کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > دیدگاه > نگاهی به وضعیت زنان در عربستان سعودی

نگاهی به وضعیت زنان در عربستان سعودی

زنان یکسره سیاه پوشند، درگرمای هوای عربستان از فرق سر تا انگشتان پا در چادرهایی سیاه رنگ پیچیده شده اند.

يكشنبه 24 مه 2009, بوسيله‌ى بصیر هلمندی

زن در جامعه عربستان حضور موثری ندارد. نه صدای حرف زدن زنان به گوش می رسد و نه صدای خنده آنان. در سال های اخیر اجازه استخدام زنان در مراکز مختلف از جمله مشاغل دولتی صادر شده اما هیچ یک از فروشنده های فروشگاه ها زن نیستند و کار کردن زنان در فروشگاه ‌ها که خصوصی محسوب می‌ شوند امری غیر قانونی است. حتی فروشگاه هایی که لباس زیر زنانه می‌ فروشند، نیز دارای فروشندگان مرد هستند. البته فروشندگان زن دوره گرد در اطراف "مسجدالنبی" و "مسجدالحرام" حضور دارند که به طور غیرقانونی به کار مشغولند، اما بیشتر آن ها عرب نیستند و زنان مهاجر آفریقایی هستند

:: زنان عربستان

مسئله برابری حقوق زن و مرد در کشور "عربستان" یکی از مسائلی است که در سال های اخیر توجه رسانه‌ های بین المللی را به خود جلب کرده و باعث شده تا گزارش های زیادی از وضعیت زنان این کشور منتشر شود. بویژه با رشد دسترسی به اینترنت، اکنون زنان عربستانی دنیای متفاوت از جامعه بسته و سنتی خود مشاهده می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا مسئله "حق رای" و "اعطای حق رانندگی" به یکی از چالش ‌های اساسی مسئله حقوق زنان در عربستان تبدیل شود. در سال جاری "کمیته حذف تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد" گزارشی را منتشر کرد.

در آن گزارش از دولت عربستان خواسته شده تا هرچه سریعتر به مسئله قیمومیت مردان در این کشور خاتمه دهد و در راه برابری حقوق زنان و مردان بکوشد. این در حالی است که عربستان در سال ۲۰۰۰ به معاهده بین المللی حذف تبعیض علیه زنان پیوسته و "سازمان ملل" برای بررسی وضعیت زنان در این کشور هر ساله نمایندگانی به این کشور می‌فرستد.

با این همه به نظر می رسد که زنان عربستانی با مشکلات بسیاری برای رفع تبعیض و حقوق برابر با مردان رو به رو هستند. چرا که جامعه عربستان همچنان یک نظام طایفه ‌ای و متکی به ثروتمندان و سرمایه ‌دارانی از جنس مذکر است. به همین دلیل تفاوت چندانی بین شهرهای "مدینه" و "مکه" با دیگر شهرهای عربستان نظیر "طائف"، "جده"، "ظهران" و "ریاض" مشاهده نمی‌شود و در همه این شهرها وضعیت حقوق زنان و برابری جنسیتی بر طبق گزارش سازمان ملل متحد در سطح نازلی قرار دارد.

:: سیاه، رنگی که زنان عربستانی با آن بزرگ می ‌شوند

زنان یکسره سیاه میپوشند، درگرمای هوای عربستان از فرق سر تا انگشتان پا در چادرهایی سیاه رنگ پیچیده شده اند. چادرهای عربی یکسره و آستین دار است. بنابراین هنگامی که زن عرب این چادر را به تن می کند تنها چشمان سرمه کشیده اش از زیر چادر سیاه پیدا می ‌شود. تازه همان یک جفت چشم با سه نوع لایه روبنده پنهان می ‌شود. یک لایه از این روبنده، توری نازکی است. لایه بعدی پارچه نخی نازک است و لایه سوم پارچه ای ضخیم است. هر کدام از این لایه های روبنده در جایی کاربرد دارد.

در فروشگاه ‌ها زنانی را می ‌بینید که روبنده خود را بالا زده اند و مشغول خرید پارچه های زربافت توری هستند. در برخی فروشگاه ها نیز زنان با لایه سوم که ضخیم ‌ترین روبنده است، صورت خود را پنهان کرده اند و مشغول خرید لباس های كوتاه و بدن نما هستند. لباس های نازک و بدن ‌نما، دامن هایی کوتاه و براق که پنداری مورد پسند شوهرانشان است. بهترین تفریح زنان عربستانی پرسه زدن در فروشگاه های لباس و زیورآلات است که اغلب تا ساعت ده شب باز هستند. این فروشگاه‌ ها البته کیفیت‌ های مختلفی از منسوجات را عرض می ‌کنند.

فروشگاه ‌های ارزان قیمت که انواع فراوان پوشاک و وسایل مختلف در آن ها یافت می‌شوند به "مال" مشهور است و بیشتر ایرانیان طالب آن هستند. اما فروشگاه ‌هایی گرانقیمت نیز وجود دارند که بیشتر برندهای مشهور جهانی هستند و آخرین مدل از کیف، کفش، دامن و لباس های مهمانی را عرضه می‌کنند. در بیرون این فروشگاه ‌ها، آخرین مدل‌ از اتومبیل های روز جهان پارک شده و یک مرد درون آن نشسته و منتظر یک زن یا چند زنی است که برای خرید به فروشگاه رفته است. چرا که هیچ زنی اجازه ندارد به تنهایی برای خرید به بیرون منزل برود و حتماً باید یک پسر بالغ همراهشان باشد.

به طور معمول خانواده ‌های متمول عرب برای زنان خود فردی فیلپینی یا پاکستانی را اجاره می ‌کنند که در خدمت خانم یا دختران منزل باشد و با او برای خرید و یا کارهای شخصی بیرون برود. البته مردان عربستانی اغلب علاقه چندانی به خرید همراه همسر یا اعضای مونث خانواده خود ندارد. اگر هم با زنان خود به فروشگاه بیایند، اجازه اظهار نظر به او نمی دهند و با زن در مورد خرید لباس صحبت نمی کنند.

