صفحه نخست > دیدگاه > مرور کوتاهی به زندگی سیاسی دوکتور محمد صادق برنا آصفی و انگیزه ایجاد نهضت (...)

مرور کوتاهی به زندگی سیاسی دوکتور محمد صادق برنا آصفی و انگیزه ایجاد نهضت سری جوانان شمال افغانستان

نهضت سری جوانان خراسان
محمد همایون سرخابی
يكشنبه 26 فبروری 2012

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

مطالبی که پیش کش حضور شما عزیزان میگردد ، نتیجه تلاش های پیگیر و دوامدارست که بنابر تقاضای کانون پژوهشگران افغانستان مقیم انگلستان ، با سعی و تلاش فراوان و زحمات بی پایان با چشم جستجوگر در بستر مریضی با این طبیب حاذق انجام شده ، ولی به هیچ وجه بیانگر همه فعالیت های حیات سیاسی او نمیباشد .

گرد آورنده محمد همایون سرخابی

(این نوشته به دلیل بلند بودن در چند صفحه نشر شده است. روی شماره های پایین کلیک کنید تا ادامه نوشته را بخوانید.)

فضای ترور و اختناق ، سرکوب بی رحمانه جوانان تحول طلب و در بند کشیدن دیگر اندیش های متعهد از سوی ارگان های امنیتی ، بی عدالتی های آشکار، زور گویی ها و تفوق طلبی های قومی و تباری ، موجودیت شرایط فقر، عقب ماندگی ، مرض ، بیسوادی و غیره ، انزجار و عدم رضایت جدی توده های عظیم کشور را باعث گردیده بود . آگاهی مردم با فرهنگ متعالی سایر جوامع بشری ، ورود ادبیات نوین سیاسی ، توسعه شبکه های بین المللی رادیو و دگرگونی در ساختار نظام های سیاسی کشور های جهان و سرنگونی نظام های فئودالی و ضد منافع ملی و وابسته به استعمار و همچنان الهام از درس های آموزنده مشروطه خواهان ، انگیزه های موثری بودند تا قشر آگاه و با بصیرت کشور همه بدبختی ها و پدیده های جانکاه عینی جامعه را مورد تحلیل و ارزیابی دقیق قرار داده و در صدد بیرون رفت از آن گردند . دوکتور برنا که با گوشت و پوست خویش آن همه نابسامانی را لمس نموده و شدیداً از آن رنج میبرد ، بعد از صحبتهای مفید و تبادل افکار با طیف وسیعی از روشنفکران شهر کابل ، تصمیم اتخاذ نمود تا جهت ایجاد و پایه گذاری یک سازمان نیرومند مترقی ملی در زادگاهش شهر میمنه داخل اقدام گردد . زیرا حوصله صبر او از برخورد های ناسالم و سیاست متعارف تبعیضی دولت طراز فاشیست وقت ، سخت لبریز گردیده و بی صبورانه تلاش می ورزید تا جوانان با درد و متعهد صفحات شمال کشور را نیز متحد و یک پارچه نموده و در یک صف واحد در یک سازمان نیرومند سیاسی متحد ملی متشکل سازد ، تا با همبستگی و هم سویی با سایر نیرو های ملی و مترقی کشور صدای بر حق ، برابر زیستن مستضعفان و محرومین کشور را طور مسالمت آمیز به گوش جهانیان و زور گویان سنگدل افغانستان و همه مردم حق شناس میهن برساند و جلو تکرار و دوام حرکات ضد وحدت ملی را که به شیوه ظالمانه جریان داشت تا حدودی بطی و کند سازد . دوکتور برنا با این اندیشه پاک و انسانی در زمان تعطیلات زمستانی سال 1956 عیسوی مطابق 1335 هجری شمسی رهسپار زاد گاه خود شهر میمنه گردیده و مقادیر بیشمار مواد علمی ، کتاب های مفید و سودمند سیاسی ، تاریخی و بخصوص کتاب انقلاب عثمانی را با خود انتقال میدهد . او برای نخستین بار در زادگاهش با دوستان دیرینه و هم راز خود محترم رضوانفل تمنا و محترم استاد گیلدی خان درد لی به تفصیل صحبت و گفتگو نموده و آنها را از تصمیم خود مبنی بر ایجاد یک سازمان فعال و نیرومند سیاسی ، موافق به باور های دینی مردم مطلع میسازد . آن سه رفیق هم سنگر بعد از جر و بحث طولانی ، مشاوره و مذاکره موافقت حاصل مینمایند تا جهت بسیج جوانان با درد و مبارز آن شهر دست بکار شده به جلب و جذب ایشان اقدام نمایند . توزیع کتاب ها و غیره مواد مفید ، ضروری ، علمی و سیاسی و تبلیغات مخفی با جوانان و شخصیت های پاک نهاد و بارز ولایت فاریاب هریک محترم مولوی محمد رفیق الماری ، محترم محمد رفیق عنبر ، محترم ملا محمد اکبر مینه ، محترم مولوی عبدالغنی علمی ، محترم حاجی اولیاقل بای تگابی ، محترم حفیظ الله شهید ، محترم عبدالله گدا مدار درز آبی و غیره جوانان شهر که با شتارت آغاز و ادامه پیدا نموده بود ، خوشبختانه در کوتاه مدت زمان نتایج مثبت به بار می آورد و در یکی از روز های اخیر همان سال 1956 عیسوی مطابق 1335 هجری شمسی در مسجد جامع ( شاه باقی خانه ) شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب دوکتور برنا آصفی اولین جلسه کنگره موسس نهضت جوانان شمال کشور را طور کاملاً مخفی دایر می نماید .

در آغاز کار جلسه دوکتور برنا بعد از تلاوت آیات چند از کلام الله مجید ، از اشتراک دلیرانه و صمیمانه جوانان با درد و مردم دوست شهر خویش اظهار سپاس و امتنان نموده ، با تحلیل مشخص از وضع نا به سامان آنوقت و بخصوص از ادامه برخورد های ناسالم عمال دولت که در برابر دانش آموزان و نو جوانان صفحات شمال کشور از خود نشان میدهند با تلخ کامی تک تک یاد آوری می نماید . او همچنان در مورد ضرورت ایجاد یک چنین نهاد نیرومند سیاسی و موثریت آن برای اقلیت های میهن مطالب ارزشمندی را برشمرده و در مورد اهداف ، مرام و خطوط اساسی فعالیت های بعدی آن سازمان چنین بیان می نماید که : فعالیت و مبارزات سازمان ما صرف به منظور مبارزه علیه تبعیض نژادی ، زبانی و مذهبی و همچنان برابر زیستن همه اتباع این کشور بدون در نظر داشت تعلقات قوم ، زبان ، منطقه و مذهب به شکل مسالمت آمیز ادامه خواهد یافت . احترام و رعایت جدی به همه ارزش ها ، اصول ، احکام و اساسا ت دین مبین اسلام در صدر کارنامه های مبارزاتی ما قرار خواهد داشت . تحکیم استقلال ملی ، دفاع از تمامیت ارضی و استقلال ملی ، رفع عقب ماندگی اقتصادی و سیاسی ، رهایی از قید و بند مناسبات پوسیده فیودالی ، استحکام پایه های وحدت ملی ، برادری و برابری میان کلیه ملیت ها و اقوام ساکن در وطن عزیز ما ، تامین زندگی شایسته و در خور حیات انسانی برای همه مردم ، شگوفایی علم و فرهنگ ، بهبود اصلاح سیستم آموزش و پرورش و تحصیلات عالی ، عرضه بهتر و موثر خدمات اجتماعی ، گسترش اصول دموکراسی و عدالت اجتماعی ، برقراری و دوام مناسبات نیک و حسنه با دول همسایه و کلیه کشور های جهان بر مبنای سیاست عدم مداخله در امور داخلی همدیگر ، پا بندی به جنبش غیر متعهد ها ، پشتیبانی از داعیه بر حق ملل که در راه حصول و تحکیم استقلال ملی و حق خود ارادیت رز میده اند ، رعایت و احترام به اعلامیه جهانی حقوق بشر ، پشتیبانی از منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر میثاق ها ، مقاولات و پروتو کول های بین المللی که با منافع جهان در تضاد نباشد از اهداف عمده و اساسی این نهضت خواهد بود . دوکتور برنا در فرجام علاوه می نماید : دوری جستن از هر نوع خشونت و ماجراجویی ، مبارزه مسالمت آمیز ، مخفی بودن فعالیت این سازمان و خود داری از نامگذاری رسمی آن الی جلسه بعدی یکی از اهداف عمده و اساسی این سازمان میباشد . برنامه عمل و اهداف مرامی و سایر اسناد و موضوعات مربوط آن نهضت که از سوی او ارایه گردید ، با گرمی ، شور شعف زیاد از سوی اشتراک کننده گان مورد تایید و استقبال گرم قرار گرفته و بعد از جر و بحث های طولانی با پاره تعدیلات تصویب میگردد . همه اعضای کنگره موسس سوگند یاد مینمایند ، الی مساعد شدن شرایط ازافشا نام اعضای کنگره موسس و همچنان از ایجاد این نهاد سیاسی و تدویر اولین جلسه کنگره موسس جداً خود داری به عمل آورند . در پایان کار جلسه به هر عضو اشتراک کننده وظیفه سپرده میشود تا جوانان با درد ، آگاه ، شایسته و متعهد میهن را صرف نظر از تعلقات قوم ، زبان ، نژاد و محل سکونت به دور این نهضت ملی بسیج نموده و ازعملکرد خویش در کابل برای دوکتور برنا و در میمنه به محترم رضوانقل تمنا گزارش بدهند . قابل یاد آوری است که دوکتور برنا طبق مصوبه کنگره موسس در شهر میمنه از بعضی هم صنفان دوران کودکی خویش هریک محترم عبدالروف معصمومی ، محترم عبدالمومن حامد ، محترم انجنیر خیر محمد ، محترم دوکتور سرور غنچه ، محترم سید یحیی خان میمنگی و محترم عبدالرحمان معلم و غیره صحبت نموده و آنها را نیز در آن سازمان سیاسی جذب مینماید . دوکتور برنا حین برگشت از شهر میمنه جانب کابل ، مدت چند روزی را در ولایت بلخ سپری نموده و طور جداگانه با بعضی جوانان با درد و مردم دوست شهر مزار شریف هریک محترم رسول سینایی استاد زبان و ادبیات دری لیسه باختر مزار شریف ، محترم دوکتور حیدر باختری و محترم دوکتور سرور باختری ، محترم عبدالحکیم مجاهد و تعداد دیگر از جوانان وطن پرست و آگاه آن ولایت صحبت و گفتگو نموده موافقت عضویت ، همکاری جدی و صمیمانه آنها را بدون ثبت نام و یا تا دیه حق العضویت در آن سازمان سیاسی حاصل مینماید .

