کسان است که دعوای پدرکشی با پشتون ها دارند حالانکه بهترین دوستان من از سایر اقوام افغانستان میباشد.

    آنلاین : http://edriskhan-wwwedrislove....

    • سلام ودرود خدا برهمه را ه روران حق و حقيقت !
      لعنت خدا بر همه افغان ملتي ها و ستمي هائيكه اين ملت بيچاره را بچان هم مي اندازند و آ ز آب گل آ لود به نفغ خودشان ماهي ميگيرند اگر راستش رابخواهيد بدانيد درروزهاي سخت و ودشوار اين ملت نه افغان ملتي ها و نه ستمي ها به درد اين ملت خوردند و امروز بعد از اين همه درد ورنج باز هم مي خواند مردم مارا به سرنوشت تلخ ديگري هدايت كنند .. والسلام مولوي حقگو

  • در افغانستان این بسیار معمول است که مردم آگاهانه و نا آگاهانه در مورد هر چیزی از خود احساست غیر منطقی نشان میدهند.

    این شایع بی بنیاد صرفاً و صرفاً بخاطر گل آلود کردن آب است تا افغان ملتی ها به آسان ولسوالی های بهسود اول و بهسود دوم را از قوم هزاره به طور کامل پاک سازی کرده توانسته باشند.

    در قدم دوم چون ما درحال نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آینده هستیم و از اینکه آقای کرزی بیشتر از این نزد مردم کدام اعتباری ندارد، بنا ً دست به ایجاد چنین هرج و مرج ها زده است تا از وضعیت بهتر و بیشتر بهره برداری کرده توانسته باشد.

    ورنه همچو کلپ های آقای کرزی در روی بازار بسیار زیاد پیدا میشود.

  • من شخصا بر این باور هستم که تعدادی در حکومت کرزی که بدبختانه او را هم کم کم از خود کرده اند از این مساله به نفع خود استفاده می کنند. این افراد که تا وقتی در آمریکا بودند از تسلط طالبان بر افغانستان حمایت می کردند و آنها را فرزندان اصیل افغانستان خطاب می کردند. اما وقتی دریافتند که امریکا آنها حتما سرنگون می کند قورا فرصت را غنیمت شمرده برای احیای حکومت از دست رفته بشتونها وارد عمل شدند. یکی از اینها نورالحق احدی است که مقاله دارد زیر عنوان سقوط بشتونها. او در این مقاله رههای احیای حکومت بشتونها را توضیح می دهد.

    گرچند باید به وحدت و همگرایی ملی احترام کرد اما در تمام دنیا عدالت اولتر از همه است. نبود عدالت ما را از ملت شدن و رشد و ترقی بازداشت و نبود عدالت افغانستان را به این روز کشاند. فعلا من شخصا فکر می کنم که خظر افغان ملت کمتر از خظر طالب و تروریسم نیست.

    من فکر می کنم اقوام محروم نباید بیش از این از دفاع از حقوق شان خجالت بکشند. نباید با خجالت کشیدن و مصلحت اندیشی های زیان آور و خانمان سوز اجازه داد که دورانهای سیاه بازهم در وطن تکرار شود. عدالت و برابری به نفع همه ای ما است. ظلم و شرارت و برتری طلبی همه را به تباهی می کشاند. بشتونها هم از نبود عدالت رنح خواهند برد حتی اگر چند نفر به اسم شان چند صباحی به چوکی بنشینند.

    امان الله خان چیزهای خوب داشته است. مثلا او آدمی بوده که چیزهای گرچه سطحی از دنیای مدرن می دانسته است. در افغانستان آن روز همین خودش بسیار بوده است. اما او بدی هایی هم داشته است. مثلا بابای خود را کشتن در هیچ فرهنگ و در هیچ کجای کره ای زمین کمتر از یک توحش حیوانی نیست. حتی در میان حیوانات چنین چیزی بسیار به ندرت اتفاق می افتد. او بسیار ساده لوح و به معنی واقعی کلمه یک احمق و نمونه سیاسی ( د کوندی زوی ) بوده است. ایا در هیچ کجای دنیا یک وطن برست و عاقل می آید یک شبه بر تمام فرهنگ یک ملت تف می اندازد انچنان که او کرد؟

