صفحه نخست > به قلم سردبير > طرح مسایل قومی جرم نیست؛ آنچه جرم است برتری نژادی ست!

طرح مسایل قومی جرم نیست؛ آنچه جرم است برتری نژادی ست!

برتری نژادی برای ادامه ی خود، همیشه ترس را در بین مردم می پراکند و مسلح بودن آن این ترس عمومی را چاق تر می کند.
کامران میرهزار
دوشنبه 14 جولای 2014

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

مسایل قومی بسیار مهم می باشند. بويژه در جایی مانند افغانستان که حکومت آن نخواهد به تعهدات داخلی و بین المللی در قبال حقوق بشر پایبند باشد.
از جمله تعهدات بین المللی حکومت ها در این زمینه موارد زیر می باشند:
کنوانسیون بین المللی برچیدن هر شکل تبعیض نژادی
International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination
http://www.ohchr.org/EN/Profes...
کنوانسیون منع و مجازات جنایت نسل کشی
Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide
http://www.hrweb.org/legal/genocide.html
دادگاه یا محکمه بین المللی جزایی
ICC - International Criminal Court
http://www.icc-cpi.int

با مطالعه و انصاف که برخورد شود، طرح مسایل قومی بر اساس هیچ قانون حقوق بشری جرم نیست. آنچه جرم است برتری نژادی ست. از این جهت آنانی که می خواهند با برتری نژادی مبارزه کنند بدانند.

برتری نژادی در افغانستان در خطرناکترین حالت قرار دارد؛ مسلح است؛ هم حکومت را دارد و هم لشکر قبیله ای طالبان را. هر روز هم که سر می برند، منفجر می کنند و منفجر می شوند.
همین رفتار خشونت آمیز و زورگویانه را همیشه، گاه در حالت شدیدتر که تعداد بیشتری کشته، زخمی و آواره دارد، در طول تاریخ حکومت قبایل شاهدیم.

  • برتری نژادی برای ادامه ی خود، همیشه ترس را در بین مردم می پراکند و مسلح بودن آن این ترس عمومی را چاق تر می کند.

این ترس چیست؟ این است:

  • باید گردن نهی؛ اگر اعتراض داری کشته می شوی!

در عین حالی که بدون اعتراض هم در حال کشته شدن هستی!

گالری عکس

شاعر و متخصص سیستم های معلوماتی
سردبیر و ناشر کابل پرس?
هزاره از هزارستان

آنلاین :

Work and Poetry

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • لعنت به این برتری نژادی که میرهزار از آن شکایت دارد.
    بزرگترین قربانی را اقوام پشتون میدهند.
    طالبان پشتون ها را میکشند،
    پاکستان پشتون ها را میکشد
    امریکا و ناتو پشتون ها را میکشند
    اردوی افغانستان پشتون ها را میکشند.
    من نمیدانم که چرا میرهزار اینقدر انصاف ندارد که بین مردم بیچاره پشتون
    و رهبران وطنفروش پشتون تفاوت قایل شود؟ در حالیکه رهبران قوم خودش
    نیز دست کم در وطنفروشی از دیگران ندارند.

  • خواننده ی محترم،
    با احترام به نظر شما، درست است که در مناطق پشتون نشین افغانستان نیز متاسفانه افراد کشته می شوند. در جنوب افغانستان علت اصلی کشتار همان سیستم قبیله ای و جنگ بر سر مواد مخدر می باشد. اگر طالبان پشتون ها را می کشند، همان تفکر قبیله ای آمیخته با بنیادگرایی اسلامی ست که بستر بوجود آمدن طالبان را میان قبایل پشتون توسط استخبارات منطقه ای و بین المللی بوجود آورده است. از همین مسیر ده ها هزار سرباز بین المللی نیز وارد افغانستان می شوند. متاسفانه به دلیل وجود سیستم قبیله ای و خشونت ناشی از آن، به ندرت غیر پشتون ها می توانند به مناطق پشتون نشین سفر کرده و بود و باش داشته باشند.
    سخن اصلی در اینجا برتری نژادی ست.

  • سيستم حاكميت قبيلوي پشتوني يا افغاني سه صد سال ميشود، كه اين سرزمين را به جنگل حيوانات تبديل كرده است، قبايل پشتون در طول اين سه صدسال مانند گله هاي سگ هم با خود جنگيده اند وهم با ديگران.
    براي اكثريت قبايل پشتوني از دست دادن ارگ براي يك غير پشتون معناي اسارت، خودكشي و بي هويت شدن ميباشد، قبايل پشتوني هميشه دربرابر غير پشتونها متحدانه عمل كرده اند ولي بعد از كسب وانحصار قدرت مانند گله هاي سگ بجان هم افتاده اند.
    امروز يك رييس قبيله بنام حامد كرزي در ارگ تشريف دارد و دوسه رييس قبيلهء ديگر بنام هاي ملاعمر، حقاني وگلبدين در دامان پاكستان قرار دارند، اين رؤساي قبايل فقط دريك نقطه توافق نظر دارند كه اقوام غير پشتون را از صحنه حذف نمايند، سران ونخبه گان شانرا ترور نمايند ودر جهان همهء شانرا بنام اقليت هاي مهاجر و خارج از مرزهاي كنوني ونوكران روس وايران وچين تبليغ نمايند.
    هم طالبان را نيروي مقاومت ملي تبليغ ميكنند وبه مرده هاي شان أشك ميريزند ومرده هاي شانرا شهيد ميخوانند وهم از كيبل وافراطيت طالبان بيزار ميباشند ونظام طالبي را براي دختران خود مضر تلقي ميكنند، از روستاها به شهرها پناه مي آورند وتعدادي هم به غرب كوچ ميكنند ولي دفاع از طالبان براي شان يك مكلفيت اخلاقي وملي قلمداد ميشود. چنين رفتار وكردار را در تمام فرهنگها واديان جز برتري طلبي قومي ونژاد پرستي قبيلوي جاهلانه چيز ديگر نميتوان تعريف كرد.
    حالا كسانيكه ميخواهند بزبان پشتو اين اعتراف را ازقلم يك نويسندهء پشتون بخوانند لطف كنند آنرا اينجا مطالعه فرمايند:

    كاوس پښتانه په کلې، ښار، ګاونډیو اوغربې هیوادو کې میشت دي. د کلیو هغه دي چې له کلي د وتلو وس نه لري. د ښارو پښتانه هلته د کار اوبار، رسمې او غیررسمي دندو لپاره میشت شوي، اولادونه یې ښونځي ته ځي، بریښنالرې او له ښاري خدماتو ګټه اخلې. بهر میشتې پښتانه بیا د همدغه کار، تعلیم، امن او د ژوند د ښو شرایطو لپاره هلته اوسي.

    د هیواد د ننه او بهر ځکه دا د ژوند امکانات برابر دي چې هلته طالب نه شته. حتا طالب هم له ښارې ژوند څخه ځکه ګټه اخیستی شي چې هلته د طالب حکومت نه شته. مثال یې د کوټې او عربې هیوادو کې میشت طالبان دي. هلته یې بچیان ښونځي ته ځي او دوی ته له یوې او بلې خوا امکانات برابریږي تر څو د ښارې ژوند څخه ګټه واخلې.

    د طالبانو د امارت وقت کې امن و، پښتو ژبه چلیده، هر ځای پښتون حاکم و خو اقتصاد خراب و. د طالبانو پالیسۍ ونه شوی کولای چې پنځوکالو کې حتا خپل حکومت په چا په رسمیت وپیژني. اکثریت پښتون له طالبي چلند څخه ځوریده. خوهر څه یې لکه پاکستانۍ پښتون په مړو غوږ منل.

    شمالي ټواله که هر څومره پلیته وه خو د طالب او پاکستان راج یې نه مانه. تر خپله وسه وجنګیدل. په وروستیو کې امریکایانو ورسره مرسته وکړه او طالب یې ختم کړ.

    په هیواد کې خلکو ته د کار او بار موقع په لاس ورغله.د شمالې ټلوالې حکومت ټولې نړۍ په رسمیت وپیژندو. شمالې ټلوالې واله په حلاله او حرامه ځانونه ښه وپړسول خو په څنګ کې یې د ډیرو پښتنو ژوند ورسره ښه شو. په زرهاو پښتانه ښارو ته راغلل. په رسمې او غیر رسمې کاروبار یې د ژوند شرایط د طالبانو د حکومت په پرتله ډیر ښه شول. شمالې ټلوالې واله په خپل کلې او کور کې دولتي او غیردولتي ارګانو ته د کار کولو چاپیریال برابر کړ. په ملي اردو او پولیسو کې په زرهاو تنه داخل شول.

    خو پښتون څه وکړل!
    د ښار ډالر، رسمې او غیر رسمې دنده، بریښنا، تلویزیون، ښونځی، کورسونه، پوهنتونونه او نور امکانات یې خوښ دي. چې د طالبانو وقت کې دا یو هم نه و!
    خو!
    په خپل کلي کې د طالب سره خواخوږي لري. مړي ته یې شهید وایې. تر خپله وسه مالي مرسته ورسره کوي. کله کله خو په ښار کې خپل کور ورته سپاري چې د بمو او انتحاریو فابریکه ترې جوړه کړي. د طالب د مړي انځور په ټولنیزو شبکو کې خپروي، ترانې یې ټیلیفون کې ساتي. ملي اردو او پولیسو کې کار ته په بده سترګه ګوري. شهید ته یې مردار وایې.
    له طالبه او د کلي د طالبي شرایطو ښار ته را تښی خو سندرې د طالبانو بولي.

    هغه چې عربو او اروپاکې میشت دي هغوی هم د همغه ځای د ژوند له شرایطو اوامکاناتو ګټه اخلي خو له طالب زنده باد تیر نه دی. په دوبی کې دیسکو، عیاشي، ګډا، او نور هر څه مني خو بیا هم طالب زده باد. که د دوبۍ هر څه د خپلې شخصي ګټې لپاره منې بیا ولې کلي کې طالب غواړې؟

    د اندړو د یو شمیر کلیو او د خوست څخه پرته نور اکثریت پښتني کلیو کې طالب په آرامه ژوند تیروي. د همدغه طالب له لاسه پښتانه په کلیو کې په ژړا هم دي خو بیا هم په ضد یې هیڅ اقدام نه کوي. غواړي چې بدخشۍ، تخاري، شمالي وال یا ازبک هلته وینه تویې کړې او له طالبه یې خلاص کړي. ولې بیا هم د طالب مړي ته شهید او ملې اردو ته وایې چې الله پوهیږي مرګ به یې څنګه وي.

    د همدغه ذهنیت پایله داده چې امنیتې ځواکو کې نوي سلنه غیر پښتانه دي. که همدا امنیتې ځواکونه نه وي بیا به د طالب کیبل او د پښتون څټ وي. همدا امنیتي ځواکونه د شمالي ټلوالې مشرانو ته وفاداره دي.

    د پاکستان پښتانه اکثریت له پنجابه کړیږي خو بیا هم دا ۶۰ کاله د پنجابي راج هر څه په سړه سینه مني. که طالب د پنجابي راج یوه نوعه ومنو نو افغان پښتون هم لکه پاکستانۍ میشت پښتون داسې شوی. په دې ښه پوهیږي چې د طالب حکومت یعنې بیکاري، وچکالي، بې تعلیمې، جبر، وهل، ټکول، رټل، ځورول او وژل خو بیا هم وایې طالب زنده باد!

    که د طالب تر کیبل لاندې ژوند دې خوښ وي نو ولې له کلي ښار ته ځې؟، ولې عربې هیوادو یا غرب ته درومې؟

    که دې نه دي خوښ بیا ولې طالب زنده باد وایې؟

    په اوس شرایطو کې که شمالي ټلواله هر څومره کرغیړنه ده بیا هم اشرف غني او ورسره مل پښتنو ته پکار ده چې په خپل څنګ کې دوی ومني. که همدا ګډه وډه ټلواله نه وي پښتون د طالب سره جنګ نه کوي. د طالب تر حکومت لاندې شرایطو کې خر ګذاره نه شي کولای. ځکه خر هم حد اقل وښو ته اړتیا لري چې د وچکالۍ له کبله هغه هم نه وي. له طالب سره ظلم مل دی. او د ظالم په حکومت الله پاک اورښت د رحمت نه کوي. له ۱۹۹۴ م کال راهیسې د پښتون د وجود هره برخه د طالب له لاسه پرهر، پرهر ده. اکثریت د جنګ قربانیان هم پښتانه دي.

    نو پښتونه!
    پاڅه د اندړو غوندې د پنجاب راج ختم کړه او د جنرال رازق غوندې مشرانو قدر وکړه تر څو د پنجاب له ظلم خلاص شې. بیا که شمالې ټوالې سره چنې وهې هم حق لرې. په کلې کې د طالب راج منې خو د ژوند له شرایطو یې ښار ته را تښی یې بیا نو شمالې ټلواله هم ومنه تر څو د ښار د ژوند ګټې او امکانات دې خوندي وي. د طالب له لاسه ستا کلي کې امن نه شته. ښونځی دې حکومت کې رسمې دی، معاش ورکول کیږي خو خاینان یې سره ویشي او ستا کلې کې نجونې او هلکان په خاورو کې لوبې کوي. ستا د کلي لپاره د سړک، کلینیک او نور پروژو لپاره پیسې منظوریږي خو د شرکت، طالب او نورو خاینینو په مینځ کې ویشل کیږي. طالب خپله فیصدي غواړي، شرکت واله ډیره ګته نو خامخا به تطبیق شوې پروژه دوه کالو کې له مینځه ځي!

    د پنجابي + طالب او اسراییلو تر مینځ توپیر شته؟

    پاکستان او اسراییل دواړه د انګریزانو پوسله جوړ شوي. یوه ته یې یهودیت د خلکو د محکوم ساتلو لپاره غوره کړی او بل ته اسلام. د اسراییلو پوسیله په فلسطینیانو ظلم کیږي او د پاکستان پوسیله په افغانانو. دا چې یهودیت بیل مذهب دی نو ځکه فلسطینیان یواځې قرباني دي او په خپلو باندې د ظلم لپاره له اسراییلو سره مرسته نه کوي. دا چې پاکستان اسلام کاروي نو ځکه دوی پښتانه په پښتنو وهي تر څو پښتو پکې ختمه کړي او بې ځنځیره غلامۍ ته یې برابر کړي. که دددغه انګریزي پلان په ترڅ کې پنجابي او طالب ته شهید ویل کیږي بیا او مقابل ته مردار وایې نو بیا خو اسراییلي عسکر ته هم باید شهید او فلسطینې ته مردار وویل شي. که پنجابي او طالب ته جنت ورکول کیږي نو اسراییل عسکر هم عین حق لري. ځکه اصلې طراح خو د دواړوو هیوادو انګریزان دي او تر شا یې نور پټ لاسونه.

    جنرال ضیاء الحق شهید!
    عرب به چې مسلمان شول او بوت به یې ماتلو نو په خپله پخوا به یې خندل. هر افغان بچي ته جنرال ضیاء د افغان جهاد اتل معرفي کیده. خو هیڅ افغان رهبر نه ویل چې همدې جنرال ۲۵ زره فلسطینیان په ۱۱ ورځو کې شهیدان کړل. د همدې پوځ مشرانو ۳ میلیونه بنګالي مسلمانان شهیدان کړل. بیا طالب په کومو سترګو کوټه او پیښور کې د همدې پوځ تر سیوري لاندې د اسلام د ګټلو نعرې وهي؟

    انتحاري ته به الله پاک څنګه جنت او حورې ورکوي چې د هغه جنرال تر امر لاندې جنګ کوي کوم چې لاسونه یې د فلسطینیانو په وینو سره دي؟

    په پنجشیر، دایکندي، بامیانو او نورو ځایو کې طالب نه شته، هلته امریکایی، چاپه، ډرون، تلاشي، جنګ، بمبارد او جګړه نه شته. هلته ښونځی، کلینیک، پوخ سړک، امن، کار او د ژوند نور امکانات شته.

    نو بیا په کوم عقل باندې د طالب ننګه کوو؟

    د طالبي سوچ هر ډول ننګه داسې معنا لرې لکه هم چې ځانونه ټپي کوو، مالګه پرې اچوو بیا بیرته ژاړو، بیا همدغه کار تکرار کوو په بیا بیا ورته ژاړو. طالب یعنې انتحاري، د ځمکې ماین، کیبل، د ښونځي دښمن، د بیکارۍ او وچکالۍ دوست، د پنجاب استازی، د سوکالۍ دښمن او د اسلام بدنامونکۍ .

    (

  • آقای میرهزار، اگر تحلیل تان از کشتار مردم بیچاره پشتون توسط طالبان وحشی همین است که مینوسید:
    " در جنوب افغانستان علت اصلی کشتار همان سیستم قبیله ای و جنگ بر سر مواد مخدر می باشد.
    اگر طالبان پشتون ها را می کشند، همان تفکر قبیله ای آمیخته با بنیادگرایی اسلامی ست" ،
    پس واقعاّ که از اوضاع افغانستان و مردمش چیزی نمی فهمید، چون در افغانستان زندگی نکرده اید.

    اما قصه سرمنگسک سگ کابل پرس? نه قابل خواندن است ونه قابل جواب دادن.

  • محترم، خواننده ی بی نام؛
    خوشحال می شوم شما تحلیل خود را بصورت مفصل نوشته و در کابل پرس? یا هر جای دیگری که مایلید نشر کنید.
    با احترام

  • محترم آقای میرهزار،
    در همین چند سال که شما این سایت را راه اندازی کرده اید،
    اگر مبالغه نکرده باشم، به هزار ها مقاله در رابطه به اوضاع سیاسی و جنگ در
    افغانستان نوشته شده است و به صد ها سایت به زبان مادری شما تحلیل های
    مختلف و مفصل را هر روزه نشر میکنند. اگر شما واقعا، علاقه میداشتید، که
    افغانستان را نه از نگاه قومی بلکه بیطرفانه (که عرف و شاخص ژورنالیستی ست)
    مطالعه میکردید، امروز نتیجه گیری تان اینطور ناقص، یک جانبه و قومگراه نمیبود.
    فلهذا نوشتن توسط بنده ( که نه ژورنالیست و نه نویسنده ام) نیز سودی نخواهد داشت.

  • گوشهء از سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی، که عبدالله و غنی بعد از اینکه هردو از جانب
    کری بادار امریکائی شان یک پسگردنی خوردند:
    غنی:
    جای خوشبختی است که جناب داکتر صاحب عبدالله و من توافق کردیم،
    که بعد از اعلام نتایج یک حکومت وحدت ملی تشکیل خواهد شد،
    تا خدمت تمام مردم افغانستان را انجام دهیم.
    عبدالله:
    با تاکید بر ایجاد حکومت فراگیر ملی پس از شمارش آرا،
    ما وعده سپردیم که پس از تکمیل بازشماری آرا درصدد ایجاد حکومت ملی برآییم.
    من امیدوارم که این به خیر و به نفع وحدت ملی کشور باشد.

    ائتلاف عبدالله با محمود کرزی یکی دیگر از چتلی هایست که عبدالله بروی
    هواداران خود مالید، که افراد مانند بهمنک باید این چتلی را بلیسند.