حتی ممکن است پدرخانواده برای دخترش لباسی را در حضور مادر خانواده انتخاب و خریداری کند و در تمام زمان خرید، زن دخالتی در سلیقه همسرش نکند. مردان عربستانی گاهی با تعجب و گاهی با غیظ و اخم به مردان ایرانی در حال خرید نگاه می کنند. آنجا که پیرزن دهاتی ایرانی در حال چانه زدن با فروشنده است و همسر پیر او کنارش ایستاده و به پول های مچاله شده در دستانش نگاه می کند.

در بزرگ ترین فروشگاه های مدینه و مکه که حتی لباس های مارک دار جهانی عرضه می کنند، غیبت یک عنصر لازم برای هر فروشگاهی توی ذوق می زند. آیینه در فروشگاه ها دیده نمی ‏شود. فروشنده پاکستانی استفاده از آیینه را حرام می داند و می گوید که اگر فروشگاهی آیینه نصب کند با مجازات هایی سخت از سوی "وزارت امربه معروف و نهی از منکر" رو به رو خواهد شد. بدین ترتیب هیچ فروشگاهی جایی به نام "اتاق پرو" و یا "تعویض لباس" ندارد.

فرقی ندارد که کسی می خواهد شلوار بخرد یا یک لباس شب، باید لباس را بخرد و آن را در خانه بپوشد و در صورتی که اندازه نبود می تواند آن را پس بیاورد و پول خود را دریافت کند.

:: زنان در عربستان

در عین حال در سال های اخیر فرهنگ خوردن "فست فود" و تفریحات آخر هفته در عربستان رواج پیدا کرده است. مراکز خرید بسیاری ساخته شده ‌اند که در آن ها همراه فروشگاه های مختلف عطرفروشی، زیورآلات و منسوجات، رستوران های "فست فود" نیز وجود دارد و ساندویچ ‌های مختلف را عرضه می ‌کنند. شب ‌های جمعه این مراکز مملو از خانواده ‌های پرجمعیت عرب می‌شود. یک مرد به همراه شش تا هفت کودک خردسال و چند خانم عرب که از پشت روبنده نمی ‌توان به درستی تشخصی داد که این ها زن‌ های او هستند یا دختران او؟

:: صدای خنده زنان نمی‌ آید

زن در جامعه عربستان حضور موثری ندارد. نه صدای حرف زدن زنان به گوش می رسد و نه صدای خنده آنان. در سال های اخیر اجازه استخدام زنان در مراکز مختلف از جمله مشاغل دولتی صادر شده اما هیچ یک از فروشنده های فروشگاه ها زن نیستند و کار کردن زنان در فروشگاه ‌ها که خصوصی محسوب می‌ شوند امری غیر قانونی است. حتی فروشگاه هایی که لباس زیر زنانه می‌ فروشند، نیز دارای فروشندگان مرد هستند. البته فروشندگان زن دوره گرد در اطراف "مسجدالنبی" و "مسجدالحرام" حضور دارند که به طور غیرقانونی به کار مشغولند، اما بیشتر آن ها عرب نیستند و زنان مهاجر آفریقایی هستند.

در عربستان به ندرت می ‌توان دختر و پسر عرب را دید که کنار هم راه می ‌روند و یا به مراکز خرید می‌روند. "مطاوا" یا پلیس مذهبی در همه جا حضور دارند و اگر دختر و پسری که نامحرم محسوب می‌شوند، قصد معاشرت با یکدیگر را داشته باشند به سختی مجازات می ‌شوند. حتی زوج های جوان که مشکل شرعی نیز ندارند، در مکان ‌های عمومی کمتر با یکدیگر حاضر می ‌شوند.

در عربستان خانواده بدون فرزند و چندین زن معنی ندارد و در عرف رایج، خانواده‌ هنگامی شکل می ‌گیرد که از یک اتومبیل شاسی بلند یک مرد با عبای سفید عربی به همراه زنان سیاه پوش و بچه های کوچک خارج شوند. چنین تصویری شمای کلی یک جامعه سنتی عرب است.

:: در حسرت راندن ماشین

در عربستان زنان بر اساس فتوای مقامات مذهبی اجازه رانندگی ندارند. شماری از زنان این کشور در سال ۱۹۹۰‬ با نادیده گرفتن این ممنوعیت اقدام به رانندگی در سطح شهر "ریاض" کردند که بلافاصله توسط پلیس دستگیر شدند.

در سال های اخیر زنان عربستان در نامه‌ای به پادشاه عربستان خواهان لغو این قانون شده‌اند. "وجیهه الهویدار" زن عربی که در شهر "ظهران" در شرق عربستان زندگی می کند، به مناسبت هشت مارس (روز جهانی زن) فیلم ویدیوی از رانندگی خود تهیه و در YouTube گذاشت، اقدام او با واکنش ‌های اعتراض آمیز مقامات مذهبی عربستان رو به ‌رو شد. نمایندگان مجلس عربستان نیز در طرحی خواستار اعطای حق رانندگی به زنان شده ‌اند، كه البته جدیدا موافقت دولت عربستان جهت رانندگی زنان كسب شده كه شرایط عجیبی جهت اخذ گواهینامه در آن ذكر شده است.

:: شرایط اخذ گواهینامه رانندگی زنان در عربستان

بالاخره و بعد از مدتها بحث و جدل، با رانندگی زنان در عربستان موافقت شد. بدینصورت كه مجلس شورای عربستان با رعایت شرایط خاصی به زنان عربستانی این اجازه را داده است كه این شرایط عبارتند از:

الف: شرائط عمومی

1. زن راننده حداقل 30 سال سن داشته باشد
2. ولی زن (شوهر یا پدرش) با رانندگی او رسما موافقت كنند
3. گرفتن گواهینامه از مركز آموزش رانندگی مخصوص زنان
4. لباس زن راننده باید بدون هیچگونه زینت باشد
5. اجازه رانندگی زنان فقط شامل نواحی داخل شهر است و در بیرون شهر و حتی روستاها و حومه شهر اعتبار ندارد مگر اینكه یكی از محارم همراه او باشد
6. زنان تنها از روز شنبه تا چهارشنبه، و از ساعت 7 صبح تا 8 شب اجازه رانندگی دارند. روزهای پنج شنبه و جمعه از ساعت 12 ظهر تا 8 شب
7. زن راننده حتما باید همراه خود تلفن داشته باشد تا در مواقع ضروری استفاده كند
8. تماس با مركز رانندگی زنان هنگام بروز هرگونه مشكل مزاحمت یا خرابی اتومبیل
9. پرداخت مبلغ مشخصی به مركز رانندگی زنان جهت هزینه نعمیرات و گواهینامه

ب: دستورالعملهای اجرایی مسئولان

1. ایجاد بخش راهنمایی و رانندگی زنان ویژه رسیدگی به مزاحمتها و تعدی به رانندگان زن و پاسخ به تماسها
2. ایجاد یك خط تلفن رایگان برای تماسهای مربوطه
3. ایجاد مراكزی در داخل هر شهر برای بخش رانندگی زنان و با نظارت مقامات دینی
4. تاسیس شركتهای متخصص برای خدمات مربوط و فرهنگ سازی برای زنان راننده
5. تمدید سالانه گواهینامه زنان و اخذ مبلغ معین برای هر سال
6. ماموران راهنمایی و رانندگی مطلقا حق صحبت با رانندگان زن را ندارند و در صورت بروز تخلف باید با مركز رانندگی زنان تماس بگیرند تا آنها با راننده زن صحبت و احیانا برخورد كنند
7. برخورد شدید و تعقیب قانونی كسانی كه این قوانین را جدی نگیرند. چرا كه تمسخر این قوانین شوخی با امنیت نظام و هتك حرمت نوامیس است

ج:جرائم متخلفان

الف: عمومی :

1. كسانیكه به هر دلیل با راننده زن صحبت كنند به حبس حداقل یك ماه همراه با جریمه مالی محكوم خواهند شد
2. كسانی كه سعی در تحریك زنان راننده و اذیت كردن آنها در هنگام رانندگی از قبیل خارج كردن از جاده و ... نمایند به حبس حداقل 12 ماه همراه با جریمه مالی محكوم خواهند شد
3. كسی كه راه را بر رانندگان زن ببند به حبس به مدت یك روز همراه با جریمه مالی محكوم خواهند شد

ب: جرائم راننده :

( در صورت انجام هرگونه عمل مخالف با آداب و سنن و شرع از سوی رانندگان زن)
1. بار اول گواهینامه به مدت 6 ماه توقیف می شود و جریمه بین 500 تا 1000 ریال محكوم می گردد و همچنین تعهدی مبنی بر عدم تكرار تخلف از او اخذ خواهد شد
2. اطلاع رسمی به ولی زن از طریق هیات امر به معروف و نهی از منكر

این است وضعیت زنان در عربستان، کشور خداوند، کشوریکه یکی از بهترین دوستان آمریکا میباشد ، آمریکای که برای ترویج دموکراسی و مساوات بر عراق و افغانستان حمله کرد و صدهاهزار انسان بیگناه را به کام مرگ فرستاد و میلونها انسان دیگر را مجبور به ترک وطن کردند، اما به این شیوخ شترسوار بادیه نشین تمرین دموکراسی را حتا توصیه هم نمیکند، کشوریکه حقوق زنان و بقیه اقلیتها به صریحترین وضعش نقض میگردد اما صدای دکاندارن حقوق بشر همچنان در گلوهای شان خفه شده و هیچ واکنشی بر علیه این سیستم قرن حجری عربستان نشان نمیدهند، این اندیشۀ عقب مانده و معیوب که کاملا مبتنی بر معیارهای قبیله ای صحرانشینان عربستان میباشد نه تنها قرنهاست که مردم خود این کشور را افسون کرده است بلکه بیشتر از یک میلیارد انسان دیگر را نیز از ترقی و پیشرفت در راستای بهتر زیستن باز داشته است، میخواهم به افغانستان به عنوان یکی از نمونه های سراید این ویروس فکری اشاره کنم.

درست در ماه مارچ سال 2009 که روز بین المللی زن هم در همین ماه واقع شده است شیخ محسنی قانون احوال شخصیه شعیان افغانستان را برای تصویب تحویل پارلمان میکند، قانونی که در آن حقوق زنان به وضاحت نقض میشود و نظام قرن حجری خانواده را مشروعیت میبخشد. این درحالیست که کشورهای جهان اول از موفقیتهای شگرف خود در راستای فن آوری، و پرتاب سفینه های جستجوگر خود در فضارا تجلیل میکنند و مسکو مشغول آمادگی برای میزبانی برنامه "Euro Vision" میباشد، و چندین کشور برای برنده شدن افتخار مقام نخست وارد مسابقه میشوند. به این شکل استعداد جوانهای خودرا اعم از دختر و پسر رشد میدهند. اما در کشورما روحانیون و نمایندگان الله در روی زمین همواره با استفاده از مزخرفات درونخالی و خودبینانه سعی میکنند جلو انقلاب فکری جوانها را بگیرند ومردم را از خودآگاهی و خودشناسی باز دارند، تا تداوم بقای خود در این مسند روحانیگری و استفاده از روح ناآگاه مردم را مستحکم تر بسازند.
چرا ما نتوانیم از تجربیات ملتها و مکتبهای دیگر برای رسیدن به خودآگاهی استفاده کنیم و از مهار طبقه روحانی و سوء استفاده گر رهایی یابیم، ننگ است بر ما که در این قرن دیجیتال بجای درست فکر کردن و درست زیستن پای صحبتهای مزخرف یک طبقه جنایتکار باسم روحانی وشیخ و ملا بنیشنیم واجازه دهیم سرنوشت مارا آنها تعیین بکنند و مارا همچون شتر مهار کرده بدنبال خود بکشند آنها تصمیم بگیرند که ما چه بکنیم چه نکنیم چه بخوریم چه نخوریم. این درواقع صفت گوساله است

IP Plans: Best Cloud Web Hosting

Professional web services including fully managed VPS and dedicated servers for businesses and individuals.

Domain Registration - Search and register your domains with IP Plans
Fresh Cloud Shared Hosting with IP Plans
Fully Managed Cloud and SSD VPS with IP Plans
Fully managed Dedicated Servers with IP Plans



آنلاين بنگريد : www.afghanpen.com




86 تن همین اکنون این صفحه کابل پرس را باز کرده اند

پذيرش > دیدگاه > نگاهی به وضعیت زنان در عربستان سعودی

آگهی در کابل پرس

loading...

پيام‌ها

  • کابل پریس جاااااااااااان قندولک ! او شیرینکی نباتک ! ده جانکیم بزنی تو . مشکلات زنای خودما کم نیست که ده غم زن های عربستان پریشان استین . حالی سیل بکو که ازی گپ چقه گپ میخیزه . گپ از زن ده کوجا ها میرسه . حالی سیل بکو که چقه بیخدا ها پیدا میشه . شرمندوک ها میاین . خدا بدانه که ده نویشته کدن مه جای خات پیدا شود یا نی . برین بامان خدا .

  • brother maa ra chi ba zanaane arabistaani, az zanaane afghanitani gap bezanin, tamaame hoqooqe zanaane aghan ra daadin ki haali sare zanaane arabistaani gap mizanin ?

  • اقای هلمندی ! پیش ازینکه در مورد زنان عربستان سعودی ، مهد دین اسلام ، حامی و تمویل کنده طالبان کرام ، موسسین مذهب پیشرو وهابیت چیزی را به تحریر می آوردید یکبار سری به یوتوپ میزدید وحال واحوال آندیار مبارک را از کمره های مخفی تماشاچیان به تماشا می نشستید .

    دوستانی که آرزو دارند گوشه های خلوت توبه فرمایان را به تماشا بنشینند نگاشته های داخل قوس زیرین را کاپی و به صفحۀ یوتوپ درچوکات جستجو بگذارند و از تماشای صحنه های لذت انگیز آن کیف کنند . اجازه داده میشود به دوستانی که در بارۀ آن شعر بسرایند زیرا طبع شعری هر بیسوادی را به جوشش میآورد . و از برادران غیرتی خویش نیز خواهشمندیم تا این حقیر فقیر سراپا تقصیر را معذور بدارند .

    ( رقص عاري لبنات السعوديه عاريات 2 )

    ( بلوتوث فضيحة سعد الحارثى لاعب المنتخب فى مرقص )

    ( حفلات اللواط عند ال سعود الوهابية قمة الايمان )

    ( فنون اللواط على الطريقه الوهابية )

    (سامري بسم الله والله اكبر)(شيلة سامري قوية)

    • مزاری جان از دین حقیر و از مذهب فقیر لاکن بی گنا و بی تقصیر سلامالیکم ! لطفن نوشتاریته یک دفی دیگه خودکیت بخان تا تقصیریته بفامی . از ای دله گی که کردین یک جهان تشکر . انشا الله که تمام صواب های بیننده گان برایتان میرسه . مه نه دیدوم و نه ام میبینوم . میگن از دیار دوست سگیش نیکوست . واز برای دشمن خانه کعبه ام بدروست . بابیت بیچاره میگوفت : تا کون بز نخاره نان چوپان ره نمی خوره . از امو شاعری که خایش آمدنیشه داری ام خوشیم نامد . اگه نی یک سلام خوشک و خالی که دیست آدم زیر سنگم باشه داده میتانه . خیر باشه هر وقت آمد باید خانای خالی ره پور بکونه . راستی اندیوال جان ای اندیوالتان مه ره خو پسند نکد. رقم شوما سر ما کبر کد . از یک طرف کتی خدا ده جنگ از طرف دیگه ایقه غرور . آیا ای آدمه خدا جان پوزیشه سری مه واری بیسواد ده خاک نمی ماله . ولله که حتمن می ماله .رسوای خاص و عام میکونه . امیقه است که هر جا بیخداست صفان صفا غیرته نمیشناسه . مثلی که شوما ها ده مقابل وهابی ها جان ندارین . از امو خاطر از نامیش عرب میترسین . کلگی عرب ها وهابی نیستن . امیتو شیعه ها ام دارن که از نام ابوبکر و عمر و عثمان بد میبرن . که ده قات ای طالیبکایتان بسیار بودن و شوما از مه کده خوب تر میفامین . وای طالیبا دیست نشاندی حکومت عربستان نیست . بلکی شاگردای تروریست کلان استن . که عربستان ام ازونا میترسه . اوقه که شوما ده سیاست میفامین ما بیچارا چه ره خات فامیدیم . بامان خدا

    • حاجی صاحب غته غته سلامونه ! رعایت ادب هم جز ایمان است ، به با سواد بودن و بی سواد بودن ارتباط ندارد . انسانهای دانشمند تواضع و بیسوادن ساده دل ، احترام می داشته باشند . ( مه به احترام شما ، دوست شما ره چیزی نگفتیم ، وارخطا نشین وکولای تانه زود بالا نکنین . هدفم امو شبوشکاس که خرقه دوست شما ره پوشیده ده پوستین ها و سر و کله مردم بیچاره ما چسپیدین و ده ملک خودشان دیدین که چی میکنن . مه میخواستم به دوستان بفامانوم که از پشت ای شبوشکا رفتن غلط اس ، باز نام خدا خوده تانه چیز فام ام میگیرین . یک گپک خورد دارم او ایکه ، دله ها کسایی اند که متاع بی قیمت و رنگ رفته خوده قیمتی کده ده جان مردم میزنن ، اگه نشان دادن فلم این به اصطلاح شما شبوشکا ، دله گری باشه پس اونایکه این دله گری با چلتار و نعرۀ الله و اکبر عملا میکنند چی می نامین ؟ )

    • الحمدلله الحمدلله هزار بار شکر خدا جان را صد ها هزار شکر میکنوم ماشا الله . مزاری جان ده جانم بزنی توگک . اینالی هر دویما رفیق شودیم خلاص . مه میگوم امو شبوشکایته صدقه شوم آشنا جان ! امروز نمیدانوم افتو از کدام سون برامده . یقین بکو اندیوال جان که بیادرکیت ازی گپایت قریبست که پر بکشه هر وقت ده آلمان آمدوم از طریق کابل پریس بریت خبر میتوم و جایمه میگوم بیا که مه اتمن تو ره باید از نزدیک ببینوم . یک پرسان خو بکو ناجوان که امروز مه ای سرپلی ره چند تا گپی خراب و دو زدوم باز او از مه چیرا ایقه خوشی میکونه ؟ ای سرپلی از دو زدنیت خوش و خفه نیست . خوشیش ازیست که مزاری غیرتی شوده . از دله گوفتن بد برده و سریش سخت تمام شوده . لاکن اندیوال جان مه خو تو ره چند دفه دوس ام گوفتوم خفه نشودی . دله خو گپی بسیار خراب نبود ای خو چند مانا داره مانای اصلیشه ده فرهنگیت ببی که چیست ؟ لاکن دوس یا دیوس خو یک مانا داره . او ره چطو قبول کدی و صدایته نکشیدی . یا او گپ ده جایش بود و ای یک کمترک بیجای استیمال شود چه بلا . خی باشه ازی بباد شوما ره دله نمیگوم . دوس ام نمیگوم مزاری جان غیرتی میگوم . حالی مه یک چیزه بریت ده امینجه جای بجای نشان میتوم و شوما خودیتان عادلانه و عاقلانه قضاوت بکونین و از حق تیر نشین . امی عکس های دخترای عرب که ده بالا چاپ شودگی است خوب مالوم میشه یا عکس های دختر و زن های ما که ده آلمان امروز تان و یا شوروی سابق تان با دامن های مینوژوپ ده کوچه و بازار چکر میزنن ؟ بگو آشنا راستیشه بگو اگه راستی غیرتی استی کدامیش خوب مالوم میشه ؟ و کدامیش رنگ و روغن کده گیست ؟ کدامیش با وقار تر مالوم میشه و کدامیش بی حیثیت ؟ ... خی چگوفته ای آینی خوشنما ره بد نما نشان میتین و ذغال سیا ره ده ما الماس میسازین . دوختر همسایه ره میگن خلموک است . راستی شوما ازی رقم کارای خوب و صوابی نو کدگی نیستین آشنا جان اگه قارکتان نبیایه . در آن طرف زندگی و مرگ تان ام بگوفته ای یکی از دیدگی هایش خوب خوب چیزا ره نشان داده بودین که مردوم مزه کده دیدن و قسم بخدا که مه یکیشه ام سیل نکدیم و نمیکونوم . برین آشنا جان دیگه ده نویشتایتان چشمیمه پوت میکونوم و کوشیش میکونوم که نخانوم یا سرسری میخانوم بربرک واری از سریش تیر میشوم خدا کونه خفه نشوین چکنوم حق تلخ است . از خاطر چند شبوشک باز پوستینه قریب در داده بودی . خیال کوه کنه. پدرناوی

    • حاجی صاحب سلام ! این ازدین فقیرواز مذهب فقیر هزاران بار سپاس خدا دارد که شما این بار از راه دوستی و شفقت پیامی به این خاکسار نهادید که نخستین قدم رفاقت شما با وجود همۀ بیغیرتی هایم باعث افتخار ومباهات منست . من در دومین پیام تان وقتی خواستید وکالتأ از جانب انصاری صاحب بزرگوار داخل گفتمان گردید دانستم که عقب این نام سرپلی شخصی دیگری پنهان است . چی ضرورت به شعبده بازی داشتید یا اینکه پیام گذاران را دسته بندی نموده اید ؟ با وجودی که شما مرا به زشت ترین دشنامها استقبال کردید ، به پیروی از سخنان بزرگان که " با دوست چنان باش که وقتی دشمن شود ازاسرارت واقف نباشد و با دشمن چنان باش که وقتی دوست شود نزدش خجل نباشی " بازهم مستقیمأ از نوشتن الفاظ رقیق خود داری نمودم و احترام را نگهداشتم . بمنظوری که بعضی سوء تفاهمات خلق شده برطرف گردد به سوالات تان جواب میدهم . ( باز نگوین که بی خدا ها سر ما کبر کد )

      حاجی صاحب معظم ! بطورعام زنان باسیرت و بی سیرت را در همه جا میتوان پیداکرد ، چی در آلمان و چی در اوغانستان . یک زن زیر حجاب اسلامی هم میتواند فاحشه باشد و زن دیگری با ساقهای عریان و پستان های کشیده ، با عفت ترین و ممتاز ترین زن با سیرت باشد .فرهنگ ها فرق میکند ، برخورد ها متفاوت است ، ادیان مختلف است ، نگریستن همه از عینک زره بین دین ومذهب دلخوا به همه ، فکر میکنم معقول نخواهد بود . مشکل اساسی در تربیه فامیلی است چی اسلامی و چی غیر اسلامی . اگر شما یک بار دیگر صد پند مولانا زاکانی را مرور نماید ، به بسیار وضاحت مشاهده خواهید نمود که در بطن یک امپراتوری اسلامی مولانای بزرگوار چی مینویسد ، در آنزمان که اروپایی و امریکایی نبود . قیود بی حد و حسر پردۀ تقوا را میدرد . آرزو دارم به اصل بیانم رسیده باشید .حاجی صاحب اگر راست بپرسید من زن با سیرت ، نیکوکار و با حیا را می پسندم چی با چادری باشد چی بی چادری . از حجاب پوشان بی حیا و چشمچران ، از چادری پوشان دزد و حیله گر اگر مسلمان یا کافر باشند سخت نفرت دارم ، ارتباط به خوب معلوم شدن و خراب معلوم شدن ندارد .

      در ارتباط نوشتۀ زنده گی و مرگ باید خدمت شما بنگارم که این حقیر هر دری را میکوبد تا جستجوی دوست نماید و روان بیقرار را قراری بخشد البته که ترجمۀ این فلم مستند ، پیشنهادی بود به دوستان عزیز ما ، که جهان امروزی را مادی میدانند . آنچه در اطراف آن سایت بمشاهدۀ دوستان رسیده ، معذورم چون مسولیت صحنه های سکسی آنرا که دوستان چشم چران دیده اند ، ندارم . درین قسمت کمی سوء تفاهم خلق شده . اما در قسمت فلم شبوشکها قصدأ آدرسها را نوشتم تا عکس العمل شما را ببینم . ( حاجی جانه ، خیر دی ، گناهش از مه ثوابش از شما ، یکبار امو فلم ها ره ببینین که درعربستان سعودی چی حال اس که ده بین مردم عام ده آلمان هم چنین نیس . باز فرق نمی کنه که مه ره هرچی میگین ! )

      به فرمودۀ دوست دانشمند ما آقای بابک که با دوست پر مدعا ، من هم آرزوی ملاقات دارم تا بدانم ، تخم میگذارد یا چوچه ، یا هردو ! گفتمان تان با آقای بابک در ارتباط داروینیزم ، کتاب اصل انواع ، لامارک ووو برایم نهایت دلچسپ است و آرزو دارم از متن سخن پردازی هایتان چیز هایی را بیاموزم . با وجودیکه همۀ اوصاف نا پسند را به من دین حقیر چسپانده اید ، باز هم این از مذهب فقیر را اندیوال خطاب میکنید سپاسگذارم . سعادت مند باشید .

    • مزاری جان عزیز و بی نهایت محترم سلام مالیکوم ! اندیوال جان ای دفه باز دیگه رقم گپا . دیگه ماین ها و دیگه بم ها . لاکن گپکا ده زیر کاسه گکا خدا کونه خیر باشه . شوما چانستانه از دیست دادین که ده باری مه تحقیقات بکونین . شوما از آقای بابک کده شکی نیستین اونا مه بیچاره ره ایتو تکاند که دیگه ده لاشک پالی شوما ام بخیالیم که چیزی باید نمانده باشه . اموتو که گوفته بودین که اگه احیانآ آقای بابک بجوابت بپردازه لرزه به اندامیت خات آمد . انموتو کت از انصاری شروع تا تالیند و چین ره خو ده مه نشان داد . لاکن اندیوال ای سرپلی امو آصف سر پلی است که لمبر تلیفونیشه ده شوما نمیته . چیرا که ده شوما غلام حیدر هوتلی ره کتی تمام قصیش و نشانی داکتر ده شوما دادگی بود . بازم که میگین ای سرپلی کسی دیگه است برین نر واری است . مگم دیگه کس حقی گپ زدنه نداره ؟ داره خو شوما میخاین که ده دلی بابک باز تشویشه پرتین و مه باز که شوماره مطلبیتانه فامیده شیطانک گوفتوم اونموست که قاریتان میایه . فرق شوما و بابک شاید از لیاظ لیاقت کم فرق بکونه لاکن خوی و عادت هردویتان زمین و آسمان واری فرق کلان داره . آیا ده نویشته هایم ده بابک کوچکترین گپی خلافی ادب ره باد ازی که همرایش گوفت و شونید داروم دیدین ؟ و انشا الله تا آخر نخات ببینین . آیا علتیشه میفامین ؟ نی نمیفامین . نباید میگوفتوم خو میگوم او با ایکه ده نظریات مثلی قتبی منفی آین روبا است و مه قتبی مثبتیش راستی اتو اگه میبود خو میچسپیدیم . او ده غرب است و مه ده شرق . چیزی که ما ره به ام نزدیک کده راستی و دروغ نگوفتن و کتره نپراندن است . نه او مره کتی الفاظیش میزنه و نه مه بی ادبی میکونوم . دلیل میگه دلیل میشنوه . ادبیات میگه کردکی میشنوه . اینجه مسابقی ادبیات نیست معاملی ایمانیات است . ده پشت ای سرپلی کدام پروفیسر است . میفامی کدام پروفیسر . پروفیسری پروفیسر ها پاچای پاچایان یانی که خدا جان . مه تا سری کمپیتر نشینوم چورت نمیکونوم که چه باید بگویوم . شوما بزرگوار یک کمترک صبر بکونین انوز فلسفی خودیمه نشونیدین . نظر مه و شوما بسیار فرق داره با ایکه یک رخ مشترک داریم او ام بسیار صعیف ده قسمت غیرت و عفت و عصمت کاملن مخالیف استیم لاکن با ای امه گپا باور بکونین که مه ده شوما احترام داروم و دوستتان ام داروم و یگانه کسی که با او ده امی کابل پریس شوخی و مزاق خوب و خراب داروم کتی شوماست . حالی یک گپک خودکیتانه بریتان نشان میتوم مه نمیگوم خودیتان بگوین که چه رقم مه ای گپه قورت بکونوم کتی یک ستل او ام از گلونیم تیر نخات شود ملاحظه بکونین : (زنان باسیرت و بی سیرت را در همه جا میتوان پیداکرد ، چی در آلمان و چی در اوغانستان . یک زن زیر حجاب اسلامی هم میتواند فاحشه باشد و زن دیگری با ساقهای عریان و پستان های کشیده ، با عفت ترین و ممتاز ترین زن با سیرت باشد) آقای مزاری جان ده جانیم بزنی کتی ای رقم برداشتیت از عفت و تفسیریت از سیرت زن ها . لقبی که به شوما نویشته کدوم و شوما ام او ره پسند کده بار بار زیب نامتان میکونین انشاالله که بی ربتم نخات بود (از دین حقیر و از مذهب فقیر) یتوپی تانه که بسم الله داشت دیدوم چند نفر مردا زیر کدام خیمه دایره زنی میکدن که ده درونیش یک زن ام نبود . باز ده یوتوپی دیگیتان که وهابی ها بود رفتوم جرو بحس شیعه و سونی بود و صحنه های که شیعا خوده میزدن و خون و خون پر میکدن ره سیل کدوم و ملای وهابی ره بسیار قار دیدوم که بر خلاف ای شیعا گپ میزد و اونا ره ملامت میکد و از فهوا و طرز گوفتاریشان گمان کدوم که شیعا بری وهابی ها جواب ماقول گوفته نتانیستن و خوده ریشخند کدن .
      بیغم باشین ای دوست پر مدعایتان نو نفری کاری ره یافته و سری تخم ها شیشتم صبر بکونین که چوچه میبرایه یا پلغده . خو اگه چوچه رقم ما و شوما باشه خو ازو کده پلغده برایه خوبتر است . راستی مزاری جان ده او طرف ایقه بسیار نرین که کفن کشی قدیم ام ده امونجه خو است . یک دلیم بود باد از آمدن جوابیتانه نویشته بکونوم خو از خاطر گلک رویتان امی که نویتیمه روان کدوم ده سفرکیم بخیر میروم و شاید تا چاپ شودنیش ام انتظار نکونوم . شوما ره ده خدای هژده هزار عالم میسپاروم بامان خدا .

    • مزاری جان عزیز و بی نهایت محترم سلام مالیکوم ! اندیوال جان ای دفه باز دیگه رقم گپا . دیگه ماین ها و دیگه بم ها . لاکن گپکا ده زیر کاسه گکا خدا کونه خیر باشه . شوما چانستانه از دیست دادین که ده باری مه تحقیقات بکونین . شوما از آقای بابک کده شکی نیستین اونا مه بیچاره ره ایتو تکاند که دیگه ده لاشک پالی شوما ام بخیالیم که چیزی باید نمانده باشه . اموتو که گوفته بودین که اگه احیانآ آقای بابک بجوابت بپردازه لرزه به اندامیت خات آمد . انموتو کت از انصاری شروع تا تالیند و چین ره خو ده مه نشان داد . لاکن اندیوال ای سرپلی امو آصف سر پلی است که لمبر تلیفونیشه ده شوما نمیته . چیرا که ده شوما غلام حیدر هوتلی ره کتی تمام قصیش و نشانی داکتر ده شوما دادگی بود . بازم که میگین ای سرپلی کسی دیگه است برین نر واری است . مگم دیگه کس حقی گپ زدنه نداره ؟ داره خو شوما میخاین که ده دلی بابک باز تشویشه پرتین و مه باز که شوماره مطلبیتانه فامیده شیطانک گوفتوم اونموست که قاریتان میایه . فرق شوما و بابک شاید از لیاظ لیاقت کم فرق بکونه لاکن خوی و عادت هردویتان زمین و آسمان واری فرق کلان داره . آیا ده نویشته هایم ده بابک کوچکترین گپی خلافی ادب ره باد ازی که همرایش گوفت و شونید داروم دیدین ؟ و انشا الله تا آخر نخات ببینین . آیا علتیشه میفامین ؟ نی نمیفامین . نباید میگوفتوم خو میگوم او با ایکه ده نظریات مثلی قتبی منفی آین روبا است و مه قتبی مثبتیش راستی اتو اگه میبود خو میچسپیدیم . او ده غرب است و مه ده شرق . چیزی که ما ره به ام نزدیک کده راستی و دروغ نگوفتن و کتره نپراندن است . نه او مره کتی الفاظیش میزنه و نه مه بی ادبی میکونوم . دلیل میگه دلیل میشنوه . ادبیات میگه کردکی میشنوه . اینجه مسابقی ادبیات نیست معاملی ایمانیات است . ده پشت ای سرپلی کدام پروفیسر است . میفامی کدام پروفیسر . پروفیسری پروفیسر ها پاچای پاچایان یانی که خدا جان . مه تا سری کمپیتر نشینوم چورت نمیکونوم که چه باید بگویوم . شوما بزرگوار یک کمترک صبر بکونین انوز فلسفی خودیمه نشونیدین . نظر مه و شوما بسیار فرق داره با ایکه یک رخ مشترک داریم او ام بسیار صعیف ده قسمت غیرت و عفت و عصمت کاملن مخالیف استیم لاکن با ای امه گپا باور بکونین که مه ده شوما احترام داروم و دوستتان ام داروم و یگانه کسی که با او ده امی کابل پریس شوخی و مزاق خوب و خراب داروم کتی شوماست . حالی یک گپک خودکیتانه بریتان نشان میتوم مه نمیگوم خودیتان بگوین که چه رقم مه ای گپه قورت بکونوم کتی یک ستل او ام از گلونیم تیر نخات شود ملاحظه بکونین : (زنان باسیرت و بی سیرت را در همه جا میتوان پیداکرد ، چی در آلمان و چی در اوغانستان . یک زن زیر حجاب اسلامی هم میتواند فاحشه باشد و زن دیگری با ساقهای عریان و پستان های کشیده ، با عفت ترین و ممتاز ترین زن با سیرت باشد) آقای مزاری جان ده جانیم بزنی کتی ای رقم برداشتیت از عفت و تفسیریت از سیرت زن ها . لقبی که به شوما نویشته کدوم و شوما ام او ره پسند کده بار بار زیب نامتان میکونین انشاالله که بی ربتم نخات بود (از دین حقیر و از مذهب فقیر) یتوپی تانه که بسم الله داشت دیدوم چند نفر مردا زیر کدام خیمه دایره زنی میکدن که ده درونیش یک زن ام نبود . باز ده یوتوپی دیگیتان که وهابی ها بود رفتوم جرو بحس شیعه و سونی بود و صحنه های که شیعا خوده میزدن و خون و خون پر میکدن ره سیل کدوم و ملای وهابی ره بسیار قار دیدوم که بر خلاف ای شیعا گپ میزد و اونا ره ملامت میکد و از فهوا و طرز گوفتاریشان گمان کدوم که شیعا بری وهابی ها جواب ماقول گوفته نتانیستن و خوده ریشخند کدن . بیغم باشین ای دوست پر مدعایتان نو نفری کاری ره یافته و سری تخم ها شیشتم صبر بکونین که چوچه میبرایه یا پلغده . خو اگه چوچه رقم ما و شوما باشه خو ازو کده پلغده برایه خوبتر است . راستی مزاری جان ده او طرف ایقه بسیار نرین که کفن کشی قدیم ام ده امونجه خو است . یک دلیم بود باد از آمدن جوابیتانه نویشته بکونوم خو از خاطر گلک رویتان امی که نویتیمه روان کدوم ده سفرکیم بخیر میروم و شاید تا چاپ شودنیش ام انتظار نکونوم . شوما ره ده خدای هژده هزار عالم میسپاروم بامان خدا .

    • دوست عزیز حاجی صاحب سلام ! شما درقسمت عصمت و حیای خانم های غربی و شرقی از من سوالی نموده بودید و من هم جوابی خدمت نگاشتم . ولی متأسفانه شما یک قسمت پیامم را کاپی نموده دوباره برخم کشیدید . اندیوال جان شما همان پراگراف را تا اخیر میخواندید و یا اینکه تا اخیر کاپی میکردید تا منظورم را بطور دقیق در بارۀ خانمهای شرقی و غربی میدانستید . اگر روزی برسد و یک قسمت پیام یک دوست را برایتان بنویسم ، باز حتمأ برایم خواهید نوشت که اندیوال جان ، پیام را تا اخیر بخوان که مفهوم اصلی در اخیر پیام است .