    او در حماقت سیاسی نه تنها در افغانستان بلکه در میان آگاهان منطقه و جهان مشهور است. اگر ما او را با هم عصرانش مانند شاه ایران و اتاترک مقایسه کنیم می بینیم که بسیار نادان و احمق و خودخواه بوده است. در رفتار او نشانی از تربیت فامیلی نیست. البته از او گناهی نیست چون اخلاق در این فامیل مفهومی نداشته است. آخر از بدر کشتن چه جرمی بالاتر است؟

    او را می گویند که استقلال وطن را گرفته است. کدام استقلال؟ شاهان افغان چه قبل و چه بعد از او همه از مزدوران بریتانیای کبیر، هند و قدرت های دیگر بوده اند. این مردم افغانستان بود که همیشه بر علیه متجاوز می جنگیدند و این شاهان این سرزمین بودند که با خونهای شان به نفع عیاشی خود با قدرت های جهان معامله می کردند.

    با این همه من نسبت به او احترام داشتم اما از روزی که تعدادی فاشیست و قوم گرا و آدمهای حیوان صفت از او به دفاع برخواستند احترامم را برایش از دست دادم. ایا در وطن فعلا مشکلات دیگری نیست که اظهار نظر یک روشنفکر بی زور و بی آزار بیچاره این همه جنجال ایجاد می کند؟ ایا کشته شدن مرد در بهسود، گرسنگی مردم در سرار کشور، کشته شدن مردم در جنوب و شرق، به خون کشیده شدن مردم در کابل در حملات وحشیانه ای انتحاری هیچ اهمیتی ندارد که به دفاع از یک شاه بداخلاق و بزدل و ترسو آنهم در مقابل یک روشنفکر بر خواسته اند و به خاطر آن یک قوم را در مقابل دیگران استاده می کنند؟

    اینها همه نشان یک طرح عمیق است. اینها به خاطر خفه کردن کسانی است که شهامت رستگویی و صادقانه حرف زدن را دارند. اقای لطیف بدرام تنها عیبش این است که در سرزمین دروغ و مکر و فریب و ظلم از دروغ و مکر و فریب دوری می کند و از ظلم بیزار است.

    من به اقای لطیف بدرام می گویم که برادر و هموطن شجاع من اینها هیچ کرده نمی توانند. طمع قدرت مکن که بدون این حرفها هم در افغانستان افغان ملت آدمهای مثل او هیچگاه به قدرت نمی رسند. راسخ و محکم و راست و صادق استاد شو. صداقت و استحکام را باد نخواهد برد. من یک هموطن هزاره ای تو هستم اما تو در قلب من هستی. من باور دارم که من تنها نیستم و شما در میان اقوام مختلف کشور به خصوص اقوام محروم عزیز هستید. گرچند همه می دانند که این حرفها را به دروغ به شما چسبانده اند اما اگر کسی بیاید و اینچنین چیزهایی را بگوید بازهم حق شان است. اگر کسی قبول ندارد بروند با قلم و زبان آن را رد کنند نه با تهدید و توحش قومی.

    از میرهزار می خواهم که نظر مرا سانسور نفرمایند. ما با خود سانسوری خود را در مقابل قبیله گراها بیچاره می کنیم. بروید نوشته ای کاندید اکادمسین کشور سیستانی خبیث را در افغان جرمن انلاین بخوانید که رسما دعوت به فاشیزم و خون آشامی است. من از همین جا به مسکینیار مزدور گوینده تلویزیون آریانا لعنت می فرستم که به بدرام عزیز بیشرمانه فحش داد. به این مزدور باید بگویم که اگر فاشیزم قبیلوی به قدرت رسید اول تو را سر خواهند زد چون بشتو بلد نیستی !

  • اگر امان الله خان قهرمان بود پس چرا بیرونش کردید
    امروز به امان...خان قهرمان میگویند وبه نادر خان که بر ضد امان... کودتا کرد شهید وبه پسر نادر بابای ملت(بابای کرزی)اگر پشتون به پشتون توهین بکند یا کودتا یا هرچیز دیگر مهم نیست
    اما اگر یک غیر پشتون به یک پشتون کوچک ترین حرف بزند تا بتوانند بزرگش میکنند

    • جالب است که تلویزیون ملی هرروز تظاهرات افغان ملتی ها را میخواهد بسیار بزرگ جلوه دهد ولی قسمیکه حتی در تصاویر معلوم میشود تعداد مظاهره کننده گان حتی به صد نفر هم نمیرسد. باید نام این تلویزیون را تلویزیون افغان ملت گزاشت.

    • با
      عرض احترام به کارکنان کابل پرس?.
      محترم آقای پاينده درپناه خدا باشيد.طوريکه ازلابلای مقاله تان واضح وآشکار ديده ميشود ،فقط بغض ،تحقير، وناسيوناليزم مليتی در هرسطر آن ديده ميشود.بايد قابليت درک اين موضوع را داشته باشيم که درجامعه غمزده افغانستان اضافتراز ده ميلت بافرهنگ وکلتور در پهلوی همديگر با صلح وبرادری زندگی ميکنند.باپشتيبانی ناسيوناليزم فقط خنجر زدن برپيکر نيم زخمی ملت وآب ريختن به آسياب دشمننان افغانستان است .ناسيوناليزم ازهرنوع آن چيه زبانی وچيه منطقوی مردود ومعدوم بفناست .از اينکه احزاب ناسيوناليست درافغانستان فعاليت سياسی دارند موضوعيست که خاليگاها وکمبوديهای در قانون اساسی وجود دارد همچو امکاناتی را درخدمت ناسيوناليزم قرارداده است.حزب افغان ملت برهبری احدی وکنگره ملی برهبری پدرام بدبختانه تلاش وتقلا دارند تا زخهمای کهنه وصد ساله راکه توسط زمامداران وقت بين ميليت ها بوجود آمده سر از نو تازه نمايندواز طريق سودسياسی ببرند.در قسمت شاه امان الله بايد بگويم تحليل شما غيرواقيعبينانه ودوراز واقيعت ومملواز تعصب قومی را تبارز ميدهد

    • برای کشتن لطیف پدرام جایزه تعین شد | چاپ | ايميل
      نوشته: خبر پرس

      30/07/08

      خبرنگار ودان خوستی: صدها تن از جوانان و بازرگانان در ولایت پکتیکا طی یک گردهمایی بزرگ به روز سه شنبه گفته های اخیر رهبر حزب کنگره ملی آقای لطیف پدرام را محکوم نموده و بخاطر کشتن وی مبلغ دوصد هزار دالر جایزه تعین نمودند.
      به گزارش خبرپرس از سایت "تاند"، رئیس انجمن جوانان پکتیکا می گوید که بازرگانان این گام را زمانی برداشتند که دولت تا این دم در باره محاکمه نمودن آقای پدرام کم آورده است.

      رئیس انجمن جوانان پکتیکا میگوید که این گردهمایی از سوی انجمن جوانان و بازرگانان به راه انداخته شده و هیچ مقام دولتی در آن اشتراک نداشته است.
      به قول منبع، جوانان و بازرگانان بالای دولت انتقاد می نمایند که چرا تابه حال در مورد محاکمه نمودن آقای لطیف پدرام هیچ نوع تصمیمی را روی دست نگرفته است.

      در این گردهمآیی بازرگانان اعلام نمودند که آنها به خاطر کشتن آن کسی که به شخصیت های ملی توهین نموده، دو صد هزار دالر امریکایی جایزه اختصاص داده اند.
      به گفته ی مسوول جوانان پکتیکا، بازرگانان اینرا نیز گفتند که در پهلوی دوصد هزار دالر جایزه، آنها در مورد تضمین سر و مال قاتل به مردم اطمینان می دهند.
      در ولایت پکتیکا پس از آن بخاطر کشتن پدرام جایزه تعین می گردد که روز گذشته حزب کنگره ملی، در نشست خبریی، سخنان منسوب به رهبر خود را رد نمود.
      لینک منبع (سایت پشتو تاند):

      http://www.taand.com/news/inde...