  • اين پيامگذار محترم وبا أدب كه تنها دشنام دادن را بلد است بايد بداند كه ايشان جرأت خواندن آن اعترافنامه را از قلم يك نويسندهء پشتون ندارند اما چشم بستن شما هيچ جايي را نميگيرد، امروز قشر با سواد پشتون هم اين نكته را درك كرده است كه ريشهء همهء بدبختي هاي اجتماعي در ميان پشتونها فقط وفقط دو عامل اصلي مهم وأساسي دارد .
    ١ برتري جويي هاي قبيلوي داخلي كه خود پشتونها را از درون نيست ونابود ميكند.
    ٢ شوونيزم وعظمت طلبي قومي كه در تقابل با منافع ديگر گروه هاي قومي ومذهبي وزباني در افغانستان وپاكستان قرار دارد.
    تا وقتيكه پشتونها وجود گروه هاي قومي ديگر را دركنار شان در افغانستان وپاكستان بحيث شهروندان متساوي الحقوق برسميت نشناسند، بازهم تداوم آن فقط همان زنده گي نمودن در جنگل حيوانات است كه نه پشتون در آن روي خوشي را ميبيند ونه غير پشتون.

  • خوب است که سگ کابل پرس? میداند که مخاطب من خودش است.
    بازهم تکرار مینویسم، که اول چتلی رهبر دلخواهت را از سر و رویت بلیس،
    بعد به شغل همیشه گی تفرقه اندازی ات ادامه بده و خود را مگس هر دوغ نساز.

  • دوست بزرگوارم!
    اگر من به قول سگ خودت شوم پس یک دریای بزرگ هم میتواند با لق لق کردن سگ مردار شود. بناء خودت را زیاد اذیت نکن. تو عالی جناب آنقدر در کابل پرس? دشنام داده ایی که دیگر تمام نامهای مستعار دنیا برایت قحط شده است و از ترس اینکه مبادا افشا شوی از انتخاب نام مستعار نیز می ترسی.
    پرسش من از خودت این است که از ادب واخلاق وانسانیت چه بدی دیده ایی که خودت را درسوراخ های بی ادبی ودشنام پراگنی پنهان ساخته ایی.
    بیا بیرون عزیزم! مانند معتادان مواد مخدر خودت را در تاریکی های گمنامی پنهان نساز. کوشش کن که ادب واخلاق وشجاعت را تمرین کنی . از روشنی مترس.

  • سلام برهمه ای شما وطنداران گل و قند! من با تایید و پذیریش گفتار اقای میرهزار کامران مبنی برطرح مسایل قومی مردود نیست وآنچه مردود است ؛برتری نژادی است ، چند جمله گگ نوشته میکنم که باعث اذیت روانی تان نشود که : در گام نخست جناب پرویز دقیق اشاره نموده که طی 300 سال اخیر این کشور نه حاکمیت سیاسی داشته و نه اقتصادی .عدم استقلال سیاسی و اقتصادی را میتوان در چهارچوب کارکرد های حاکمان قبیلوی و از آن جا حفظ مناسبت قبیلوی دانست که حاکمان قبیله در هربعد و مقطعی تاریخ این کشور را یا به انگلیس و یا به روس ها ؛به پاکستان و امریکا چون کلای بازار عرضه نموده اند. تا بدین وسیله وشیوه دیگران را غارت نمایند واز سوی دیگر مناسبت دون قبیلوی را پاسداری کنند. این یک روی فضیه است و روی دیگری فضیه همانا عدم وحدت و همپارچگی سایر ملیت های بومی در کشور و عدم برنامه استراتیژی این ملیت ها در قبال مناسبت بدوی وقبیلوی و حامیان شان. بنظر من ، فاکت و مشکل دومی را ویا هم قضیه ای دومی را جدی مبینم. این که قبیله ها نمیخواهند که از مناسبات بدوی یعنی مادر سالاری وپدر سالاری دوری جسته وبه کاروان تمدن زمان بپیونند وآن گاه دیگر ملیت های بومی این خاک تدابیری را ببینند که باعث رهایی از مناسبت پست قبیلوی شوند. الیته این کار چالش نمیخواهد و بلکه تدابیر و درایت و رهبریت سالم سیاسی را میطلبد.

  • کامنت 04.16 جولای 14.14 شخص بی نام محترم پشتون ، جناب ، قبیله شما از گروه طالبان قبیله حمایت
    نکنند به خانه های خویش پناه و جای و مکان ندهند و به آن یعنی به طالبان تشکیل شده ازقبیله شان افتخار نکنند
    طالبان شان را برای ضد هموطنان غیرپشتون خود با خورسندی استقبال نکنند باکشتار و اذیت غیرپشتون ها و
    قتل عام قلم بد ستان مانند جوزیجان توسط جمعه خان همدرد والی سابق جوزیجان والی فعلی پکتیا نظاره گر و
    بی تفاوت نباشند ، قبیله پشتون افغانستان راه انسانیت و آداب انسانیت را قبول کنند و پیشه خود سازند و به
    د ر گاه خداوندی مسلمان صادق باشند ، همه انسان ها بنده و مخلوق خداوند هستند تفاوتی بین آنها نزد خداوند
    موجود نیست افضل آنها انسان راستین و با داشتن ایمان به وحدانیت خداوندی و متقی پرهیزگاران اند ، قبیله
    شما حق ندارند بین ملت و باشنده افغانستان و جهان به نام هزاره ، اوزبیک ، تاجیک و غیره با تعصب بیمعنی
    تفاوت قایل شوید قبیله شما ، حق ندارند کسی را یا قومی را کافرخطاب کنند ، قبیله شما نعوذ بالله خدا نیستند
    که کسی را یا قومی را یا مملکتی را حکم به کافری کنند ، داوری فقط به خداوند لایزال تعلق دارد و بس .

  • اگر برادران پشتون ما از درون قوم شریف پشتون اصلاحات را شروع نکند، پس اقوام غیر پشتون هیچ کاری نمیتوانند. چون طالبی که به پیر و ریش سفید قوم خود احترام نمیگذارد، چگونه بیاید و گپ و نصیحت ریش سفید اقوام غیر پشتون را قبول کند؟ وقتی در اروپا و امریکا طالبان ادم کش از سوی برادران پشتون روشنفکر خود تشویق میشوند و بعنوان ازادیخواه یاد میشوند. چگونه من غیر پشتون به دانشجوی پشتونی در اروپا بفهمانم که طالب شدن خوب نیست و طرفداری از انها کار خوبی نیست؟
    چرا سربازان غیر پشتون که برای دفاع از مناطق پشتون نشین در خدمت هستند، در خواب کشته میشوند؟ ایا ان سرباز هزاره یا تاجک یا ازبک از اطفال پشتون در برابر تجاوز دشمن دفاع نمیکنند؟ رادان پشتون ما باید فرزندان قوم خود را نه سوی افراطگری بلکه سوی علم و دانش و انسانیت باید راهنمایی کنند. غیر از ان نه تنها قوم شریف پشتون در اتش قومگرای و افراطگی خواهد سوخت، بلکه دیگر اقوام نیز از این اتش در امان نخواهند بود.
    هیچ کس نمیخواهد که این کشور تجزیه شود و هزاران قربانی دیگر بدهد. اما اگر رهبران پشتون این راه خود را برای ماندن در قدرت ادامه دهند، تجزیه حتمیست. شاید از این طریق دیگران خود را از اتش نجات بدهند.

  • از نظر من، جنایتکاران، دزدان دارائی های عامه و حامیان طالبان را با نام و نشان،
    با اسناد و ثبوت افشاکردن صد مرتبه بهتر است، ازاینکه قبیله قبیله گفته دهن خود را
    تا پُشت گوش پاره کنیم و تر و خشک را یکجا با هم بسوزانیم.
    بین جنایتکاران خودی و دیگران نباید تفاوت قایل شویم. جنایتکار جنایتکار است.

  • منبع: سایت رادیو آزادی:
    رئیس جمهور کرزی در صحبت با تلویزیون آشنا صدای امریکا گفته است مداخلهء خارجی ها در انتخابات به این معنی است
    که یک کشور حاکمیت ملی ندارد.
    آقای کرزی افزوده است بخاطر دخالت خارجی ها در پروسهء انتخابات خرسند نیست، اما بنابر ضرورت این اقدام را پذیرفته است:
    "بخاطری که کشور از این حالت دور و دراز پروسهء انتخابات گذشته باشد، رئیس جمهور کشور زود انتخاب شده باشد
    و به حوصلهء مردم افغانستان پاسخ خوب داده باشیم خواست داکتر صاحب عبدالله را پذیرفتیم و اجازه دادیم تا سازمان ملل متحد
    در پروسه دخیل شود، اما این به آن معنی نیست که ما از این خوش استیم، در یک حالت خاص ملی ما یک ضرورت بود و ما آن را پذیرفتیم."

  • منبع: سایت بی بی سی
    دزدان و نوکران امریکا با هم وحدت"ملی" میکنند و شما بیجا سر تانرا به درد میاورید.
    عبدالله: توافق انتخاباتی اخیر بازنده ندارد
    عبدالله عبدالله گفته که پیش از توافق با اشرف غنی احمدزی که با میانجی‌گری وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت،"
    کشورش در وضعیت بسیار جدی قرار داشت." او گفت براساس این توافق بازنده‌ای وجود ندارد و "در این وضعیت همه برنده هستند.

    نخستین دیدار با اشرف غنی:
    او در مورد دیدار دیروزش با آقای احمدزی گفت: "این اولین دیدار رودروی ما پس از مدتها بود."
    او گفت این دیدار در منزل آقای احمدزی صورت گرفت و از اشرف غنی دعوت کرده تا دیدار بعدی را او میزبانی می‌کند.
    آقای عبدالله گفت که تفاوتی نمی‌کند که در نتیجه تفتیش آرا، چه کسی برنده انتخابات اعلام شود. به گفته او،
    دو نامزد در هر حال می‎توانند با هم کار کنند.
    "اینجا برد و باخت مطرح نیست. در این وضعیت همه برنده هستند."
    او گفت که بحث‌ها بر سر فرمول دولت وحدت ملی همچنان ادامه دارد.
    بر اساس گزارش ها این دو کاندید در منزل اشرف غنی احمدزی یکدیگر خود را در آغوش گرفتند.

  • سگ کابل پرس? دو پیام بالا را بخوان و لذت ببر!
    این چتلی " وحدت ملی" بادارات را با رئیس قبیله چطور از سر و صورتت می لیسی؟

  • به دشنام دهندهء اوغان قبيله بايد عرض نمايم:
    داكتر عبدالله رييس قبيلهء من نيست ونه هم بنده خودم را مقيد به تصاميم او ميدانم، داكتر عبدالله يك كانديد رياست جمهوري است كه نسبت به ديگر سران وطنفروش قبيله داراي يك سلسله امتيازات ميباشد، من از همان روز نخستين كه يكي از معاونين خودرا از حزب گلبدين انتخاب نمود مخالفت خودم را با آن تصميم اعلان نموده بودم اما اين مخالفت هرگز دليل به آن نميشود كه يك وطنفروش فاشيست مانند اشرفغني را نسبت به او ترجيح دهم، داكتر عبدالله همانقدر كه يك انسان مهذب و با اخلاق و داراي كركتر هاي عالي انساني است طبعا ضعف ها وخبط هاي هم دارد، ولي ما هرگز او را تا سطح دومين مغز متفكر جهان ونابغهء شرق بالا نبرده ايم واز چنين شخصيت سازيهاي قبيلوي وقرون وسطايي عار داريم.
    اما ديدگاه من راجع به وساطت جان كيري:

    من وساطت اخیر جان کیری را بین دو تیم انتخاباتی مدعی قدرت با وساطتهای سفیر شوروی ودیگر مقامات کا گی بی در زمان تره کی خیلی مشابه می بینم.
    تنها فرق که این وساطت ها ومیانجیگری ها دارد این است که شوروی ها پشت پرده وبی سر وصدا مصروف میانجیگری و وساطت میان جناح های خلق وپرچم بودند ولی امریکایی ها بصورت آشکار و درحضور خبرنگاران این وساطت ها را انجام میدهند.
    من در چهره ورفتار وکردار اشرفغنی همان سیمای حفیظ الله امین را می بینم
    من از دوستان می پرسم که شما فرق میان حفیظ الله امین واشرفغنی را درچی می بنید؟
    چرا تره کی وامین نتوانستند که با جناح پرچم کنار آیند ودولت مشترک براساس اشتراکات ایدیالوژیکی را بوجود بیاورند؟
    آیا کسیکه با افکار شیوونیستی قومی مانند اشرفغنی و حفیظ الله امین خو گرفته باشد چگونه میتواند داکتر عبدالله را بحیث فرد دوم دولت خود تحمل نماید؟
    مطمئنا این وساطت آقای جان کیری با وساطت های سفیر وقت شوروی در کابل درزمان تره کی شباهت دارد که خیلی کوشش کرد تا از اختلافات دو جناح قدرتمند پرچم وخلق جلوگیری کند ولی موفق نشد.

  • به دشنامزهندهء محترم اوغان يك نوشتهء ديگر را از يكي از همفكران خود مي آورم

  • به کامنت 4.16 جولای 14 اقتباس است

    طا لبان درسال 1998 درشما ل افغانستان
    حدود 8هزارنفرراقتل عام کرده اند
    سید احمد شاه دولتی فاریابی

  • بلی، کارمل و عبدالله نیز با هم خیلی شباهت دارند. هردو را دو ابرقدرت
    به خاطر منافع خود به اریکه قدرت رسانید.
    اگر عبدالله غیرت میداشت، باید خودکشی میکرد، تا اینکه با اشرف غنی
    ائتلاف میکرد.
    عبدالله رای همهء تانرا به خاطر دالر و قدرت فروخت. غنی را بگذار، او که به گفته شما
    رئیس قبیله ست. اما از نظر من هردو وطنفروش اند.
    رای از شما، انتخاب از امریکا!
    سگ کابل پرس? نیز باید از شرم زهر بخورد.

  • دشنام دهندهء بي عقل اوغان!
    تو بي عقل از بس كه عقده وكينه گرفته ايي حتي دشنامهايت نيز خالي از منطق ميباشد وبراي خواننده فقط يك طنز جلوه ميكند . جنابعالي تا هنوز فرق وتفاوت ميان رهبران سياسي را كرده نميتواني، زنده ياد ببرك كارمل را شوروي ها آوردند تا يك اوغان ديوانهء ديگر را بنام حفيظ الله امين ازبين ببرند، اگر اينجا موضوع تشابه مطرح شود حامدكرزي بهترين مثالي است كه بوسيلهء چرخبال هاي امريكايي به اروزگان ديسانت گرديد وبعد از آن هزاران مزدور ديگر مانند اشرفغني واحدي را با خود آوردند، تنها تفاوتي كه ميان كرزي وكارمل موجود است كه كارمل وطن ومردم خودرا دوست داشت وأهداف انساني نسبت به وطن ومردم خود داشت، فاشيست وقبيله گرا ومنحط نبود ، كارمل هرچند پشتون بود ولي بحيث يگانه رهبر انقلابي بنياد برانداز نظام قبيله سالار اوغاني نامش در تاريخ ثبت شده است . كارمل عملا با نخست وزير ساختن يك هزاره تاريخ انحصار گرايي اوغان غول را براي اولين بار درتاريخ برانداخت، كارمل از كمك هاي شوروي به نفع طبقات محروم كشور بهترين استفاده را كرد، ايكاش كه يك برهزار حصهء احساس و وطنپرستي كارمل در وجود كرزي نوكر ميبود.
    اما داكتر عبدالله هرگز با كرزي وكارمل واحمدزي قابل مقايسه وتشبيه نيست.
    داكتر عبدالله را چرخبالهاي امريكا با خود نياورده است، داكتر عبدالله در داخل كشور هم با اوغانهاي نوكر پاكستان مبارزه كرده وهم با انگليس. داكتر عبدالله اگر اوغان هم باشد در دسترخوان مسعود بزرگ تربيت شده است و همانطوريكه وعده داده است اگر قطعه قطعه هم شود در برابر آراي پاك طرفدارانش خيانت نميكند.
    تو زياد خوشحال نباش كه گويا قبيله دو باره بر سر قدرت بيايد، ديگر اين فكر هاي خام را از سرت دور كن.

  • تقديم به دشنام دهندهء اوغان كه جرأت انتخاب نام مستعار را هم از دست داده است

  • تقديم به دشنام دهندهء محترم اوغان كه از شرم ديگر جرأت انتخاب مستعار را هم در كابل پرس از دست داده است

  • تقديم به دشنام دهندهء محترم اوغان در كابل پرس كه جرأت انتخاب يك نام مستعار را از دست داده اند

  • تقديم به دشنام دهندهء اوغان كابل پرس كه جرأت انتخاب نام مستعار را از دست داده اند

  • عکس های کرزی را برای کسی نشر کن که ازین وطنفروش دفاع کرده باشد.
    وطنفروشان از هر قوم و ایدیولوژی که باشند و هر نام که داشته باشند، همه از یک
    قماش اند. همه نفرین شده اند. و هواداران این وطنفروشان، از جمله سگ کابل پرس?،
    باید چتلی های اینها را بلیسند.
    حالا که وطنفروشان زنده همه چتلی کردند، سگ کابل پرس به وطنفروشان مردار شده پناه میبرد.
    رای از شما، انتخاب از امریکا!

  • دشنام دهندهء محترم اوغان!
    تو بيچاره بخاطري نميتواني از كرزي دفاع كني كه مزدور بودن او با هيچ دليل وبرهان ومنطق قابل دفاع نيست، ورنه از دشنام هاي عقده مندانه وكينه توزانه وبداخلاقي هايت معلوم است كه اين دشنامهايت ريشه دركجا دارد؟
    تو بيچاره كه حالا جرأت انتخاب يك نام مستعار را نداري ازكجا معلوم كه از پدر وپدركلان از نوكران حرفوي وجاسوسان مزدبگير همين كرزي نباشي؟
    تو كه با اين دشنامها چنين سرداران وسروران آزاده را نوكر ميگويي معلوم است كه ازين سرزمين وازين خاك نيستي وريشه در انگيس وپنجاب داري، ببين اين اين جان بركفان كه در دفاع از خواهر ومادر تو در برابر برادران ناراضي ات سينه سپر كرده اند، تو امروز همين ها را نوكر ميگويي

  • به دشنام دهندهء اوغان كه جرأت انتخاب يك نام مستعار را هم از دست داده است

  • تقديم به دشنام دهندهء محترم اوغان كه حتي جرأت انتخاب يك نام مستعار هم در وجود شان كشته شده است

  • تا دم در رقم داری غف بزن!

  • میرحسین تلاش
    برادارن گرامی درست است که در مناطق پشتون نشین، انفجار و انتحار و جنگ وجود دارد دلیل آن را هم بدانند با طرح این پرسش که چرا درمناطق دری زبان ها جنگ، نفوس طالبان و فعالیت طالبان وجود ندارد دلیل آن این است که این مردم مبارزه برای نابود ساختن شان دارد در حالیه پشتون ها در خانه های خویش طالبان را جا میدهند فرزندان شان به این گروه می پیوندند. فرزندان شان با تربیه شدن مدارس پاکستانی با این گروه وابستگی خود را نشان میدهند دست به انتحار و انفجار میزنند. پس خوب است که بدانند وجود طالب برای کشتن تمام مردم افغانستان است نه انگشت بر یک قوم گذاشتن. اگر بخواهند از شر این پدیده ای پلید نجات پیدا کنند باید مبارزه کنند از خانه ها و مناطق این گروه را بیرون کنند. نه اینکه همکاری کنند.

  • حامد کرزی 485000 روپیه را چه میکند ؟برای تقاعد او بسیار زیاد است و اسراف است اصراف ازنگاه شرعی به
    او حرام است ، آیا حامد کرزی به 485000 روپیه د ر داخل آن غسل میکند؟؟؟

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس