کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > کارتون > طنز روز > لشکــرگاه به لشکــرتون تغــیر نام یافــت

لشکــرگاه به لشکــرتون تغــیر نام یافــت

به پیشنهــــاد محــــترم کــــریم خــــرم وتائیــــد جــــلالتمــــاب حــــامد کــــرزی نام شهــــر لشکــــرگاه به لشکــــرتون تغــــیر کــــرد

شنبه 2 مارس 2013, بوسيله‌ى شمس الحق حقانی

روز ها فکر من اینست و همه شب سخنم که چرا دربدر و خاک به سر است وطنــــــم

این سوالیست که بیشتر از ده سال فکر و حواس محترم کرزی را به خود مصرف ساخته و آرام و قرار شب و روز را از وی ربوده ولی موفق به یافتن جواب قناعت بخشی برای آن نگردیده ، شاید اصلاً جواب قناعت بخشی برای این سوال وجود نداشته باشد.

چون از مدت بیشتر از ده سال بدینسو اضافه تر از پنجاه کشور جهان با بیشتر از شصت ملیارد دالر امریکایی کمک های مالی برای اعمار و بازسازی این کشور تلاش دارند ولی هنوز که هنوز است در فصل بهار از جاده های این کشور بدون کشتی و قایق نمی شود عبور کرد.

زمام دولت هم درین مدت همیش بدست کسی بوده که از فرط پاک نفسی و صداقت درین ده سال به یک چپن سبز و کلاه قره قلی کهنه و فرسوده قناعت کرده و تمام دارایی و ملکیتش را ده هزار دالر در یک بانک فرانکفورت تشکیل میدهد.

پس علت فقر دربدری کشور نه فقدان امکانات مالی ، مساعدت جهانی و یا وجود فساد اداریست بلکه علت را باید در جاه های دیگر جستجو کرد.

شب جمعه کرزی غرق همین افکار بخواب رفته و در عالم رویا به دیدار هنرمند محبوبش مرحوم حاجی سیفو که خیلی همان بیتش را که می گفت :
" بچه بازی موقوف شد خیر و برکت گم شد "
دوست داشت نایل میگردد اما شکل و شمایل سیفو بکلی تغیر کرده و ریش انبوهی چون مولوی کشاف و دستاری چون ملا عمر به سر داشت و همان بیتش را هم با تغیری چنین می خواند:
" فارسی گفتن رایج شد خیر و برکت گم شد "
کرزی از شنیدن این بیت تکان خورده از خواب بیدار می شود و بعد از مکثی کوتاهی در همان نیمه شب تلفون را برداشته به کریم خرم ، سلیمان لایق و اسمعیل یون تلفون زده و در باره خوبش و تعبیر احتمالی آن با آنها صحبت میکند.

فردای آن روز جلسه اضطراری با شرکت دوستان فوق الذکر و دیگر برادران راض و ناراض در ارگ ریاست جمهوری تشکیل گردیده و کرزی به صدای بلند فریاد می زند که چطور امکان دارد که درین ده سال هیچ کسی موفق به یافتن علت بد بختی ها و فقرو بی برکتی ها درین کشور نگردیده !؟

این جزای خداوندیست که خیر و برکت از کشور ما رخت بربسته چون ما از اسلام رو برگرداندیم و بجای استعمال اصطلاحات اسلامی کلمات و اصطلاحات نا مانوس چون دانشگاه و دادگاه را بکار بردیم.

برادران گرامی شما یکبار اصطلاحات مانوس و مبارک ستره محکمه یا قاضی القضات را در مقابل اصطلاحات نا مانوس و بیگانه دادگاه عالی و دادستان کل قرار داده و منصفانه قضاوت کنید که کدام ها بهتر اند !؟

از شنیدن نام ستره محکمه یا قاضی القضات هر دزد و قاتل و اختطاف گری ریش انبوه بروت های شخ و دستار و چلتار هیبتناک قاضی القضات را نزدش مجسم کرده مو بر اندامش راست می گردد ولی نام های نا مانوس دادگاه عالی و دادستان کل او را به یاد کودکستان و دبستان انداخته که در آنجا کلمه داد و جملات بابا آب داد و ماما نان داد را یاد گرفته بود و حالا هم به گفته مردم قصه چنین دادستان نزد وی به کله پزی خواهد بود.

پس من برای نجات این وطن از فقر و بدبختی و مصائب ارضی و سماوی فرمان میدهم که سر از فردا استعمال کلمات و اصطلاحات نامانوس و بیگانه از فرهنگ این کشور زدوده شده و جایش به اصطلاحات افغانی و اسلامی سپرده شود.

در همین راستا برادر گرامی آقای خرم تغیر نام افغانستان را به افغان تون و یا طالب تون و نام شهر لشکر گاه را به لشکرتون پیشنهاد کردند که تغیر نام شهر لشکرگاه به لشکرتون از طرف من منظور شد ولی در قسمت تغیر نام افغانستان که در اصل پیشنهادی خوبیست چون دوستان فارس زبان بدون آنهم با نام افغانستان میانه خوبی ندارند اما اینکه آنرا به افغان تون و یا طالب تون تغیر دهیم این صلاحیت را فقط آخوند صاحب ملا عمر دارا هستند که در موقعش به اجرا خواهند گذاشت.

آقای خرم که مرد فرهنگ دوست و فرزند صدیق وطن است در اوقات فراغت شان به نوشتن کتاب فرهنگ خرم الغات پرداخته اند که در بازار قصه خوانی پشاور بچاپ رسیده و حالا منحیث مشت نمونه خروار به ذکر چند لغت و اصطلاح مانوس و افغانی از آن کتاب می پردازیم :

بجــای آرامــــگاه - آرامــــتون
بجــای شامــــگاه - ماشــــامــــتون
بجــای مسجد عید گاه - جمـات اخترتون
بجــای میخــــــــانه - شـــــــــــــرابتــــون
بجــای طویله یا گاوخانه - غـــویی تون
بجــای دیوانه خــــانه - لیــــونی تون
بجــای کودکستان - ماشــــومتــون
بجــای گلســــتان - گــــلابتــــون
بجــای قبرســــتان - قبــــرتون

با تقــــــــــــديم حــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

http://haqani.funpic.de

IP Plans: Best Cloud Web Hosting

Professional web services including fully managed VPS and dedicated servers for businesses and individuals.

Domain Registration - Search and register your domains with IP Plans
Fresh Cloud Shared Hosting with IP Plans
Fully Managed Cloud and SSD VPS with IP Plans
Fully managed Dedicated Servers with IP Plans






66 تن همین اکنون این صفحه کابل پرس را باز کرده اند

پذيرش > کارتون > طنز روز > لشکــرگاه به لشکــرتون تغــیر نام یافــت

آگهی در کابل پرس

loading...

پيام‌ها

  • بجای پوهنتون فیشنتون بجای طالبان انفجارتون والدیوانه کون

  • وطن داران وطن ویرانه گردید
    وطن منزل گهی بیگانه گردد
    به هر سو می بینم افراد اغیار
    به پیش مردمان افسانه گردد
    عزیران وطن بر باد شده و باید زبان های بیگانه و سیاست های بیگانه در ان رشد و فعالیت نماید و مردم فارسی زبان که بنام اریانا یاد می شوند گیلیم انرا می خواهند جمع نماید و مردم باید به ساز پاکستان برقصند و اقای خرم نماینده isi پاکستان تشریف دارند هر کس از هر نماینده اش دستور می گیرد چون که پول خوبی به جیب می زنند باید مطابق خواسته انها رفتار کنند در غیر ان صورت فاتحه او را خواندو این دزدان را باید بنام چپاولتون خواند.از این به بیع در هر کلمیه که استفاده می کنید یک تون اظافه کنید مشکل حل می گردد. کاش یبک کلیمه تون مشکل وطن حل می شد...

  • با عرض درود و سپاس فراوان خدمت جناب حقانی!
    از شرابتون خیلی خوشم آمد و بنظر بنده کسانیکه در راه اندازی چنین مواردی دست دارند از ** خوردن خود پشیمان هستند! زنده و سربلند باد همه پارسی زبانان!

  • اخبارکی لیی یی
    پریزیدنت کرزی/ ولسمشر - کریم خر رم ته امر وکره - چی یو طالبتون په عسکرتون -جره کر و او وروسته تول نامنوسه پارسی - لغتونه په چورلکی سوار -ایران ته دیپورت کوه.
    که سوگ نافرمانی کوه - دچورلکی په ذریه - د بین المللی دوستان - بالخصوص داگریزانو مرسته وغواله.

  • تمام این پدر لعنتی ها از تعصب و بی ناموسی کریم خرم پدر لعنت مادر زنا اب میخورد. فقط زهره کفک شده است که چرا بجای پوهنتون ، دانشگاه گفته میشود و یا چرا بنام شاروالی ( خاروالی) شهرداری گفته میشود. و اینها همه نظر به مفکوره سیاه این غول بیابانی، کلمات نامانوس و بیگانه ؟؟!! میباشند. زهی عقل و زهی انصاف. کرزی بیعقل و احساساتی اله دست چند شخص مغرض در ارگ قرار گرفته است و با یک تیله انها از بم اتوم هم منفلق تر و بایک اشاره انها از یخ های قطب شمال سرد تر میگردد.
    ای کرزی خر و بی منطق! مردم افغانستان به نان و امنیت و تعلیم وتربیه، مسکن و صحت نیاز دارند. شام در کنار دیوار های ارگ هم مردم را لچ و مال شانرا چور میکنند چه رسد به روز روشن. در هر دفتر که بروید چشم مامور و مدیر و خانه سامان و رئیس و معین و وزیر و وکیل و دبیر و خبیر همه در جیب مراجعین مظلوم دوخته شده است. در یک چنین وضعیتی یکبار کریم پدر سگ و وردکی خر و بیشرف به جای خدمت به وطن و کمک به باز سازی و تامین عدالت اجتماعی و رفع بیعدالتیها ، به فکر نابودی زبان عزیز مگر تحت تجاوز فارسی - دری میباشد.
    او پدر سگ اگر تو کون چتل و بزرگ خودت را هم پاره کنی ، از ارزش و اهمیت و زیبایی و عام پذیر بودن زبان فارسی کم نمیتوانی.

  • این کشور از افغانها هست از افغانها بود و از افغانها خواد بود. اگر مسافرین ما یعنی چوچه های چنگیز و غیره .... نمیخواهد در این کشور زندگی کنه، تاجکستان ، ازبکستان و گورستان در خدمتش است. شما باقولی فروش ها و بودنه باز ها هیچوخت انسان نمیشین، شما باید شکر خدا را بجا میاوردین ولی روز به روز به مسایل تعصب انگیز دامن میزنید. لعنت خدا بر فرق تان
    چمبر علی

  • پارسی زبانان آریانا کی بیدار خواهند شد و کشور را از دست این خشک اندیشان و کوردلان رها خواهند کرد.اینجا سرزمین آریاناست.یکی از خاستگاه های زبان پارسی.آرزوی نابودی زبان پارسی را به گور خواهید برد با زبان پشتون که زبان نیست و آمیزه ای از زبان های مغولی و عربی و پارسی و فرانسوی و هندی و انگلیسی است و بس .نه ادبیاتی دارد نه دستور زبان به سامانی نه پیشینه ای!!!!!! با این زبان می خواهند به جنگ زبان و کیستی و فرهنگ چند هزار ساله ی ما پارسی زبانان بروند
    از همه ی رسانه های دیداری و شنیداری و چاپی کشور خواهشمندم تنها و تنها واژگان سره و پاک پارسی به کار ببرند این یک نوع اعتراض و پاسخ به اندیشه ی طالبانیست

  • تهمینه جان قندول اگر واقعا مخواهید به زبان که نام انرا فارسی ماندید انقدر دلسوزی دارید کلمه برای پدر مادر و برادر که کلمات اینگلیسی است در فاریس پیداکنید هر قدر بگوید ونبیشته کنید بالای اذهان عامه کدام تاقیر نه دارد دشنام دادن کاری عاقلان نیست کار پست فطرتان است حق دارید از حقوق خو دفاع کنید اما حق نه دارید به زبان دیگرن نا سزا بگوید ا نچه روشن است به نمام جهان معلوم است زبان فارسی ایرانی مرکب از اردو عربی بوده از خود کدام چیزینه دارد بوید به تا جیک ها ان طرف مرز فارسی را یا بدهید که همه شانروس زبانشده اند

    • میوند بیسواد و خرکار. شباهت بین کلمات در زبانهای مختلف چیز جدیدی نیست و تو هم اینرا گفته نمیتوانی که کلماتی که تو گفتی از انگایسی به فارسی امده یا برعکس. اما اگر به کتابهای ادبی قدیمی زبان فارسی دری نگاه کنی خودت متوجه میشوی که زمانی از کلمات فوق در زبان فارسی یا دری استفاده میشده که انگلیسی در جزیره خود مصروف مناقاشات خانگی خود بود و همان قسمی که تهمینه خانم هم گفته است زبان فارسی از جمله زبانهای هندواروپایی میباشد که در گذشته هندوجرمن نامیده میشد.
      احمق خر کوروش یهودی نبود و زبان رسمی امپراتوری کوروش هم نه نظر به دوست دیگر،فارسی نه بلکه زبان عیلامی بوده است. گپ هایت را سنجیده بزن.

  • میوند پختون شما که اندک دانشی نداری سخن نگو.ریشه ی زبان های پارسی و انگلیسی یکیست و جزو زبان های هند و اروپائی است.شما اگر به باستانی ترین نوشته های پارسی ژرف بنگرید خواهید دید که واژگانی همچون پدر مادر.برادر و خواهر است و همچنین واژگانی چون نام و بد و....شما اگر شاهنامه ی فردوسی توسی را هم بخوانید چنین واژگانی را خواهید دید.درباره ی زبان اردو هم بگویم که این زبان هم زبان نو ساخته ای است که آمیزه ای از زبان پارسی چند صد سال پیش با زبان هندیست.حتا سرود ملی کشور پاکستان به زبان پارسیست و زبان پارسی هم در کشور تاجیکستان زبان رسمیست همه ی نامه نگاری ها و سخنرانی ها به این زبان انجام می گیرد.شما بروید به نیم زبان پختون که چه عرض کنم زبان های پشتون بگویم که ریشه های راستینش در مغولی و عربی و پارسی و هندی انگلیسی و فرانسویست.مانند ولسی جرگه که این همه برای کاربردش طالبان نوین پافشاری دارند آمیزه ای از اولوس مغولی به معنای مردم و جرگه ی پارسیست و...
    ما مولانای بلخی و خواجه حافظ شیرازی وسعدی و ناصر خسرو و فردوسی توسی و رودکی و... می داریم
    مثنوی معنوی می داریم که به بیشینه ی زبان های جهان ترجمه گشته است و... شما به جز ملا عمر و حامد کرزی و عبدالکریم خرم و دیگر آدم کشان و هراس افکنان چه می دارید؟
    ما امپراتوری هخامنشیان و ساسانیان و کورش بزرگ و داریوش بزرگ واسماعیل سامانی و یعقوب لیث صفاری داشته ایم شما به راستی چه می دارید که به آن بنازید؟

  • تهمینه جان بی عقل! زبان فارسی هندو اروپایی نی بلکه از خانواده هندواریایی است، کمی مطالعه کو جان فدر.
    و درباره اینکه میگی کوروش موروش داریم ؟! کوروش خو فارسی زبان نبود بلکه از قوم یهود بود. و کشورش هم ایران بود اگر کوروش موروش بسیار خوش داری برو ایران باز اینجا چی میکنی ؟ بسیار بد است که بیگانه ها را پشت خود میچسپانی .
    اگر چشم کور تعصب تو نمیبینه اون جدا گپ است ولی ما میرویس نیکه داریم، که چوچه های کوروش را مثل سگ تا مشهد و اسفهان دوانده بود،ما شیرشاه سوری داریم که شاهنشاه شاهان لقب داشت، ما احمدشاه ابدالی داریم که بالای نصف اسیا حکمروایی میکرد، ما خوشال ختک داریم که علامه اقبال لاهوری خودش اعتراف کرده که در فلسفه جلال از خوشال خان تقلید کرده است، و امپراتوری اورنگزیب مغلی را چند دهه به لرزه اورده بود .... دیگه خودت مطالعه کو .

    • واه واه غول جان/ چمبرعلی کوه سلیمانی
      احمد شاه ابدالی -ملیشه نادرافشار در جوانی - خدمتگار درگاه نادر شاه افشار ایرانی ترک تبار
      میرویس نیکه ات نیز از ملیشه های صفوی های ایرانی بود/
      چیزیکه در شان قبایل نیست / آن غیرت و همت -
      بعد از آنکه صفویها ایران درحالت جنگ داخلی و نابودی قرار گرفتند -ملیشه مسلح شان که سالها نمک شانرا خورده بود- به اصفهان حمله نمده - باداران دیروزش را تاراج نمودند.
      تمامی باباهای تان همینطور است- همین اکنون نیز نا مردانه کسانیکه از تاریخ آگاهی ندارند و با شما قبیله گرایان دست برادری میدهند - با شما همکار میشوند- نامردانه از پشت خنجر کشیده و آنها را به شهادت میرسانید- هدف ما نیز اینست که به آنعده مردمانیکه از -تاریخ پند نمیگیرند و به فرهنگ قبیله آشنایی ندارند - باید بفهمانیم که دیگر با قبیله نباشند و مردم خراسان زمین مشت محکمی با یک وحدت صادقانه - قبیله را به کوه های سلیمان برگردانند.

    • خراسانی گرامی پاسخ چمبر علی را به نیکی دادی.تازه این آدم کشان را به جز اوغان ها در کدامین کشور می شناسند و به نیکی یاد می کنند ولی رباعی های خیام و دانش وی و دقیق ترین گاه شمار جهان که خورشیدی نام دارد و شوربختانه در آریانا با ماه های عربی به کار برده می شود جهانیان می شناسند.یا خواجه حافظ شیرازی ما که گوته چامه سرای به نام ژرمنی شیفته ی وی بود و یا فردوسی توسی که تندیس هایش در میدان های رُم و مسکو خودنمایی می کند و یا کورش بزرگ هخامنشی پارسی که البته زردشتی بود نه یهودی نخستین پایه گذار حقوق بشر که قرآن از وی به نام ذوالقرنین یاد می کند و یا انوشیروان که پیامبر اسلام درباره ی وی این چنین گفته است من در روزگار پادشاهی دادگر زاده شده ام و یا حدیث پیامبر اسلام که اگر دانش در ثریا باشد مردمانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت.ما پارسی زبانان پیش از آمدن انگلیسی ها یک کشور به نام ایران بودیم که ما را چندین کشور کردند از جمله افغانستنان و تاجیکستان و ازبکستان و...
      همین اکنون هم نمایندگان پشتون ها چه کسانی هستند؟ملاعمرها.حکمتیارها.عبدالکریم خرم ها و حامد خرزای ها هستند

  • ما درکابل خودمان گذر گاه داریم که اوغان ملتی های گنده آنرا ( تیرتون) خواهند ساخت وهمچنان خوابگاه که منزل مرحوم عبدالهادی داوی بود که شاید شود (خوبتون) پس بیگاه وپگاه هم میگوییم که این فرهنگ ستیزان برای آن نیز چیزی خواهند تراشید . من برای شان دنده چوب های صاف ولشم می تراشم تا شب ها آنرا مورد استفاده قراربدهند تا خوب یخ شوند ودست از فارسی ستیزی بردارند که هیچ جایی را نخواهد گرفت بجز تجزیه اجباری اوغانستان.

  • فارسیزبان باید مانند شمایان باشد از شما باید گیله نه مکنیو که چرا دشنام میدهید تربیه فامیلی شمیان چنیین اسست فحش گفتن وحش زیستن در سرشت تان است سعدی شما در رابطه با رندگی فامیلی شان حکایت ها دارد بردید انچه در اطراف تان مگذرد یکبار انرا با زندگی یک مسلمان واقعی مقایسه کنید کثیف ترین اسانها روی زمین از ان ننگدارد شمایان در کوچه وبازار تولد شده اید من نه میخواهم درین بحق اولاد سعدی شریک شوم

    • میوند جان سلام!
      پرسش من ازشما این است که آفتاب ازکدام طرف طلوع کرده که "میوند جان" طرفدار انسانیت ومسلمان بودن واقعی شده واز دشنام وفحش گویی اظهار برائت نموده وبر اولاد سعدی خورده میگیرد که گویا آنها دشنام وفحش می نویسند. پرسش دیگرم این است که این افرادیکه بخاطر دفاع ازهویت "افغانی" شان وتعرض به غیر " افغانها" عکس های آلات تناسلی پدران شان را" خر" را درپیامخانه ها برضد ملیتهای غیر اوغانی چسپ میزنند آیا اینها هم اولاد سعدی استند؟
      ازچه وقت به اینطرف شما بحیث "افغانهای اصیل " طرفدار انسانیت ومسلمان بودن واقعی گردیده اید؟ ازنظرمن " افغان" و " افغانیت" که درزبان انگلیسی با"سگ" گره خورده است؛ ازنظر عملی و واقعی نیز هیچ پیوندی با انسانیت وشرافت وعزت واخلاق ندارد؛ هرکی " افغان" واقعی است او باید بدیگران فحش بنویسد عکس های آلات تناسلی نیاکان خویش را به نمایش بگذارد؛ ولی حالا جناب عالی برعکس؛ دیگران را متهم به بداخلاقی وبد زبانی میکنید مثل اینکه درک کردید که دشنام دادن هایتان جایی را نگرفت وناگزیر به نصحیت کردن دیگران شروع کرده اید.
      ازنظر من غیر اوغانها درپیامخانه به کسی دشنام نمیزنند. این بیچاره ها فقط یک حرف خلص دارند وآن اینکه : نمیخواهند" افغان" باقی بمانند ویا بعبارت واضحتر نمیخواهند بعدازین هویت " افغانی" درشناسنامه های شان درج گردد. آیا این دشنام است؟
      اینکه کسی بگوید که درزبان انگلیسی " افغان" سگ شکاری را میگویند بیائید که نام " سگ" را ازسرخویش برداریم این دشنام است؟ اگر این دشنام نیست چرا شما پشتونهای پاکستانی را نمیتوانید " افغان" صدا بزنید؟
      با احترام
      پرویز بهمن

  • پشتون ها جز آدم کشی و گروگان گیری و دزدی و کشت کوکنار و قاچاق و قبیله گرایی وجنگ سالاری و زن ستیزی و انسان ستیزی اگر ویژگی دیگری دارند نام ببرید.خود واژه ی افغان در زبان پارسی به معنی درد و بدبختی و پتیاره است.بارها در ادبیات پارسی واژه ی فغان به این معنا به کار برده شده است

  • اقای بهمن که اصلا مطالعه و معلومات نداری گپ نزن که به حماقتت دیگه هم اضافه میشه . کلمه (افغان) به سگ شکاری گفته نمیشه اونها یک قسم سگها است که چن صده پیش از طرف انگریزها به غرب برده شده بود اونها را بنام ( afghan hound ) یاد میکنه، یعنی ( شکاری افغان ) حالی این بهمنک طوطی فکر میکنه که افغانه در انگلیسی سگ شکاری میگه، چقه شرم اور و خنده اور است . مثل طوطی واری هر چی که بشنوی همو را تکرار نکن کمی معلومات را پیدا کو. گپی دیگه ایست که تو چی خبر داری که او عکسهای که نشر میشه از بابا کلانهایشان است، تو از کجا میشناسیش ؟؟؟؟ خدا خیر پیش کنه هر گپ تان به اله تناسلی میچرخه نمیفامم که چی دلچسپی دارین به این خانه خراب ؟