      آنلاین : برای قتل لطیف پدرام جایزه تعیین شد

  • سلام ای برادر کجائی کار هستید آقای لطیف پدرام که در انتخابات قبلی فدرالی را مطرح کرده بود و حالا اقوام غیر پشتون به این درک رسیده اند که تنها راه نجات ما همین نظام فدرالی است. خوب آنها از خودش و بد ما از ما. حالا که انتخابات نزدیک شده وقت این حرف ها آمده که او را به یک طرفند از صحنه خارج کند.و اگر کسی دیگر پا جلو گذاشت به همین طرفند ها رو به رو می گردد. به امید نظام فدرال

  • salam aqai mirhazar ltf nammoda bgoid nawshta man k awlin nawshta bood kdam an galat bood k shomma nashr nakarda ba sansoor rjoo krdid tashkor

    • توهين و تحقير سائر فرهنگ ها و زبانها و مفاخر تمدن و فرهنگ افغانستان امروز و خراسان پارينه ، بخصوص مفاخر فارسی گويان، قبلا بوسيله سايت های افغان ملتی و فاشيستی شروع شده است ، توهين به شاهنامه و فردوسی همين اکنون در پورتال جرمن آنلاين منعکس است . سايت های تماميت خواه و افراطی ، که ظاهر شاه ، زبون ترين زمامدار عالم ، را برای ديگران « بابا» ميتراشند و روز هزار لعنت بر قبر احمد شاه مسعود ( بخاطر پشتون نبودن او) ميفرستند ، اکنونکه مينگرند اوضاع از کنترل همه کس خارج شده ، واويلا و وامصيبتا ! سر داده اند . جالب اين است که برای مجازات مخالفان فکری شان، به سراغ امام خمينی مرحوم ميروند و از فتاوی و اوامر موصوف ، تقليد ميورزند يعنی برای سر لطيف پدرام جايزه تعيين ميکنند ! ( خمينی ، برای سر سلمان رشتی نويسنده ، مبلغی دالر امريکايی ، جايزه کذاشته بود)
      اکنون برای همه ، همه چيز مکدر شده ، بنده از کجا بدانم امان الله خوب بود يا بد ، وقتی در کتابهای درسی مکاتب افغانستان ، ضياء الحق پاکستانی ، قهرمان ملی است و گفته ميشود ، اگر ملا عمر آخوند نيز با دولت آشتی کند ، بحيث قهرمان ملی ، قلمداد خواهد شد ! با احترام . احمد داراشکوه .

  • I don’t know where to start from. I don’t know what you guyz want. If you think that this country should be handed over to you completely its just dream. Let me tell you some thing about Ala Hazrat the great King of Afghanistan AMANULLAH KHAN a revolutioner of the present of modern Afghanistan. I think it will help you to update your information about the Great King.
    1. He established the for the first time an Airforce, trained by Italy, Turke and France.
    2. He brought reforms in the army, the recruiting procedures were changed in order to avoid control of one tribe over the army. It is his reform that you people got the opportunity to join army, before that you know what was your job.
    3. Adoption of solar calendar, which was implemented in Islamic world except Iran.
    4. Modernizing the way you live, the way you dress and the way you eat.
    5. Encouraging girls to join school, (the so called democratic people like Mr. Painda no talk about girls school and other rights inorder to get some fund from the donors)
    6. Adult education and educating nomads which every one has the right to get access to education it is the charter of UN. He implemented at his time where there was no UN.
    7. The TAX culture was reorganized, Anti smuggling, Anti corruption initiative taken by this one person the great King AMANULLAH KHAN.
    8. The first governmental budget, First National Bank all are his initiatives.
    9. stoping slavery and forced labour was his initiative other wise people like you would have still been slaves or have been doing slavery.

    If he left the country with out any fight with his own people it is his political wisdom. He is not Mr. Rabani, Hekmatyar, Masood or Muhaqiq who killed their own people to make their lords happy.
    Today if you are talking about the expellsion of Foreign troops just to make your lords “Iran” happy.The great king amanullah Khan did this in 1919 to get independence and make Afghanistan free from foreign introdures.

    At last I would say that you are hapnotized your brain is bought by Iranians. You are just like a crow, who forget its own way of walking by trying to copy other bird. If some one says bad about Jalaludin Balkhi,Khalilullah Khalili etc I would slap on his mouth coz they are my country pride, I wont long them to Iran. If you are fighting for the rights of our Hazara brothers this is not the way you do, it is widening the gape and would only result in the bloodshed and the afghans would not allow any puppet to fullfill their lords desires.

