کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > دیدگاه > امپریالیسم در زیر چادر

امپریالیسم در زیر چادر

حقوق زن در اسلام

سه شنبه 23 اوت 2011, بوسيله‌ى حمید بهشتی

برگرفته از قنطره - 18 اوت 2011
http://de.qantara.de/Imperialismus-unterm-Schleier/16951c17385i0p8/index.html
نویسنده: پرفسور لیلي احمد/ ترجمه به فارسی: حمید بهشتی

از مبارزه با ستم بر زنان مسلمان در جهت اسلام ستیزی سوء استفاده میگردد و هوچی گران غرب به این موضوع که می رسند رو به تبلیغات امپریالیستی می کنند – در حالیکه این فکر هرگز به ذهن آنها خطور نمی کند که در باره ستم بر زنان مسیحی نیز کلامی بر زبان آورند.

زمان کوتاهی پس از 11 سپتامبر و آغاز جنگ در افغانستان موضوع «زن در اسلام» در آمریکا و غرب به اهمیت ملی رسید و با سخنرانی رادیوئی بانوی اول (آمریکا) لاورا بوش در 17 نوامبر 2001 تبدیل به مهم ترین موضوع روز شد. وی گفت: «انسان های متمدن در سراسر جهان به وحشت افتاده اند، آنهم نه فقط بدین خاطر که دلهای ما به خاطر زنان و کودگان افغان می سوزد، بلکه به این خاطر نیز که ما در افغانستان می توانیم ببینیم که دنیائی را که تروریست ها به ما تحمیل می کنند، چگونه دنیائی است ... مبارزه با تروریست ها، مبارزه برای احقاق حقوق زنان نیز می باشد.

و روز پس از آن چری بلر، همسر نخست وزیر انگلستان نیز نظیر همان سخنان را تکرار نمود. با تأثیر پذیری از این واژه کلیدی رسانه ها نیز آغاز کردند به اینکه جنگ افغانستان را جنگی عادلانه و در خدمت نجات زن مسلمان جلوه گر سازند.

به نوشته یکی ار روزنامه نگاران انگلیسی برقه تبدیل به بیرقی جنگی گشته است. در ماه های بعد، رسانه ها پر بودند از گزارشات حاکی از فقدان حقوق زنان در افعانستان و متضمن این که اسلام هموراه بر زن ستم نموده است. و آنگاه پوشش زنان در همه ی فرم های آن، چه برقه، چه حجاب یا نقاب برای ممالک غربی تبدیل شد به موضوع ملی که ممنوعیت سرپوش در مدارس فرانسه در سال 2004 آغاز این ماجرا بود.

این راهکار که مبارزه با ستم بر زن را برای مشروعیت بخشیدن به اعمال حاکمیت خود بکار گیرند، طبیعتا نیرنگی بود که بیش از همه امپریالیست های فرانسوی و انگلیسی در گذشته مکرّر از آن استفاده کرده اند. چه علیه مسلمانان، چه هندوها و یا دیگران. درست همین منطق و سخنوری را گایاتری شیپویاک در عبارت مشهور خویش شرح داده است: «مردان سفید پوست زنان تیره رنگ را از دست مردان تیره رنگ نجات می دهند».

آنان که گذشته ی امپریالیسم را می شناسند، در شگفت اند از اینکه چگونه این نیرنگ قدیمی هنوز کاربرد داشته و جواب می دهد. طولی نکشید و این تبدیل به توافق جمعی ما شد که نیروهای ما در افغانستان بدین خاطر آنجا رفته اند که زنان را از رفتارهای وحشیانه طالبان نجات دهند، رفتارهایی که به اسلام نسبت داده می شوند.

احساسات دشمنی نسبت به اسلام

من در تحقیقات خویش به نتایج این اندیشه پرداخته ام: تحقیقات بر روی گزارشات زنان مسلمان در آمریکا که در رابطه با هراس از اسلام و گفتمان جدیدی که در باره «زن در اسلام» در انبوهی از کتاب هائی که در سال های گذشته از جانب زنانی با پیشینه ی مسلمانی انتشار یافته اند. این کتاب ها که گوئی شهودی بر ویژگی وحشتناک ستم بر زن در اسلام می باشند در واقع نیز تبدیل به پرفروش ترین کتاب ها گشته اند.

به نقد کشیدن علمی این کتاب ها بخاطر نشان دادن این است که در لوای جانبداری از زنان مسلمان ، احساسات دشمنی با اسلام و مردان مسلمان تحریک گشته و نهایتاً به حمایت از سیاست اسلام ستیزی می انجامد. این نیز قابل توجه است که همان جماعت ها و نشریاتی که با زنان ستمدیده ی نویسنده اظهار همدردی می کنند، در عین حال کوچک ترین تعارضی نسبت به تعداد بی شمار زنان و کودکان جانباخته در جنگ های عراق و افغانستان از خود نشان نمی دهند.

سخنوری فاقد معنا و محتوا

هنگامی که من به تاریخچه موضوع «ستم بر زنان در اسلام» نظر کرده و آن را مورد مطالعه قرار می دهم که در خدمت چه اهدافی از آن استفاده شده است، نتیجه گیری من روشن است: زمان آن رسیده است که این موضوع را از مباحث خویش حذف کنیم. این واقعا چیزی جز سخن گفتن بی معنا و بی محتوا نیست که از دوران امپریالیسم باقی مانده است. و اکنون دیگر زمان آن فرا رسیده است که اینگونه سخنوری را رها کنیم.

مسلماً بیهوده است اگر کسی امروزه مدعی شود می خواهد به طور کلی در باره ستمی که بر زنان از جانب مسیحیت اعمال می شود سخن گوید و در اینکار میان موقعیت زنان مسیحی در نیجریه، هندوستان، آرژانتین، روسیه و ایتالیا تفاوتی قائل نگردد. درست به همین گونه در مورد ستم بر زنان در اسلام در گفتمان حاضر کلی گوئی می شود.

واقعا نیز تفاوت های زیادی میان شرایط زندگی زنان مسلمان در عربستان سعودی، ایران، اندونزی، ترکیه، فرانسه و آمریکا وجود دارند و اگر بخواهیم این ها را همگون بدانیم کار بیهوده ایست.

اینکه می گویم گفتمان باقیمانده ی امپریالیسم را رها کنیم بدین معنا نیست که این را نفی کنم که در اسلام رویکردها و قوانینی وجود دارند که واقعا به طرز وحشتناکی زنان را مورد تبعیض قرار می دهند.

از جانب دیگر بر این باورم که در حال حاضر در غرب براین جهات به شدت تأکید می گردد. این کار بیهوده ایست که در باره اسلام به طور کلی وهن آمیز سخن گفته شود. بجای آن باید با قوانین و رسومی که نسبت به زن تبعیص آمیز می باشند یکی یکی مبارزه کرد. یکی دیگر از تأثیرات 11 سپتامبر بر وضع زنان مسلمان در غرب است که اینجا بدان اشاره می گردد، به کوشش های زنان مدهبی مسلمان در غرب به ویژه در آمریکا.

این زنان که بسیاری از آنها دارای حجاب می باشند برای رسیدن به موقعیت های رهبری در سازمان های اسلامی می کوشند. آنها متون قدیمی و از جمله قرآن را بازخوانی کرده، خوانش آنها برای کسانی که مرد را محور تفاسیر خود قرار می دهند چالش آمیز است.برخی از آنها با متون قدیمی در باره حجاب رویکرد تازه ای داشته و نتیجه گیری می کنند که اجباری نبوده و با اینحال بر باور مسلمانی خود باقی می مانند.

مسلماً برای آن دسته از زنان که حجاب دارند روشن است که در کشورهای غربی که زنان قادرند به گونه ای لباس بپوشند که دلشان می خواهد، دیگر مردسالاری حاکم نیست، برخلاف کشورهائی که مسلمانان در اکثریت هستند. هنگامی که من در این باره با زنان مصاحبه کردم از جمله یکی از آنها گفت به هیچ وجه بر این باور نیست که داشتن حجاب از جانب دین وظیفه می باشد. اما وی با اینحال حجاب خویش را حفظ می کند تا مردم جوامع ما در غرب به پیام سکسی که وجود دارد متوجه گردند. و نیز به این فشار که باید آنچنان لاغر بود که با سلامتی انسان دیگر همساز نیست.

سربلندی بخاطر هویت مسلمانی

یکی دیگر از زنان گفت که او حجاب را درست به همان دلیلی رعایت می کند که یکی از دوستان یهودیش جارموکه می پوشد. حجاب نشان حضور اقلیتی مذهبی و مغرور به هویت مسلمانی است که دارای همان حقوقی می باشد که سایر شهروندان دارند. آنها به حجاب ملبس می شوند و بدین وسیله سربلندی خویش را از هویت اسلامیشان نشان می دهند. همانگونه که در سال های دهه 60 آمریکائیان آفریقایی نسب با آرایش موهای خویش می کردند.

و اکنون که برخی از ممالک اروپائی این بحث را دنبال می کنند که حجاب را ممنوع سازند لازم است که بخاطر بیآوریم که ممنوعیت حجاب در گذشته معمولا بی اثر بوده است. در مقابل آن اکنون در آمریکا که چنین ممنوعیت هایی وجود ندارند، گروهی از زنان مسلمان هستند که پس از مطالعه دقیق قرآن حجاب را کنار گذاشته اند. زیرا آنها بدین نتیجه رسیده اند که پوشش سر از نظر ایمانی فاقد اهمیت است.

IP Plans: Best Cloud Web Hosting

Professional web services including fully managed VPS and dedicated servers for businesses and individuals.

Domain Registration - Search and register your domains with IP Plans
Fresh Cloud Shared Hosting with IP Plans
Fully Managed Cloud and SSD VPS with IP Plans
Fully managed Dedicated Servers with IP Plans






82 تن همین اکنون این صفحه کابل پرس را باز کرده اند

پذيرش > دیدگاه > امپریالیسم در زیر چادر

آگهی در کابل پرس

loading...

پيام‌ها

  • مقاله همه جانبه واقعیت بینانه و آموزنده.
    آموزنده به خاطری که بیانگر واقعیت های عینی است بدون آنکه در زد و بند های عقاید شخصی در گیر باشد.

  • باقی سمندر
    ۲۴ رمضان سال ۱۳۹۰ خورشیدی
    ۲۴ آکست سال ۲۰۱۱ میلادی

    سلام به خوانندګان ارجمند کابل پرس

    مقاله جالب ایرا همین اکنون در ستون بالا خواندم . آنچه را درباره حجاب از استادم مولوی شاه مقصود – فرزند مولوی بولان واساتید دیکر در باره احادیث بخاری ومسلم در دوران شباب فراګرفته بودم ، بخاطر آوردم .
    لابد برای هر خواننده شاید سوالهایی پیدا شود . برای معلومات بیشتر حدیث شریف در باره حجاب را از « صحیح بخاري» با ترجمه آن با هم میخوانیم .
    یک- نخست حدیث شریف را بزبان عربی مینویسم – منبع تارنما را در پایان حدیث شریف مینویسم .
    دو- ترجمه حدیث شریف را از کتاب – صحیح بخاری - رحمت الباری - که به وسیله دکتور عبدالرحیم فیروز به فارسی ترجمه شده و در ریاض عربستان سعودی چاپ و تکثیر شده است – باهم میخوانیم .

    حدیث شریف در باره حجاب زنان

    كتاب :الوضوء
    حدثنا يحيى بن بكير قال حدثنا الليث قال حدثنا عقيل عن بن شهاب عن عروة عن عائشة أن أزواج النبي صلى الله عليه وسلم كن يخرجن بالليل إذا تبرزن إلى المناصع وهو صعيد أفيح فكان عمر يقول للنبي صلى الله عليه وسلم احجب نساءك فلم يكن رسول الله صلى الله عليه وسلم يفعل فخرجت سودة بنت زمعة زوج النبي صلى الله عليه وسلم ليلة من الليالي عشاء وكانت امرأة طويلة فناداها عمر ألا قد عرفناك يا سودة حرصا على أن ينزل الحجاب فأنزل الله آية الحجاب وحدثنا زكريا قال حدثنا أبو أسامة عن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال قد أذن أن تخرجن في حاجتكن قال هشام يعني البراز

    ترجمه :
    «..... از عایشه رضی الله عنهما روایت است که زنهای پیغمبر خدا (ص) شبها برای قضای حاجت ، به طرف مناصع که میدانهای فراخی بود ، بیرون میشدند ، وعمر برای پیغمبر خدا(ص) میګفت :
    زنهای خود را از بیرون شدن منع فرمایید ، ولی پیغمبر خدا (ص) منع نمی کردند ، شبی در وقت نماز خفتن ( سوده بنت زمعه ) یکی از زنهای پیغمبر خدا(ص) که زن بلند قامتی بود- ( جهت قضای حاجت ) بیرون شده بود ، عمر رضی الله عنه اورا دیده وګفت :
    ایسوده ! ترا شناختم ومقصد عمر از این سخن این بود که :
    حکم حجاب نازل ګردد، وهمان بود که خداوند (جل جلاله ) حکم حجاب را نازل فرمود ..... »

  • لطفا اگر ممکن است این تذکر را بیافزائید: اینجانب نویسنده این مقاله نیستم بلکه آنرا ترجمه کرده ام. نویسنده آن خانم پرفسور لیلي احمد است که در هاروارد تدریس می کند.
    حمید بهشتی

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.