      حاجی صاحب معظم ! دینداری و داشتن دین کامل کار خیلی دشوار است . غیرت و شهامت دینداران تنها به چار دیوار چادری و حجاب زن محیط نمی شود بلکه ایمان کامل مثل درختیست که یک شاخۀ آنرا ستر و عورت زنان دیندارتشکیل میدهد . اعتقاد کامل به وجود پروردگار ، نماز ، روزه ، حیا ، ادب ، عدالت ، صداقت ، عمل صالح ، احترام به مقام انسان ، پاک نفسی ، تواضح ، مهربانی و شفقت ، کمک و یاری به مستمندان و یتیمان ، ذکات و خیرات ، حصول رزق حلال ، تعلیم و کسب دانش ، تفکر ووو همه اجزا و شاخه های یک ایمان کامل است که بمشکل میتوان در وجود ایمانداران امروزه مشاهده کرد . آنانیکه یکی از اوصاف یاد شده را نداشته باشند ، از داشتن ایمان کامل نباید لافی بزنند ، اگر صادق اند . خدا پرستی ، خدا جویی و تسلیمی کامل به خدا کارهر بولهوسی نیست . ریش گذاشتن ، ادای نماز سربام ، روزه بودن در کوچه و بازار ، قیادت بی حد و حسر بالای زنان تظاهر است و فریب . اگرراست بپرسید حاجی صاحب و من هم صادقانه جواب بدهم ، این از دین حقیر به فرمودۀ بزرگواری آنقدر در واطیعواالله مستغرق است که به واطیعوالرسول بسی خجالتی ها دارم ، چی رسد به واطیعوالحاجی صاحب آصف سرپلی . پیروز و صحتمند باشید . بامان خدا اندیوال جان . ( یک شوخی گک میده گک ، مدا قارتان نبایه : ده قیسمت کفن کش خو حاجی صاحب خوده ده کوچه حسن چپ میزنین . یا غلت میگوم ؟ )

  • از اول تاا خر خوب تحریر کرده اید .ولی سنت ها جلو همه چیز را مهار میکند . ودر ضمن شیخ و نمئینده الله که شما تحریر کردید اگر این چنین قوانین را وضع نکند چطور به جامعه سواری کند.
    با احترام

  • آقای هلمندی وضعیت زنان در عربستان 1000 درجه بهتر از زن های افغانستان است ما باید اول بخود نگاه کنیم وقت دیدم حقوق ما و حقوق زن های کشور ما پامال نیست همه به آرامش زندکی میکنند آن وقت میتوانیم برویم سراغ کشور های دیگر برای دفاع از حقوق شان اما فعلا کوشیش نمایم تا از خود شروع کنیم وسلام

  • برادران که بالای این مقاله برادر هلمندی مان اعتراض کرده اند کرده اند، سوءتفاهم به همه آنها روخ داده است.زیرا هر سطر آن به عنوان یک مثال به زنان و طبقه اناث کشور بد بخت ما است. شما در باره آن درست مطالعه کنید و سپس نظر بی مورد و بی موقف خود را ارایه کنید. فهمیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!نویدتلاش.

    • to ta mami araba yak zani siyaset madar ham pai da na mishe mardani shon ham ki khei ri shon ba ma na rased rasti yadi tan ba shed dobai khili jai dedani dare biya ba ham sefer birim dobai dobai @dolarara bi barim dobai dobai @

  • محترم هلمندی صاحب سلام

    از اینکه در مورد زنان در کشور عربستان نوشته اید جای خوشی است چرا که دیگر مسلمانان باید که بدانند که یک زن مومن خویش تن را از نگاه مردمان نامحرم نگاه کنند انچه که در جامعه عربستان سعودی میگذرد دقیقا مطابق دستورات قران کریم میباشد تمام قوانین برگرفته از قران کتاب بزرگ اسمانی است باید که زنان افغانستان مثل خواهران شان در کشور سعودی قوانین و دستورات دینی را فراگرفته و اجرا نمایند خداوند از ابتدا میدانست که خانه اش را د ر کجا قراردهد از برکت خانه خداوند این مملکت مملو از نعمت میباشد در ان کشور یک فقیر هم زندگی نمیکند مراسم ازدواج و عروسی مطابق دین مبین اسلام انجام میگرد امید که خردگرایان دست از خردورزی شسته و به ندای قلب گوش بدهد چرا که خرد مثل هلمندی به فکر های عجیب و غریب میافتد و میخواهد تمام جهان را با دو کیلو اعصاب خود برسی کند عقل انسان ناقص و عوام کالانعام بل هم اضل هستند

    امید که ارشادات من تاثیری روی خردگرایان بگذارد

    • اقای عرب فراری(سید شمشیر کاظمی) تو که خود از ان دیار فرار کرده در افغانستان مصروف گدائی هستی پس تا دیر نشده عجله کن در دیار پر از نعمت الهی که مردمانش بجای ارد ونان گندم پول افغانی نفت خام وریال سعودی برایت خیرات خواهند داد وقوانین قران هم در انجا جریان دارد وشاید هم ال سعود یکی پست مهم در بیت الخلا های یکی از دهات عنایت کند چون شما سید ها عاشق پست وچوکی هم هستیند

  • با سلام
    از مقاله جالبتان بسيار استفاده كردم و البته تعجب نكردم زيرا كه من نيز يك قرباني بودم با اينكه در كشوري جهان اول زندكي ميكنم ولي باز قرباني شدم قرباني تفكرات ناعادلانه و رفتارهاي غير انساني و با اطمينان مي كويم غير اسلامي
    تنها ميخواهم به انهايي كه خودخواهي خود را در وراي دستورات اسلام مي خواهند موجه جلوه دهند بكويم :
    إسلامي كه اجازه صدمه به يك درخت را نمي دهد ، اسلامي كه بارها وبارها از حق الناس سخن كفته ، إسلامي كه بارها تذكر به (و عاشروا هن بالمعروف ) داده ، ايا اين رفتار رابا يك انسان از نوع زن درست ميداند؟ زماني ميتوانيد خود را يك مسلمان بخوانيد كه تمام دستورات إسلام را رعايت كنيد نه هر قسمتي را كه برايتان منفعت دارد زن انسان است همان طور كه مرد هست مختار و توانمند، و البته كامل العقل ، نميدانم مخاطبم شيعه هست يا سني ولي از هر دو نمونه زينب و عايشه را سراع دارم.
    واقعيت اين است حقوق زن از بين مي رود نه به دليل إسلام بلكه به دليل مسلمان واقعي نبودن كه همه اينها تنها يك دليل دارد به اسم خودخواهي!!!!

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.