کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > حقوق بشر > جنگ بر سر زمین و آب

جنگ بر سر زمین و آب

گزارشی از مجله اکونومیست/ مترجم: آصف احسان

سه شنبه 31 ژوئيه 2007

یاد داشت مترجم:

گزارش ذیل که در مجله اکونومیست به تازه گی به چاپ رسیده است بیانگر حقایقی می باشد که کمیسیون فرستاده شده توسط دولت افغانستان تحت ریاست وحیدالله سباوون آنرا مورد انکار قرار داده بود. گزارشگر این مجله در جریان بازدید از قریه ها از چشم دید خود از کارتوسهای مصرف شده در محل و مورد حمله قرار گرفتن توسط فیرهای راکت و خمپاره، می نویسد.

جریانات سالها و ماه های اخیر در کشور بیانگر این حقیقت تلخ است که گروهای مختلف در درون دولت در صدد ایجاد و منفعت جویی از کشمکش های داخلی اند و دولت افغانستان هم متعصفانه با تشکیل کمیسیون های ناکارآمد و همیشگی خویش فقط در پی اغفال و فریب مردم است نه در پی حل اساسی آن منازعات. تعدادی از تحلیل کننده گان را گمان بر این است که عناصری در درون دولت در صدد ایجاد چنین مناقشات است و شواهد موجود هم نشان میدهد که دولت تاحال نخواسته است بصورت اساسی به حل چنین مشکلاتی مبادرت ورزد. بطور نمونه، شاهد این ادعای ما همین "درخواست" اخیر آقای کرزی از کوچی های حمله کننده در بهسود است که از ایشان "در خواست" نمود که "بطور موقت" ولسوالی بهسود را ترک کنند.

اصطلاح "درخواست" و همچنان "موقت" از جانب رئیس جمهوری منتخب و مشروع یک کشور بیانگر چه چیزی میتواند باشد؟! ازطرف دیگر، بعد از سپری شدن تقربیا دو ماه و تاراج یگانه وسیله امرار معاش این ساکنین محلی که عبارت از همان زمین های زراعتی و چراه گاه های مواشی شان، که عمدتا در اطراف ونواحی خانه هایشان قرار دارد، (به گفته همان مقام دولتی که "بهرصورت آنها خارج میشوند" چون اول اینکه در آن مناطق دیگر علفی برای مواشی این کوچی ها نمانده است و ثانیا آنها در یک ولسوالی برای بیشتر از یک ماه نمیتوانند مسکن گزین شوند) این درخواست جناب کرزی را چگونه میتوان ارزیابی نمود؟

وقتی رئیس جمهور یک کشور بجای امر کردن از یک گروه حمله کننده (هیچ شخص و یا گروهی حق ندارد که بخاطر احقاق حق خویش حتی اگر حق بجانب هم باشد، طرف خویش را مورد حمله قرار داده، عده ای را هم بکشد و عده ای را هم مجبور به ترک خانه هایشان کند) در خواست میکند که منطقه را آنهم بصورت موقت ترک نماید، آیا این امر بیانگر تمایلات شئونیستی رئیس جمهور منتخب یک کشور نیست!؟ وهم چنان بیانگر امتیاز دادن به گروه تجاوزگر نیست؟ آیا این حمله کننده گان را نباید مورد تعقیب قانونی قرار داد؟ و باز هم کرزی میخواهد مردم محل را با "درخواست" از کوچی ها مبنی بر ترک "موقت" محل، مدیون دلسوزی پدرانه ای! خویش نماید ولی آنهم بعد از چندین هفته که دیگر چیزی برای ساکنین فقیر محلی بجا نمانده است.

کوچی ها هم مردم محروم و فقیر اند و باید دولت به مشکلات شان رسیدگی کند، اما مشکلات متنوع آنها و همچنان مسئله ادعای اراضی آنها را با ساکنین مناطق مختلف افغانستان، آیا میتوان توسط ایجاد محکمه بررسی از اسناد طرفین که جناب سباوون از آن متذکر میشود، حل نمود؟ آیا با این کار دولت در صدد عمق و وسعت بخشیدن هرچه بیشتر دشمنی ها و بی اعتمادی های تاریخی میان ساکنین محلی و کوچی ها بلاخص و بصورت عموم، باعث اختلافات هرچه بیشتر میان اقوام ساکن در افغانستان نخواهد شد؟ و آنهم در شرایطی که مردم ما بیش از پیش به اعتماد سازی میان هم نیاز دارند.