در حالیکه فضای ترور و اختناق تفوق طلبی های قومی و زبانی در ولایت قطغن با بی عدالتی های گسترده و آشکار اسماعیل خان مایار رئیس تنظیمی قطغن به اوج خود رسیده بود ، مردم آن ولایت از توزیع غیرعادلانه زمین های زراعتی باشنده گان بومی محلات دشت ارچی و دشت قلعه به قبایل آکا خیل و بخصوص قبایل آنسوی خط دیورند سخت خشمگین و به ستوه آمده بودند . این وضعیت به ذات خود زمینه بسیج توده ها و انگیزه مبارزه موثر علیه بیدادگری ها را مساعد نموده بود . دوکتور برنا در چنین موقع حساس در شهر قندوز مرکز ولایت قطغن با جوانان با درد و مردم دوست آن ولایت هریک محترم مولوی عبدالولی حجت ، محترم مولوی سید عبدالحکیم آیت ، محترم وکیل عبدالرحمن از ولسوالی امام صاحب و محترم حاجی عبدالوکیل ترکمن وکیل در شورای ملی و همچنان شخصیت با نفوذ و شناخته شده قطغن محترم وکیل محمد صدیق کاکای محترم اسدالله ولوالجی شاعر و دانشمند شناخته شده کشور طور مخفی و جداگانه صحبت و گفتگو ها نموده موافقت شان را جهت همکاری و همسویی با آن نهضت حاصل می نماید . دوکتور برنا که از شیوه کار و فعالیت مخفی خود سخت راضی بود ، حین برگشت در کابل با شماری از شخصیت های مبارز کشور هریک محترم محمد طاهر بدخشی ، محترم سلام جان تاشقرغانی رئیس جمعیت افغانی سرمیاشت و محترم سلام جان خلمی میعن وزارت تجارت ، محترم دوکتور کریم حسنی قندهاری ، محترم عبدالحی خاکی ( آرین پور) سارنوال ، محترم زیرگل خان وردک رئیس پشتنی تجارتی بانک ، محترم غلام نبی نوشاد استاد زبان و ادبیات دری لیسه عالی جبیبیه و تعداد دیگر از دوستان و هم فکر های خویش دید و بازدید ها نموده و از ایشان دعوت به عمل آورد تا با این نهاد سری ملی صمیمانه همکاری نموده و دلیرانه مبارزه نمایند . فعالیت های خستگی ناپذیر اعضای فداکار این حرکت ملی با جلب و جذب اعضای جدید و تدویر جلسات منظم و دوامدار ، امیدواری های زیادی را در شهر های میمنه ، مزار شریف ، قندوز و کابل به وجود آورده و آن را به دژ تسخیر نا پذیری مبدل نموده بود . ایجاد این نهضت نیرومند ملی در حقیقت امر، انعکاسی بود از خشم و خروش دیرپای توده های محروم و جوانان فدا کارو وطن پرست ، بخصوص جوانان دلیر صفحات شمال کشور علیه ظلم ، استبداد و بی عدالتی و واکنشی بود بر ضد افراط گرایی مستبدین عظمت طلب و سیاست های طراز فاشیسی ضد وحدت ملی و ضد فرهنگی محافل حاکمه آنوقت افغانستان .

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • روحش شاد. ضایعه از دست دادن وی به همه تورکان اوزبیک، هزاره، تورکمن، قزلباش و ایماق تسلیت باد.

    • آقای ترکلر!
      آقای برنا تاهنوز نمرده است بل‍که دربستر بیماری قرار دارد اول
      مقاله را بخوان بعد امضاکن

    • با تآسف اطلاع حاصل نمودیم که جناب محمد صادق برنا آصفی یکی از پیشکسوتان تداوی مدرن امراض روانی وبنیان گزارنخستین درمانگاه امراض روانی در شهر کابل به اثر مریضی طولانی مدتی که دامنگیر ایشان بود،
      حوالی ساعت چهاربعداز ظهرروز جمعه بیست وچهارم ماه فبروری 2012 میلادی در یکی از شفاخانه های شهر لندن داعی اجل را لبیک گفته وبه رحمت ایزدی پیوستند.
      دکتورمحمد صادق برنا آصفی فرزند میزا عبدالقادرخان، به روز سوم جنوری 1933 میلادی در یک خانوادۀ روشنفکر تورکان ازبیک درشهر میمنه چشم بجهان کشود.
      در سال 1940 میلادی شامل مکتب متوسطۀ ابوعبید جوزجانی شهر میمنه گردیده، در سال 1948 بدرجۀ اعلی از صنف نهم آن مکتب فارغ وبکمک مرحوم نذیرقل خان میمنگی یک تن از شخصیت های مبارز وملی آن
      زمان به لیسۀ حبیبیۀ کابل که یکی از مکاتب مخصوص اشراف ودرباریان افغانستان بودچانس
      شمول بدست آورد.
      در سال 1952 با گرفتن مقام اول نمره گی دورۀ خود از صنف دوازدهم لیسۀ حبیبیه که از طرف ادارۀ انکشاف بین المللی امریکا تمویل واداره میگردیدفارغ، بعدازسپری نمودن موفقانۀ امتحان کانکوربه فاکولتۀ طب راه یافت.
      در سال 1958 فاکولتۀ طب را با موفقیت ختم وشامل کاردر وزارت صحت عامه افغانستان گردید.
      مرحوم برنا آصفی چندین دوره آموزشی را در رابطه با شیوه های نوین تداوی امراض روانی در کشورانگلستان
      تکمیل واولین شفاخانۀ صحت نوین روانی را در شهر کابل بنیاد نهاد.
      دکتور برنا آصفی در راه خدمت به انسانهای رنجور ودرد دیدۀ میهنش تا آخرین روزهای زندگی خود پایدار
      واستوار باقی مانده ، با وجود دوری اجباری اش از دامن مام میهن در سالهای اخیر زندگی، هیچ اندیشۀ جز گشایش روزنه های جدید کمک به هم میهنانش در سر نداشت.
      این مرد درد مند ودرد آشنا در سالهای اخیرعمرش به شدت مریض وبعداز تحمل رنج های بیحد از از آسیب مریضی به روز جمعه بیست وچهارم ماه فبروری سال 2012 به عالم ابدی رهسپار گردید.
      هیئت رهبری واعضای فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان این ضایعۀ بزرگ رابه اعضای خانواده، دوستان جناب برنا آصفی ومردم افغانستان تسلیت گفته از بارگاه ایزد یکتا به روح آن فرزند برومند میهن طلب مغفرت
      مینمایند.
      دررا بطه با مراسم جنازه وفاتحۀ این خدمتگار صدیق مردم ومیهن هنوزاطلاعی دردست نیست وبا دست یابی به
      اولین معلومات درین رابطه علاقمندان آن مرحومی را در جریان قرار خواهیم داد.
      انا لله وانا الیه راجعون
      ازطرف کارکنان سایت نشراتی تورکلر«ففتا» ارگان نشراتی فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان

    • تورکلر خان پیش از این که از این نبشته برداشتی انسانی کند...در قصهء تورک بودنی شخصی مورد بحث است...کاش نامت را انسان نمی گزاشتی....

    • آقای بدون نام حرف وگپ هایت راسنجیده وانسانی بزن.در نخست خودرا انسان بساز ،نام انسانی انتخاب نمایی ودر بعد چون سگ وشغال یه دیگران تاخت وتاز کنی.غالب تصور از کوچه انسانیت عبور نکرده ایی وروی این دلیل انسانی حرف زدن فرا نگرفته ای.بلی -تورکها انسان اند واما خود را از نقطه نظر اتنیکی معلوم و اشکار ننموده که اسنان استی ویا از تبار میمون؟
      تیمور بهارکی.

    • نبود داکتر برنا آصفی برای همه مردم کشور ما یک ضایعه ی بزرگ است. این شخصیت انسان دوست، مهربان و آزادیخواه دوست من بود. خاطره های تابناک زندگی پر باراو برای دوستانش جاویدانه خواهد ماند . جای شرم است که کسانی از سر گرایش های بویناک نژاد پرستی چنین شخصیت هارا به قوم وتبار ی محدود ومنحصر می دانند.

    • salam to all he was really a very good dr he done a lot for the people of afghanistan he also after the fallen o f dr najib governemt he went to miamana to help people there but unfortunetely he force by genral dostum to leave afghanistan and the took refugee in london. Allah forgive all of his seen.

    • آفای فرشید سلام ودر بعد عرض میدارم که قوم وتبار یک پدیده انسانی؛اجتماعی وتاریخی میباشد.زمانیکه یک ملیت وتبار از داشته هایش که،شامل زبان،تاریخ ،فرهنگ وشخصیت هایش به نیکی یاد نماید؛آنگاه از نظر تو وهم قماش های تو به نژاد پرستی وغنودن در محدوده تبار واتنیکی محکوم میشود.هنگام که شما از جانی ترین شحصی وخایین ترین انسان تعریف وتوصیف به خروار مینمای ؛زمانیکه شما ؛از کسانی به ویژهگیهای معلوامحال وآدم کش شخصیت قلابی وآسمانی میتراشی وبیگانه گان را به مردم ،بابا تحمل میکنی ویا قتلین هزار ها انسان بیگناه کشور را قهرمان خظاب میکنی وما ؛حرف های دروغین که در بستر دروغ عجین یافته را گوش میدهیم و؛نگفته ایم که نژاد پرست هستی ودر گودال قوم غرق هستی.رویهمرفته شخصیت های تورک به تورک مربوط اند،شخصیت های تاجیک به تاجیک وشخصیت های افغان به افغان.روی این منظور ما،نمیتوانیم که سیب را بید وچناررا ناک بنامیم وبه همین طور شخصیت های با وقار تورک را تاجیک وافغان خطاب نمایم وبرعکس.
      بالنده گی یک ملیت در وجود شخصیت های فرهنگی است که چرخ حرکت صعودی وتعالی را کماکان هدایت ورهبری میکنندوداکتر برنا آصفی یکی از شخصیت های تورک کشور است که ما افتخار میکنیم.افتخار کردن ویاد خاطره های چراغانی ونقد کارنامه ودستآورد های انسانی شخصیت های تورک کشور در نخست حق ما است واین
      عمل وکار فرهنگی وپذیریش مسولیت را در چار چوب ملیت ومردم را نباید از نقطه نظر کوتاه وکج بینی به این وآن محکوم کرد.حبیب قویاش

    • رحم ازبیک با قهر اوغان مساوی است اعمال نژاد پرستانهء اسلام کریموف درتاشکند 
      در دشمنی با فارسی زبانها دیگر هیچ مجالی برای شک وتردید نمیگذارد که 
      اگر همتباران شان درافغانستان
       بقدرت برسند انسانرا جی که حتی سگ را هم نعل بسته میکنند.
      این نمک ناشناسان خدا ناترس آنطوریکه ازبیوگرافی این جهنمی معلوم شد ازآموزش به
       زبان پشتو فعان شان به آسمان رسیده بوده است
      وعذر می کردند که به لحاظ خدا به زبان فارسی مارا تعلیم بدهید
      هرزمانیکه ازبرکت زبان فارسی آدم شدند مثل پشتونها علیه زبان فارسی قرار گرفتند
       من میگویم چشم نادرخان وهاشم خان را صدقه که این قوم نمک حرام را شناخته بودند.

    • شاغلی فارس ! شما نخستین فارسی هستید که چشم نادر خان و هاشم خان را صدقه شده اید . بپالید در وجود شان غیرازچشمان که شاید جا های نرم و نفیس دیگری هم داشته باشند که از برکت تجارتش به کرسی فرمانروایی رسیده اند که ارزش صدقه شدن به شما را داشته باشد . از چشمان که چیزی ساخته نیست !!

  • rohsh shad bad wa khoda jan hamrayash khobi konsf

    ok

  • درود و سلام بی پیان به این شیر مرد فراموش ناشدنی جایش در قلب انسانهای انسان دوست خالی بوده و جای انرا دارد تا وی را ولگوی خویش قرار داده و مصدر خدمت شویم .
    یاددت گرامی باد وخاطرات نیکت در قلب ما جاوید است .
    نعلت بر این وطن فروشان بی فرهنگ که با نبودن تو خادیم وطن احساس خوشحالی میکنند ما به نوبه خود به نادر و نادریان نفرین میفرستیم و وبه این قوم وحشی و قوم خود سر نعلت مینمایم ما هیجگاه دشمنی نادر شیاد تاریخ را با قوم منحوث چرگین مردار چتل قبیلوی ان فراموش نکرده نفرین خودرا میفرستیم .
    اوغان غول وحشی چتل کورمغز کوچی صحرائی قبیلوی چرس فروش تریاک فروش دشمن علم دشمن فرهنگ دشمن معرفت دشمن پیشرفت دشمن صلح وصفا دشمن صمیمیت وغیر وغیر

  • نعلت به نادر خر نادر سک نادر لعین نادر وطنفروش نادر شیاد نادر کوچی نادر جت نادر کفر نادر خائن نادر ظالم نادر بی ناموس نادر اجنت انگلیس نادر دو روی نادربو قلمون نادر راسیست نادر مردار خور نادر چتل خور .

