Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 86464

بزرگداشت از مقام 10 آموزگار برتر جهان در لیسه عالی معرفت به روایت عکس

16 فبروری 2015, 02:51, توسط دوست

بننده گان محترم . خوب نگاه کنید این اقا خود را روشن فکر میداند یک رویداد مهم تاریخی راچگونه مغرضانه وغیر مسئولانه در خور مردم می دهد . این اقا نوشته.. داستان وحشیانه‌ی کشتن ام قرفه و تجاوز به دخترش از سوی محمد و یارانش...متآسفم بحالت چرا افغانستان پس مانده ترین کشور دونیا نباشد چرا وقتکه یکخبر را میشنوی در باره اش تحقیق نمیکنی .. خوب چرا تحقیق کنی تو که بی طرف نیستی .. بادران قضیه از این قرار است
تفاوت و تناقض در اخبار پيرامون اين واقعه....
1-1. تفاوت اخبار در فرماندهي اين سريه: درباره فرماندهي جنگ با بني­فزاره، در بين نقل­هاي تاريخي و كتب مورخين، تفاوت بسيار زيادي ديده مي‌َشود، از جمله اینكه در پاره‌اي از كتب­­،[2] فرمانده اين سريه "زيد بن حارثه" نقل شده است. در پاره‌اي از كتب[3]ديگر، فرمانده اين سريه "ابوبكر بن ابي­قحافه" نقل شده است. اين در حالي است كه بسياري از مورخين گروه اول كه فرمانده اين سريه را زيد معرفي كرده‌اند، بلافاصله بعد از اين خبر، خبري ديگر مبني بر اينكه فرمانده اين جنگ ابوبكر بوده است را آورده‌اند. گويا خبر از دو جهت و به صورت متفاوت به آنها رسيده و قطعي و يقيني نمي‌باشد. پس مي‌توان گفت: «اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال»؛ (وقتي احتمال- خلاف - آمد استدلال باطل است). از مجموع تمام موراد فوق كه بگذريم، جناب "علي بن عمر دار قطني"(متوفي 385) - كه در دوره كوتاهي هم­عصر طبري بوده است و از محدثان بزرگ و نامور مي‌باشد - اين جنگ را متعلق به زمان خلافت ابي­بكر و جنگ­هاي «رده» و «يوم بزاخه» مي‌داند كه در اين جنگ، ابي­بكر به سوي بني­فزاره رفت و با آنها جنگيد و ام­قرفه را كشت.[4] همچنین بيهقي از ليث بن سعد و وي از وليد بن مسلم و او از سعيد بن عبدالعزيز روايت مي‌كند كه ام­قرفه بعد از اسلام آوردنش كافر شد و ابوبكر او را توبه داد و او توبه نكرد، پس ابوبكر او را كشت.[5] بنابراين طبق اين نقل­ها، جريان ام­قرفه به زمان خلافت ابوبكر برمي‌گردد.

1-2. با بررسي در جريان خبر دستگيري ام­قرفه باز به تفاوت ديگري در نقل­ها مي‌رسيم؛ در بعضي نقل­ها[6] خبر از دستگيري و قتل شديد است و در بعضي نقل­ها[7] خبر از دستگيري بدون قتل است. اين در حالي است كه افرادي همچون طبري در يك زمان دو نقل را ذكر مي‌كنند كه در يكي خبر از قتل ام­قرفه و در ديگري خبر از اسارت وي است. و حال آنكه ابن هشام سند اين روايت تاريخي كه در آن ام­قرفه كشته شده را نقل نكرده است. نكته مهم‌تر آنكه ناقلين خبر قتل ام­قرفه و دو شقه كردن وي دليلي بر اين امر ذكر نكرده‌اند؛ الاصالي شامي در قرن 10 عامل كشتن ام­قرفه را دشنام دادن وي به رسول خدا(ص) مي‌داند.

حال اين سؤال مطرح مي‌شود که چرا مورخين متقدم اين نكته را ذكر نكرده‌اند و اين نكته پس از حدود هزار سال بيان مي‌شود و ثانياً كساني كه خبر قتل ام­قرفه را ذكر كرده‌اند، چرا دليلي بر آن ذكر نكرده‌اند و از بين آن‌ همه اسير فقط يك پيرزن عجوزه را كشتند؟ آيا هدف از اين خبر جعلي جريحه­دار كردن احساسات غيرمسلمين نيست؟

1-3. تفاوت و تناقض در خبر دختر ام­قرفه: اخباري كه درباره دستگيري و اسارت دختر ام­قرفه نيز وارد شده متفاوت است؛ از جمله آنكه عده‌اي[8] قائل هستند كه رسول خدا(ص) دختر ام­قرفه را به عنوان هديه از سلمة بن اكوع گرفتند و به اهل مكه دادند و در مقابل آن، عده‌اي از مسلمانان آزاد شدند. اما در برخي منابع[9] حتي منابع گزارش قبل، خبر از بخشيدن دختر ام­قرفه به حزن بن ابي وهب است و از وي فرزندي بنام عبدالرحمن بن حزن متولد شد.

جستجو در کابل پرس