Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 75850

پرسش از امرالله صالح: شما مدتی طولانی رییس امنیت ملی افغانستان بودید و احتمالن از تحرکات نظامی و استخباراتی طالبان بخوبی معلومات داشتید. آیا حاضرید این معلومات را در اختیار جبهه مردمی ضد طالبان بگذارید؟

28 آگوست 2013, 12:25, توسط پرویز "بهمن"

جناب بی نام مدافع ارزش های کابلی ها!
من ازینقدر صغرا وکبرای شما سر بدرنیاوردم که جناب عالی چه چیزی را میخواهید به اثبات برسانید اگر جناب عالی معتقد استید که خاندان محمد زایی مرده گاو وسست عنصر بوده اند وزنان شان مست وشهوانی بوده اند پس خشم وغضب شما ازبابت چی است؟
اگر جناب عالی معتقد استید که هم درمیان کابلی ها وهم درمیان پنجشیریها وشمالی والها اشخاص بی ناموس پیدا میشود وهیچ قوم ومردمی یکسره با ناموس وبا غیرت بوده نمیتواند پس غالمغال های بیجا وبی مورد تان بالای من ازچه بابت است؟
من به هیچ صورتی دعوا نکرده ام که فلان قوم یکسره از سرک تا پچک شان باغیرت وباناموس است. درهمین سایت کابل پرس? مثلا خودت ازشخصی بنام جلال بایانی خوانده ایی ودرباره اش اطلاعات دقیق پیدا کرده ایی که ازخود شمالی بوده ولی خانم خودرا به زور وجبر وادار به همبستری با رفقای حزبی خود میکرد که خانمش ازین خواست بی ناموسانهء شوهر سرباز زد که سخن به دعوا وجنگ وپولیس ومحکمه کشید وسرانجام سبب زندانی شدن محترم جلال بایانی درکشور سویدن گردید حالا با این قیاس میتوانیم همهء مردم باغیرت بایان را درآئینهء جلال بایانی ببنیم؟ درجای دیگر همین جلال بایانی درسایت کابل پرس اعتراف به تعرض جنسی بالای اطفال خورد سال پنجشیری کرده که درزمان شاه ترقی پسیند افغانستان او درمسیرراه کابل - پروان همراه با دسته ای از دزدان وبچه بازان مسلح موترهای مسافربری را به زور توقف داده وپسران خوردسال ازموتر پائین وسپس سالها از آنها بحیث بچه بیریش کار میگرفت.
حالا شما میتوانید این عمل جلال بایانی را به همهء شمالی وال ها وبایانی ها وپروانی ها تعمیم بخشید؟ طبعا جواب منفی است.
اما درمورد کابل قضیه برعکس است زیرا شهرکابل بحیث شهر پایخت مرکب از اقوام وملیتهای مختلف می باشد ولی این را درنظر بگیرید هرزمانیکه ی دونسل ازباشنده گان دریک شهرمیگدرد دیگر آن باشنده ها ازهرجای که باشند مربوط همان شهر میشوند. اینکه کابلی های اصیل کیها اند وخوی وخصلت آنها با دیگر مردمان افغانستان چه فرق دارد این بحث خیلی طولانی است. ولی قدر مسلم این است که در دوران حاکمیت پشتونها شهرکابل بعداز لاهور به مرده گاو خانهء جنوب شرق آسیا تبدیل شده بودکه جناب عالی نیز از آن منکر نیستید. اینکه چقدر مردمان وباشنده گان بومی وغیر بومی این شهر ازین مرض خانمان برانداز خود وخانواده های شان را حفظ کرده اند تا حال کدام احصائیهء دقیق ندارم. اما خوب شد که این موضوع را شما نیز قبول کردید که درشهرکابل درزمان شاهی کوچه های برای مرده گاوی وجود داشته است. اما من باخودت درمورد خرابات موافق نیستم. خرابات برای مرده گاوی ایجاد نشده بود. درخرابات صرف اهل موسیقی وطرب زنده گی داشتند که موسیقی صرف در دایرهء مردان آن کوچه محدود مانده بود وزنان را شامل نمیشد. هرچند در اوائل یعنی درزمان شیرعلیخان تعدادی از رقاصه های هندی را هم انگلیس ها به جمع هنرمندان افزوده بودند ولی تعداد آنها خیلی محدود بود. باهمه حال من وشما دریک مورد اتفاق نظر داریم وآن اینکه پادشاهان افغانستان یعنی خاندان محمدزایی در ترویج فرهنگ مرده گاوی نقش مهمی ایفا کرده اند وخود نیز علاقه مند همبسترشدن زنان شان بامردان دیگر خصوصا پنجشیریها وهزاره ها وازبکها بودند. اما بدبختانه این فرهنگ بی ناموسی بالای خاک کابل پهن گردید که متاسفانه ازطرف باشنده گان این شهر مورد اعتراض قرار نگرفته است وشما سندی ندارید که درگذر زمان یک کابلی اصیل بخاطر بی ناموسی های حاکمان خود لب به اعتراض گشوده باشد.

جستجو در کابل پرس