  • آقای قویاش!
    وقتی تعصب نژادی کسی را چنان از خود بیخود می سازد که چرند می نویسد وکس دیگررا به گناه ناکرده محکوم می کند، جای بسیار تاسف دارد. شما مرا به این متهم کرده ای که گویا از کدام خاین وقاتل وجانی تعریف وتوصیف کرده ام . ولی نگفته ای که کی ودر کجا؟ انسانی که دچار غیض وغضب نژاد پرستی شود به همین جا سقوط می کند.دروغ وافترا.
    نکته ی دیگر این که روانشاد دکتور برنا آصفی دوست من بود . من اورا از نزدیک می شناختم وبا اندیشه های انسانی او آشنایی داشتم. او مانند شما نژاد پرست نبود وگرنه نهضت جوانان خراسان را " نهضت تورکتباران" نام می گذاشت.
    من خودرا متعلق به انسانیت می دانم وبه هیچ نژادی برتری وامتیاز قایل نیستم و بدین باورم که ماهیت وهویت انسانی میان همه تیره ها وتبار ها مشترک است وهیچ قوم وتباری نسبت به دیگران برتری ندارد. شما که انسان هارا بنابر نژاد وقومیت به سیب وناک وخربوزه وانگور و مرچ وشلغم تقسیم می کنید این اندیشه ی شما است . افتحار کردن به نژاد وقومیت نشانه ی جهل وبدوی گری می باشد.

    • آقای فرشید درود به شماإمن به نظریات هومانیسم شما همنظرام وهمزمان تاریخ خونابه کشور مان را بگونه گسترده وبر مبنای حقایق تلخ استوار است را مطالعه نموده وجنایت های که ؛تحت نام قوم وملیت وزبان در شقیقه خونبار تاریخ کشور آویزان اند را نباید انکار نمود.تنوع قوم وملیت وزبان در یک کشور غنامندی است که باید افتخار نمود وافتخار نمودن به این غنامندی بر مبنای تعین سرنوشت شهروندی استوار باشد ونه تحملی وتقلبی إ
      هومانیسم برداشت عالی ومثبت است واما،تحت این یرداشت جنایت های هولناکی صورت گرفته است ونباید انکار نمود.انسانیت ؛زبان وملیت باهم گره محکم داردو روی این اصل حرف ها را از کوچک به بزرگ جلوه داده ام.
      ما-نمیتوانیم که تحت نام ونشان انسانیت از جنایت ها چشم پوشی نمایم وجنایت های طی 150 سال آخیر در کشور صورت گرفته است را در چانتای انسانیت زندانی کرد.حرفم مشخص بسوی شما نبود واما،ذهن وتوجه شمارا
      درآن سو ،سوی که تحت نام قوم وملیت وزبان عملکرد غیرانسانی وجنایت به خروار صورت گرفته است ؛مبذول داشتم.
      حبیب قویاش تحصیلات عالی پزشکی دارد وهیچ وقت خویشتن را در گرداب منحط نژاد پرستی وقومگرایی سقوط نداده وبرعکس علیه همچو جریانات طرد شده تاریخ مبارزه کرده ومبارزه خواهیم نمود.
      در فرجام خاطرنشان میسازم که؛تاریخ 30 سال آخیر کشور را طوریکه شاید وباید است ؛مطالعه نماید خوب میشود.باتجدید درودإ

  • اقای فارس !
    معلوم نیست تو کی را " جهنمی " خوانده ای؟ اگر منظورت دکتور برنا آصفی بوده پس به روی خودت تف انداخته ای. لعنت به امثال شما که از موضع قبیله پرستی پشتونی ولی با نام جعلی به یک قوم دیگرحمله می کنی و فحش می دهی. خجالت بکش .

  • پشت مرده زیاد گپ نزنین که دوباره زنده شده انتقام خواهد گرفت از یکی یک شما . حالا شما فکر میکنین که به بهشت میره یا به دوزخ ؟

  • باقی سمندر
    ۱۰ حوت سال ۱۳۹۰ خورشیدی
    ۲۹ فروری سال ۲۰۱۲ میلادی

    سلام به خوانندګان ارجمند کابل پرس?
    سلام به اعضا ی خانواده و بازماندګان ودوستان دګتورمحمد صادق برنا اصفی
    ما نیز به نوبه خویش وفات المناک دکتر محمد صادق برنا آصفی را برای همه اعضای خانواده و دوستان ویاران شان از صمیم قلبم تسلیت ګفته وبرای دکتور برنا اصفی بهشت برین وبرای بازماندګان شان از بارګاه ایزد متعال صبر جمیل خواهانم .
    باقی وهمه اعضای خانواده سمندر

    آنلاین : مرور کوتاهی به زندگی سیاسی دوکتور محمد صادق برنا آصفی و انگیزه ایجاد نهضت سری جوانان شمال افغانستان

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس