Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 53798

نسل کشی و حذف نشانه های تاریخی و فرهنگی قربانیان؛ از تخریب بودای بامیان یازده سال گذشت!

2 مارچ 2012, 14:45, توسط baqi samandar

باقی سمندر
حوت سال ۱۳۹۰ خورشیدی
مارچ سال ۲۰۱۲ میلادی

سلام به خوانندګان ارجمند کابل پرس?

سلام به بودای بی ازار
سلام به بودای شهید و بخاک وباروت برابر شده
سلام به بودای که هزار سال استوار ایستاد ،
اما لشکر جنایت با باروت و دینامنت
بودای مارا
بخاک برابر ساخت .
کجاست خاک بودا ؟
کجاست ګرد وسنګ ریزه های بودا ؟
چشمانم درد دارند
درد دیدن بودا
خاک بودا
سرمه چشمانم باد
یاد بودا
چشمانم را
خون الود ساخت
ګردوخاک بود ا
سرمه چشمانم باد
سرشکم را دواییست در بامیان
خاک پای بودا
سرمه چشمان خون چکانم باد
باقی
خاک پای بودا
سرمه چشمانم باد
باقی
خون ګریستم
سرشکم را دوایست
خاک پای بودای بامیان
سرمه چشمانم باد

هموطنان ګرامی !
من یکبار دیګر انفجار دادن تندیس های بودا ,وقتل وجنایت و نسل کشی را در بامیان به دستان لشکر جنایت پیشه طالبان و شرکا والقاعده به شدت تقبیح ومحکوم مینمایم وبایست برنامه ومانیفست وحشت طالبانیسم را با سلفیسم و اندیشه های سازمانهای استخباراتی آی - اس - آی و شرکا نیز باردیګر تقبیح نماییم و بیاد بسپاریم که بودای بی ازار داشته ومیراث فرهنګی ومعنوی همه مردم فغان ستان وجهان بود ووقتی طالبان و شرکا ی شان بودا را انفجار دادند در سطح بین المللی برضد شان تظاهرات و اعتراضاتی صورت ګرفت .
درشهر هامبورګ بزرګترین تظاهرات را برضد طالبان همه پناهګزینان و فغانستانی ها براه انداختند و هزاران نفر در همان روز در مقابل شهر داری هامبورګ بر ضد جنایت طالبان اعتراض نمودند و
بیاد دارم همان روزی که طالبان در شهر هرات پا ګذاشتند بازهم تعداد زیادی از مردمی که از فغان ستان در شهر هامبورګ پناهګزین اند - برضد طالبان تظاهرات ګسترده ای داشتند. همچنان همان روزی که طالبان وارد کابل شدند نخستین اعتراض برضد انها در شهر هامبورګ سازمان داده شد وتظاهرات بزرګی برضد جنایت کاران براه افتید .
بیاد داریم که در فغان ستان مبارزه مسلحانه ادامه یافت و جبهه وسیع مقاومت برضد طالبان تشکیل شد و شب وروز مبارزه مسلحانه در داخل کشور ومبارزه فرهنګی وسیاسی در خارج از کشور برضد طالبانیسم ګسترش یافت .
با یاد آوری این خاطرات میخواهم به هموطنانم بیان دارم که مبارزه و اعتراض جمعی برضد جنایت کاران تاثیر بزرګتری در ذهنیت مردم دنیا میداشته باشد وداشته است . در راه انسجام و ګامهای عملی بیشتر بیاندیشیم و با داشتن ونشر نمودن اعلامیه های مشترک میتوانیم همه نیروهای ضد وحشت وبربریت طالبانیسم را منسجم ساخته و به نیروی بالفعل سروسامان دهیم .
فغان ستان خانه مشترک همه مردم فغان ستان است وهرکه با هر زبان و مذهب و قومی ای که دارد - وقتی برضد استبداد - وحشت وبربریت و طالبانیسم و سلفیسم وجنایت مبارزه وپیکار نماید - این مبارزه بایست برضد همه جنایت کاران وتجاوزګران ګره بخورد و باداشتن طرح ملی - دموکراتیک می توان برای ساختن جامعه ملی - دموکرات ګام کذاشت .
دو خطر و دو اندیشه انحرافی مانع مبارزه نیرومند ګردیده است ومیګردد.
یک - تلاش عظمت طلبان وبرتری خواهان یا به عباره دیګر تلاش شوو ینیست ها که میخواهند همه مردم فغان ستان را زیر درفش عظمت طلبی شان به تسلیم و انقیاد در اورند
دو - تلاش کینه توزی و تنګ نظری قومی که میان جنایت کاران یک ګروه قومی و یا قبیلوی با همه مردم یک قوم وتبار و یا مذهب نمیتوانند فرق قایل شوند و مرز ظالم ومظلوم یا ستمګر و ستمکش یا مرز بهره کش وبهره ده را نمیخواهند روشن سازند و از اینرو در میان قوم وقبیله خود به تایید جنایت کاران بر می ایند و در قبیله مخالف هم جناح ظالم ومظلوم و مستبد و مستمند را یکی میسازند و ...
من این دو خطر را میبینم و به همه عزیزان هوشدار می دهم که متوجه این دوخطر باشند .
من یکبار دیګر سلام به بودا ګفته و بخاطر شما می اورم که باری با شاد روان استاد غوث الدین رسام نشسته بودم ووی برایم از ګذشته ها سخن میګفت و یکی از خاطرات اش این بود که در زمان سلطنت امان الله شاه برای نخستین بار باستان شناسان فرانسوی به فغان ستان امده بودند و درمورد بودا و داشته های دیګر فرهنګی بګار شروع نموده بودند .
باردیګر در زمان سلطنت محمد ظاهر پادشاه متوفی فغا نستان و صدارت محمد هاشم کاکای وی باستان شناسان فرانسوی در بامیان رفته و شخص شاد روان استاد غوٍث الدین رسام نیز جز هیات بودند ووقتی در نزدیګی های تندیس های بامیان رسیده بودند در انجا صد ها سمج ها را دیده بودند و در هر سمج ها انسانها زندګی مینمودند . همه انسانهایی که در سمج ها زندګی مینمودند اعم از زن ومرد دارای قد کوتاه تر بودند لباس های بسیار ژولیده از پشم بز به تن داشتند و استاد غوٍث الدین رسام از زبان فرانسوی ها میګفت که زندګی در سمج ها از رشد قد ایشان جلوګیری نموده است وهمه مردمی که در سمج ها زندګی مینمودند - طبعن مردم ای بودند که خود را هزاره میګفتند ومیګویند واستاد شاد روان غوث الدین خان رسام میګفت که :
در بالای تندیس بودا و در اطراف آن با رنګ های بسیار شفاف و زیبا نقاشی ها و رسامی ها را دیده بود که بسیار زیبا و رسا بودند و صد ها مرتبه نسبت به رنګ وموی رنګ های که مایکل انجلو در ایتالیا بکار برده بود - ان نقاشی های بودایی بامیان برازنده تر بودند ووی از صنعت ګریکو بودیک وامیزش فرهنګ ها سخن میګفت . شاد روان استاد غوًث الدین رسام را در منزل اش در هنګام غربت در شهر فریمونت - کلیفورنیا دیده بودم وهمسر ګرامی شان که خودشان نیز هنر آفرین ونقاش اند با دوست شاعر وفرهیخته ام زلمی جان بشارت نیز در آن مجلس دوستانه حضور داشتند .
از اینرو میتوانم به صراحت بنویسم که جنایت طالبان را بنام طالبان و آی - آس آی و سلفیست ها بایست شمرد و انها بایست جواب بدهند ـ پیش از آنروز انفجار بودا تا هزار سال واندی در همان منطقه ادیان ګوناګون - امرا و حکام ګوناګون امدند ورفتند ولی هیچ یک مانند طالبان دست به جنایت آشګاربرضد بودا نزدند. طالبان دست های چنګیز یان را از پشت سر بسته ګردند .
چنګیزیان مردم بامیان را کشتند و شهر غلغله را ویران کردند و در کتاب طبقات ناصری که اثر ماندګاریست که علامه حبیبی از منهاج به میراث ګذاشته است - همه جنایات چنګیزیان ثبت شده است .
چه بهتر که همه جنایات طالبان وشرکا را افشا نماییم و در برابر سلفیست ها و طالبانیسم و مانیفست وحشت مبارزه ملی - دموکراتیک را سر وسامان دهیم .
نوشتنی ها وګفتنی ها زیاد اند و من شمه انها را نوشتم تا باعث ملال خاطر خواننده ګان نګردیده باشم .
یاد بودا وبامیان در چشمانم زنده اند .

آنلاین : نسل کشی و حذف نشانه های تاریخی و فرهنگی قربانیان؛ از تخریب بودای بامیان یازده سال گذشت!

جستجو در کابل پرس