بنظر من ساحات زیادی در افغانستان وجود دارد که بتوان برای کوچی ها محلات مسکونی و فارم ها دامداری ایجاد کرد، البته در صورتیکه دولت صادقانه در صدد حل مشکلات همیشگی کوچی ها باشد. این کار هم باعث تأمین هرچه بیشتر امنیت گردیده وهمچنان باعث رشد و ترقی اقتصادی وفرهنگی کوچی ها خواهد شد.

کشمکش های قبیلوی در افغانستان

جنگ بر سر زمین وآب

جولای 26 2007- ولسوالی بهسود

از نسخه چاپی اکونومیست

مترجم: آصف احسان

قریه شاهی نیرو، احاطه شده توسط کوها، پوشیده از گلهای وحشی و کارتوس های (فشنگ) مصرف شده ای کلاشینکوف، همانند ده ها قریه ای دیگر خالی از سکنه گردیده است. گمان میرود که طی دوماه گذشته بیش از 4000 تن از هزاره ها - که یک اقلیت نژادی شیعه مذهب بوده و در ارتفاعات مناطق مرکزی افغانستان زندگی میکنند - از خانه هایشان در ولسوالی بهسود ولایت وردک بیجا گردیده اند. آنها مورد سرکوب و ستم گروهی از کوچی های صحراگرد مسلح قرار گرفته اند . این کوچی ها که مسلمانان سنی مذهب و از نگاه اتنیکی پشتون هستند، تعداد شان احتمالا کمتر از 200 مرد جنگجو همراه با خانواده و مواشی شان می باشند. اما طبق منابع موثق غربی، تعداد 65 قریه از ساکنین آن تخلیه گردیده و در حدود 12 تن هم کشته شده اند.

این گزارشگر همراه با بزرگان قومی هزاره و تعدادی از پولیس محلی جهت بازدید از قریه ها در آنجا رفتند که از طرف کوهای اطراف تحت کنترول کوچی ها، زیر شلیک راکت انداز ها و فیر مرمی های مسلسل قرار گرفتند . هردوی این گروه ها فقیر و از سده ها به اینطرف در حاشیه قرار داشته اند. و هردو ادعا دارند که حق بجانب هستند.

هزاره ها می گویند که آن ها مورد هجوم کوچی های متحد طالبان، که میخواهند از اختلافات نژادی و فرقه ای استفاده کنند، قرار گرفته اند. بزرگان کوچی ها ادعا می کنند که آن ها از چراگاه هایی که یک صد سال از آن استفاده کرده اند، جبرا توسط هزاره های که متمایل اند با بشتیبانی ایران یک دولت شیعی نیمه مختار را در مناطق مرکزی افغانستان ایجاد کنند، محروم شده اند. اما بسیار واضح بنظر می رسد که هزاره ها بیشتر حق بجانب اند.

دولت افغانستان در واکنش به حمله کوچی ها تقریبا هیچ اقدامی نکرده است. تعداد پولیس در بهسود به 40 تن می رسد و این مساوی به همان تعدادی است که پیش از آمدن کوچی ها در آنجا موجود بود. ولایت وردک که بصورت تیوریکی تحت قلمرو و نظارت تیم بازسازی ولایتی ( پی آر تی) ارتش ترکیه که بخشی از نیروهای کمکی بین المللی می باشد، قرار دارد، اما تیم بازسازی ترکیه هیچ کدام نیروی برای حفظ امنیت وثبات در آنجا نفرستاده است. برای مسافرت در این منطقه باید از چندین ولسوالی واقع شده در این مسیر عبور کرد که تحت نفوذ طالبان قرار دارد. یک هیئت متشکل از مقامات دولتی که تاحال برای پنج بار توسط هیلیکوپتر به منطقه برای میانجی گری رفته اند، توسط طرفین در گیر که آنرا بی فایده تلقی کرده اند، رد شده است. از طرف دیگر، دولت گزارش میدهد که کوچی ها به عنوان بخشی از کوچ سالانه شان، به هرصورت ، در حال ترک منطقه هستند.

خشونت ها بخاطر رقابت برسر منابع طبیعی بروز کرده است. هرچند که این مشکل جدید نمی باشد اما اوضاع درمناطق مختلف کشور در حال وخیم تر شدن است. و بازگشت ملیون ها مهاجر دوران جنگ و دها سال ویرانی باعث خراب تر شدن هرچه بیشتر اوضاع می شود.

قربانی اصلی دراز مدت این کشمکش ها کوچی ها هستند. با گسترش مناطق مسکونی، کوچ سالیانه ای کوچی ها حتی بیشتر با مشکل مواجه می شود. اما هزاره جات ، مناطق مرکزی هزاره نشین ( با قرار داشتن ولسوالی بهسود درقسمت شرقی آن)، یک منطقه ای بدون منابع است که تعداد خیلی زیاد از مردم در آنجا زندگی می کنند.

حاجی نعیم کوچی، عمده ترین رهبر کوچی ها در کابل، می گوید که "حالا هزاره ها گوسفندها و بزهای زیادی خریده اند، این یک پدیده ای جدید است". اما دهقانان هزاره در بهسود می گویند که مواشی کوچی ها علف زارهای را که مردمان محلی باید آنرا برای زنده نگهداشتن بزها و گوسفندان خویش در فصل سرد و سخت زمستان، درو کنند از بین برده و تخریب کرده اند.

دولت افغانستان در نظر دارد که در پنج سال آینده ده ها "شهرهای کوچی" را ایجاد کند. در صورتیکه این پروژه با موفقیت عملی شود، که غیر محتمل بنظر میرسد، ممکن است تعداد زیادی از کوچی ها به رضایت خویش ساکن شوند. و در صورتیکه سیستم بسیار عقب مانده زراعتی، مخصوصا استفاده از آب، مدرنیزه شود، ممکن است کشمکش ها بر سرمنابع خاتمه یابد. یک ارزیابی محیطی از کشور که توسط سازمان ملل متحد صورت گرفته تخمین می کند که در صورت مدرنیزه کردن سیستم زراعتی در افغانستان، تولیدات زراعتی دو برابر افزایش خواهد یافت تقریبا 62000 کیلومتر مربع، (24000 مایل مربع ) تحت آبیاری قرار خواهد گرفت.

سلسله کوهای وسیع افغانستان به اندازه کافی آب برف و باران را در خود ذخیره میکند، اما دهقانان افغان فقط میتوانند% 12-15 آنرا مهار کرده و استفاده کنند. بقیه این آبها در بیابانهای جنوبی کشور و کشورهای همسایه جریان دارد. دولت بیشتر از 520 ساحه بالقوه را برای اعمار بندهای کوچک و متوسط شناسایی کرده است، که میتواند برای آبیاری و تولید برق استفاده شود. چنین دور نمایی باعث نگرانی کشورهای همسایه میشود، آنها خود دچار کمبود آب اند، بدون آنکه آب اضافی کشور همسایه را از دست دهند.

IP Plans: Best Cloud Web Hosting

Professional web services including fully managed VPS and dedicated servers for businesses and individuals.

Domain Registration - Search and register your domains with IP Plans
Fresh Cloud Shared Hosting with IP Plans
Fully Managed Cloud and SSD VPS with IP Plans
Fully managed Dedicated Servers with IP Plans






69 تن همین اکنون این صفحه کابل پرس را باز کرده اند

پذيرش > حقوق بشر > جنگ بر سر زمین و آب

آگهی در کابل پرس

loading...

پيام‌ها

  • thank your Mr. Asef Sultan for your fair and correct translation ,
    I apreciate your briliant job. unfortunatly as this westorn author also mentioned Mr. Karzay passed a judgment on favour of the invaders, Kuchus, owing to his belongness to Pashtun ethnicity group.even though we have apparently a written democratic constitution but application of it’s articles is the first priority and duties of the Government president which is seems joking we expect such ethnic- oriented person do it so.
    any way thank you again for your kindly consideration towards the most crucial human rights issue across the country.

    Viva,
    Hamed.

  • salam . ko chi ha na malia wa na askari medihand wa bar dwsh mardom afghanistan ast .

  • کوچی بچه ی این سرزمین است وحق همه چیز دارد با دلیل واسناد و شما فاشیستها میخواهید انها را از سرزمینشان بیرون برانید ما مردم افغانستان هچیو قت این اجازه را به شما مزدوران وبه اصطلاح ستمیها نمیدهیم . ما از کوچیهای این سرزمین دفاع میکنیم چون هم حق به جانب هستند وهم اسناد ومدارک محکمه پسند دارند . از جنس خودمان هستند ایرانی وپاکستانی وتاجیکستانی ویا... نیستند.در ضمن مثل شما نوکر ومزدور نیز نیستند.ما هم خیلی خیلی دوستشان داریم چون هموطنان عزیز و مسلمان ما هستند.(لعنت بر شما نوکران ومزدوران )

    • فرزاد تو خودت هم نمیدانی که چی می گویی اول که یک چیزهای خنده آور در مورد شاه و اینکه حق خدایی برمردم دارد حالا در مورد کوچی ها. تو اصلا مزدوری را میدانی یعنی چی؟ برایت بسیار متاسفم فرزاد که زیادترمعلوم است اصلا افغانستانی نیستی. همینقدر بس که :

      آنکس که بداند و بداند که بداند *** اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

      آنکس که نداند و بداند که نداند*** لنگان خرک خویش به مقصد برساند

      آنکس که بداند و نداند که بداند*** بیدار کنیدش که بسی خفته نماند

      آنکس که نداند و نداند که نداند *** در جهل مرکب ابدالدهر بماند

      و تعجب هم از این است که کامران میرهزار سیستم نظرخواهی را مشروط به تایید خود کرده است سوال پیش می آید که فحاشی و یاوه گویی فرزاد و امثال شان مورد تایید مدیر وب سایت کابل پرس می باشد؟

      آنلاين بنگريد : فردای روشن

    • افرین بر تو فرزاد خان کوچی ! نام خدا چقدر با منطق مینویسی . اگر بگویی که ما افغان ملتی ها با برادران طالب(اینطرف مرز و انطرف مرز+ میجر های پاکستانی) خود یکجا بر شتر های کوچی ها سوار شده شما(هزاره, ازبک, تاجک) را نیست و نابود میکنیم چونکه شما هیچ ازانسانیت بوی نمیبرید . انتحاری میکنید, زمین های مردم را غصب میکنید, تاکستان ها ما را میسوزانید, مردم بیگناه را سر میبرید, زنان را گروگان میگرید, دختران را در بدل پول میفروشید, زمین ها خود را تریاک میکارید خلاصه از اوغانستان شماباغ وحش درست کرده اید .

    • وطندار!

      اگر کوچی است، ازین سرزمین نیست. کوچی زمانی کوچی است که سرزمین نداشته باشد. زمانی میتوان آنها را صاحب سرزمین دانست که کوچی نباشند و مسکون شوند. آن عده از اقوام کوچی که اکنون مسکون شده اند، به راستی هم بچهء این سرزمین اند که دیگر نمیتوان آنها را کوچی گفت.

      کوچی باید اسکان داده شود. اینست راه حل. دیگر نباید اجازه داد که به بهانهء کوچی به مال و زمین و ملکیت مردم تجاوز صورت گیرد. هزاره جات سرزمین هزاره هاست. ملکیت هزاره هاست. برای کوچی ها در جاهای دیگر باید جا ومکان داد. هزاره جات تنها شکم هزاره ها را نمیتواند سیر کند، چه رسد به کوچی ها. دولت باید برای آنها در نقاط شرقی و جنوبی کشور جا بدهد. این کار هم مشکلات اتنیکی بار نمی آورد وهم میتواند ازنگاه تولیدی موثر باشد.

      راه حل اسکان کوچی هاست توسط دولت و به مصرف دولت، نه به مصرف اقوام دیگر. البته باید احصائیه گرفته شود و ثابت شود که تعداد کوچی ها چقدر است. چه تعداد آنها باید را باید پاکستان جا بدهد و چقدر را باید افغانستان جا بدهد. چرا که کوچی ها هم باشندهء پاکستان اند و هم باشنده، افغانستان. بار آنها را باید هم پاکستان بکشد و افغانستان. یعنی به همان دلایلی که باید کوچی در افغانستان متوطن شود، با همان دلایل باید در پاکستان هم اسکان داده شوند.....

    • افسوس وهزاران افسوس به حال اقای فرزاد وهمثالش که چنین می اندیشند ومتاسفانه در اخیر نوشته اند برادران مسلمان ما !یعنی که خود شان هم ماشا الله به دین مبین اسلام مشرف هستند !بازهم افسوس به حال چنین مسلمانی که دیگران را یکسره رد کند وخود را برسکوی ادمیت وانسانیت تنها نگرد ؟ایا این برادر مسلمان درعمر خودیکبار هم قران کریم را نخوانده که پروردگارکریم میفرماید <انماالمومنون اخوه >یعنی به تحقیق ایمان داران برادریکدیگر اند ازهر نسل وگروه وقوم وملیت وکشور که فردی یا افرادی کلمه گوی محمد ص باشد با هم برادراندواسلام عزیز بصورت قطع تعصب لسانی قومی و.. را ردمیکند اگر خود رامسلمان میدانید نباید چنین نوشته های تعصب امیز وغیر منطقی را تحریر نموده با عث کدورت بیشتر گردیده که بی اتفاقی ناشی از جهل و تنگنظری راشعله ورتر خواهیدساخت ونیز بر مسلمان نشاید که به دیگران دشنام داده وخدای ناخواسته باعث بدنامی این دین پاک ومقدس گردد دینی که خالقش انرا برتر ازهمه ادیان دانسته است

    • کوچی ها همه افغان استند. حتی همان کوچی های که در پاکستان زندگی می کند هم افغان استند و باید که توسط دولت افغانستان حمایت بشوند. هزاره جات مالچرهای کوچی ها بوده است از صدهاسال به این سو. همچنان تخار و بدخشان هم چراگاه اقوام دلیر کوچی بوده است. جنگها این جاها را از کوچی ها گرفت اما فعلا کم کم وقت آن رسیده که حق به حق دار برسد. یک قسمت بسیار زیاد ولایات شمالی را کوچی ها با سند مالکیت دارند. دولت باید با زور و قدرت و شهامت سرزمین و چراگاههای کوچی ها را از زورگو و جنگسالارهای ایتلاف شمال پس بگیرد.

    • Beradar ayn watan khane hama ma ast aynqadar bozorg ast ke sadha milion dygar nyz dar pahluje ma mytawanand zendagi konand!pas chera del ra aynqadar khord besazym!hamyn halla aynqadar aqwam dar ayn watan zendagy mykonand KOCHY kodam gonah ra mortakeb shoda ke haqe zist ra nadarad?

    • برادر خودت نميدانم به کدام علت خود را پشتون معرفي کرده و پکه ميکني! پشتونها هيچکاه مال کسي را خيانت نميکند!بس است تا چي وقت اين تفرقه اندازي!!

    • بلی، مشکل اصلی حالا نمایان شد!

      نیمی از افغانستان مال اصلی و پدری پشتون ها (افغان ها) است و نیم دیگر آن "مالچر" آنها. چنین است بنیاد فاشیزم افغان ملتی که ما با آن روبرو هستیم.

      دوستان خوب باید به خاطر داشته باشند که کوچی های پاکستان و تمام پشتون های پاکستان هم "افغان" هستند. چنین است که ما میگوییم، افغان تنها پشتون ها هستند. پس نه نام "افغان" برای مردم ما و نه نام "افغانستان" برای کشور ما یک نام درست و مورد پذیرش همه مردم میتواند باشد. چرا که پشتون های پاکستان را با کدام حق میتوانیم "افغان" بخوانیم؟ تنها یک دلیل میتواند وجود داشته باشد و آن این که آنها پشتون هستند. آیا با عین شیوه میتوانیم، ازبک های ازبکستان و تاجک های تاحکستان و یا ترکمن های ترکمنستان را هم "افغان" بگوییم. اگر اقوام پشتون در هردو سوی سرحد زندگی میکنند، اقوام تاجک، ازبک و ترکمن هم در هردو سوی سرحدات کشور ما زندگی میکنند. پس آیا میتوان همه را افغان گفت؟ من یقین دارم که فاشیست ها هرگز این را نمی پذیرند....

      میماند موضوع کوچی ها. سند ملکیتی که کوچی ها دارند، یک سند غیر قانونی است. علفچر یک منبع طبیعی در تمام دنیا است و نمیتواند ملکیت کسی یا قومی باشد. ملکیت معنی و تعریف خود را دارد. ملکیت زمانی میتواند معنی داشته باشد که حدود ملکیت را کسی بتواند معین کند.

      این ادعا ها وسیله یی بوده است درگذشته ها تا مال مردم را غارت کنند و زمین مردم را چور و تصاحب نمایند. چرا که حدود علفجر معین نیست. به همین سبب است که امروز کوچی ها می آیند و زمین های مزروعی مردم هزاره را "علچر" حساب کرده و میخورانند.

      این گفته که، علفچر ها مال کوچی هاست، یک حرف، عیر منطقی، غیرعادلانه، موهوم و غیر مسوولانه است. این فرامین (سند ملکیت) سالهاست لغو شده و دیگر ارزشی ندارند.

      کوچی ها از عبدالرحمن خان تا امروز وسیلهء دست سیاستمداران تمامیت خواه و حتی وسیلهء دست پاکستانی در زمان سلطهء طالب بوده اند. مسالهء کوچی ها از حل طلب ترین مسایل کشور است. باید این بهانهء دنباله دار را نقطهء پایان گداشت...

    • برادر عيار! من در هرجا که به نوشته اي اژ شما برميخورم در آن دشمني ،خودخواهي ،بغض وعداوت ،تفرقه دشنام به کلتورو فرهنک ديکران را ميبينم!!! آيا خوب نخواهد بود که تا به ديکران نيژ احترامي قايل شويم تا خود احترام شويم ؟ بکژار برادر اين آتشيست که خشک وتررا ميسوژاند در دنيا بدبختي بژرکتري وجود ندارد مانند بي اتفاقي!! وهرکسيکه بين مردم تفرقه وبي اتفاقي بي آورد نذد خداوند کنهکار است!

    • سلام دوستان
      کوچی ها درست است که از سرزمین افغانستان اند و به مانند دیگر مردم دارای حقوق می باشند اما این نکته را نباید فراموش کرد که نظر به سالها ستم و استبدادی که بر عده ای از اقوام افغانستان صورت گرفت و صرف به خاطر پشتون بودن به کوچی ها زمین های مردم بخشش شد. اگر ما شمال کشور را در نظر بگیریم، این کوچی ها این زمین های مورد ادعا را از کجا خریده اند؟از کی خریده ان؟ و چطور خریده اند؟
      آیا این خود زمامداران هم قوم کوچی ها نبودند که به نام جابجائی قومی زمین و املاک زیادی را به کوچی ها حلوا بخش کردند؟
      ولی مشکل را باید حل کرد؛به نظر من قبل از اینکه کوچی ها بیشتر با تفتگ های در دست داشته شان بیشتر از این آدم کشی کنند،فکر و چاره ای در نظر گرفته شود. چاره ای که تا ابد مشکل کوچی ها و سایر مردم حل شود. پارلمان می تواند با تصویب برنامه ای کار را با کوچی ها یک طرفه کند. حالا فیصله کند تا از مناقشات آینده جلوگیری به عمل آید.
      به امید روزی که منازعه بین مردم از بین برود و حق به حق دار برسد.

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.