    It was better what ever the writer said about the Great King AMANULLAH KHAN exactly matches to so called emir the looter, robber Baaj Khor, besewad, unsocial Habibullah Kalakani.

    My writing is just directed to Mr. Painda Mohammad the writer of the article and my huge respect to My Hazar brothers. Coz I know lots of them they are patriot and they love their Heros.

    With respect long live all tribes of Afghanistan.

    Sargand UK

  • کامران عزیزدرود برشما!
    این متن را مستقل نشرنموده ممنون گردانید.

    باند جنایت کاروفاشیستی افغان ملت
    باردیگرچهرۀ کریه تروریستی خودرا به نمایش گذاشت

    هرچند این باند فاشیستی- نازیستی برای مردم وبویژه جامعۀ روشنفکری وسیاسی افغانستان ازنخستین روزهای تأسیس آن درچهرۀ غلام محمد فرهاد این دست پروردۀ نازیسم هتلری، افشا بوده وروشنفکران متعهد ورسالتمند افغانستان ازاهداف فاشیستی ونفاق افکنانۀ آن آگاهی کامل داشتند، اما هرگزبه این تفکرجنایت پیشگی او درپوشش تروریسم وحذ ف فزیکی دگراندیشان ومخالفین سیاسی آن باورنداشتند.
    ولی راه اندازی حرکات نمایشی اخیردرهیئت خشونت طلبی زیرپوشش نام امان الله خان- که هرگز مورد تأ ئید این وطن فروشان نبوده است- پرده ازچهرۀ تروریستی وخشونت طلبی آنها دریده، هویت وخواست پلید آنان را به مردم افغانستان بیشترازپیش وضاحت بخشید. فاشسیتان افغان ملتی که نتوانستند حد اقل برای اغفال مردم قبایلی ازدنیا بیخبر، چهرۀ خویش را پنهان نموده وزیرنام شاه امان الله خان این دشمن خونی دیروزی شان به دسایس خویش چند روزی تداوم بخشند، با حرکات احمقانه شیوۀ تفکرفاشیستی که بنیادش بربیخردی وویرانگری استواراست، درراه پیمائی چند نفری درشهرهرات بجای بلند نمودن تصاویرشاه امان الله خان چهرۀ بی خرد وفرهنگ ستیزعصر21 خویش انوارالحق احدی این وطن فروش معلوم الحال را به نمایش گذاشته نه تنها خط خویش را با امان الله خان مجزا ساختند، بلکه درنمایش مضحک وجنایت کارانۀ تروریستی خود درفیصلۀ احمقانه پکتیکا وصدورفتوای تروریسم وجایزه تعین نمودن دوصد هزاردالری برضد عبدالطیف پدرام، دیگرشک وشبهه ای را برای مردم افغانستان درجهت افشای فاشیسم شیوۀ تروریستی خویش باقی نگذاشتند.
    حال سکوت دگراندیشان، نویسندگان، روشنفکران وهمچنان آنانی که هنوزپیرو مصلحتهای برخاسته ازجبن وترس تاریخی دیگرنه تنها بیان بی تعهدی دربرابرمردم افغانستان خواهد بود، که خیانت دربرابرخود وبقای فردای خویشتن است.
    بدین وسیله ازهمه نویسندگان، مسئولین پایگاه های انترنیتی، مدیران مسئول رسانه های تصویری، صوتی وطباعتی آروزمندیم که دربرابرفتوای جنایت کارانۀ باند افغان ملت خاموشی اختیارنه نموده ازهرآنچه که درتوان دارند، ضمن ترجمه به زبانهای مختلف دنیا وتحویل دهی آن به مراکزداد گاهی وحقوق بشری جهان، بالای کرزی این مهرۀ سیاه مخدروقاچاق ونفاق افکنی فشاروارد گردد تا درجهت دستگیری تروریستانی که طی راه پیمائی خیابانی فرمان تروروجایزه صادرمی نمایند، اقدام قانونی صورت گیرد. درغیرآن مسئولیت بروزهرگونه عواقب ناگواربردوش باند کرزی- افغان ملتی ها خواهد بود.

    جامعۀ روشنفکران آزاد اندیش افغانستان
    30 جولای 2008 برابر
    با نهم اسد(مرداد)1387خورشیدی

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس