کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > حقوق بشر > آزادی بيان > خلیل نرمگوی آزاد شد!

خلیل نرمگوی آزاد شد!

کامبخش، احمد،زلمی و حبيبی در زندان

چهار شنبه 16 ژوئيه 2008

خليل نرمگوی، روزنامه نگار و طنزپرداز ساکن ولايت بغلان که به يک سال حبس محکوم شده بود، آزاد شد. خانم فروزان رحمانی فعال در زمینه دفاع از حقوق خبرنگاران، ضمن اعلام اين خبر به کابل پرس گفت که روز گذشته، دادگاه استيناف برای بررسی دوسیه ی نرم گوی برگزار شد و قضات بر اساس ماده 43 قانون اساسی افغانستان که آزادی بيان حق هر شخص است، حکم آزادی خليل نرمگوی را صادر کردند.

خليل نرمگوی، يک سال پيش نيز پس از انتشار يک هجويه درباره ی فاروق وردک، بازداشت شده بود که پس از چند روز آزاد شد. خانم خليل نرمگوی در گفت و گو با برخی از رسانه های محلی گفته بود که نرمگوی بدليل انتشار نوشته ای انتقادی درباره يکی از مقامات بلندپايه بازداشت و زندانی شده است.

آنچه خانم نرمگوی گفته بود همان انتقاد از فاروق وردک می باشد.

خلیل نرمگوی درصحت عامه بغلان کار می کرد.

يک منبع که نخواست نامش فاش شود به کابل پرس گفت که فاروق وردک پس از بازداشت خليل نرمگوی در سال گذشته، يکی از دوستان خود را بجای وی در صحت عامه ولايت بغلان مقرر کرده است.

از سوی ديگر آصف ننگ، سخنگوی فاروق وردک در گفت و گو با برخی رسانه ها فاروق وردک را با مساله ی

بازداشت مجدد نرمگوی بی ارتباط دانسته و گفته بود که چنين مساله ای باشد، نرمگوی از همين حالا از طرف ما از هر جرمی مبراست.

آصف ننگ که خود سال گذشته و پس از انتشار يک مقاله انتقادی درباره ی رابطه ی کرزی با شرکت های نفتی در يک مجله ی دولتی که مديريت آن را بر عهده داشت، برای چند روز در زندان امنيت ملی بسر برد و پس از رهايی در يک نشست خبری اظهار داشت که کرزی مانند پدر اوست و او را می بخشد.

با آزادی خليل نرمگوی هنوز چهار روزنامه نگار ديگر در زندان بسر می برند. اين روزنامه نگاران پرويز کامبخش، جواد احمد، غوث زلمی و ليوال گل حبيبی می باشند.

اخبار و رويدادهای مربوط به آزادی بيان در افغانستان را در کابل پرس بخوانيد

در ماه های اخير فشار بر رسانه ها و خبرنگاران افزايش چشمگيری يافته است. رسانه ها و خبرنگاران از طرف مقامات بلندپايه ی دولتی، ارگان های دولتی، گروه های مسلح، مقامات محلی، طالبان و قاچاقچيان مواد مخدر تهديد می شوند. تنها مدتی پيش بود که صمد روحانی يک خبرنگار بی بی سی در جنوب کشور به دست افراد نامعلوم به قتل رسيد.


تایید موضوع شکنجه پرويز کامبخش!

دو استاد و چند دانشجوی همصنف کامبخش که عليه وی شهادت داده بودند بايد در دادگاه حاضر شوند که تاکنون نشده اند/ برادر غوث زلمی آزاد اما خود وی همچنان بندی ست

يكشنبه 29 ژوئن 2008

کابل پرس: غوث زلمی آزاد نشده است . او در نظارت خانه ی امنيت ملی افغانستان بسر می برد. خانم فروزان رحمانی، معاون انجمن آزاد روزنامه نگاران افغانستان و يکی از فعالان دفاع از حقوق خبرنگاران که با فدراسيون بين المللی خبرنگاران در ارتباط می باشد به کابل پرس گفت که برادر غوث زلمی آزاد شده اما تاکنون خود وی در نظارت خانه امنيت ملی بسر می برد و قرار است هفته آينده جلسه ی قضايی وی باشد. خانم رحمانی افزود، آزادی برادر آقای غوث زلمی را فتاح سارنوال امنيت ملی و پدر غوث زلمی تاييد کرده است. همچنين پدر غوث زلمی از روند بررسی دوسيه ی پسرش شاکی بوده و می گويد به دوسيه ی او رسيدگی نمی شود.

پيشتر يک مقام دولت افغانستان به کابل پرس گفته بود که غوث زلمی آزاد شده است.

سال گذشته به دنبال انتشار ترجمه ی فارسی کتاب قرآن، شورای علما و وزارت حج و اوقاف افغانستان خواستار به محاکمه کشانيدن غوث زلمی و ساير دست اندرکاران نشر اين کتاب شده بودند. غوث زلمی و برادرش در حالی که از طريق مرز پاکستان خاک افغانستان را ترک می کردند، بازداشت شده بودند.

خانم فروزان رحمانی همچنين به کابل پرس گفت که امروز برای چندمين بار، جلسه ی دادگاه رسيدگی به دوسيه ی پرويز کامبخش به علت حاضر نشدن شاهدان به تعويق افتاد. وی گفت که دو استاد و چند دانشجوی همصنف کامبخش که عليه وی شهادت داده بودند بايد در دادگاه حاضر شوند که تاکنون نشده اند.

از سوی ديگر نتايج طب عدلی درباره موضوع شکنجه شدن پرويز کامبخش نشان می دهد که او در زندان بلخ شکنجه شده اما اکنون بهبود يافته است.

پرويز کامبخش خبرنگار و دانشجوی رشته ی روزنامه نگاری، توسط يک دادگاه در شهر مزار شريف محکوم به اعدام شده است.

فشار ها و اعتراض های روزنامه نگاران، نهادهای بين المللی دفاع از روزنامه نگاران و سازمان های حقوق بشر که خواهان رهايی بی قيد و شرط وی هستند، تاکنون به جايی نرسيده است.

چندی پيش انجمن قلم کانادا در نشست نوبتی خود، با انتشار يک قطعنامه ضمن اينکه خواستار آزادی بی قيد و شرط کامبخش شده ، از حضور نماينده دولت کانادا در جلسات بررسی دادگاه کامبخش خبر داده بود.

اخبار و رويدادهای مربوط به آزادی بيان در افغانستان را در کابل پرس بخوانيد

اخبار و رويدادهای مربوط به آزادی بيان در افغانستان را در کابل پرس بخوانيد

IP Plans: Best Cloud Web Hosting

Professional web services including fully managed VPS and dedicated servers for businesses and individuals.

Domain Registration - Search and register your domains with IP Plans
Fresh Cloud Shared Hosting with IP Plans
Fully Managed Cloud and SSD VPS with IP Plans
Fully managed Dedicated Servers with IP Plans






94 تن همین اکنون این صفحه کابل پرس را باز کرده اند

پذيرش > حقوق بشر > آزادی بيان > خلیل نرمگوی آزاد شد!

آگهی در کابل پرس

loading...

پيام‌ها

  • به دست اندرکاران صفحه کابل پریس ! باتقدیم عرض ادب خدمت انسانهای که فضیلت انسان شناسند . میخواهم خاطره فراموش ناشدنی یک روز قبل خودرا ازطریق سایت شما خدمت بشر دوستان واقعی تقدیم نمایم ! دیروز برای انجام کاری به شهر رفتم خواستم که در تانک تیل دهمزنگ که باقیمت دولتی تیل را به موترداران عرضه می نماید بنزین اخذ کنم اتفاقا موتر پیش رویم توقف نموده وتیل میگرفت ناگهان موتر کرولای که آرم شخصی داشت یا یک حرکت جنون آمیز با گذشتن از صف منتظرین درپیش روی موتریکه قبل ازمن نوبت گرفته بود توقف کرد وهیولای که ظاهرش انسان ونهادش بیانگر حیوان وحشی بود بایک حرکت از کرسی موتر به بیرون جست وبدون آنکه حرفی برزبان آورد راننده موتر را که در لین تیل قرار گرفته بود مورد حمله قرار داد وسیلی محکمی بررویش نواخت ، جوان حیرت زده سرش را درمیان دستانش پیچانید ونمی دانست که چه جرمی را مرتکب شده است که این جزا برایش داده شده است ، مردمان دور وپیش بادیدن این صحنه تراژیدی حیرت زده شده به یکدیگر نگریستند وجرم جوان را که سیلی جناب جنرال رویش را بوسیده بود بازجوئی نمودند ، وبنده نیز درشگفت شدم ، ازین جنرال که هیچ اثر جنرالی جز یک بادیگارد مجهز باکلاشینکوف ویک مخابره نشانی باخود نداشت باخشم لب های خود می لیسید وباخود می غرید که این جوان چرا برمن سبقت گرفته وجای را خالی نمی سازد . درین اثنا شخصی ریش سفیدی وارد صحنه شد وبه گونه معرفت باجنرال مذکور مصافحه واحوال پرسی نمود از وی پرسیدم که این شخص چکاره است ؟ جوابداد که وی جنرال فقیری جنرال امنیت ملی است . دانستم که وی درپست قرار دارد که این همه جنون را از آدرس پست خود آموخته است ، آیا برای جنرال امنیت ملی سزاوار این است که هرکس که درمسیر راهش با او رو در رو شود با این خشونت غیر انسانی برخورد نماید ، بسیار جای تأسف دانستم که عناصر چون جنرال فقیری ارکان مهم دولت آقای کرزی را ساخته اند ، وهیچ ارزش برای قانون وانسانیت قایل نیستند ، وقتی جوان مذکور توسط تیلفون به جای تماس گرفت اندکی جرئت بخود داد واز موترش فرود آمد ونزد آقای جنرال فرعون رفت وعلت دست اندازی از وی پرسید ، درین بار تماشا چیان گرد موتر جنرال فرعون را گرفته بودند وهرکدام به نوبه خویش اظهار داشتند : جناب جنرال صاحب ! تخطی از جناب خود شما بود مگر این جوان چه تقصیری داشت که اورا زیر بار لت وکوب گرفتی ، بنده هم بخود جرئت داده ودرحالی که از وحشت جنرال صاحب درخود می لرزیدم حرفهای نیز به وی گفتم که این اعتراض تماشاچیان اندکی از خشم وخشونت جنرال فرعون کاست واورا نرم تر ساخت . وبا خیرخواهی عده ای جناب جنرال صاحب از اذیت وباز داشتی جوان صرفنظر نمود وراه خود درپیش گرفت ورفت . سوال اینجاست جناب جنرال فرعون ! مگر فرق میان تو وطالب چیست که بدون هیچ مبرر وخلاف همه ارزشهای انسانی وقانونی دست بی عزتی برجوانی که هیچ اشتباهی نداشته است دراز کنی ، به جرم اینکه درصف تانک تیل درنوبت خود ایستاده وبنزین می گیرد . اگر ارکان دولت کرزی صاحب را هم چو اشخاص بی هویت وفاقد انسانیت فرا گرفته باشند به یقین می توان گفت که اینده این کشور بدست دیگران خواهد بود . امیدواریم که این خاطره اربابان قدرت را متوجه مسئولیت های انسانی شان ساخته ودر اوج قدرت از گرفت الله بی خبر نباشند . مسئول امنیت باید اشخاص وزین چیز فهم بادرک وگذشت باشند وباید نمونه والگوی باشند که افراد ملت به کاردانی وخرد آنها در خود ببالند نه اینکه چون دیوانگان پول وقدرت مردمان ضعیف را لگد مال کنند . حقجو

    • برادر محترم کشور ما امروز تبدیل شده است به جنگل در جنگل هم همین قسم رفتار است حیوانی که زور دارد حیوان ضعیف را میخورد اگر حیوانی گرسنه شود اول ازهمه همان بچه ضعیف خود را میخورد متسفانه این رفتار ها که در کشور ما است نه در قانون اسلام است و نه در قانون حضرت محمد (ص) که به گفته آن حضرف در یک جامعه اول از همه باید دست یک ضعیف گرفته شود برادر محترم مشکل ما اینجا است که ما یک رهبر خوب نداریم انسان به یک رهبر خوب احتیاج دارد اگر به رهبر احتیاج نبود پیغمبران نمی آمدند که فعلاً کسی نیست در افغانستان رهبرانی مثل مهاتماگاندی کسی که استقلال هند را گرفت ویا کسی مثل امام خمینی باشد ویاکسی مثل ابراهام لینکلن باشد که جنگ داخلی امریکا را تمام کرد نه مثل ملاعمر که قدقد را در اینجا میکند و خایگینه را در پاکستان می ماند کسی باشد مثل لنین که کشوری مثل شوروی را درست کرد کسی باشد مثل مائو که چین را به این روز رساند کسی باشد مثل فیدل کاسترو که کوبا را سرپاه نگاه کرد کسی باشد مثل پطرکبیر که پایه و اساس روسیه را مانده ما کی را دارم امان الله خان غازی چی خدمت کرده پطلون آوده کلاه شاپو آورده دیگه چی کده هیچ پطرکبیر کسی است که برای اولن بار در روسیه اکادمی علوم م ایجاد کرد خودش بیست شغل را به طور حرفه ای یاد گرفت مردم را به زور به لیسه می برد خودش از مردم امتحان می گرفت ما چی دارم عبدالرحمن خان خون مردم را خورد ما تاریخ داریم تاریخ چی تاریخ خونریزی تاریخ وحشی گری برادر کشی نسل کشی تاریخ که اگر آینده آنرا بخوانند روی قبر ما حتی گوه هم نخواهد کرد خواهی دید در تشیع جنازه رئیس جمهور مصر جمال عبداناصر دوملیون نفر شرکت کردند دومیلون نفر در تشیع جنازه یک رئیس جمهور مگر چی کرده بود خدمت خدمت خدمت نه بلند منزل ساخته بود نه موتر آخرین مودل داشت هیچ نداشت فقط یک چیز داشت دل مردم رمز موفقیت هم همین است دل مردم از گفتن چیز درست نمی شود تنها به عمل می شود که کاری کرد شاعر میگوید دوصد گفته چون نیم کردار نیست در زمانیکه هند استقلال خود را از انگلیس می گرفت گرفتار جنگ هندو و مسلمان بود خوب رهبر هند یک هندو بود رهبر هندها نگفت که مسلمان ها را بکشید بلکه گفت که باهم باشید رمز موفقیت باهم بودن است آخر موفق شد وهندوهای تندرو ترورش کردند و او را کشتند آخرین حرف عمل است ما مردم افغانستان می گویم تاریخ داریم امریکا هیچ تاریخ ندارد اما چی دارد قانون خوب رهبر خوب نفر خوب اهل کار وعمل هستند ما چی داریم نه قانون نه عمل نه رهبر نه اتحاد کشور امریکا از پنجاه ولایت تشکیل شده است ما سی و چهار ولایت دارم که باهم جور نمی آیم حافظ می گوید تو راز پیرهن زرکشم مبین، چون شمع که سوزهاست نهائی درون پیرهنم، یعنی چی؟ به این کالاهای زربافت من سی مکن بیا در درون دل من سی کن که چی درد هاست در دل من متسفانه افغانستان از روزی که به وجود آمده است در سربادارهای خود آویزان بوده است یک نر در این مملکت پیدا نشد که خودش مثل همین کسانی که گفتم یک وقت از جیب انگلیس میخورد بعد از جیب شوروی حالا هم امریکا بعد از این هم پاکستان شروع کرده است اولین رئیس جمهور امریکا نامش بود جورج واشنگتن کسی که پایتخت امریکا به نامش است این رئیس جمهور از دست قرضداری از ارگ پادشاهی بیرون آمده نمی توانست اما به نفرهای خود گفت که یک مملکتی را پایگزاری کنم که تمام دنیا به پای او نرسد حالا که شما امریکا را می بینید که در کجا رسیده است همیشه یک تازه میدان است در همه او به فکر خود نبود به فکر مملکت خود بود مملکت خود را بالاتر از همه چیز می دید میدانی کسی که استقلال هندوستان را گرفت کسی بود که در وقت مردن حتی کفن هم نداشت اما امروز مردم هند او را به اندازه خدای خود دوست دارد اگر نامش را بگیری فقط بگوی که نام خدای آنها راگرفتی او یک هندو است ولی در هندوستان مسلمان و کافر او را دوست دارد ما رهبر اباد نداریم وقتی که شما یک رهبر خوب داشته باشید خود شما خود را پیدا میکنید

