کابل پرس: خبری، تحلیلی و انتقادی



پذيرش > ببينيد و بشنويد > نژاد و نژادپرستی در ایرانِ معاصر

نژاد و نژادپرستی در ایرانِ معاصر

سخنراني دکتر علیرضا اصغرزاده در باره نژاد و نژادپرستی در ایرانِ معاصر

دو شنبه 21 نوامبر 2011, بوسيله‌ى نادر

سخنراني دکتر علیرضا اصغرزاده در باره نژاد و نژادپرستی در ایرانِ معاصر

IP Plans: Best Cloud Web Hosting

Professional web services including fully managed VPS and dedicated servers for businesses and individuals.

Domain Registration - Search and register your domains with IP Plans
Fresh Cloud Shared Hosting with IP Plans
Fully Managed Cloud and SSD VPS with IP Plans
Fully managed Dedicated Servers with IP Plans






80 تن همین اکنون این صفحه کابل پرس را باز کرده اند

پذيرش > ببينيد و بشنويد > نژاد و نژادپرستی در ایرانِ معاصر

آگهی در کابل پرس

loading...

پيام‌ها

  • باقی سمندر
    دوم قوس سال ۱۳۹۰ خورشیدی
    نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی

    سلام به همه خوانندګان ارجمند
    سلام به آقای نادر
    من تمام متن سخنرانی اقای اصغر زاده را شنیدم و برایم نکات جدیدی را شنواند . زحمات اقای اصغر زاده قابل قدر میباشد . ایکاش میتوانستم نظریات بنی توروف را نیز بشنوم .از شما اقای نادر نیز تشکر مینمایم که با قبول زحمت متن سخنرانی انتی راسیستی - ضد نژاد پرستی را در اینجا ګزاشتید. من شنیدم و برایم بسیار جالب بود. اینک به اجازه شما بجای و به عوض مملکت ایران نام افغانستان را بشنوید و این بحث را از سال ۱۸۸۰ میلادی تا سال ۱۹۰۱ میلادی مورد مطالعه قرار دهید - باز از ۱۹۲۹ تا سال ۱۹۳۱ میلادی و از ۱۹۳۱ میلادی تا سال ۱۹۵۳ میلادی و از ۱۹۵۳ تا سال ۱۹۶۳ میلادی و از سال۱۹۶۴ تا سال های ۱۹۷۳ میلادی و باز از ۱۹۷۸ میلادی تا ۱۹۹۴ میلادی و از ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ میلادی و از سال ۲۰۰۱ تا امروز را بطور جداګانه مورد مطالعه بایست قرار داد و چهره های راسیستی را در افغانستان به اشکال ګوناګون بایست شناختاند.
    فراموش نباید کرد که در مبارزه برضد راسیسم یک نوع راسیستم دیګر نیز خود را پنهان میدارد که جای یک نوع شناخته شده راسیسم -نوع راسیسم های پوشیده نیز بشکل خزیده در حرکت اند.
    بایست برضد تمام انواع راسیسم مباززه کرد.
    یار زنده و صحبت باقی

    آنلاين بنگريد : نژاد و نژادپرستی در ایرانِ معاصر

    • Janabe Baqi Samandar slam taqdim ast.
      Motaasef hastam ke ba horofe latin menawesam.
      Tashakor az nazar arzenda wa ainieeie shoma.
      Man ham ba ain nazar kolan moafeq hastam.
      Omaid mekonam ke dar aianda yak harakate zedde Rasism dar Afghanistan ejad gardad

      Qaiom

    • باقی سمندر
      سوم قوس سال ۱۳۹۰ خورشیدی

      سلام به خوانندګان ګرامی
      سلام به قیوم ارجمند

      امیدوارم همه انهاییکه به قلم و نوشتن ارج میګزارند - انواع آشکار ونهان نژاد پرستی را درافغانستان برملا ترګردانند وبا قاطعیت بدون ترس ولرز برضد انواع نژادګرایی ونژاد پرستی برزمند تا اینکه اینده ګان رنج کمتری را بکشند و سرانجام جامعه از لوٍث راسیسم رهایی یابد.
      درالمان شصت سال بعد از شکست راسیسم تا هنوز افشا ګری ادامه دارد و از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۴۹ هم ضد راسیستها نه تنها نوشتند بلکه تا کوره های آدمسوزی هم ګسیل شدند . هولوکاست هیتلر را با کله منارهای امیر عبدالرحمن مقایسه نمایید - نمونه های محمد ګل خان مومند و پیروانش را در افغانستان تا حال میتوان دید و یک لحظه غفلت باز هم صد ها سال جنایت را ادامه خواهد داد.
      بیدار ګردیم وبرضد هرنوع راسیسم تباری - فرهنګی - زبانی - وانواع ګوناګون آن بدون ترحم داشتن به ګرګ تیز دند ان افشا ګری نماییم ومبارزه را ادامه بدهیم.
      کامګار باشید
      یار زنده و صحبت باقی

      آنلاين بنگريد : نژاد و نژادپرستی در ایرانِ معاصر

    • برادر محترم باقی سمندر و دیگر خوانندگان محترم
      با استفاده از فرموده های آغای اصغرزاده ، باید گفت كه اگر ما در مورد موجودیت راسیسم و فاشیسم در افغانستان چشم ببندیم و این به بُرد راسیسم است ، همانگونه كه راسیسم نمیخواهد كه این مسئله در افغانستان آشكار شود . بیائید صدای خود را هرچه رسا تر بلند كنیم كه بستر حیات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، زبانی وغیره مناسبات درونی جامعه افغانستان در راسیسم و فاشیسم استوار است .
      در افغانستان تنها همینقدر مانده كه شعار های فاشیسم اوغانی و راسیسم آریائی در كناراب ها و تشناب ها هم نوشته و نامگذاری شود . و بسیاری از آنانیكه سنگ دفاع از انسانیت را در سینه میكوبند ، نمیخواهند ویا نمیتوانند تا این رشد خطرناك راسیسم را درك بكنند .
      نوابی از مزار شریف

    • شاعر گفته است:
      تو کار زمین را نکو ساختی
      که بر آسمان بپرداختی

      نمی دانم چرا یک عده ی نژاد پرستی در افغانستان را نمی بینند و آن را در بیرون از کشور جست وجو می نمایند؟ آیا نژاد پرستی پشتونی - تاجیک ( آریایی) ، ترکی وهزار گی ومغولیسم در افغانستان وجود ندارد؟ چرا محققان ما به این پدیده های ننگین در کشور خود نمی پردازند که هزاران کیلومتر آنسو تر چکر می زنند؟ آیا کاسه ای زیر نیم کاسه دارند؟ اگرنژاد پرستی یک پدیده ی زشت است ( که هست) پس چرا نکوشیم که نخست در کشور خود از گسترش وتبدیل شدن آن به یک شبه فرهنگ جلو گیری نکنیم؟

    • آقای فرشید نام
      فراموش نكنید كه یكی نژادپرستی نژاد حاكم و مسلط است و دیگری دفاع قربانیان نژادپرستی از موجودیت خود است . من هرگز هزاره نژادپرست ویا ازبك نژادپرست را نشنیده بودم و حتی قسمت بزرگ تاجیك های واقعیت پرست كه خود تیوری جعلی آریائی را افشآ مینمایند، نژاد پرست نیستند . همین اقوام از جانب نژاد پرستان اوغانیسم و آریائیسم به بدترین شیوه سركوب ، توهین و تحقیر گردیده اند و تا هنوز هم هزاره را بنام مغول ، چنگیزی ، شیعه و حتی كافر گاهی هم حكم تكفیر ایشان صادر میگردد . درینحال قربانیان نژادپرستی را كه از آن جمله تاجیكها هم قربانی نژادپرستی اوغانیسم میگردند ، شامل نژادپرستان اوغانیسم و آریائیسم كردن گپ غلط و نادرست است .

    • به نظر شما احترام می گذارم. برداشت ها می تواند متفاوت باشد.نژاد پرستی از نظر جامعه شناختی یک گرایش ایدیالوژیک است که با روایت های اسا طیری درهم آمیخته است. این ایدبالوژی در شرایط خاص می تواند بر جامعه حاکم گردد یعنی حاملان این ایدیالوژی به قدرت سیاسی دست یابند. نمونه ی تاریخی نزدیک آن سلطه ی نازی های آلمان بر آن کشور و به خاک وخون کشاندن جهان در قرن بیستم است. ولی همانگونه که اشاره رفت نژادپرستی به مثابه ی مقدس انگاری نژاد خودی وتحقیر و فرو انگاری نژاد های دیگر می تواند به باور بخشی از جامعه مبدل شده باشد که هنوز به قدرت نرسیده است. هیتلر و همفکرانش یک شبه وپس از تصاحب قدرت نژاد پرست نشده اند.ریشه ی ایدباوژی نازیسم در جامعه ودر بخشی از روشنفکران ، مذهبیون و سرمایه داران المان پیش ازرسیده به قدرت پدید آمده بود.
      دور نرویم . در همین افغانستان ما گرایش های نژاد پرستی و گره زدن تمام مسایل اجتماعی به مساله ی زبان و نژاد را نه تنها در بخشی از نظام حاکم بلکه در میان اهالی بیرون از قدرت نیز می بینیم. شما به نوشته ها، بحث های رسانه ای و تحلیل ها وتبصره ها به دقت نظر اندازی کنید خواهید دید که بخش قابل ملاحظه ای از جامعه به این بیماری مبتلا گردیده است. این بیماری البته ناشی از شرایط خاص کشور جنگزده ودهشت کشیده ی ما است ، محصول جهل ونا آگاهی عمومی وفقر فرهنگی ما است.حالا اگر من به یک گروه قومی خاصی تعلق دارم یا شما اهل فلان قومی هستید، نباید از روبه رو شدن با این حقیقت که در میان تمام متعلقان به نژاد ها و اقوام کشور ما گرایش های نژاد پرورانه وجوددار ناراحت شویم. مسوولیت قلم به دستان ما این است که بر احساسات و عواطف نژادی خویش فایق آمده و گرایش های نژاد پرستانه و قوم محورانه را از هر جایی که سر می زند مورد نقد ومحکومیت قرار دهند دنه این که خود دنباله رو این گرایش ویرانگر باشند.

    • جناب غوری. ببخشید فراموش کردم که به نکته ی دیگری از کامنت شما بپردازم . دفاع ازخود به شکل رد جعلیات و حملات هواخواهان نژاد پرستی نسبت به هویت وفرهنگ یک قوم البته امر قابل فهم و مشروع است. من هیچگاه ننوشته ام که تمام منسوبین یک قوم نژاد پرست اند. ما حق داریم از هویت خود دفاع کنیم . ولی اگر از حد دفاع در برابر حمله و روشن ساختن حقایق درمورد هویت و فرهنگ خویش فرا تر رفته و قوم یا نژاد خودرا نا ف زمین ومقدس معرفی کنیم، هویت وفرهنگ دیگران را مورد حمله قرار دهیم یا نفی نماییم ، افتخارات دروغینی را به خود نسبت دهیم ولی نسبت به دستاورد ها و افتخارات دیگران شایبه پراکنی کنیم وتمسخر رواداریم، آنگاه است که خودما خواسته یا نخواسته شده ایم یک قوم پرست و نژاد گرا. امید است با این یاد آوری توانسته باشم دید گاه خویش را ارایه کرده باشم.

Kabul Press is the most read news and discussion website from Afghanistan. Our sources provide breaking news stories and images focusing on human rights, freedom of speech and good government issues. We aspire to honest, factual coverage that promotes criticism and informed discourse from our readers, without censorship.