    • دوست عزیز چمبرعلی یا بازهم همان آقای میوند ویا هرچه که نام دارید!
      درقدم نخست برایتان سلام میگویم؛ درقدم دوم اینکه من ادعا کرده ام که نام "افغان" در زبان انگلیسی با نام یک نوع سگ گره خورده است که شما نیز آنرا تائید کرده اید؛ درجهان اولین قوم یا ملتی که نامش در زبان انگلیسی با یکی ازحیوانات خصوصا "سگ" گره خورده است ایل جلیل " افغان" است. هیچ ملت ومردمی دیگر درین کرهء خاکی نامشان دریکی اززبان های زندهء دنیا" سگ" معنا نمیدهد. ازهمین خاطر است که پشتونهای پاکستان باوجودیکه صد درصد " افغان" اصیل اند ولی ازکاربرد این نام عار دارند؛ من ترا مرد میدانم که درپشاور یا کویته یاکراچی یا اسلام آباد به یک پشتون پاکستانی " افغان" صدا بزنی مردم دهنت را مانند توپ والیبال سرویس میکنند. باوجودیکه جد بزرگوار همین افاغنه ؛" خوشحالخان ختک" در اشعار رزمی خویش بنام " افغان" شمشیرخویش را بسته کرده است ولی اولادهای شان حالا ازذکر این نام نفرت دارند.
      د" افغان" په ننگ می وترله توره
      ننگیالی د زمانی خوشحال ختک یم.
      اما حالا اولادهای همین انسان "ننگیالی" در قلمرو پاکستان صرف با نام "خیبر پشتونخواه" قناعت دارند وازخیر نام مبارک " افغان" گذشه اند؛ اگر واضحتر بگویم آنها نخواستند که نام " سگ" را بالای خودشان دوباره زنده نمایند. من زمانیکه این موضوع را از آقای " علی خان مسود" درآلمان یکی از مبارزین پشتونستانی پرسیدم وی درجواب گفت: « درپاکستان برداشت کلی ازنام " افغان" یا پتان این است که این قوم؛ یک قوم وحشی است؛ نه عقل دارد ونه هم فراست؛ نه انسانیت دارد ونه هم شجاعت ومردانگی؛ زمانیکه کارش نزدت بند بود از هیچ چاپلوسی ومداهنه برایت دریغ نمی ورزد وحتی ازناموس خویش برایت میگذرد؛ ولی زمانیکه خود را بی نیاز بیابد آنگاه بد ترین ضربه را برایت وارد میکند؛ خصوصیت یک " افغان" نزد ما پشتونهای آنطرف مرز دقیقا مانند خصوصیت سگ می باشد؛ اززمان ایجاد پاکستان تا این دم ما ازین ناحیه بزرگترین ضربات را ازطرف پنجابی ها خورده ایم؛ که گویا ما " افغان" هستیم وبا افغانهای افغانستان ازیک پدر ومادر می باشیم؛ درحالیکه افغانهای اینطرف مرز ازنام ما استفادهء ابزاری کرده اند. بناء ما " افغان" نیستیم بلکه پشتون هستیم؛ ولو که هردو نام ازنظر تاریخی یک نام می باشد ولی چاره نداریم؛ ما هرگز خودمانرا " افغان" نمیگوییم.»
      فرموده اید که ازکجا من درک کرده ام که " خر" پدر اولی پشتونها می باشد. درین باره خودت به نوارهای صوتی تبلیغی" مولوی بجلیگر" پاکستانی یکی ازعلمای دینی پاکستان که حالا دیگر درقیدحیات نیست مراجعه کنید. وی بصراحت به این موضوع اعتراف نموده که جد نخستین پشتونها " خر" می باشد وهیچ ملتی به اندازهء پشتونها با " خر" محبت نمی ورزد. ازجانب دیگر؛ چسپاندن عکس های خر آنهم با آلات تناسلی درسایت کابل پرس ضمن دشنام دادن به آدرس قومیتهای غیر افغان نشان ازمحبت بی پایان قومگرایان پشتون نسبت به این حیوان می باشد. درسایت کابل پرس هیچ قومیت وملیت دیگر به اندازهء فاشیستهای قومگرای پشتون اینقدر بی ادب وبی تربیه نمیشود که از آرشیف البوم های رایانه اش؛ تنها عکس حفظ شدهء خر را با آلهء تناسلی آن انتخاب نموده وآنرا ازطریق کابل پرس بغرض دشنام بدیگران به نشر بسپارد. این نوع دشنام دادن ازطرف پشتونها درکابل پرس نشان میدهد که قومگرایان اوغان ازنظر روانی به آلهء تناسلی خر افتخار ومباهات می ورزند؛ آنها با این کارشان درحقیقت افتخار آبایی وپدری شان را برخ دیگران می کشند که: ببنید جد بزرگوار مارا که آلهء تناسلی اش چقدر دراز است. چنین افتخار جاهلانه را هرگز ملیتهای غیر افغان درسر نمی پرورانند.
      با احترام
      پرویز بهمنن

  • اقای بهمن ! گپهای احمقانه ی را که تو میزنی و دروغهای بی اساس را که تو اینجا قطار میکنی واقعا جالب و شرم اور است البته اگر کسی شرم داشته باشه. از حرفهای تو معلوم میشه که هیچ احساس شرم در وجودت نیست ، اول گفتی که در انگلیسی سگ شکاری را افغان مینامند، که دروغ گفتی حالی میگی که نام افغان با نام سگ گری خورده . اگر این عیب باشه که سگ افغانستان بنام سگ افغانی نامیده شوه . چیزی که اسلاف تان ( ایرانی ها ) به ان افتخار میکنه . باز بزکشی و بودنه بازی و سگ جنگی و شادی بازی ........ و غیره در کجا جای افتخار داره ؟؟؟
    گپ دوم اینست که میگی به یک پشاوری بگو افغان گردنت میشکنانه، و ازین خبر نداری که در شناسنامه ی پشتونهای ان طرف دیوریند حالی هم قومیتش افغان نویشته شده است، و بنام افغان زندگی میکنه . برادر مشکل ایسته که تو یک دو گپهای تکراری را مثل طوطی یاد گرفتی فکر میکنی که از همه غیر پشتونها در افغانستان نماینده گی میکنی، در حالیکه تو به خون هزار ها جوان تاجیک وهزاره و ازبیک و غیره توهین میکنی که در دفاع ازین خاک برامده و هر روز در دفاع از افغانیت خود قربانی میته و به نام افغان خوده فدا میکنه .

    • جناب آقای چمبرعلی یا میوند جان!
      ضرب المثل مشهور این است که میگویند: من چه میگویم ولی تنبوره ام چه میگوید. من نوشته ام در دیکشنری زبان انگلیسی؛ درپهلوی نام " افغان" تصویر سگ را آورده اند و نوشته اند که این نوع" سگ" درمیان دیگر سگ ها نژاد بخصوص دارد؛ اینکه این سگ شکاری مخصوص به تعبیر شما از افغانستان به آنجا برده شده ویا نه هیچ کسی درین مورد حرفی بمیان نیاورده است؛ درجهان حیوانات ؛ خصوصا علم سگ شناسی در اروپا وامریکا؛ هیچ سگی را بخاطر اینکه ازیک وطن مخصوص آنرا وارد نمایند نامگذاری نمیکنند؛ بلکه هر سگ ازخود نژادها وتبارهای مختلف دارد وهرسگ مطابق نژادش یاد میشود. که سگ شکاری افغان نیز یکی ازآنهاست.
      اگر آنطور می بود باید درپهلوی سگهای که از صحراهای افریقا به امریکا وارد میگردد باید درپهلوی نام " افریقا" درزبان انگلیسی یک تصویر سگ را رسم میکردند وآنگاه می نوشتند که افریقا نیز یک نوع سگ می باشد. درحالیکه چنین نیست.
      من نوشته ام که چنین پیوندی درزبان انگلیسی میان ملت با تور" افغان" آنطوریکه خوشحالخال ختک دراشعارش ازآن یاد کرده و آن سگ شکاری که در انگلیسی " افغان" نام گرفته است وجود دارد. من نوشته ام که پشتونهای پاکستان ازاینکه " افغان" نامیده شوند ننگ وعار دارند وبهمین خاطر درپارلمان پاکستان به عوض نام صوبهء " افغانیه" ویا پتانستان یا پشتونستان وغیره آنها نام " خیبر پشتونخوا" را انتخاب کردند تا ازیکطرف بر وحدت وتمامیت ارضی کشورشان یعنی پاکستان زیانی نرسانند وازطرف دیگر هویت قومی باعزتی را نصیب خویش بگردانند؛ ورنه آنطوریکه شما دعوا دارید که آنها در شناسامه های پاکستانی شان خودشان را " افغان" ثبت کرده اند؛ پس نظر به این دلیل شما پاکستان عملا حق دارد که حاکمیت سیاسی اش را بالای آنانیکه " افغان" نامیده میشوند ودراینطرف مرز دیورند نیز زنده گی میکنند اعلان نماید؛ زیرا نظر به قول شما پاکستان به آنها شناسامه توزیع کرده و هم درشناسامه هایشان نام " افغان" را درج کرده است؛ پس شما بگوئید که فرق میان " افغان پاکستانی" و " افغان افغانستانی درچیست؟
      شما ازیکطرف راست میگوئید. مقامات پاکستان؛ همواره مناطق مرزی پشتون نشین افغانستان را جزو خاک خویش میداند زیرا ازنظر ساختار مردمی؛ اکثریت قومی وملیتی پشتونها درآنطرف مرز سکونت دارد وزیر بیرق پاکستان زنده گی دارند. ولی ازجانب دیگر؛ پشتونهای پاکستان خودشان را هرگز " افغان" به معنای شهروندان کشور افغانستان نمیدانند جز درمواردی که درآن نفع شان مضمر باشد. چنانچه محمود خان اچکزی زمانیکه درکابل میاید ومیخواهد ازجیب کرزی پول بکشد خودش را " افغان" می نامد ولی زمانیکه پولهای کرزی را نوش جان کرد آنوقت پشتون ملی گرای پاکستانی میشود وبه نماینده گی ازپشتونهای مناطق بلوچستان درپارلمان پاکستان به کرسی وکالت تکیه میزند .
      فرموده اید که پرویز بهمن به خون هزاران جوان غیر پشتون که در راه دفاع ازمیهن شان شهید میشوند وبنام " افغان" شهید میشوند توهین روا میدارد. نخیر!
      من هرگز به خونهای پاک آن راد مردان هرگز توهین روا نمیدارم؛ این توهین را شما وهم قماشان تان به آن بیچاره ها روا میدارید وآنها را نوکران امریکا وجهادی های ائتلاف شمال نام برده وبه آنها دشنام زده اید؛ مشت نمونهء خروار پیام محترم ( افغانان) را در ذیل مقالهء آقای محمد اکرام اندیشمند بخوانید تا بدانید که کی به کی توهین روا داشته است.
      واقعیت آنست که غیر پشتونها ازخانه وکاشانه و وطن شان در برابر نوکران زرخرید افغان تبار طالب والقاعده دفاع میکنند ولو اینکه نام میهن شان به زور وتزویر ( افغانستان) گذاشته شده وخودشان نیز به زور " افغان" خوانده میشوند درحالیکه آن رزمنده های عزیز " افغان" نیستند بلکه یا تاجیک اند یا ازبیک ویا هزاره ویا نورستانی یا پشه ایی ویا ترکمن ویا ایماق ویا قرلق ویا پامیری ویاکدام تیره وتبار دیگر.
      آن بیچاره ها از روزیکه " ایل جلیل افغان" مقدرات کشورشان را بدست گرفته و نام " سگ" را بالای آنها گذاشته و وطن شان را بار بار به اجانب فروخته وسبب لشکرکشی های قدرت های بیرونی گردیده مجبور استند که درخط مقدم جبهه بروند وسینه های شان را بخاطر دفاع ازخانه وکاشانهء آبایی شان سپرنمایند. آن بیچاره ها نه از امروز بلکه از زمانیکه این کشور ماتمکده بنام " افغانستان" نام گرفته وحاکمان " افغان" گاهی آنرا به روس وگاهی هم به انگلیس وحالا با امریکا وپاکستان مورد معامله قرار داده اند همیشه ازین خاک و وطن غصب شدهء شان دفاع کرده اند. ولی نظر من این است که بعدازین نباید به نام " سگ" بلکه بنام مدافعین راستین وطن تاریخی شان یعنی خراسان وآریانای تاریخی ازخاک و وطن شان دربرابر اجانب دفاع نمایند.
      با احترام
      پرویز بهمن

    • سگها مثل سایر انواع حیوانات دارای نژاد های مختلفی میباشند. این نژاد ها یا بصورت طبیعی بوجود امده اند و یا توسط انسانها با نسلگیری و انتخاب مصنوعی بوجود اورده شده اند.
      انسان هم یک حیوان است. اما کمی تکامل یافته تر. انسان ها هم دارای نژاد های مختلفی میباشند. نباتات هم نژاد ها و اقسام مختلف دارند.
      انسانها برای نامگذاری نژادهای مختلف در حیوانات و مخصوصآ در سگها ازچندین شیوه استفاده مینمایند.
      یک- نظر به محل زیست شان. اینکه نژاد خاص سگ در کجا زندگی نموده و یا بار اول به مشاهده رسیده است.از این طریقه به نامگذاری انها اقدام نموده اند. تعداد نژادهای سگها که با این طریقه نامگذاری شده به دهها نژاد میرسد. چند نمونه به طور مثال :
      Afghan Hound ، Alaskan Malamute ، American Foxhound ، Australian Cattle Dog ، Australian Terrier ، Belgian Malinois ، Belgian Tervuren ، Black Russian Terrier ، Chinese Crested ، Dogue de Bordeaux ، English Setter ،German Pinscher ، Havanese ،
      حدود چیزی کمتر از صد نژاد دیگر که نظر به مناطق زیست شان به همین سیستم نامگذاری شده اند.
      دوم:
      نظر به وظیفه شان . مثلآ سگ چوپان Belgian Sheepdog ، German Shepherd Dog وغیره
      سوم : نظر به اینکه صاحبان ان سگها کی ها هستند یا به عبارت دیگر کدام مردم یا کدام ملت از ان استفاده مینماید : بطور مثال Standard American Eskimo Dog یا سگهای اسکیمو ها
      چهارم : نظر به رنگ شان یا قیافه شان و یا شباهت شان نظر به یک خصوصیات به یک حیوان و یا یک موجود دیگر : به طور مثال English Foxhound
      پنجم ، نظر به نوعیت محل زیست شان مثلا سگ کوهی وغیره Greater Swiss Mountain Dog
      ششم. بقیه نژاد هایی هستند که نظر به علاقمندی و یا اشخاصی که این سگها را نسلگیری و انتخاب کرده اند نامگذاری شده است
      این قسم نامگذاری از مدتها به این طرف طور معمولی و سپس به طور علمی نزد انسانها مروج بوده و میباشد.
      اما ، هدف از تحریر موضوع فوق اینکه: از مدتی به این سو شخص جاهل مزخرفی با نام مستعار پرویز بهمن با استفاده از نام یک نوع سگی که نظر به محل اصلی زیست اش که در کشور زیبا و نازنین ما قرار داشته بنام سگ افغان یاد میگردد، شور و شری را به راه انداخته است که نه تنها این کار هایش از نظر علمی و اجتماعی احمقانه و خیلی کودکان میباشد بلکه از حوزه جر و بحث های علمی و سیاسی وغیره به فرسخ ها فاصله دارد.
      من زمانی که نوشته این شخص را خواندم و به حماقتش در استدلال در مورد نامگذاری یک نژاد سگ بنام کشور ما پی بردم لازم دانستم تا این شخص را متوجه سفاهتش بسازم. شما خودتان نیز با خواندن مثالهای فوقانی ام به یقین متوجه میشوید که نامگذاری سگها نظر به محل زیست شان تنها از کشور ما نبوده بلکه مربوط دهها نژاد سگها از کشور ها و سرزمین های مختلف میباشد.
      نه تنها در سگها ، بلکه در نامگذاری اکثر حیوانات از همین شیوه ها استفاه به عمل امده است. مثلآ در نژادهای اسپ ها ( اسپ عربی یا مغولی وغیره ) در گاو ها، در اهوان، در فیلها و ببر ها وغیره بیشتر از هزار مثال میتوان داد. در نباتات هم همین قسم است. در خوراکه ها هم همین قسم. مثلآ خربوزه اسقلان ، یا امام صاحب و یا سیب لوگر یا انار قندهار وغیره.
      کلام اخیر اینکه به دهها موجودات زنده اعم از حیوانات و یا نباتاتی هستند که حتی بنام کاشفان انها نام گذاری شده اند اینها به شمول موجودات وحیدالحجروی و باکتریا ها و بقیه میکروب ها.به صد ها مثال از این نوع وجود دارد. بطور مثال نام باکتریای که سبب مرض سل میگردد بنام کاشف ان نامگذاری شده است. این به معنی توهین نه بلکه قدر دانی از فعالیتهای علمی یک نفر میباشد.
      به امید بازگشت بهمن به عقلانیت و استدلال معقول و مودبانه به عوض جفنگ نویسی.

    • دوست عزیز حیوان شناس!
      خیلی زحمت کشیده اید دست تان درد نکناد ولی به هیچ صورت جواب های تان قانع کننده نیست؛ زیرا تمام سگهای را که نام برده اید حتی درهمان زبان انگلیسی وابسته به یک صفت مکانی بوده اند مانند سگ آلاسکایی ویا امریکایی که خود باصراحت آنرا نام برده اید مانند: امریکن؛ الاسکن؛ استرالیاین وغیره؛ اینها صفت آن نوع سگ ها اند که به قول شما یا در اثر نسل گیری یا هم محل پیدایش نسل اولین آن سگ ها نامگذاری شده اند. ولی نام ( افغان) اینجا بحیث صفت بکار نرفته اند؛ بلکه بحیث یک اسم مستقل وبدون اضافت بکار رفته اند ودر دیکشنری ها درپهلوی آن سگ صرف تصویر سگ دیده میشود. گذشته ازین؛ این برداشت شما را حد اقل یک دیکشنری نیاورده که اولین نسل این سگ در افغانستان زاده شده ویا اینکه از افغانستان فعلی به قاره های اروپا وامریکا پراگنده گردیده است. این برداشت شخص شماست که میتواند خودتان را قناعت دهد. ولی همانطوریکه میدانید تاریخ دقیق این نامگذاری این نوع ( سگ) یعنی ( افغان) معلوم نیست که آیا این سگ قدامت تاریخی دارد ویا کشوری که حالا بنام افغانستانش میخوانیم. باهمه حال ازکوشش های شباروزی تان درین عرصه جدا سپاس گزار هستم ولی خدمت آن سرور گرامی که به احتمال قوی محترم قیس کبیر سردبیر پورتال افغان جرمن تشریف داشته باشند عرض میکنم که: اگر شما خیلی خوش دارید که نام سگ بالای تان باقی بماند به انتخاب تان احترام میگذرام ولی اینجانب هرگز علاقه ایی ندارم که بعدازین نام سگ نام کشورم یا هم نام هویت ملی ام باشد.
      با احترام
      پرویز بهمن

    • سلام بدوستان .
      نمیشه با فاشیتان اوغانی که در خون و رگهای شان اوغانیت بدوران است ,بحث انسانی و منطقی کرد اینها حاضر اند ناموس شانرا بفروشند و اوغانیت را برای شان حفظ نمایند, این بی حیا ها مثل خر و گاو دهقانیست که راه خانه و کشت زار را بلد اند و بس این ها کتاب چار تا فاشیست درباری را حفظ کرده اند فکر میکنند حرف خداوند است یعنی همه درست و بدون سهووخطاست جق با اوغان وحشی .
      بزرگان شان در این راه از هیچگونه جعلکاری و دورغ ...............کوتایی نکرده اند پس چرا از این چند مسلی و ناقل چه گله کرد .
      این سلمیان کوهی مسلی!! برخلاف گذشته ها یک اعتراف جانانه دارد , ان اینکه قانع شده است که او و همخونی ها انطرف دیورند همه اوغان اند !!!
      کدام نادان بخاطر اوغان و اوغانیت خود را نثار کرده ؟ بخاطر وطن و اسلام بلی اما نه بخاطر خمیه و غژدی چار تا ناقل هندی یهودی الاصل ملتانی و سلیمان کوهی .
      خان

  • اقای بهمن خراسانی؟! ازینکه گپهایت با تمبوره در تضاد است معلوم میشه که جیره خوار بیگانه هستی و در برابر چند تومان میخوایی که در بین ملت افغان تفرقه بیاندازی، خواست عدالت خو این است که اول درباره ان جوانها اظهار نظر میکردی که روزانه به ده ها تن از طرف گورگینی ها و افشاری های ایرانی به دار اویخته میشه . ازین که میخوایی اریانای کبیر و یا خر اسان کبیر را دوباره زنده کنی، به خواب شتر میمانه که پومبه دانه در ان دیده بود. و تا روز قیامت این خواب تان تعبیر نخواد شد. گپ دیگه اینست که پشتونهای انطرف دیوریند همیشه خود را افغان گفته و بنام افغانیت زندگی کرده و مبارزه کرده، که مثال بسیار روشنش پاچا خان ( فخر افغان ) و محمود خان اچکزی هست، و ازینکه میگی از جیب کرزی پول گرفته و باز هم هیچ سندی نداری گپت از شکم برامده نه از اینکه سریش فکر کرده باشی. در نژاد های سگ یکی بنام نژاد افشار است که شما به ان قوم بسیار میبالید ایا کسی که خوده با قوم افشار منسوب میدانه او سگ است؟؟؟ و گپ دیگه اینکه خر و اسان هر دویش حیوان استند فکر نکنم خر از سگ کرده زیاد شرف داشته باشه ، که نام نژاد خودت از دو نام حیوان تشکیل شده، یعنی خراسان ( خر و اسان ) فکر میکنم که نظر به این دلیل نیز باید به حیوانات احترام داشته باشی. و اینکه بعضی پشتونها عکس خر در کامنت بری تان میگذاره فکر میکنم دلیل اصلیش اینست که بزرگهای تان را بیاد تان بیاره . گرچی من در عصر حاضر ذکر نام خراسان را ضایع وخت میدانم، چرا که حالی این نام منحیث یک منطقه به حافظه تاریخ سپرده شده است.
    گپ دیگه اینست وختیکه تو کلمه افغان را سگ میدانی، ایا در تذکره و پاسفورتت ذکر نشده؟؟؟ ایا جای شرم نیست که خودت در خارج بنام افغان معرفی میکنی، ولی به دیگرا تبلیغ میکنی که نباید به این نام زنده گی کنه، ایا فکر نمیکنی که اگر در غرب یا دیگه ساحات دنیا خوده بنام خر و اسانی معرفی کنی کسی ترا به سیلی استقبال نخوات کد؟؟؟

    • جناب محترم چمبرعلی خان یا همان آقای میوند سلام!
      ببین دوست عزیز زمانیکه خودت بی خریطه فیر میکنی وبدون سند نامهای تاریخی یک کشور را توهین میکنی، خودت صاف وساده اخلاقی "اوغانی" یا "افغانی" ات را بخواننده گان ثابت میسازی؛ دشنام دادن وتوهین کردن کارخیلی آسان است ولی سند پیش کردن کار خیلی مشکل وطاقت فرسا می باشد که توانایی آنرا من در وجود جنابعالی نمی بینم. بازهم جسته وگریخته ازخلال فرمایشات جنابعالی میخواهم به پاسخ جناب عالی بپردازم.
      فرموده اید که ایجاد کشورمستقل بنام "خراسان" یا آریانا به یک خواب می ماند وهرگز تعبیر نخواهد شد؛ ولی اگر برای یک لحظه سر تان را به گریبان تان فرو برید وبا خونسردی؛ سایت کابل پرس را مطالعه کنید درپیشانی این سایت نوشته شده است که تعداد کسانیکه به تجزیهء افغانستان یا هم فدرالی بودن افغانستان یا حذف نام افغانستان رأی داده اند درچندین نوبت محاسبه؛ بالاتر ازپنجاه فیصد را تشکیل داده اند؛ درشبکه های اجتماعی فیس بوک اگر متوجه باشی نسبت به هرسال دیگر موج تجزیه طلبی در وجود کاربران شبکه بیشتر ازهر وقت دیگر بالاگرفته است؛ درهیچ مقطع تاریخی؛ افغانستان کنونی با چنین خواست همگانی بخاطر تثبت هویتهای ایتنکی روبرو نگردیده است؛ داغ شدن مسألهء دیورند وهمچنان داعیه الحاق طلبی پشتونهای لر وبر ومداخلات آشکار وپنهان پاکستان وهمچنان مانورهای فاشیست های پشتون بیشتر این تنور تجزیه طلبی را داغترساخته است؛ من وتو؛ چه بخواهیم ویانه؛ امروز یا فردا ساختار نظام در افغانستان تغیر میکند؛ معنای سخن من این است که بعدازین افغانستان کنونی مانند سابق به شکل تگ قومی اداره نمیشود ولو که خراسانی هم ایجاد نشود؛ افغانستان فعلی درسراشیب یک تغیرکلی جغرافیوی قرار گرفته است؛ موضوع که حتی درجلسهء متخصصان (مادرید دراسپانیا) جلوه های خودش را روشن ساخت.
      خدمت جناب عالی عرض میکنم که وضع فعلی به شکل کنونی آن قابل دوام نیست؛ نه برای پشتونها ونه هم برای غیر پشتونها؛ من بحیث یک شخص؛ آنچه میدانستم دربارهء نام کشور " افغانستان" به استناد به دیکشنری های زبان انگلیسی این را کشف کردم که درزبان انگلیسی یک نوع " سگ" را " افغان" نامیده اند. نظر من این است : که درصورت بروز هر نوع تحول جغرافیوی یعنی تجزیه ویا عدم تجزیه؛ نام " سگ" را ازسر این کشور وباشنده گان اینکشور برداریم؛ این نظریه مستقل من است که به هیچ سازمان یا گروه سیاسی ارتباط ندارد.
      فرموده اید که پشتونهای آنطرف مرز مانند زنده یاد عبدالغفار خان وعبدالصمدخان اچکزی وحالا پسرش محمودخان اچکزی خودشان را افغان را نامیده اند ودرین راه مبارزات وقربانی ها داده اند؛ ولی اسناد میگوید که آنها بخاطر تاجیکها وازبیک یاهزاره قربانی نداده اند؛ حتی آنها بخاطر پشتونهای اینطرف مرز هم قربانی نداده اند؛ مثل اینکه از اولین جلسهء خدایی خدمتگاران در بنو هیچ اطلاع ندارید که آنها فیصله نمودند که نه به هندوستان می پیوندند نه به پاکستان ونه هم به افغانستان. آن اسناد همین اکنون نزد استاد پوهان کاکر صاحب بزرگوار افتیده وبحدی وی را پریشان ساخته است که نمیداند دربارهء آن حالا چه ترفند بزند تا آن را باوضعیت کنونی وفق دهد. برعلاوه شما مقالهء این قلم را درسایت کابل پرس زیرعنوان:< لر وبر به یک دالر> نوشتهء آقای میرویس افغان وترجمهء اینجانب را مطالعه کنید که برای تان سند باشد که افغانها یا پشتونهای آنطرف مرز دیورند از افغانستان وپشتونهای اینطرف مرز چه توقعات داشتند ویا حالا چه توقعاتی دارند. من هوایی صحبت نمیکنم دوست عزیز. ونه هم مانند شما قبل ازارائهء دلیل لب به دشنام وتوهین میگشایم.
      پشتونستانی که خان عبدالغفار خان میخواست با پشتونستانی که حاکمان "اوغان" خصوصا سردار داوود درکابل ازآن تصور داشتند فرق دارد؛ پشتونها یا افغانهای آنطرف مرز دیورندهرگز برای یک لحظه هم که شده سلطهء حاکمان کابل را بالای خویش نه پذیرفته اند ونه هم حالا می پذیرند. اگر چنین آرمانی آنها درسر می داشتند؛ درچندین بلایی که بالای پاکستان نازل گردید باید نقشهء جغرافیای منطقه؛ امروز تغیر میکرد. آن بلاها عبارت اند از: جنگ هند وپاکستان بالای مسألهء کشمیر؛ بعدا تجزیهء بنگلدیش ؛ اوج گرفتن نهضت جدایی طلب بلوچ ها دربلوچستان که باید حکومتهای افغانستان ازموقع استفاده میکردند ومناطق از دست رفتهء خویش را میگرفتند وافغان ها با افغانها می پیوستند؛ درحالیکه شما دروغ میگوئید؛ پشتونهای پاکستانی خودشان را؛ پاکستانی میدانند نه افغان به معنای تعلق شان به خاک افغانستان. بهترین نمونه های این افغانها را من برای تان معرفی میکنم: مارشال ایوب خان یکی ازرؤسای جمهور پاکستان که طرح پاکستان واحد را میخواست عملی سازد که باعث تجزیهء پاکستان وجدایی بنگلدیش گردید. غلام اسحاق خان که درزمان وی؛ مجاهدین به پیروزی رسیدند؛ نصیرالله بابر که مغز متفکر ایجاد طالبان بود؛ جنرال حمیدگل مومند رئیس استخبارات نظامی سابق پاکستان؛ مولوی فضل رحمان رهبرجمعیت علمای اسلامی پاکستان؛ عمران خان رهبر تحریک انصاف پاکستان؛ بشییرخان بلور که جانش را بخاطر پاکستان از دست داد ودرزمان حیاتش جهاد را در افغانستان فرض ولی درخاک پاکستان حرام خوانده بود؛ آری! اینها افغانهای پاکستانی اند که اول به پاکستانی بودن خویش افتخار میکنند وبعد به افغانیت یا پشتون بودن شان؛ وافغانستان فعلی را نیز جزو قلمرو پاکستان میدانند وازهیچ کوششی بخاطر برقراری یک نظام مزدور وگوش بفرمان درکابل دریغ نمی ورزند. محمود خان اچکزی را هم برایت گفتم که زمانیکه به کابل تشریف میاورد افغان است ولی زمانیکه آنطرف مرز شد، وکیل پارلمان کشور خودش می باشد؛ او خودش بارها به زبانهای اردو وانگلیسی گفته است: ازنظرتاریخی خود را افغان پاکستانی میدانم؛ هم به هویت افغانی یا پشتون بودن خویش افتخار میکنم وهم به پاکستانی بودن خویش. من هم میگویم که وی کار خوب میکند؛ ولی دراینطرف مرز درکشوری که نامش را افغانستان گذاشته اند؛ اینجا ملیتهای دیگر هم به تاجیک بودن یاهزاره بودن یا ازبیک بودن خویش افتخار میکنند. آنها هرگز " افغان" نیستند وبعدازین که هرگز نمیخواهند " افغان" باقی بمانند. روی همین ملحوظ بود که حالا درشناسامه های برقی که تازه ازطریق وزارت داخله توزیع میگردد؛ ملیت یا قومیت هرکسی درپهلوی نام و ولد وهمچنان سکونت اصلی وی درج گردیده است. فرموده اید که درخارج پرویز بهمن خودرا " افغان" معرفی کرده ودر کابل پرس به افغان لفظ " سگ" را داده است. بلی! من درگذرنامه ام نام نا زیبا ونا مقبول " افغان" را باخود حمل میکنم؛ ولی این بدان معنا نیست که من ونسل های آینده ام تا ابد ازاشتباه که پدرانم مرتکب شده اند پشتیبانی میکنم وآنرا صحیح میدانم. من سکوت پدران خویش را درین باره محکوم میکنم؛ همانطوریکه یک " افغان" حق دارد که به هویت " افغان" بودنش افتخار کند؛ من هزاره یا ازبیک یاتاجیک هم حق دارم به هویت ملی ام افتخار کنم؛ زبان خودم را داشته باشم؛ فرهنگ ودین ومذهب وعنعنات وموسیقی وهنر خودرا داشته باشم؛ اوغان هم حق دارد که دهل دوسرهء خودش را داشته باشد؛ اتن کند؛ به وجد بیاید ازشدت خوشحالی حتی میتواند باد خویش در اتن های ملی خارج سازد؛ ولی ازبیکها وتاجیک ها وقیرغیزها هم حق دارند که غیچک ودو تار خویش را داشته باشند؛ هویت شان در شناسامه های شان ثبت باشد؛ درساختار نظام ودولت شان سهم داشته باشند؛ حق انتخاب داشته باشند حق کاندید شدن را داشته باشند.
      با احترام
      پرویز بهمن

  • اقای بهمن خراسانی ! تشکر از تبصره ی چن تومانی ات .
    گفتی که من دشنام دادیم و توهین کردیم، برادر محترم هر عمل عکس العمل داره، اگر عمل مثبت باشه عکس العملش هم مثبت خوات بود و اگر برعکس باشه ......... تو تبصره ها و نظریاتته از سر تا پایان مطالعه کن بریت معلوم میشه که تو به قوم و زبان و ارزشهای ملی مه چقه توهین کردی، چقه دو زدی، و چقدر خواستی احساس تنفرته از ما نشان بتی ، مه همی را میگم که اگر خالیگاه هم باشه باید دوستانه مطرح شوه، نه اینکه درباره یک قوم و جامعه قضاوت مجموعی داشته باشیم و بگوییم که فلانی قوم زاده خر است . به نظرم دور از عقل است.
    گفتی که در ویبسایت کابل پریس و فیس بوک تعداد زیاد مردم خواهان تجزیه افغانستان است، برادر محترم تجزیه یک کشور دارنده تاریخ چند هزار ساله به خواست چند نفر مجهول الهویت مانند شما ممکن نیست، این گپهای که تو میزنی و بعضی از همفکرانت میزنه خیال پلو است که در دنیای مجازی انترنت به این چتیات ممکن است بپردازید ولی در دنیای واقعی به زبان اوردن کلمه تجزیه بسیار مشکلی است ، همین کابل پریسی ها و فیسبوکی ها طوریکه هویتش مبهم و نامعلوم است به همو اندازه افکار و نظریاتش هم به گپ تو (فیر بی خلته است) . ملت افغان ازین چند نفر عقدوی و بی شخصیت و بی حیا هیچ حراصی نداره مطمین باشید. تو که خوده سرکرده همین خر اسانی ها میدانی از هویت و اصلیت خود میترسی ازین معلوم میشه که کار و خواست تان تنها بخاطر چند روپه است، نه اینکه با مسایل برخورد ایدیالوژیک داشته باشید . بخاطر هویت ( افغان) به میلیون ها نفر این سرزمین قربانی داده است و جام شهادت را نوش جان کرده است و همین حالا به میلیونها نفر اماده ریختاندن خون بخاطر افغانیت خود هستند و ازینکه چهره اصلی ته پت میکنی ملامت هم نیستی میفامی که ملت افغان بخاطر هویت ملی خود به هر قسم قربانی اماده است.
    گپ دیگه اینست که بخاطر اوردن اصلاحات در نظام و سیستم حکومتی افغانستان هر قدر انتقاد شوه به نظر من کاری مثبتی است، بخاطریکه اگر نقد نباشه اصلاح هم نیست. مه به اداره تک قومی باور ندارم، و هر کسی که خواهان اداره تک قومی باشه منحیث یک جوان افغان و تعلیم یافته اولین کس مه خوات بودم که مخالفتش میکنم. از تجارب گذشته باید ایقدر اموخته باشیم که چاره این مشکلات کشور ما بدون برادری و برابری چیزی دیگری نمیتانه شوه. همه باید بنام یک افغان و باشنده این کشور در پهلوی همدیگر زندگی کنیم، که چاره هم نداریم .
    گپ دیگه اینست که خدا نخواسته، خدا نخواسته اگر فرض کنیم، که افغانستان تجزیه شد و شما یک بخش ایران بزرگ شدین، ایا فکر میکنین که چند صد سال ضرورت دارید که شما منحیث یک ایرانی در جامعه ایرانی قبول شوید . بخاطریکه برادران هزاره ما که از امیر عبدالرحمن خان دلگیر و ناراض شده بود و رفتند به طرف ایران بعد از دو صد سال هم ایرانیها منحیث ایرانی قبول نکرده است، به اونها بربر خطاب میکنه. ایا چنین سرنوشت را تو هم میخواهی ؟؟؟ که هیچوخت نمیخوایی.
    من صد فیصد این باور ندارم که پشتونهای انطرف دیوریند حتما افغان است و باید بخاطر افغانستان کتی پاکستان بجنگه . ولی ازینکه اونها خوده افغان میدانه مطمین استم، ما افغانها باید با شرایط فعلی و امکانات فعلی که داریم گام برداریم... مشکل ما با پاکستان تنها با رسمیت شناختن دیوریند به پایان نمیرسه، بسیاری مشکلات است که با پاکستان داریم و تا که ما یک ملت واحد نشویم مبارزه با این مشکلات هم مشکل خوات بود. ما باید برابرانه و برادرانه با مشکلات امروزی مبارزه کنیم . عاقل باشیم ، احساساتی برخورد نکنیم ، مزدور بیگانه نباشیم ، بخاطر چند تومان و چند کلدار ارزشهای ملی خوده نفروشیم ، به اشاره و دستور بیگانه ها برادر و هموطن خوده زاده خر خطاب نکنیم ....

  • آقاس بهمن ‍ ایا شما جر و بحث علمی میکنید یا هر چه دل تان بخواهد مینویسید؟
    اگر جر و بحث و استدلال علمی میکنید لطف کرده خود تان را در چوکات علمیت و اسناد و مدارک مقید بدانید. اما اگر چرت و پرت مینویسید ، این بحث جداگانه است. وقتی گفته میشود سگ جرمن یا ژرمن، ایا هدفش قوم ژرمن یا ژرمنهاست؟ و یا سگی که در ان مناطق زنده گی نموده و ژرمنها از نسلگیری نژاد های دیگر این نژاد را بوجود اورده اند؟
    من به شما منابع علمی را بصورت بیطرفانه عرض نمودم. مگر شما باز هم پافشاری به ادعا های غیر علمی و به اصطلاح طفلانه خود مینمائید. حلا که شما از فرهنگ لغات تان یاد اوری مینمائید لطف کرده منبع تانرا از طریق همین سایت در اختیار همه قرار بدهید. مزید بر ان از نظر خود تان توضیح هم بدهید که چرا یک نژاد خیلی کمیاب و پر بهای سگ به نام" افغان" یاد میگردد؟ کی ها و به چی منظور این نام را گذاشته اند ؟ یعنی علت انتخاب این نام به نظر شما و کتابی که در اختیار دارید چیست؟
    آیا نامگذاری یک سگ به نام یک ملت یا یک قوم یا یک فامیل، اهانت به ان ملت و ان قوم و ان فامیل یا ان شخص میباشد ؟
    ایا این پنداری که ما در کشور خود و چند کشور اطراف خود در مورد حیوانات و اسمهای شان و تحقیر سایر موجودات زنده داریم ، به حیث یک ارزش جهانی تلقی میگردد؟
    هدف تان از طرح این مطلب چیست؟ اگر پاسخ های علمی دارید بفرمائید و ما را هم خرسند بسازید تا به دانش ما افزوده گردد. در غیر ان اگر هدف تان مسخره بازی است ، موضوع جداست.

    • آقای زیست شناس ویا همان قیس کبیر!
      دلایل تان به اندازهء سر سوزن هم نمیتواند این گره لغوی میان Afghan بحیث یک سگ و هکذا Afghan بحیث یک گروه قومی یا کتلهء بشری را ازهم جدا کند. جناب عالی باتمام تقلا وکوشش تان به عوض اینکه پرسش های مرا جواب بگوئید برعکس ازمن پرسان میکنید که چرا من از ذکر این موضوع میخواهم به یک کتلهء بشری اهانت ورزم. محترما!
      من نه وضع کنندهء این لغت درزبان انگلیسی هستم ونه هم ایجادگر ومبتکر آن. شما درنوشتهء قبلی به شکل عام فرموده اید که نژادهای حیوانات بعضا بخاطر نسل گیری؛ حیوان دریک مکان مشخص یا هم تورید یک نسل ازیک مکان ویا موطن مشخص به یکجا نام همان محل ومکان را بخود میگیرد. این قیاس شما است. حالا چرا درپهلوی نام هر کشور؛ یک تصویر سگ هم وجود ندارد؟ آنطوریکه خودتان ادعا کرده اید سگهای استرالیایی فوکس، یا الاسکن وغیره هم وجود دارند پرسش من ازشما این است که آیا شما درکدام دیکشنیری دیده اید که درپهلوی نام American تصویر یک سگ را رسم کرده باشند؟ جناب عالی هیچ منبع علمی درین زمینه پیشکش نکرده اید بلکه برداشت خودتان را از نامگذاری حیوانات ذکر کرده اید که من آنرا می پذیرم وبا آن مخالفت هم نمیکنم ولی بحث من این است که دربین اینقدر ملل ونحل درجهان چرا صرف نام افغان درزبان انگلیسی مختص به آن سگ گردیده است اگر این قیاس شما را درمورد سگ افغانی قبول کنیم پس چرا Afghani dog نوشته نشده است؟ جناب عالی درزبان انگلیسی فرق میان صفت واسم را بهتر میدانید که فرق میان سگ افغان وسگ افغانی یا سگ افغانستانی چی است. حتی اگر سگ افغان هم آنرا قبول کنیم مطابق تیوری شما باید چنین نوشته میشود که Afghan’s dog این میشود که سگ مربوط یک فردی بوده که نژاد افغان داشته است. درحالیکه چنین نیست. ترجمهء تحت اللفظی این کلمه یعنی افغان مطلق سگ ترجمه شده است بدون تشریحات لازم. اینکه چرا انگلیس ها چنین اسم را بالای آن سگ گذاشته اند من کدام مسؤولیتی ندارم. من صرف میخواهم که دیگر این نام سگ ازسر شهروندان کشور افغانستان کنونی برداشته شود.
      با احترام
      پرویز بهمن

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.