Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 81426

زنان در گرداب تمدن و تدیُّن

1 آپریل 2014, 03:23, توسط عزیز یاسین

دوست گرامی آرش غرجی درود به شما
از ینکه سوالا ت بسیار خوب و به موردی را مطرح کرده ا ید یک جهان سپاس ، در این زمینه سخنهای بسیاری است که باید گفته شود اما عجالتا موارد زیرین را خدمت شما به عرض رسانیده امید وارو بتوانم با این فشرده گویی قناعت شما را تا اندازه یی حاصل نمایم
عشق آزاد ازجمله مفاهیمی است كه به طور جدایی ناپذیری به بحث اخلاقیات كمونیستی گره خورده است، به این معنی که نمیتوان از اخلاق كمونیستی صحبت كرد و بحث عشق آزاد را مطرح نكرد.
این مفهوم از زوایای مختلف بررسی و موجب کج فهمی های فراوانی شده است، تا حدي كه حتی در میان جریانات چپ اخلاق گرا و پوپولیست نیز بحث و گفتگو در اين زمينه تابو شكني محسوب مي شود.
بررسی ماركسیست- لنینیستی این مفهوم فارغ از هر گونه موضع گیری اخلاق گرايانه ريا كارانه و ارتجاعی یا بورژوائی و خرده بورژوایی است. این بررسی نه از زاویه ی اخلاق گرایانه ی چپ پوپولیست و نه از موضع خرده بورژوائی ديگر جريانات اپورتونيست كه نام ماركسيسم را برخود يدك مي كشند،بلكه از زاويه ي لنينيسم مي باشد.
كلمه عشق آزاد زمانی كه توسط اینس آرماند در 1915 در مقاله ای به كار رفت، لنین درنامه ای كه به او مینویسد اشاره میكند: خواست پرولتاریایی عشق آزاد، رهایی از قاضی، عرف، سنت و خانواده است. لنین در إدامه می نویسد : اگر منظور از "عشق آزاد" آزادی از چند محاسبات مادی، آزادی از قید تعصبات دینی و آزادی ازممانعت والدین و ... باشد، كاربرد این اصطلاح در مقاله اش موردي ندارد، اما اگر منظور از آن آزادی در زنای آزاد، بی بندوباری جنسی و .... باشد، در این صورت یك خواست بورژوایی است. لنین می ا فزاید : مطلب بر سر آن چیزی نیست كه شما به طور ذهنی میخواهید بفهمید، مطلب بر سر منطق عینی روابط طبقاتی در كار عشق و علاقه است.
بنا براین مفهوم عشق آزاد از موضع كمونیستی آن اگر به معنای پرولتری آن به كار رود و تقابل عشقی در شرایط كاملاً آزاد، به دور از محاسبات مادی و تنها بر اساس تقابل عشقی دو طرف (دو انسان) صورت گیرد، كاملاً قابل قبول و به كار بردن آن نه تنها ایرادی ندارد، بلكه لازم است. كمونیست ها روابط عشقی و جنسی را بر اساس اصول انسانی و بدور از هرگونه تابو درخرافه پرستی، سنت های عقب مانده و خانوادگی میخواهند( آنچه كه درجامعه ی طبقاتی وجود ندارد.)
در جوامع طبقاتی تقابل عشقی و رابطه ی جنسی بین افراد نه براساس عشق واقعی دو طرف بلكه بر اساس منافع مادی و اقتصادی صورت میگیرد و غالب ازدواج هایی كه در این جوامع صورت میگرد، مصلحتی است. فردریك انگلس در منشاء خانواده در زمینه ی ازدواج هايي كه تحت عنوان سعادت خانوادگی و مصلحت صورت میگرد مینویسد كه این نوع ازدواج ها ناهنجارترین نوع فحشاء، گاهی از طرف جانبین و معمولاً بيشتر ازجانب زن صورت میگیرد.
او همچنین اشاره میكند كه تنها تفاوت زن در این معامله با یك فاحشه معمولی این است كه او مانند یك مزدور قطعه كار تن خود را به اجاره نمیدهد، بلكه يك بار براي هميشه به يك نفر مي فروشد. عشق جنسی (یا عشق آزاد)،‌تنها در میان پرولتاریا میتواند یك قاعده و استثنا باشد، چه به صورت رسمی تقدیس شده باشد یا نشده باشد. بنابراین مواضع كمونیستی نسبت به عشق نه به رسمیت اجتماعی ازدواج دو طرف، بلكه بر علاقه ی متقابل دو انسان بنا نهاده شده است. كسانی كه علیرغم رسمیت یافتن رابطه ی آنها با همسرانشان هیچ علاقه ی واقعی و عشقی به آنان نداشته و زیر نام اراجیفی مانند تعهد اخلاقی، خزعبلاتی از این قبیل و شرایط سخت طلاق ناچار به تحمل این وضعیت هستند، ناچار هر روزه مجبور به تن فروشی و تجاوز از سوی همسرانشان هستند و این وضعیت را متحمل میشوند. از نقطه نظر كمونیزم عشق جنسی علیرغم اینكه انحصاری ويكتا همسرانه است، اما جایگزینی عشق سابق، با عشق پرشور جدید جدایی را برای دو طرف و همگان امری عادی جلوگرمیكند، اگر چه در جامعۀ بورژوایی چنین نیست.
اخلاقیات ریاكارانه ای بورژوایی و طبقاتی در واقع آنچه را برای زن بزرگترین جنایت محسوب میكند و شدیدترین عواقب قانونی را دارا می باشد، برای مرد امری افتخار آمیز محسوب میكند، یا حداقل لكه ی ننگ اخلاقي است كه مرد با لذت بر خود میپذیرد. نقل به مضمون آنتی از منشاء خانواده)
لنین در بحث با كلارا زتكین یکی از رهبران حزب کونیست آلمان و یکی از فعالترین زنان در جنبش حق خواهانۀ زنان و مبتکر تعیین هشتم مارچ به حیث روز بین المللی زنان می گوید: ‌فساد، تباهی و كثافت ازدواج بورژوایی و فسخ دشوار آن آزادی را براي مرد و بردگی را برای زن و دروغ گویی نفرت انگیز درباره اخلاقیات و رابطه ی جنسی درون بهترین افراد را سرشار از تنفر می كند.( كلارا زتكين، خاطره های از لنین)
هم چنین لنین مینویسد : باید با ازدواجهای كثیف و در حال وهواي بازاری، روشنفكری و روستایی مقابله كرد و این مقابله به معنی قبول ازدواجهای رسمی و پرولتاریایی همراه با عشق و دوستی است.(همانجا)
لذا با تأکید میتون گفت که ازدواج هایی كه به دور از منافع مادی و اقتصادی و اخلاقیات ریاكارانه وعشق دروغین باشد و رابطه ایی كه در آن دو طرف به جز به خاطر عشق متقابل حاضر به تسلیم كردن تن خود در مقابل هم نباشند، تنها در شرایط كمونیزم موضوعيت پیدا میكند و در جامعۀ فعلی این نوع ازدواج ها به صورت بسیار كم در میان پرولتاریا مشهود است.
با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره شد، مفهوم عشق آزاد اگر به معنای پرولتری و كمونیستی آن به كار برده شود، نه تنها نامطلوب نبوده بلكه مورد قبول تمام كمونیستها (ماركسیست- لنینستها) خواهد بود و نباید به خاطر جريحه دار شدن يا غيرتي شدن احساسات كهنه و اخلاقیات اپورتونیستها و پوپولیست هایی كه نام ماركسیسم را برخود میكشند، از روشنگري در اين زمينه و ساير زمينه ها خودداري نمود، اما اگر از این مفهوم به شیوه یی اپورتونیستی بهره برداری شود و لذت های جنسی لحظه یی معیار آن باشد،بايد سعي نماييم با روشنگري بيشتر به تفاوت هاي بين خواست پرولتاريایي عشق آزاد و خواست بورژوايي آن به علاقمندان به ماركسيسم و طبقۀ كارگر كمك نماييم
و اما در رابطه به اینکه لینن و انقلاب اکتوبر برای زنان روس و سائر جمهوریها اتحاد شوروی انزما ن انجام داد برا ی همه گان روشن است و مانند آفتاب در دل تاریخ میدر خشد در این رابطه فقط همین کافیست که خدمت شما عرض شود که در تاریخ بشر اولین قانون اساسی یی که زن ومرد را مساوی دانست همان قانونی بود که بعد از انقلاب اکتوبر تصویب و عملا به منصۀ اجرا گذاشته شد و لرزه براندام رژیمهای سر مایه داری اروپا و امریکا که در بسیاری از آنها تا آن زمان زنان حتی حق رای دادن را نداشتند ودر جمله شهر وندان به حساب نمی آمدند انداخت و آنان را وادار ساخت تا یک سلسله آزدیهای محدود را برای زنان به رسمیت بشناسند.
امیدوارم توانسته باشم رضائیت خاطر شما را فراهم نمایم . با ینهم از شما صمیمانه خواهشمندم که با ابراز نظر خویش در مورد مطالب فوق الذکربه ممنونیتم بیفزایید. و چون این مطالب را با عجله نوشتم و شب هم ناوقتت است در صورت موجودیت خطا های طباعتی معذور دارید... راستی در مورد عکس بالا باید بگویم که خیلی خیلی زیباست و لی نشاندهندۀ عدم رضائیت این زیبا رو از وضعیت نا هنجار کنونی جهان مردسالار نیز میباشد!!!!
کامیاب وسر فراز باشید
عزیز یاسین

جستجو در کابل پرس