کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > دیدگاه > طرح تجزیه افغانستان

طرح تجزیه افغانستان

تجزیه افغانستان باعث می شود که مردم قرون وسطایی به روش خود زندگی کنند و از آن لذت ببرند و مردم متمدن تر به شیوه ی دلخواه خود زندگی کرده و آزاد باشند. در ضمن در این صورت از سیطره طلبی یک قوم خاص که صدها سال است بر گرده ی ملیت های دیگر سوار است خلاصی خواهیم یافت.

يكشنبه 1 اوت 2010, بوسيله‌ى مهرورز

پرسش های عمومی درباره تجزیه افغانستان:

يک: چرا طرح موضوع تجزیه افغانستان، عبور از خطوط ممنوع دانسته می شود؟ (لطفا شرح دهید)

دلیل اینکه این موضوع عبور از خط سرخ پنداشته می شود یکی جهل مردم است. تعدادی از مردم از بس سالها شعار تمامیت ارضی را شنیده اند فکر می کنند که تجزیه همانا خیانت به کشور و وطن است. دوم اینست که پشتونها تجزیه افغانستان را به نفع خود نمیدانند. با این کار آنها از معادن سرشار نفت و گاز شمال و همچنین از همسایه گی کشورهای مشترک المنافع هم محروم می شوند.

دو: آيا لازم است موضوع تجزیه افغانستان به عنوان یکی از راه های آغاز برای پایان رنج و ستم تاریخی به بحث گرفته شود؟ (لطفا شرح دهید)

از نظر من تجزیه افغانستان بهترین راه حل نجات افغانستان از جنگ و خونریزیست. فرض کنید اگر دو کشور شمالی و جنوبی داشته باشیم در این صورت کشور شمالی از انفجار و انتحار مصون خواهد بود و کشور جنوبی هم می توانند قوانین قرون وسطایی خود را که خیلی دوست دارند برای خود تنفیذ کنند و از آن لذت ببرند.

سه: آیا تجزیه طلبی در کشور افغانستان یک حق پنداشته می شود و یا مساوی با وطن فروشی و همراهی با بیگانگان است؟ (لطفا شرح دهید)

هر انسانی حق دارد در مورد راه های پیشرفت و سعادت کشور خود نظر بدهد و تجزیه هم یکی از این راه حل هاست.

چهار: آيا برای تجزیه طلبان مرز و محدوده ای برای عمل و رسیدن به تجزیه افغانستان قایل هستید؟ (لطفا شرح دهید)

این کار باید از راه های مسالمت آمیز و جنبش های مدنی صورت بگیرد.

پنج: آيا به مخالفان تجزیه افغانستان حق می دهید که از تمام روش های ممکن برای سرکوب تجزیه طلبان استفاده کنند؟ (لطفا شرح دهید)

نخیر به هیچ وجه.

شش: با تجزیه افغانستان مخالف هستید؟ (آری یا نه)

نه

هفت: با تجزیه افغانستان موافق هستید؟ (آری یا نه)

بلی

هشت: آيا درباره تجزیه افغانستان نه نظر مخالف دارید و نه موافق؟ (آری یا نه)

نه

پرسش ها برای موافقان تجزیه افغانستان:

يک: چرا موافق تجزیه افغانستان هستید؟ چه عوامل و انگیزه هایی باعث شده تا شما موافق تجزیه افغانستان باشید؟ (لطفا شرح دهید)

تجزیه افغانستان باعث می شود که مردم قرون وسطایی به روش خود زندگی کنند و از آن لذت ببرند و مردم متمدن تر به شیوه ی دلخواه خود زندگی کرده و آزاد باشند. در ضمن در این صورت از سیطره طلبی یک قوم خاص که صدها سال است بر گرده ی ملیت های دیگر سوار است خلاصی خواهیم یافت.

دو: آيا تجزیه افغانستان را عملی می دانید؟ چه عوامل و انگیزه هایی باعث تجزیه افغانستان می شود؟ (لطفا شرح دهید)

تجزیه ی افغانستان در آینده ی نزدیک غیر ممکن است. عوامل تجزیه ی افغانستان عبارت از برتری طلبی پشتونها و تمایل آنها به زندگی عقب مانده و اسلامگرایی افراطی می باشد.

سه: آيا علی رغم اینکه موافق تجزیه افغانستان هستید، تجزیه را امری بعید می دانید؟ چه عوامل و انگيزه هایی مانع از تجزیه افغانستان می شود؟

تا ده ها سال آینده این کار صورت نخواهد گرفت. دلیل آنهم مخالف شدید پشتونها، مخالفت اقوام دیگر که به اثر نادانی و جهل است، تربیت نسلهای مختلف با شعار تمامیت ارضی و برداشت غلط مردم از تجزیه طلبی است. تجزیه طلبی در نظر اکثر مردم خیانت و وطن فروشی محسوب می شود و واژه ی تجزیه یک کلمه منفی و منفور است.

چهار: افغانستان باید به چه شکلی تجزیه شود؟ کشورهای جدید چه تغییرات جغرافیایی را باید پیدا کنند؟ (لطفا شرح دهید)

ولایات شمال، شمال شرق و شمال غرب و قسمت هایی از مرکز می توانند یک کشور واحد را تشکیل بدهند.ولایات جنوبی، شرقی، جنوب غرب و جنوب غرب هم می توانند کشور خود را داشته باشند. قبل از تجزیه وقت داده شود تا تمام شهروندان در انتخاب کشور خود آزاد باشند. بعد از یک وقت معین هر کس در هر محیط جغرافیایی که به سر می برد می تواند شهروند همان کشور شمرده شود. هیچ گونه فشاری نباید بر افراد به دلایل ملیتی در انتخاب کشور شان وارد شود.

پنج: تغییرات جغرافیایی جدید با تجزیه افغانستان باید بر چه اساسی صورت گیرد؟ نقش عوامل نژادی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی تا چه اندازه در تقسیم بندی جغرافیایی جدید اهمیت دارد؟ (لطفا شرح دهید)

در سوال چهارم تقریبا جواب این سوال ارایه شده است. مملکت باید به دو کشور تجزیه شود و تمام ملیت ها حق انتخاب داشته باشند. هر کس هر کشوری را که دلش خواست باید بتواند تابعیت آن را داشته باشد. فرض بر این گذاشته شود که کشور شمالی فارسی زبان و کشور جنوبی پشتو زبان باشد.

شش: آيا هزینه و بهای جنگ و نقض حقوق بشر در نتیجه ی تجزیه و تثبیت مرزهای جغرافیایی جدید کمتر از وجود و ادامه افغانستان با پیشینه ی سرشار از نقض حقوق بشر و ادامه نقض حقوق بشر در چنین کشوری ست؟ آيا معتقدید راه هایی برای جلوگیری از جنگ برای تثبیت مرزهای جدید وجود دارد؟ این راه ها کدامند؟ (لطفا شرح دهید)

تثبیت مرزها باید از طریق مذاکره صورت بگیرد و توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شود.

هفت: آيا معتقدید که تمام راه ها برای داشتن افغانستان واحد همراه با رعایت حقوق بشر مسدود شده است؟ آيا همه ی گزینه ها را برای سامان دادن به وضعیت انسانی در افغانستان پر هزینه تر از تجزیه افغانستان می دانید؟ (لطفا شرح دهید)

بلی . تاریخ 250 سال اخیر افغانستان ثابت ساخته است که ظلم و تبعیض در این کشور با خصوصیات فعلی پایان یافتنی نیست.

هشت: با تجزیه افغانستان چه کشورهایی باید بوجود آيد؟ اين کشورها باید دارای چه مشخصاتی باشند؟ نظام های حکومتی در اين کشورها چگونه باشد؟ پادشاهی ، امارت، جمهوری، اسلامی، سکولار و...؟ (لطفا شرح دهید)

کشور آریانا یا خراسان در شمال و افغانستان در جنوب. نظام حکومتی شمال باید جمهوری دموکراتیک باشد. نظام حکومتی در جنوب هم به خواست مردم شان باشد خواه امارت خواه پادشاهی.

نه: آيا کشورهای جدید می توانند خود را به سرعت سامان داده، وضعیت قابل قبول حقوق بشری داشته و نیازهای مختلف مانند نیازهای اقتصادی خود را تامین کنند؟

از کشور شمالی اطمینان دارم که می تواند سامان یافته و وضعیت قابل قبول تری به خود بگیرد. کشور جنوبی هم لااقل بد تر از حالت کنونی نخواهد داشت.

ده: لطفا هر مورد دیگری را که لازم می دانید و در پرسش ها نیامده، با شرح آن بنويسید.

برای زود تر دست یافتن به تجزیه باید قبح و زشتی تجزیه طلبی را از نظر مردم جاهل زدود. نفس مطرح ساختن تجزیه به خودی خود کمی از حساسیت های موجود می کاهد و قابل تقدیر است. این موضع باید به رسانه های صوتی و تصویری هم کشانده شود.

طرح تجزیه ی افغانستان

چهار شنبه 14 ژوئيه 2010, نويسنده: احمد بهار چوپان


رابرت بلک ویل: آمریکا باید افغانستان را به دو قسمت تقسیم کند

عدم پرداختن به مسایل افغانستان و عدم جسارت برای عبور از خطوط ممنوع که بیشتر درونی می باشد و نوعی خودسانسوری همراه با وطن پرستی چشم بسته را با خود دارد، به ضرر جامعه ی افغانستان است. دیگران به راحتی بدون اینکه درگیر وجدانی تقلبی شوند، به بحث و تجزیه و تحلیل مسایل مختلف در حوزه های مختلف می پردازند و کند و کاو درباره ی مسایل را لازمه ی برخورد سالم تر و صحیح تر با آن برای منافع خود می دانند و در افغانستان اما وقتی دیگران درباره ی سرنوشت و آینده ی مردم بحث می کنند، اهالی قلم به همان احساس وطن پرستی چشم بسته پناه می برند.

شنبه 10 ژوئيه 2010, نويسنده: کابل پرس


طرح تئوریک تجزیه افغانستان

در شرایط فعلی طرح تئوریک تجزیه یک ضرورت به نظر می رسد، مهم ترین حد و مرزی که باید از آن عدول نکنند، این است که از تعصبات و خشونت های قومی به دور بوده و عدالت در طرح های تقسیمات در نظر گرفته شود، برای بدست امدن این شرایط، بهترین راه حل این است که جامعه جهانی و بخصوص سازمان ملل بر روند تجزیه اشراف کامل داشته باشد و داوری در تقسیمات اراضی به سازمان ملل داده شود.

چهار شنبه 7 ژوئيه 2010, نويسنده: محمد اسحاق فياض


به تجزیه افغانستان بیندیشیم و یا به تغییر پشتونها؟

جامعه شناسان باور دارند که خلای ایدولوژیک موجب بیداری و تقدس ارزشهای قومی میشود/اگر بنا میبود تا برای هر گروه قومی و زبانی یک کشور مستقل وجود داشته باشد امروز در جهان بجای 195 مملکت باید شش هزار و پنجصد کشور وجودمیداشت./. تجزیه افغانستان به هیچوجه یک تجزیه آرام، صلح آمیز و متمدنانه مثل، چک و سلواکیا، نخواهد بود/معجون "پشتونوالی و شریعت" سمی است که باید آنرا از مغز پشتونها شست/ چگونه می توان انتظار داشت که پشتونها مثل فارسی زبانها و یا ترکها فکر کنند در حالیکه در زبان پشتو منابع فکری، علمی، ادبی و هنری بسیار اندک وجود دارد؟

دو شنبه 5 ژوئيه 2010, نويسنده: جعفر رضايی


طرح تجزیه ی افغانستان

پاسخهای به کابل پرس: چون من یکی از مخالفان تجزیۀ افغانستان هستم بنا برآن در بخش مخالفان تجزیۀ افغانستان به پاسخ دوستان و وطنداران ام خواهم پرداخت.

شنبه 3 ژوئيه 2010, نويسنده: نعمت الله ترکانی


طرح تجزیه ی افغانستان

درمیان مردم عامه – عناصرغیر"اوغان"- هنوزاین آگاهی بوجود نیامده است که بدون "اوغان" ها می توان راحت تر وانسانی تر زندگی کرد وبنابران باید کشوررا تجزیه کرد تا ازشرمصیبت های تمام ناشدنی ی که این طایفه برکشور تحمیل کرده است؛ درامان ماند.

چهار شنبه 30 ژوئن 2010, نويسنده: ربانی بغلانی


طرح تجزیه افغانستان!

عبور از خطوط ممنوع: مخالف، موافق و نه مخالف و نه موافق: نظر شما چیست؟/ هدف از طرح این بحث شاید عبور از خطوط ممنوع در کشوری باشد که سرکوب، خفقان، کشتار، تبعیض و چپاول بیداد می کند و این سرکوب، خفقان، کشتار، تبعیض و چپاول از حداقل 150 سال پیش تا دوره ی حکومت فاسد، طالبانی و مافیایی حامد کرزی با حضور حدود 150 هزار سرباز بین المللی بر جنازه ی کشوری بنام افغانستان ادامه یافته است.

سه شنبه 29 ژوئن 2010, نويسنده: کابل پرس


خاورميانه با طراحی آمريکا!

افغانستان از نقشه ی جهان حذف می شود؟

سه شنبه 5 فوريه 2008

IP Plans: Best Cloud Web Hosting

Professional web services including fully managed VPS and dedicated servers for businesses and individuals.

Domain Registration - Search and register your domains with IP Plans
Fresh Cloud Shared Hosting with IP Plans
Fully Managed Cloud and SSD VPS with IP Plans
Fully managed Dedicated Servers with IP Plans






77 تن همین اکنون این صفحه کابل پرس را باز کرده اند

پذيرش > دیدگاه > طرح تجزیه افغانستان

آگهی در کابل پرس

loading...

پيام‌ها

  • ریشه های جهل و نادانی هرگز حق و حقوق انسانی را نمیدانند و اگر میدانستند میگذاشتند که افغانستان آباد شود. از آغاز افغانستان تا به امروز جهالت وحشیگری چور چپاول زن سیتیزی گوش و بینی قتعکردن زنان زن را به شتر قاتر خر فروختن زن را به قیمار باختند بر کشور حاکم است و نامردان وحشی قبیله راه ترقی و تمدن را در اثر اندیشه های خودباوری کور کورانه خود بروی مردم افغانستان بسته و نگذاشتند که علم و کمال رایج جامعه شود و کشور آباد شود. و امروز نیز همین بلا حاکم است و در گوشه و کنار مکاتب را می سوزانند و زنان را گاهی می سوزانند گاهی گوش وبینی شان را قتع میکنند تا وقتی که افغانستان تجزیه نشود همین وحشیگری چور چپاول قتلعام ادامه دارد اگر میخواهید جهان ما را به عنوان انسان بیشناسه و ماهم یک زندگی انسانی داشته باشیم یگانه را تجزیه باقی مانده و سلام

  • به نظر مه 99 فیصد مردم ما مخالف تجزیه هستند چون تجارب تجزیه شدن کشور های کوریا به کوریای شمالی و جنوبی و همچنان تجزیه هند به هند و پاکستان چندان نتایج خوبی به بار نیاورده است.
    این کشور ها تا به امروز هم با هم درگیر جنگهایی نظامی هستند.
    باز هم اگر افغانستان به دوکشور جنوبی و شمالی هم تجزیه شود، میان پشتونها هیچ مشکلی وجود ندارد و آنها میتانن به زودی پشتونستان بزرگ بسازند، ولی باز هم شمال مشکل دارد چون در آنجا باز هم ضرورت به تجزیه کشور هایی کوچک دیده میشود زیرا نام خراسان بر هیچ هزاره، ازبک و یا ترکمنی قابل قبول نیست. پس ده ای صورت بهتر خواهد بود که ما به فکر تجزیه کشور خود نه بلکه در صدد بدست آوردن مناطق از دست داده خود باشیم. و پشتونها فغلا در ای کشور حیثیت حلقه اتصال دارند که باز هم با تکرار به گفته هایی گذشته خود در صورت نبودن پشتون اقوام دیگر غلامی کشور هایی همسایه ره خاد کدن.

  • سلام خدمت همه هموطنان عزیز به خصوص نوسینده محترم که این بحث زیبارا مطرح کردن من موافق تجزیه هستم چون این تنهارا پایان یافتن، خشونت خواهد بود به تجزیه اوغانستان ما بزرگ‌ترین مشکلات خود را پشته‌ی می گزاریم یعنی قدرت سیاسی که دیگر کسی نه توانده به زور بالای ما حاکمیت کنند چون این حق مسلم هر شهروند ما است که سرنوشت سیاسی خودرا تعیین کنند **
    یک کسانی که مخالف تجزیه افغانستان است یعنی می خواهد که مارا زیر ستم قبیله خود قرارِ بی تند
    دو نجات یافتند اززیر ظلم جهل قبیله در تجزیه است
    سه به تجزیه اوغانستان ما یک بار دیگربا یک زندگی انسانی و مستقل میپردازیم
    چهار 90درصد اوغان های عزیز طالب است و این مشکل خودیشان است
    یک شان به نام طالب و دیگر شان به نام این و آن آمدن حدف شان فقط قدرت است وقتی که در یک جغرافیا جداگانه قرارداشته باشیم خوب معلوم است که در بر ابر ی تجاوز بگانه چه باید کرد
    پنج مخالفن تجزیه اوغانستان کسانی است که خود شان طالب است شما نگران تجزیه ای اوغانستان نباشید بگزارید این اوغانستان تجزیه’گردد تجزیه شدنی است و تجزیه هم میگردد و یگانه رای آ رامی امنیت انکشاف و ترقی اقوام غیر پشتون در همین تجزیه شدن نهفته است ، وسیله ای نجات یافتن از قبیله در تجزیه شدن است ویا بهتر ازان سیستم فیدرالی است هر قوم هویت اصلی خود را بدست میاورند، به افتخار خود با داشته های مادی و معنوی خود و غنای فرهنگ خود بسر ببرد

  • شیلاه شمالی بر اولین بار درست حرف میزنه به جز قسمت اخر ( تجزیه ) . حضرت محمدء قتلو ( ص ) میفرمایند که عقل زن در کف پایش است . و 99% مردم افغانستان که مسلمان هستند این مسله را قبول دارند . ولی من قبول ندارم و به وضاحت میدانم که شیلاه شمالی خود را به ( کوچه حسن چپ ) میزند . ورنه خوب میدانند که تجزیه دوای مرض های مردم افغانستان نیست . مکتب ها را بستن و گوش و بینی بریدن از جمله مسایل جزایی اسلامی است در ردیف ( قصاص ) و زن را با شتر و خر قاطر و یا در قمار باختن از جمله مسایل اقتصاد اسلامی است ورنه در تاریخ افغانستان قبل از اسلام و تا جایی بعد از اسلام بودند زن های که نام اور برای قوم خود شدند مانند ادی نازوانا ویا رابعه بلخی و یا سلطان رضیه و نادیه انجمن دختر جوانی که چند سال قبل بدست شوهرش در هرات به قتل رسید و یکی از بهترین شاعران معاصر افغانستان بود . القصه ما باید به همدیگر کمک کنیم و فساد سیاسی را از بین مردم خود با دانشمند ساختن مردم خود بر داریم ورنه اگر ما افغانستان ا بدست تاریخ یسپاریم ؛ ؛ تاریخ مانند که شاه شجاع و نادر خان و حبییب الله باچه صقو و یا خال محمد دزد کلکانی را در سطل اشغال انداخت ؛ ؛ به زور شیطان الرجیم ( شیطان اولین مبارز راه ازادی بود که " نه " گفت در سجده نمودن انسان که خداوند او را از " خاک بی ارزش " ساخته بود ) ؛ ؛ ملا عمر و کرزی و ملاه قسیم فهیم و عبدالله عبدالله و غیره ملاه های کور مغز را که هستند در اصل انگشت ششم ما افغانها که ( نه مانده میشه نه کنده ) در سطل اشغال خواهند انداخت . . ولی وقت زیاد در بر خواهد گرفت و مردم ما حوصله این همه خر تازی را ندارند و باید من و شما دست به دست هم داده اول دزد های کلکان را با شعور بسازیم بعداء قطالریقان پشتون را که در لباس و عبا و قبای اسلام مردم ما را میکشند از زیر دست مسلمانان عرب و پاکستانی بیرون بیاوریم . بعدا معدنیات را از زیر خاک کشیده بین هر یک مردم افغانستان چنان برابر تقسیم میکنیم که خداوند انگشت بدندان از عدالت افغانی گردد .

  • از آمد نام اوغانستان تا آمروزه فقط یک اقوام در این سرزمین حاکمیت کردن
    حال شما هموطنان عزیز این کتاب نگاه کنند که برای نابود هویت و زبانی ما دست به چه کار های زدن که هویت قبیله را به زور بالای ما تحمیل کنند حتی به سوگند خوردن قبیله اعتماد نه کنند امروزه همه هموطنان عزیزما شاهد است که صدها میلیون دلار برای میلت اوغانستان جامع جهانی کمک کرد بود
    و لی یک نیست که برای سؤال ها ی مردم پاسخ گوه باشد که این کمک های جامع جهانی فقط وفقط حق مسلم قبیله است ؟چون فقط قبیله قدرت را در اختیار داردhttp://www.youtube.com/watch?v=X4Rfe1SdXhc&feature=related
    از زمانیکه در سال 1747 میلادی ، سران قبیله های اوغان کامیاب شدند که حاکمیت قبیله ای خویش را در بخشی از سرزمین بزرگ ِ ایران – خراسان بنیاد نهند ، برای ما مردمان بومی ایران – خراسان که تحت سیطره ای وحشیانه ای آنها قرار داشته ایم ، مصیبت های وصف ناپذیری را به ارمغان آورده اند . یکی از آن مصیبت های جانسوز این است که اوغان شاهان و فاشیست های قبیله سالار همواره کوشیده اند پیوند های تاریخی ، فرهنگی ، زبانی و دیگر رشته های انسانی ما را با مردم ما در آنسوی مرزهای انگریز ساخته ای تحمیلی به گونه ای دردناک ببرند و در وادی سوزان از خودبیگانه گی نگه مان دارند. ادامهhttp://www.tajikmedia.com/index.php?option=com_content&view=article&id=57:1388-02-22-09-21-56&catid=50:1388-12-21-23-00-40

  • راستى يكانه راه بيرون رفت ازين وضع موجود و رقت بار كه شباهت به يك مريض سخت دارد كه نه ميميرد ونه زنده وزندكى كرده ميتواند و از كردن بايين فلج است.موادات اطراحى روان و كسى اكر يك قطره اب در دهنش بريزد.او برادرها امروز انسانيت ما تحت سوال است.متيقن هستم كه همه علت اساسى نفاق, ان عده از كشور هاى هستند كه به برادران بشتون ما سلاح دادند وانها را تجهيز كردند و فرستادند تا ديكر اقوام برادر را نسل كشى كنند.و امروز نيز تمام قدرت را به انها انتقال دادند. اين وزيران كه از اقوام ديكر هستند انها همه فخرى هستند.به حساب خوجه باغ دارى دارم.انها فاقد صلاحيت هستند.اين همه وحدت ملى دروغين است.اصلا وحدت ملى و جود ندارد و روى ان هم كار نشده است.تنها اكر كسى از حقوق قوم وملت خود حرف براند او ضد وحدت ملى است. اين يك كلمه دروغين واستبدادى است كه تحميل شده و هم يك وسيله براى سر كوب نخبه كان غير بشتون است.
    باز هم انها قا نون بشتونوالى خودرا كنار نميكزارند. بكزار كه انها با اين قانون باهم در دولت خود زندكى كنند.كشوريكه درشمال ايجاد ميشود ,قانون اساسى متمدن و همه اقوام برادر و برابر نزد قانون باشند.ميقن هستم كه انها بين هم انقدر مشكل نخواهند داشت. تا اخرين نفر نفوس همه معلوم شود .به همه زبانها شرايط مساعد كردد كه انها از خود نشرات دشته و انكشاف كنند.بسيار به زودى از فقر و بد بختى رهايي يافته مقام خودرا دربين ديكر كشور ها يدست خواهد اورد.يكانه راه همين خواهد بود.ديكر همه خواب و خيال است.با بشتونها نميشود . تا دنياست به همين منوال خواهد ماند.

  • کاسیو جان اولا سلام به شما تقدیم میکنم و قدر احساسات افغانیتانرا دارم. ولی یک خواهش برادرانه از پیش تان دارم که لطفا در مورد اسلام چیزی نگوید. امید بپزیرین و موفق باشین.

  • درود بر فرهیختگان افغان

    البته به نظر من تابیماری را تشخیص ندهیم تداوی آن ناممکن است

    http://www.jahantv.com/e2.htm

    تلویزیون با یرنامه زنده برای بیداری هم میهنان و همزبانان ارجمند

    تماشا کنید.

    • فریهخته یعنی چه . تو ایرانی هستی ؟

    • casio
      فریهخته یعنی چه تو .ایرانی هستی ؟ هههههههههههههههههههههه
      این همان نظر کم سوادان چون خرم .... است که دانشگاه را ایرانی میدانست....

    • look my khan .

      may this Casio don’t like Iranian , only because of Iranian attitude against afghan who living in Iran since war start . so may be lot of afghan by ignoring the speaking & acting like Iranian they want abuse them back . and he is right Iranian are a kind a abuse all around the world . may you don’t know this .

  • تجزیۀ افغانستان به دو کشور مستقل، یقیناً آرزوی همگانی و مورد قبول تمام مردم فارسی زبان کشور میباشد. اما پشتونها شدیداً مخالف این امر خواهند بود، چونکه طبق معمول آنها افغانستان را با محدوده و مرزهای کنونی اش مربوط به خود دانسته و دیگر اطباع کشور را که هزاران سال قدامت و پیشینۀ تاریخی دارند، بیگانه و اطباع بیرون مرزی میدانند که باید از افغانستان خارج شوند.

    شاید پشتونها از پیشینۀ تاریخی خود ایشان بیخبر هستند و یا اینکه خود را به اصطلاح عام به در دیوانگی زده و با چشم سفیدی مطلق خود را باشندگان واطباع اصلی این مرز و بوم می قبولانند. غافل ازینکه دیگر زمان تکروی و زور گوئی گذشته است و ایشان دیگر نمیتوانند ادعای باداری نموده و سلطه بردیگران را حق مسلم و بابائی شان بدانند.

    بناعاً برای ایشان دو راه حل ممکن وجود داشته و باید بقبول یکی از آن تن بدهند:

    1، تجزیۀ افغانستان

    2، قبول یکن نظام فدرالی و تقسیم مساویانۀ مسئولیت ها ، امکانات و عایدات کشور با تمام اقشار، اطباع و نژادهای مختلف کشور.

  • در تجزیه افغانستان تا سال 2012 وقت دارید . چرا که بعد از سال 2012 دیگر دنیای وجود نخواهد داشت .

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.