      آنلاين بنگريد : جنرال امنیت ملی و یا دشمن ملی

  • محترم غوث زلمی به خاطر که قران پاک را بدون متن عربی ان نشر کرده و توضیح نموده بود از سوی مقامات دولتی دستگیر شد.

    حالا ما میخواهیم که بدانیم چرا یک مسلمان یک هم چی کار زشت و ناروارا در حق این کتاب بزرگ وامی دارد .

    اصلا در این جامعه عجب ادمهای پیدا میشود که ادم اصلا فکرش را هم نمیکند جای تاسف این جا است که این ادم باید که به خاطر بدعت در دین به اشد مجازات میرسید اصلا قران بدون متن عربی ان نه در گذشته بوده و نه حالا کسی هم چو کاری را کرده بغیر از محترم زلمی غوث در ضمن فهمیدن ایات بدون متن کاملا غیر ممکن است و باید که این کتاب را تنها علما برای مردم معنی و تفسیر کنه چرا که خیلی از ایات حتی در زمان ما هم درک اش مشکل است و ما هنوز هم نمیدانیم که در اصل معنی این ایه چی هست با رشد و ترقی تکنولوزی بشری در اینده شاید امکان اش باشد که این نوع ایات را ترجمه و تفسیر و معنی کرد و الا تنها ترجمه ادم را به بیراهه برده و گمراه میکند و یا شاید که این ترجمه بدون متن کار کدام انگلیسی باشد تا مسلمانها را به این شکل از صراط مستقیم منحرف کنه مردم بخاطر نفهمیدن عمق ایات به بیراهه کشانیده شود برای مثال به ایه های ذیل توجه کنید ..

    (لیعفر لک الله ما تقدم من ذنبک و تاخر و یتم نعمه و یهدیک صراط مستقیم) تا خداوند تمام گناهای که از قبل کردی و در اینده خواهیم کرد ببخشد و تورا در راه مستقیم هدایت کند ..

    برای دیدن صنع خدا همه آدمیان را به تامل در ساختمان "شتر" دعوت می کند (غاشیه)، یا برای همه آدمیان از ایلاف "قریش" سخن می گوید (قریش) یا از میان همه آدمیان "ابولهب" را لعنت می کند (مسد)، یا سیه چشمان بهشتی را در خیمه های عربی می نشاند (الرحمن) یا سخن از زنده بگور کردن دختران عرب می گوید (تکویر) یا اینهمه به ایمان آوردن "جنیان" می پردازد (جن) یا از همسران پیامبر و سبک سری شان خبر می دهد (تحریم) یا عقاید اعراب در باب دختران خدا را بیان می کند (نجم) ... که همه رنگ و بویی عربی و قومی و شخصی دارند و سخت به خطه حجاز وابسته اند و شاید کمی آن سو تر، دل کسی را نربایند و اشتهای کسی را تیز نکنند.

    جبرئیل ششصد بال یا ششصد هزار بال دارد و پیامبر در معراج او را به همین صورت مشاهده کرد. قرآن هم می گوید: اولی اجنحة مثنی و ثلاث و رباع (فرشتگان دو باله و سه باله و چهار باله – سوره فاطر).

    دوستان گرامی من به همه توصیه میکنم که قران را باید که قرائت کرد فهم قران کار هرکس و ناکس نیست و در اینده نباید به هیچ کس اجازه دهیم که قران را بفارسی منتشر کند

    • غوث زلمی آزاد شد
      هستند عده یی از مسلمانان که بحث ومباحثه در باره دین وتحقیق در باره آن برای شان عمل ناروا واهانت به دین شمرده میشود . به نظر همچو اشخاص نباید در اطراف دین زیاد پیچید در حالیکه در عصر حاضر مردم به شکل علمی ومنطقی در مورد دین تحقیق مینمایند ودین تنها در قیدانحصار ملا ها با حبا وقبای روحانی باقی نمانده بلکه دانشمندان اسلامی ملبس با دریشی ونکتایی، بهتر تر و علمی تر در این باره دست به کار هستند .در مورد قضیه آقای غوث زلمی باید یاد آور شوم که مردم ما بخصوص قرآن را به زبان عربی مطالعه مینمایند در حالیکه معنی آنرا اکثراً تا آخر عمر نمیدانند.اگر امروز قرآن را به انگلیسی ویا زبان دیگری ترجمه میکنند تا مردم عیر عرب به درستی آنرا بدانند پس چه عیبی در این کار وجود دارد ؟ اگر یک افغان آنرا به زبان مردم خود بر گردان میکند تا مردمش بهتر آنرا درک کنند آیا این را میتوان به حساب اهانت به قرآن قبول کنیم؟ برای درک این مسئله فکر وسیع ودرک لازم ضروری است که متاسفانه در اکثر مردم ما وجود ندارد. امروز زمانی نیست که مردم چشم و گوش بسته باشند . مردم حق دارند درباره دین که دنیا و آخرت شانرا در گرو آن قرار داده اند، فکر کنند ، تحقیق کنند وآنگاه اگر خواستند با ایمان قوی آنرا بپذیرند نه اینکه به شکل ارثی خود را پیرو یک دین خوانده ودیگر از آن جز در موارد خیلی عادی دیگر آگاهی نداشته باشند.

    • با عرض سلام و درود بخدمت تمام خوانندگان محترم کابل پرس

      من نمیدانم چرا تو هنوز دست از این حرفهای بی منطق برنمیداری. من نمیدانم که تو خدا دوست هستی و یا ضد خدا؟ خداوند میخواهد که همه کلام او را درک کنند. چرا خود و مردم را فریب میدهی؟ چیزی بگو که محکوم نشوی! هر کتابی برای فهمیدن و بکار بردن انسان نوشته شده، اما اگر کسی آن کتاب را درک نکند، پس چه فایده ای دارد؟ با تو هستم آدم بی منطق و ضد بشر. ما نمیدانیم که از دست شما وطن فروشان و خائنان وطن، به کجا فرار کنیم؟ خدای عادل، هیچ وقت چیزی نمیگوید که بندگانش آن را درک نکنند. آیا خدا فقط عربی میداند؟ این سیاست اعراب بوده تا کسی درست معنای قران را درک نکند!!!! چرا نباید قرآن را به لسان دری خواند؟ تو دیگر کار و زندگی نداری که منتظر چنین مطالبی هستی که بی ربط نوشته کنی؟ ملانصرالدین جان! آیا نماینده خدا شده ای که چنین قضاوت میکنی؟ و اگر به تو اجازه بدهند، حتما حکم قتل صادر خواهی کرد؟ نوش جانت، هنوز تا مدتی دیگر اعتبار داری!!!!

      با احترام

    • هموطن عزیزسلام:

      دین را انحصار کردن و آلت سرکوبی مخالفین و دیگر اندیشان ساختن خصلت بیاد گرایان است.و متاسفانه امروز در همه ارگان های دولتی و پارلمان و قضا اخوانی ها دارای صلاحیت فوق العاده اند.و چرا باید نباشد؟مگر همین ملت هردم شهید ما سالهاست که اسیر پنچه های خونین اخوان نوع طالبی و جهادی ونوع دوستمی آن نیست؟.امروز مگر ملا راکتی،قانونی،محقق،سیاف،ربانی،اکبری، و دها آدم کش اخوانی در پارلمان مصروف اخوانی سازی فوانین و خلیلی،مسعود،ملا اسمعیل،جبار ثابت،شهرستانی(که تجلیل نوروز را ها کفر دانست)مفبل،وردک ...مصروف اخوانی سازی جامعه نیستند؟

      مگر خواندن قران به فارسی یا به سایر زبانهای غیر عربی چه ضرری به قران میرساند؟.مگر مردم ویا در مجموع مسلمانان بلاخره حق ندارند بداننند که در قران چه نوشته شده؟

      ویا مگر کامبخش مصصل حق ندارند در یک مسله خاص دینی تحقیق کند؟خمینی حق دارد آیه های شیطانی را بخواند ولی کامبخش خق ندارد یک مقاله ای نوشته شده در انترنیت را بخواند؟.اخونی ها حق دارن هرنوع کتاب و نوشته ای حتی بی خدا هارا بخوانند ولی وای به حال کسی که غیر اخوانی باشد و جنین نوشته های را نزدش ببینند.

      کامبخش مظلوم قربانی توطیه های اخوانی شد.چون برادرش فساد و استبداد جهادی ها را بعضا در مطبوعات انعکاس میداد.چنین است سرنوشت دگر اندیشان در جامعه ای که تمام اهرم هایش در دست بنیادگرایان باشد وزور بی 52 هم در پشت شان.

    • جناب امیرالمومنین

      یگانه چیزی که یک فرد مسلمان نمیداند، قرآن و اسلام است و این تقصیر شما دکانداران دین است که نمیگذارید مردم قرآن را بخوانند چون در آنصورت دروغ های شما افشا میشوند.

    • دوستان دگر اندیش و گرامی

      اگر در پهلوی ترجمۀ فارسی و پشتوی قرآن مجید، متن اصلئ آن به زبان عربی نیز موجود باشد چی عیبی دارد؟

      شما لطفاً در بارۀ تورات و انجیل تحقیق کنید. مطمئناً خواهید دانست که تحریف تورات و انجیل بعد از آن میسر گردید که آن کتابها را به زبان های دیگر ترجمه کرده و از متن اصلئ آن جدا ساختند. دشمنان دین اسلام همواره سعی میورزند تا متن عربئ قرآن را نیز از ترجمه های آن جدا ساخته و تدریجاً تغیراتی را در ترجمه ها وارد سازند. اینرا شما دگراندیشان عزیز و روشنفکر افغانستان نیز خوبتر و بهتر از بنیادگرایان میدانید. اما بعلت اینکه علاقۀ به دین اسلام و قرآن مجید ندارید میخواهید آنرا نادیده بگیرید. که بدون شک، جفائ عظیم است بحق روشنفکری و دگراندیشی.

      این سوال همیشه در ذهنم موجود است که اگر غوث زلمی کار بدی انجام نداده بود پس چرا قصد فرار داشت؟ نگفته اند که "دزد مباش و از پادشاه نترس!" اگر چیزکی نمیبود، آقای زلمی فرار نمیکرد. ایشان در طلب پناهندگی در غرب قبلاً نیز زحمات فراوانی را متقبل گردیده بود که با توجه به آن به آسانی میتوان فهمید که مقصد و هدف ایشان چی بوده است.

      و اینکه چرا خمینی ها نمیخواهند تا هر فرد کتابهائ همچون آیات شیطانی را بخوانند بخاطر اینست که افراد همه گی بطور یکسان به بلوغ فکری نمیرسند. همانطوریکه شما نیز در فامیل تان حتماً در حضور افراد نابالغ (زیر 18) از تجارب و اندوخته هائ اروتیک و جنسئ خود حرف نمیزنید. همانند آنکه حتی در جوامع بسیار آزاد و بی بندوبار غربی برای دیدن صحنه ها و فلم های پورن شرط بالاتر از 18 سال سن داشتن مطرح است. همینطور خواندن هر کتاب نیز برای هر فردی مفید بوده نمیتواند و گر نه جالب ترین کتابها برای دانش آموزان همانا ناول های عشقی، جنایی، پولیسی و غیره است که اکثریت مطلق اساتید با تجربه خواند آنها را برای دانش آموزان مضر و بیفایده میداند و یا تماشای فلم های پورن میتواند حیات انسانهای نوجوان را برباد کند در حالیکه همه فلم است و چی فرقی دارد پورن باشد و یا علمی و تربیتی؟ که حتماً زودتر و بهتر از من شما تفاوت ها را میدانید و میفهمید که فلم ها و کتُب منحرف کننده چی بلایی بر سر جوانان و نوجوانان میتوانند بیآورند.

      بسیار مشهور است که میگویند علم فلسفه در اوایل انسانها را به بیراهه میکشاند و به نحوی آنها را پوچگرا میکند اما کسب و تحصیل این علم در حد بالا انسانها را با حقایق هستی آشنا خواهد کرد. پرویز کامبخش نیز اولاً امیدوارم آزاد گردد و دوماً آرزو دارم از مرحلۀ نیمچه ملایی هر چه زود تر گذشته و به مراحل پخته گی برسد. او تا بحال دانشگاه را تمام نکرده و بسیار وقت دارد تا کسب علم و دانش کند تا به مرحلۀ شکسته نفسی برسد. در اوایل راه غرور علم دامن گیر بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان عزیز میگردد که یک مسئلۀ طبیعیست.

      امید تا اندازۀ موضوع روشن گردیده باشد.

      بااحترام

    • فرهاد جان!
      باور این است که قرآن خودش یک "معجزه" است و 1387 سال می شود که به شکل اصلی آن پایدار مانده در حال که به اکثر زبان های زنده و مرده دنیا برگردان شده و راساً خوانده شده است، آنهم بدون حضور متن عربی آن. پس باید نترسید که ترجمۀ دری آن پایه های این "معجزه" و یگانه "معجزه" حی و حاظر را به لرزه در می آورد و طومار اسلام را بسته می کند.
      این "بلوغ" فکری که شما در نبشته سنگین تان آورده اید به نظر این کمینه شما سرچپه از آن دارید. درست است که نباید های و باید های متناسب به سن در جوامع آزاد و "بی بندو بار" تعیین شده است اما این موضوع ربطی با بلوغ فکری خمینی ندارد. اگر استناد بر محدودیت ها سنی در آن جوامع آزاد و "بی بندو بار" برای نخواندن نوشته های چون آیات شیطانی سلمان رشدی باشد باید به حضور شما عرض کنم که هیچ محدودیت سنی از طرف همان جوامع آزاد و "بی بندو بار" در خواندن این اثر وضع نشده است و نه شده بود. منی که سنم چندین تا 18 ساله را در جمع شدن خود دارد، کتاب آیات شیطانی را بار بار خوانده ام و با لذت ادبی و هنری هم بردم،در پهلوی آن بر همین "بلوغ" فکری خمینی شکم آمد. به نظرم در تمام دنیا فقط باید همین خمینی آنرا نمی خواند تا فکر خامش قاصر درک یک اثر هنری نمی شد و درنتیجه دست به سلاح نمی برد. راستی به نظر شما سن که باید مسائل جنسی را فهمید در جوامع در بند و با بندو بار اسلامی کدام است؟ خمینی فتوا داده است که سن ازدواج برای دختران 9 ساله بودن است. چی سخت است که زن 9 ساله و ده ساله داشته باشی و نداند که این بلا چیست و چرا باید درون و بیرون شود؟
      این گفته اید که چون غوث زلمی گریخت پس گناه گار است، یک کشف مدرن علت جنایت و گناه در گناه و گناهگاری شناسی و جرم شناسی است. باید با قضا و پولیس و دستگاه امنیتی دولت اسلامی افغانستان مساله در میان گذاشته تا در تعین و دستگیر و به زندان انداختن و شاید اعدام و مسخ و نابودی مجرمین به آسانی اقدام نمایند. ولی اینکه "دزد مباش و از پادشاه نترس!" یک قصه گک مربوط به آن را بیادم آورد، بخوانید: " گویند روبا می گریخت و گرگ پرسید که چی گپ است و چرا می گریزی؟ روبا گفت دختر شاه جنگل را کسی گائیده و گفته که گائیده گر سه خایه داشته. گرگ گفت من که به سن بلوغ هم رسیده ام میدانم که تو سه خایه نه بل دو خایه داری پس چرا میترسی و می گریزی؟ روبا گفت: لوده جان اول دستگیر می کنند و بعد خایه ها را می کشند و حسابش می کنند. بگریز." به تو هم یک نصحیت برادرانه و شاید پدرانه می کنم که در اول در این همچو حالات و با داشتن همچو پادشاهان با بلوغ فکری فرار را برقرار ترجیع بده و اگر بازهم گیر آمدی و خایه یی برایت نماند دلت را دل شیر کن و بگوه که " دزد نیستی از پاچاه هم نترس."
      زنده باشی.

    • جناب امیرالفاسفین که ازمنافقت نامت را امیرالمؤمنین مانده ای! عادتم اینست که هیچگاه درپای مطلبی وقت خودرا ضایع نساخته پیشنهادویاانتقادی ننویسم. مگر بخاطر افشای هویت ات که باید خوانندگان کابل پرس قصدباطنی ات را که درین چرندنامه ات نوشتی، بشناسندصددل را یکدل کرده همه اوقات گرانبهای خودرا برای این مقصد مینویسم. جناب امیرالفاسقین! توشاید تعجب کنی که من چطور تورا ازلحن سخنان ودلایلت شناخته ام. بیاد داری درروزهای نخست که تازه به دین مسیحیت بخاطرصددالر فی ماه گرویده بودی هرروز درپشاورپاکستان همین دلایل سخیف ات را درگوش من میخواندی وبعنوان سؤال وانتقادهمین سخنان را ازاستاد جرمنی ات که وی خود یک پاپ کلیسا بود وزیرنام رییس یک انجو درپشاور کارمیکرد آمده بود وتوهرروز دروس روز گذشته ات را برای من میخواندی وبه دروغ میگفتی که که برای من درباره اسلام سوال پیداشده است. توصدها پاسخ سوالات اترا شنیدی وپاهایت همچو یک خر در گل بندمیماند تااینکه منطق ضعیف ات یارای مقاومت دربرابر من نداشت وبعد قرار شد که من را به "شاهین تاون" غرض ملاقات با استادت جرمنی ات غرض جر وبحث بردی. آنجا خودشاهد استی که استادت که فصیح فارسی صحبت میکرد از فرط لاعلاجی وتهی بودن ازجواب وپاسخ منطقی دربرابر استدلال های من ازیک شاخ به شاخ دیگر میپرید ویکبارفارسی وبار دیگر به انگلیسی صحبت میکرد. زمانیکه جواب نمیداشت ومغلوب میشد بخاطر که شما نفهمید به زبان انگلیسی به ضعف ولاجوابی خود اقرار میکرد ولی زمانیکه کدام دلیلی میداشت به فارسی. چرا که شماانگلیسی را یادنداشتید ومغلوبیت خودرا بفارسی اظهارنمیکردتاشما به سخافت باورایشان متوجه نشوید. حالا زمانیکه پس ازده سال تصادفا مطلب صفحه فعلی را خواندم ونام مستعار ودلایل تخریبکارانه ات را درجامهء اسلام خواندم همه خاطرات گذشته به ذهنم هجوم آوردند. همان گپها، همان کلمات، همان زخم زدنها، همان سلاح های کهنهء کلیسایی باانتقادهای طنزآمیز! من صدهاباربرایت گفتم که قرآن همچوکتاب اناجیل مسیحیان تفسیر وفهم اش منحصر به عده یی معدود علما ودانشمندان نیست. هرشخص مجازاست که شخصا به معنای آن رجوع کند.افلا یتدبرون القران ام علی قلوب اقفالها: جرا به معنای قرآن دقیق نشده وتدبرنمیکنند آیا درقلبهای شان مهرزده اند. جای دیگر ولقد یسرناالقرآن فهل من مدکر. وماننداین آیات ده ها وصدها موجود اند. حالا درجوامع اسلامی حتی یک طفل هم میداندکه کلید تفسیرقرآن دردست اشخاص معدودی نیست بلکه هرفردمسلمان حق تفحص درمعانی قرآن را دارد. بنأ فکرنکنم که دروغ پراگنیها ومارفندیهای کلیسایی ات ازین ببعد بگوش کسی بخلد بلکه هرکس باخواندن نظریات ات ازطرز خرامت ترا میشناسند. اینرا به یقین بدانی که هرگاه تحت هزارنام مطلب بنویسی ویانظردهی من باشناخت پانزده ساله یی که باتودارم ازتک تک واژگان ولحن سخنانت ترا میشناسم اینبار قسم بخداست که نامت، موقعیت ات، نام وزارت ودفتر ات وحتی وظیفه یی که امروز برایت میسرشده وازبرکت آن دسترسی به رایانه وکمپیوترپیداکرده ای برای همگان بخصوص خوانندگان کابل پرس افشا خواهم کرد.

  • دوستان عزیز!
    نخست باید دانست که محترم غوث زلمی مترجم این قران پاک نبوده و صرف از روی اخلاص وسیله ای برای انتشار آن بوده است. اگر از تعصب بگذریم و بحث را منطقی ادامه دهیم، بجاست تا هر فرد مسلمان ترجمه و تفسیر قران را بداند، درغیر آن ما تنها و تنها مسلمان ارثی باقی خواهیم ماندو از قران و دین الی اخیر عمر درک اندک نخواهیم داشت.

    • مشکل در ترجمۀ قرآن نیست. مشکل در چگونه ترجمه کردن و چاپ نمودن قرآن بدون متن اصلئ آن (به زبان عربی) است.

      اخلاص غوث زلمی آنگاه آشکار گردید که در حال فرار و در تورخم بازداشت شد. من به این باورم که یک فرد با اخلاص یقیناً فرار نمیکند با آنکه میدانست که حکومت دست نشاندۀ غربیها در کابل هیچگاهی همچو جرئت را نخواهد کرد که غوث زلمی را به جرم چاپ و تکثیر ترجمۀ قرآن بدون متن عربی مجازات کند.

      اگر انسانها واقعاً دلشان به خواندن قرآن باشد میتوانند در کنار متن عربی ترجمۀ آنرا بخوانند. و اگر نیت ها خراب بوده و قصد بر این باشد که بهانه بیآورند، واقعاً با همچون افرادی دلیل گفتن بیفایده است. همچنانکه بیدار کردن فردی که بیدار است اما تظاهر به خواب بودن را میکند، ناممکن است.

      سوال بنده از شما (آرش جان) اینست که، کی تا بحال مانع گردیده که شما و یا کدام فرد دیگر ترجمه و تفسیر قرآن را نخوانید؟ لطفاً بطور مستند پاسخ بدهید.

      دوستانیکه به انترنت دسترسی دارند میتوانند ترجمه های موثق و دقیق را معۀ تفاسیر معتبر قرآن بطور آنلاین از مترجمین و مفسرین معتبر (شیعه و سنی) بخوانند در حالیکه متن اصلئ قرآن به زبان عربی نیز در کنار آن موجود است. و آنعده از دوستانیکه به انترنت دسترسی ندارند، میتوانند کتاب های حاوئ ترجمه و تفسیر قرآن را معۀ متن عربئ آن در داخل کشور بسیار به آسانی تهیه نموده و مطالعه کنند.

      اینکه ما تا اخیر عمر از درک و شناخت قرآن عاجز میمانیم فکر کنم دلیلش تنبلی و کاهلئ خود ما باشد نه اینکه افراد دیگر مانع ما گردیده و نگذارد ما به قرآن دسترسی داشته باشیم.

      با احترام

  • امروز جهان کجا رسیده ما کجا ماندیم
    کشور ما مشکل دیگر نداره تنها مشکل ما ترجمه فارسی قران پاک بدون متن عربی است چی فاجعه بزرگی
    افغانستان تنها کشور اسلامی واقعی است وخداوند ازاین مردم رازی است همانطور که میبیند مردمان این کشور در صلح صفا وترقی با اسایش کامل زنده گی میکنند
    ومردم این کشور بعداز مرگ به بهشت خواهد
    چونکه از چهره هایی نورانی شان پیداست و بهشت برای همچنین افرادبا ریش ولنگی ساخثه شده

  • جهان به فکر اتوم ما به فکر استنجأ

    ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.